لاستیک مصنوعی: تاریخچه، انواع و مصارف

در طول سال‏های بسیار، لاستیک مصنوعی به طور گسترده مورد استفاده قرار می‏گیرد. دوام آن با لاستیک طبیعی قابل مقایسه می‏باشد. از طرف دیگر، از نظر قیمت، از لاستیک ارزان‏تر از لاستیک طبیعی می‏باشد.
دوشنبه، 5 مهر 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
لاستیک مصنوعی: تاریخچه، انواع و مصارف
  لاستیک مصنوعی: تاریخچه، انواع و مصارف

 

مترجم: سهیلا حاجی‏زاده
منبع:راسخون



 

در طول سال‏های بسیار، لاستیک مصنوعی به طور گسترده مورد استفاده قرار می‏گیرد. دوام آن با لاستیک طبیعی قابل مقایسه می‏باشد. از طرف دیگر، از نظر قیمت، از لاستیک ارزان‏تر از لاستیک طبیعی می‏باشد.
فرایند حرارت زیاد، که لاستیک طبیعی را به یک ماده با ماندگاری زیاد تبدیل می‏کند، توسط چارلز گویدر در سال 1839 اختراع شد.
امروزه لاستیک یکی از رایج‏ترین و گسترده‏ترین کالای مورد استفاده در سراسر جهان می‏باشد. این کالا در تولید لاستیک، اسباب بازی، کمر بند و واشر چرمی همراه با بسیاری از وسایل دیگر مورد استفاده قرار می‏گیرد. دو نوع از لاستیک موجود می‏باشد، یکی از آن‏ها لاستیک طبیعی و دیگری لاستیک ساخت دست بشر می‏باشد. لاستیک طبیعی از ترشحات گیاهان به دست می‏آید، در حالی که لاستیک نوع ساخت بشر، که به عنوان لاستیک مصنوعی شناخته می‏شود، از محصولات جانبی فراورده های نفتی سنتز می‏گردد.

اختراع لاستیک مصنوعی

از زمان اختراع وولکانش، لاستیک در مقیاس وسیع در صنایع مورد استفاده قرار می‏گیرد. همزمان با افزایش ساخت خودرو، تقاضا برای لاستیک نیز افزایش یافته است. بنابراین، مردم به صورت طبیعی شروع به یافتن ترکیب آن کردند. برای این هدف، لاستیک لاستیک به منظور تجزیه حرارت می‏بیند، و دانشمندان دریافتند که لاستیک حاوی ایزوپروپن می‏باشد. متیل ایزوپروپن، یک نوع از لاستیک مصنوعی می‏باشد، که برای اولین بار در سال 1909 توسط یک گروه در حال کار در آزمایشگاه بایر در آلمان سنتز شد.

تاریخچه‏ی لاستیک مصنوعی

هر دو جنگ‏های جهانی یک نقش حیاتی را برای کشورهای مختلف به منظور یافتن گزینه‏هایی فراتر از لاستیک طبیعی ایفا کرده است. در طول جنگ جهانی اول، یک کاهش در دسترس بودن لاستیک طبیعی از کشورهای آمریکای جنوبی و عمدتا برزیل وجود داشت. در طول جنگ، لاستیک به یک کالای ضروری تبدیل شد، و استفاده از آن در هر زمان و مکانی مانند میدان‏های جنگ، سکونت گاه‏ها و صنایع مختلف قابل تصور بود.
با این حال، نیاز به تاکید بر تولید لاستیک مصنوعی در طول جنگ جهانی دوم وجود نداشت. مزارع جنوب شرقی آسیا تحت کنترل ژاپن بود و نیروهای متحدین در جنگ تقریبا تمام بازار لاستیک طبیعی را تحت کنترل خود داشتند. این باعث می‏شد که آمریکا گام‏های بزرگی را به منظور بهبود تولید خود از لاستیک مصنوعی در یک دوره‏ی کوتاه زمانی بردارد. همزمان با این، آن‏ها کارخانه‏های تولید کننده‏ی لاستیک را در آلمان به منظور فلج کردن تولید آن‏ها از لاستیک بونا بنا کردند که از بوتادین و سدیم ساخته می‏شد.
تولید لاستیک مصنوعی در طول جنگ جهانی دوم افزایش محسوسی یافت، با این حال، تقاضا برای لاستیک مصنوعی حتی پس از پایان جنگ جهانی دوم نیز ادامه داشت. از آن زمان، تلاش‏هایی به منظور کاهش وابستگی به لاستیک طبیعی انجام شد. در نیمه‏ی دوم قرن بیستم، با بهبود کیفیت، تقاضا برای لاستیک مصنوعی بیش از لاستیک طبیعی رشد کرد. امروزه، نزدیک به دو سوم کل لاستیک‏هایی که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‏گیرند، مصنوعی می‏باشند.

انواع و مصارف لاستیک مصنوعی

انواع مختلفی از لاستیک‏های مصنوعی از زمان اختراع لاستیک مصنوعی وجود دارد. در زیر برخی از انواع رایج لاستیک‏های مصنوعی که در صنایع مختلف استفاده می‏شود را شرح می‏دهیم.
پلی کلرو پرن (CR): این نوع لاستیک معمولا به عنوان "نئوپرن" نیز شناخته می‏شوند و مقاومت بیشتری به حرارت همراه با ثبات شیمیایی بهتر نشان می‏دهند. با توجه به این خواص، این نوع لاستیک در روپوش‏های لب تاپ، واشرها، تسمه های فن خودروها و شیلنگ‏ها استفاده می‏شود.
استایرن-بوتادین (SBR): این نوع لاستیک مقاومت بهتری به سایش و همچنین فرسودگی و پارگی نشان می‏دهد، بنابراین در در لاستیک‏های اتوبوس‏ها و هواپیما استفاده می‏شود. همچنین در تسمه‏های نقاله و کف کفش‏ها کاربرد دارد.
دی مونومر اتیلن پروپیلن (EPDM): همراه با مقاومت در برابر گرما و حرارت، این لاستیک‏ها مقاومت خوبی به انواع مواد شیمیایی نشان دادند. بنابراین در جمع‏کننده‏های حرارت موجود در پانل‏های خورشیدی، ارتعاش کننده‏های مکانیکی، عایق الکتریکی و رادیاتورها استفاده می‏شود.
پلاستیک ای بی اس (NBR): این نوع لاستیک‏ها مقاومت بهتری به مواد شیمیایی نشان دادند. برای تولید دستکش‏های آزمایشگاهی و دروپوش های نفت مفید می‏باشند. همچنین در چرم مصنوعی، تسمه‏های V و حلقه‏های O استفاده می‏شوند.
پلی سایلوکسان (SI): این نوع لاستیک‏ها عایق الکتریکی را فراهم آورده و هدایت حرارتی و شیمیایی پایینی دارد. به عنوان لاستیک سیلیکون نیز شناخته می‏شود، در پوشش‏ها به عنوان درزگیر و به منظور ایجاد قالب‏ها مانند آن‏هایی که در دندانپزشکی استفاده می‏شود، کاربرد دارد.
کلرو ایزوبوتیلن ایزوپرن (CIIR): این نوع لاستیک خواص فیزیکی خوبی داشته و مقاومت به حرارت و هوازدگی را نشان می‏دهد. به عنوان یک افزودنی در روغن‏ها و سوخت‏ها استفاده می‏شود. همچنین در تولید محصولات ورزشی متنوع و تولید آدامس نیز استفاده می‏شود.
پلی اتیلن کلرو سولفونات (CSM): همراه با داشتن مقاومت به مواد شیمیایی و دما، این لاستیک‏ها مقاومت به نور فرابنفش را نیز نشان دادند. این لاستیک در پوشش‏ها و همچنین مواد سقف نیز استفاده می‏شود.
پرفلورو لاستومر (FFKM): این لاستیک مقاومت خوبی به مواد شیمیایی و حرارت دارد و در ساخت ویفرهای سیلیکونی استفاده می‏شود، همچنین در پردازش‏های شیمیایی و درپوش‏های با فشار بالا استفاده می‏شود.
ترموپلاستیک پلی اتر – استر (YBPO): این لاستیک انعظاف پذیری بالایی داشته و مقاومت خوبی به مواد شیمیایی از خود نشان می‏دهد. به عنوان بافرها و در تولید تسمه‏ها و قالب‏ها نیز استفاده می‏شود.

مصارف دیگر

به غیر از موارد ذکر شده در بالا، برخی مصارف دیگر لاستیک‏های مصنوعی شامل:
تولید بالن‏های هوایی
استفاده در تشک‏ها و بالش‏ها
استفاده در سوخت برای راه اندازی موشک‏ها در جنگ جهانی دوم
به عنوان ضد آب بوده و در تولید قایق‏های بادی و لباس های غواصی استفاده می‏شود.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.