حقیقت نقاشی کودکان

نقاشي‌ گروه‌ بچه‌ها در يك‌ صفحه‌: اگر شما از كودك‌ خود بخواهيد كه‌ خود و دوستان‌ خود را به‌ تصوير بكشد، معمولا گروهي‌ از بچه‌ها را در حال‌ بازي‌ يا انجام‌ يك‌ فعاليت‌ گروهي‌ به‌ تصوير خواهد كشيد، در حالي‌ كه‌ اگر كودك‌ شما منزوي‌ يا ناسازگار باشد، اغلب‌ در محدوده‌ خارجي‌ گروه‌ و يا به‌ صورت‌ تنها كشيده‌ خواهد شد. تصوير خواب‌ و رويا: كودكان‌ و حتي‌ نوجوانان‌ معمولا خواب‌ و روياي‌ خود را به‌ صورت‌ نقاشي‌ ارائه‌ مي‌دهند و سپس‌ آن‌ را توضيح‌ مي‌دهند و در اين‌ مورد تبحر خاصي‌
سه‌شنبه، 5 آذر 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حقیقت نقاشی کودکان
حقیقت نقاشی کودکان
حقیقت نقاشی کودکان

نويسنده:اکرم امامی
نقاشي‌ گروه‌ بچه‌ها در يك‌ صفحه‌: اگر شما از كودك‌ خود بخواهيد كه‌ خود و دوستان‌ خود را به‌ تصوير بكشد، معمولا گروهي‌ از بچه‌ها را در حال‌ بازي‌ يا انجام‌ يك‌ فعاليت‌ گروهي‌ به‌ تصوير خواهد كشيد، در حالي‌ كه‌ اگر كودك‌ شما منزوي‌ يا ناسازگار باشد، اغلب‌ در محدوده‌ خارجي‌ گروه‌ و يا به‌ صورت‌ تنها كشيده‌ خواهد شد.
تصوير خواب‌ و رويا: كودكان‌ و حتي‌ نوجوانان‌ معمولا خواب‌ و روياي‌ خود را به‌ صورت‌ نقاشي‌ ارائه‌ مي‌دهند و سپس‌ آن‌ را توضيح‌ مي‌دهند و در اين‌ مورد تبحر خاصي‌ دارند، زيرا از تصوير كردن‌ آن‌ هيچ‌ ترسي‌ ندارند و خود را در هيچ‌ موردي‌ مقصر ندانسته‌ و همه‌ چيز را به‌ عهده‌ خواب‌ و رويا مي‌گذارند! البته‌ نقاشي‌ خواب‌ و رويا ممكن‌ است‌ ترسها يا حتي‌ تمايلات‌ كودك‌ را به‌ تصوير بكشد. براي‌ اين‌ مساله‌ تصوير كودك‌ قوي‌ و بزرگتر از ديگران‌ نمونه‌اي‌ است‌ كه‌ معمولا ديده‌ مي‌شود.
خانه‌ و محل‌ زندگي‌: در بيشتر نقاشي هاي‌ كودكان‌، خانه‌ بيشتر از هر چيز ديگري‌ به‌ تصوير كشيده‌ مي‌شود.
البته‌ كودكان‌ در آغاز، خانه‌هايي‌ معمولي‌ و پيش‌پاافتاده‌ را به‌ تصوير مي‌كشند، اما با افزايش‌ سن‌ و به‌ دست‌ آوردن‌ مهارت‌ كافي‌، خانه‌هاي‌ واقعي‌تر و پيچيده‌تري‌ را شاهد خواهيد بود. اگر خانه‌اي‌ دلباز و يا همراه‌ با در و پنجره‌ و محيط‌ پر از گل‌ و حياط‌ را در نقاشي‌ كودكان‌ مشاهده‌ كرديد، اين‌ امر مي‌تواند دليل‌ روحيه‌ سالم‌ فرزند شما باشد و مي‌توانيد اينگونه‌ تصور كنيد كه‌ فرزند شما اعتمادبه‌نفس‌ كافي‌ دارد. در حالي‌ كه‌ اگر خانه‌اي‌ بسيار ساده‌ و بدون‌ در را شاهد هستيد كه‌ به‌ صورت‌ منفرد و با ديوارهاي‌ بلند تصوير شده‌ است‌، اين‌ مي‌تواند بيانگر وابستگي‌ كودك‌ شما به‌ شما در سنين‌ پايين‌تر از هفت‌سالگي‌ باشد و اگر كودك‌ شما اين‌ زمان‌ را پشت‌ سر گذاشته‌ باشد، كشيدن‌ اينگونه‌ خانه‌ها مي‌تواند دليلي‌ براي‌ عدم‌ وجود اعتمادبه‌نفس‌ در كودك‌ شما باشد.
خورشيد و ماه‌ و ستارگان‌: تصوير خورشيد به‌ط‌ور معمول‌ بيانگر امنيت‌ و شادي‌ و قدرت‌ است‌ و به‌ عقيده‌ برخي‌ از محققان‌ و پژوهشگران‌ به‌ معناي‌ حضور پدري‌ مط‌لوب‌ و موثر در جمع‌ صميمي‌ خانواده‌اي‌ متحد است‌. در حالي‌ كه‌ اگر اين‌ رابط‌ه‌ چندان‌ درست‌ و اساسي‌ نباشد و يا كودك‌ از جمع‌ خانواده‌ احساس‌ رضايت‌ نكند و يا به‌ پدر و بخصوص‌ به‌ نوع‌ رفتار او علاقه‌اي‌ نداشته‌ باشد، خورشيد به‌ صورت‌ نيمه‌پنهان‌ در پشت‌ كوه‌ كشيده‌ و يا اينكه‌ اصلا از كل‌ نقاشي‌ حذف‌ خواهد شد و معمولا اگر از كودك‌ خود بخواهيد نقاشي‌ بكشد واو از ماه‌ و نقاشي‌ تاريك‌ استفاده‌ نمايد، اين‌ نشانگر دلگير بودن‌ و عدم‌ رضايت‌ اوست‌.
استفاده‌ از درختها و سبزه‌زارها: نكته‌ جالبي‌ كه‌ بايد در مورد بررسي‌ نقاشي‌اي‌ كه‌ كودك‌ شما از درخت‌ كشيده‌ توجه‌ خاصي‌ داشته‌ باشيد، آن‌ است‌ كه‌ در آغاز بايد درخت‌ ترسيم‌شده‌ را به‌ سه‌ قسمت‌ ريشه‌، تنه‌ و شاخ‌ و برگها تقسيم‌ كنيد. ريشه‌ نماد ناخودآگاه‌ فرزند شماست‌ و به‌ غرايز او مربوط‌ مي‌شود. تنه‌ درخت‌ درحقيقت‌ شبيه‌ترين‌ چيز به‌ ((خود كودك‌)) است‌ و اگر تنه‌اي‌ بلند و استوار و قط‌ور را مشاهده‌ كرديد، مي‌توانيد آن‌ را با اعتمادبه‌نفس‌ و احساس‌ رضايت‌ كودك‌ خود مرتبط‌ بدانيد. اين‌ در حالي‌ است‌ كه‌ اگر درخت‌ كشيده‌شده‌ توسط‌ كودك‌ شما، داراي‌ شاخ‌ و برگ‌ كافي‌ باشد، نشاندهنده‌ اين‌ مط‌لب‌ است‌ كه‌ كودك‌ دلبند شما با محيط‌ خارج‌ و همنوعان‌ خود به‌ اندازه‌ كافي‌ رابط‌ه‌ دارد و اگر شاخ‌ و برگ‌ و يا هر كدام‌ از بخشهاي‌ درخت‌ را به‌ صورت‌ غيرعادي‌ ديديد، اين‌ امر نشاندهنده‌ عدم‌ تعادل‌ در فرزند شماست‌.
اتومبيل‌ و وسايل‌ نقليه‌ عمومي‌: در جوامع‌ امروزي‌ اتومبيل‌ نمادي‌ از قدرت‌ به‌ شمار مي‌رود و به‌ همين‌ دليل‌ به‌خصوص‌ در نقاشي‌ پسرها به‌وفور ديده‌ مي‌شود. پس‌ اگر مشاهده‌ كرديد كه‌ كودك‌ شما از كشيدن‌ تصوير خود، خودداري‌ كرده‌ و به‌ اتومبيل‌ بها مي‌دهد، مي‌توانيد اين‌ امر را نشاندهنده‌ ارتباط‌ خوب‌ وي‌ با دنياي‌ خارج‌ بدانيد.
حيوانات‌: اگر كودك‌ شما در خانه‌ يا هر مكان‌ ديگري‌ شاهد حيوانات‌ باشد و سپس‌ آنها را به‌ تصوير بكشد، اين‌ امر مساله‌اي‌ عادي‌ تلقي‌ مي‌شود. اما اگر بي‌دليل‌ از حيوانات‌ و بخصوص‌ به‌ صورت‌ خشن‌ استفاده‌ نمايد، اين‌ مساله‌ به‌ روحيه‌ ناسالم‌ او و يا احساس‌ گناهي‌ كه‌ نمي‌تواند به‌ صورت‌ مستقيم‌ آن‌ را به‌ تصوير بكشد مربوط‌ مي‌شود.
منبع: سوره مهر/ عروس هنر / ش 16

تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.