اهمیت غذا، تغذیه سالم

داشتن سبک زندگی متشنج، حفظ عادت تغذیه سالم را سخت می‌کند و باعث می‌شود که بدن در برابر خطرات بهداشتی، آسیب‌پذیر شود. بدون این‌که متوجه شوید، باعث مشکلات بهداشتی می‌شود که می‌توانند منجر به بیماری شوند. افراد تنها
سه‌شنبه، 16 شهريور 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
اهمیت غذا، تغذیه سالم
اهمیت غذا، تغذیه سالم

 

مترجم: آناهیتا خاقانی
منبع: راسخون



 

داشتن سبک زندگی متشنج، حفظ عادت تغذیه سالم را سخت می‌کند و باعث می‌شود که بدن در برابر خطرات بهداشتی، آسیب‌پذیر شود. بدون این‌که متوجه شوید، باعث مشکلات بهداشتی می‌شود که می‌توانند منجر به بیماری شوند. افراد تنها زمانی به اهمیت تغذیه سالم پی می‌برند که از بیماری‌هایی مانند سوء تغذیه، چاقی و غیره رنج می‌برند.
بدن انسان با غذا کارمی‌کند و مخلوطی متعادل ازغذا، عملکرد بدن را هموار می‌کند. اهمیت خوردن غذاهای سالم در رشد بدن، تقویت عملکرد بدن و ایجاد دفاع دربرابر بیماری‌ها است. هر شخصی، از یک کودک گرفته تا یک بزرگسال، نیازمند یک عادت غذایی سالم برای زندگی بهتر و طولانی تر هستند. گرچه که بیشتر مردم از اهمیت عادات تغذیه سالم آگاه هستند، تنها تعداد اندکی تمایل به پیروی از آن‌ها را دارند.

چرا خوردن غذاهای سالم مهم است؟

رشد طبیعی بدن و عملکرد آن بدون وجود مواد مغذی، غیرممکن است. مواد مغذی غذا، سوخت مورد نیاز سلول‌های بدن را تامین می‌کند. بدن انسان بدون وجود مواد مغذی مناسب، دربرابر بیماری‌های ویروسی و باکتریایی آسیب‌پذیر می‌شود. انرژی مورد نیاز برای انجام عملکردهای بدن، هم عملکردهای ذهنی و عملکردهای فیزیکی، از چربی اندوخته شده بدن تامین می‌شود. عدم تعادل ناشی از اختلال در سطح چربی بدن هم می‌تواند منجر به چاقی و هم سوء تغذیه شود که هردو آن‌ها برای بدن خطرناک است. بدن انسانی که از چاقی یا سوء تغذیه رنج می‌برد شانس بالایی در ایجاد بسیاری از بیماری‌ها مثل اختلال عملکرد قلب، سرطان، دیابت‌ها، پوکی استخوان و بسیاری از بیماری‌های دیگر را دارد.
یک برنامه رژیم غذایی سالم می‌تواند به فعال ماندن بدن برای مدت طولانی کمک کند و امکان یک زندگی سالم را فراهم می‌کند. یک رژیم غذایی سالم و متعادل می‌تواند به حفظ وزن مورد نیاز بدن و همچنین افزایش سلامت عمومی کمک کند. یک رژیم غذایی سالم دارای مقادیر متعادلی از نان‌، سیب‌زمینی‌، حبوبات، میوه‌ها، سیزیجات، شیر، گوشت، ماهی یا جایگزین شیر یا گوشت و حداقل مقدار چربی و قند می‌باشد. بدن نمی‌تواند تنها از یک نوع ماده غذایی، مواد مغذی ضروری را بدست آورد. بدن باید گستره‌ای ازغذاهای سالم با مقادیر کافی ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر را دریافت کند.

نکاتی در مورد تغذیه سالم

در این‌جا نکات جالبی وجود دارند که به حفظ عادت غذایی سالم و برقراری یک سبک زندگی سالم کمک خواهند کرد.
مقدار مناسب کالری‌ برای حفظ تعادل بین کالری جذب شده و کالری مصرف شده. میانگین نیاز پیشنهادی روزانه بدن 2000 کالری است، گرچه این مقدار ممکن است به نسبت سن، جنسیت، قد، وزن و فعالیت بدنی متفاوت باشد.
برای این‌که غذا جذاب باشد باید باید گستره‌ای از غذاهای متنوع وجود داشته باشد. رژیم غذایی باید شامل برگ سبزیجات، تمام حبوبات و میوه‌ها و چیزهایی باشد که روزانه مصرف نمی‌شود.
مقدار پروتئین غذا نیز باید متعادل باشد، به خصوص زمانی که درغذاهای پرکالری به کار می‌رود. اختلالات غذایی عمدتا به علت مقدار زیاد کالری به ویژه در رستوران‌ها، فروشگاه‌های فست فود وغیره است که می‌توانند باعث عدم تعادل بدن شود.
رژیم غذایی باید حاوی مقدار زیادی ازمیوه‌ها، سبزیجات، غلات و حبوبات باشد. تنوع غذاها باید شامل غذاهایی که سرشار از کربوهیدرات پیچیده، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی، مواد غذایی کم چرب و بدون کلسترول باشد که می‌توان آن‌ها را از محصولات تازه و محلی تهیه کرد.
بدن به آب زیادی نیاز دارد که به سیستم‌های بدن کمک می‌کند تا مواد زائد را از بدن مخصوصا مواد زائد و سموم را از کلیه‌ها و مثانه دفع کند. نباید بدن هرگز بدون آب بماند.
باید در میزان مصرف غذاهای حاوی مقادیر زیاد قند، نمک و فرآورده‌های غلات محدودیت وجود داشته باشد. قند و نمک که به غذاهای زیادی اضافه می‌شوند، می‌توانند به افزایش وزن بدن کمک کنند.
نباید در مصرف هیچ گونه ماده غذایی مانند شیرینی‌ها وغذاهای سرخ شده به طور کامل محدودیت جود داشته باشد. این غذاها زمانی که با اعتدال مصرف ‌شوند می‌توانند قسمتی از رژیم غذایی سالم کامل باشند.
یک رژیم غذایی سالم همراه با ورزش‌ منظم می‌تواند انرژی و احساس رفاه ایجاد نماید در حالی که خطر بیماری‌ها را هم کاهش می‌دهد. فعالیت فیزیکی مرتب به همراه ورزش و یک برنامه غذایی سالم بدون شک موثر خواهد بود.
ایجاد عادات غذایی خوب زمان بر خواهد بود و این مورد توسط تمرکز بر یک نوع غذا یا یکی از مواد غذایی در یک زمان راحت‌تر خواهد بود.

مراحل تغذیه سالم

در طول مدت خوردن سعی کنید که به واسطه خوب جویدن غذا و به آرامی خوردن آن از هر لقمه‌ای که می‌خورید، لذت ببرید.
همیشه در طول غذا خوردن از استرس دوری کنید چرا که با استرس غذا خوردن منجر به مشکلات گوارشی، کولیت و سوزش معده می‌شود.
همیشه به جای این‌که به فکر پر کردن شکم‌تان باشید به احتیاجات بدن‌تان فکر کنید و این نیاز را به واسطه خوردن مقدار صحیح و اندازه کافی ازغذاها، تامین کنید.
بیشتر مردم از اهمیت خوردن صبحانه آگاهی ندارد، مصرف یک صبحانه مفصل به همراه میان وعده‌های‌ متعدد و اندک سالم درسرتاسر روز پیشنهاد می‌شود. مصرف یک صبحانه مفصل، به بهترسوزاندن چربی بدن کمک می‌کند.
اهمیت ترکیب عادات غذایی سالم تنها به غذایی که خورده می‌شود محدود نمی‌شود، به نحوه خوردن هم بستگی دارد. یک عادت غذایی سالم با انتخاب و خوردن مواد مغذی و غذاهای لذت‌بخش امکان پذیر می‌شود.

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.