چرخه قمری

همچنان‌که، شکل ماه به صورت دوره‌ای تغییر می‌کند، بسیاری از ما تعجب می‌کنیم که چرا این اتفاق می‌افتد. در این مقاله شما توضیح کوچکی در مورد پدیده چرخه قمری به دست خواهید آورد.
چهارشنبه، 3 شهريور 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
چرخه قمری
 چرخه قمری

 

مترجم: سعید علیزاده
منبع:راسخون




 

همچنان‌که، شکل ماه به صورت دوره‌ای تغییر می‌کند، بسیاری از ما تعجب می‌کنیم که چرا این اتفاق می‌افتد. در این مقاله شما توضیح کوچکی در مورد پدیده چرخه قمری به دست خواهید آورد.
انسان از زمان بسیار قدیم از نزدیک مراحل مختلف چرخه قمری را مشاهده کرده است. زیبایی ماه کامل در آسمان صاف تخیلات بسیاری از شاعران را فریفته است. همه ما در دوران کودکی به‌سادگی مجذوب ماه شده‌ایم، زیرا که هر شب متفاوت‌تر به نظر می‌رسید. آن از یک منحنی هلال نازک به یک دایره گرد تبدیل می‌شد. دلیل واقعی پشت این ظاهر همیشه در حال تغییر ماه، چرخه قمری است.
حقایق اساسی در مورد چرخه قمری
همه ما می‌دانیم که ماه ماهواره سیاره زمین است و آن در مسیر بیضوی به دور زمین می‌چرخد. برای تکمیل یک چرخه قمری 29.5 روز طول می‌کشد. این دوره نیز به عنوان یک ماه قمری شناخته می‌شود. نصف ماه که با خورشید روبرو می‌شود توسط نور خورشید تمام وقت روشن می‌ماند. طرف دیگر ماه، که از خورشید دور است تاریک می‌ماند. همچنان‌که ماه در مدار بیضوی شکل حرکت می‌کند، فاصله زاویه‌ای بین ماه و زمین لحظه به لحظه تغییر می‌کند. علاوه بر این، زمین نیز در مدار بیضی شکل به دور خورشید می‌چرخد. بنابراین موقعیت زاویه‌ای ماه و زمین به طور مداوم در حال تغییر است. این تغییر زاویه‌ای تغییر در ظاهر ماه را به ارمغان می‌آورد.
مراحل اصلی چرخه قمری
هشت مرحله مختلف ماه قمری یا چرخه قمری وجود دارد. در هر مرحله، هم ترازی خورشید، ماه و زمین در آسمان تغییر می‌کند. ترتیب مراحل ماه در زیر توضیح داده شده است:
1. ماه نو: در طول مرحله جدید ماه، خورشید، ماه و زمین در یک خط مستقیم به خط می‌شوند. ماه بین زمین و خورشید قرار می‌گیرد. در نتیجه، بخش روشن ماه از دید یک ناظر در روی زمین کاملا نامرئی می‌شود.
2. هلال افزاینده: ماه به‌صورت آهسته شروع به تبدیل شدن از ماه نو به سمت مرحله ماه کامل می‌کند. در طول این مرحله، اندازه بخش روشن ماه در حال افزایش است و کمتر از50 درصد ماه برای ما قابل مشاهده است. شما می‌توانید هلال فزاینده ماه را غروب خورشید و نیمه شب ببینید.
3. سه ماهه اول: اینجا، ماه با توجه به خورشید و زمین در حالت عمود قرار می‌گیرد. در این مرحله، نیمه بخش سمت راست به وسیله نور خورشید روشن و بین بعد از ظهر و اوایل شب قابل مشاهده است.
4. کوژماه افزاینده: مدت زمان این مرحله 7 روز است. اینجا، بیش از 50 درصد ماه از راست به چپ روشن می‌شود. این بعد از غروب خورشید دیده می‌شود و تقریبا در طول شب قابل مشاهده است.
5. ماه کامل: در طول ماه کامل، خورشید، ماه و زمین در یک خط مستقیم هم تراز قرار می‌گیرند و زمین بین ماه و خورشید قرار می‌گیرد. بنابراین، کل بخش روشن ماه برای ما قابل مشاهده است.
6. کوژماه کاهنده: این مرحله می‌تواند به عنوان این‌که بخش قابل مشاهده ماه به اندازه کوچک‌تر کاهش می‌یابد توضیخ داده شود. با‌این‌حال، بیش از 50 درصد آن از طریق زمین قابل مشاهده است. در طول این دوره، ماه از چپ به راست روشن می‌شود.این ماه توسط ورزشکارانی که از صبح زود ورزش می‌کنند بعد از طلوع خورشید دیده می‌شود.
7. سه ماه سوم: این مرحله زمانی است که بخش روشن ماه به نصف اندازه آن در فاز ماه کامل کاهش می‌یابد. اینجا، نیمه راست ماه تاریک باقی می‌ماند. شما می‌توانید آن‌را در اواخر شب یا صبح زود مشاهده کنید.
8. حلال کاهنده: این یک مرحله جالبی است که ماه کوچک‌تر می‌شود و شما می‌توانید تنها یک برش نازک از ماه را نه بعد از نیمه شب ببینید.
9. ماه جدید: سفر جدید ماه مجددا شروع می‌شود. این به عنوان ماه تاریک نامیده می‌شود چون ماه به هیچ وجه دیده نمی‌شود.
محققان و دانشمندان معتقدند که چرخه قمری بر جزر و مد دریا تاثیر می‌گذارد و ممکن است سبب برخی تغییرات آب و هوایی نیز بشود. به غیر از مشاهدات علمی، چرخه قمری نیز توسط طالع بین‌ها مشاهده شده است. آن‌ها فکر می‌کنند که چرخه قمری تاثیر قوی روی واکنش مردان و زنان به یک وضعیت خاص در یک نقطه معین از زمان دارد.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.