مردان، زنان و خواب

در نهایت جواب سؤالی که از مدت‌ها پیش ذهن ما را مشغول کرده بود پیدا کرریم. چه کسی به خواب بیشتری نیاز دارد: مردان یا زنان؟ مطالعات نشان داده‌اند که مغز زنان سخت‌تر کار می‌کند زیرا، آن‌ها چند وظیفگی انجام می‌دهند. از اینرو،
چهارشنبه، 10 شهريور 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
مردان، زنان و خواب
  مردان، زنان و خواب

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون



 

در نهایت جواب سؤالی که از مدت‌ها پیش ذهن ما را مشغول کرده بود پیدا کرریم. چه کسی به خواب بیشتری نیاز دارد: مردان یا زنان؟ مطالعات نشان داده‌اند که مغز زنان سخت‌تر کار می‌کند زیرا، آن‌ها چند وظیفگی انجام می‌دهند. از اینرو، زنان متوسط به 20 دقیقه خواب بیشتری از مردان متوسط نیاز دارند.
مطالعات نشان داده‌اند که زنان کابوس و رویای عاطفی بیشتری از مردان دارند در حالی که مردان بیشتر راجع به روابط جنسی خواب می‌بینند. مردان و زنان از یکدیگر متفاوت هستند. بدن آن‌ها متفاوت است و بنابراین، ذهن آن‌ها نیز متفاوت خواهد بود. پس، جای تعجب نیست که الگوهای خواب آن‌ها نیز فرق داشته باشند. اگر چه کارکردهای اصلی خواب در هر دو جنسیت یکسان هستند ولی، نحوه‌ خوابیدن مردان با زنان تفاوت دارد. به طور کلی، زنان با مشکلات بیشتری برای داشتن خواب با کیفیت خوب مواجه هستند.

ریتم شبانه روزی

بدن ما ساعت شبانه روزی دارد که زمان خواب و بیداری ما را مدیریت می‌کند. محققان دریافته‌اند که ساعت شبانه روزی زنان یک ساعت زودتر از مردان تنظیم شده است. به همین خاطر است که زنان زودتر احساس خواب آلودگی و خستگی می‌کنند. همچنین، مدت زمان آن 6 دقیقه کوتاه‌تر از مردان است. جای تعجب نیست که زنان زودتر به رختخواب می‌روند و به خواب بیشتری نیاز دارند.
تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که زنان هنگام محرومیت از خواب عملکرد بهتری در مقایسه با مردانی که از خواب محروم می‌شوند دارند. خواب عمیق با نگهداری حافظه مرتبط است. چون زنان زمان بیشتری را در خواب عمیق سپری می‌کنند، عملکرد بهتری دارند. اکثر زنان کمبود خواب در طول هفته را می‌توانند با چند ساعت خواب اضافه آخر هفته جبران کنند ولی، مردان به ساعات خواب بیشتری نیاز دارند.

هورمون‌ها

تفاوت در الگوهای خواب با رسیدن به بلوغ خود را نشان می‌دهد. زنان با اختلالات خواب بیشتری مواجه هستند زیرا، فازهایی مانند قاعدگی، بارداری و یائسگی را می‌گذرانند. اساساً، مراحل بیولوژیکی و هورمون‌ها نقش مهمی در خواب زنان ایفا می‌کنند. محرومیت از خواب خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را در زنان مسن افزایش می‌دهد. اگر چه محرومیت از خواب مردان را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد ولی، مقدار آن کمتر است. سندروم پای بی‌قرار نیز در زنان شایع‌تر است.

بی‌ خوابی

طبق اعلام محققان زنان 2-3 برابر بیشتر از مردان از بی خوابی رنج می‌برند. زنان راجع به مشکلات بیشتر فکر می‌کنند و نگران هستند که می‌تواند علت بالقوه‌ای برای محرومیت از خواب باشد. آن‌ها خواب زیادی را هنگام بارداری و پس از آن از دست می‌دهند. زنان بیشتر مستعد بی خوابی هنگام یائسگی و قاعدگی هستند.

آپنه خواب

آپنه خواب اختلالی است که در آن تنفس فرد به طور پیوسته متوقف و شروع می‌شود. زنان ممکن است علائم آپنه خواب را به گونه‌ای متفاوت از مردان نشان دهند. از اینرو، این احتمال وجود دارد که پزشکان علائم را اشتباه تشخیص دهند. افسردگی، خستگی و تحریک پذیری می‌توانند برخی از علائم آپنه خواب در زنان باشند.

کیفیت خواب

مردان کیفیت خواب بهتری دارند. از طرف دیگر، زنان از خواب نامطلوب شکایت می‌کنند. زنان همچنین در طول روز بیشتر احساس خواب آلودگی می‌کنند و پرخاشگری، تحریک پذیری و عصبانیت نشان می‌دهند. آخر هفته هر دو جنسیت خوشحال از خواب بیدار می‌شوند ولی، مردان لبخند بزرگ‌تری به چهره دارند. حتی در طول هفته نیز مردان در همه کشورها به جزء کلمبیا، پرتغال و اوکراین در مقایسه با زنان بیشتر با لبخند از خواب بیدار می‌شوند.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط