23 آذر 1387 / 14 ذی الحجه 1429 / 13 دسامبر 2008

1) انتشار پيام "امام خميني" در محكوميت كشتار مردم شهرهاي كشور توسط عُمّال پهلوي (1357ش): در پي كشتارهاي رژيم پهلوي در شهرهاي مختلف ايران، به ويژه اصفهان و نجف‏آباد، حضرت امام پيامي از پاريس براي ملت انقلابي ايران فرستادند و ضمن اعلام عزاي عمومي فرمودند: "جناياتي كه در اصفهان و نجف آباد و بعضي از شهرستان‏ها شده است، به قدري با شرافت انساني منافي است كه وجدان هر انساني را سخت رنج مي‏دهد. از قرار اطلاع، مأمورين شاه با مسلسل
پنجشنبه، 21 آذر 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
23 آذر 1387 / 14 ذی الحجه 1429 / 13 دسامبر 2008
23 آذر 1387 / 14 ذی الحجه 1429 / 13 دسامبر 2008
23 آذر 1387 / 14 ذی الحجه 1429 / 13 دسامبر 2008

23 آذر 1387 / 14 ذی الحجه 1429 / 13 دسامبر 2008 1) انتشار پيام "امام خميني" در محكوميت كشتار مردم شهرهاي كشور توسط عُمّال پهلوي (1357ش): در پي كشتارهاي رژيم پهلوي در شهرهاي مختلف ايران، به ويژه اصفهان و نجف‏آباد، حضرت امام پيامي از پاريس براي ملت انقلابي ايران فرستادند و ضمن اعلام عزاي عمومي فرمودند: "جناياتي كه در اصفهان و نجف آباد و بعضي از شهرستان‏ها شده است، به قدري با شرافت انساني منافي است كه وجدان هر انساني را سخت رنج مي‏دهد. از قرار اطلاع، مأمورين شاه با مسلسل به داخل منازل مردم محروم و بي‏دفاع حمله كردند، مساجد را به آتش كشيدند، به زنان محترم اهانت كردند، هركس را ديدند كه جاويد شاه نمي‏گويد بي‏دريغ كشتند و آزادي به منطق كارتر را خيلي سريع اجرا كردند. اكنون با در نظر گرفتن رفراندوم تاسوعا و عاشورا كه غيررسمي بودن شاه و دولت را به جهانيان ثابت نمود، بر ملت است كه به حكم اسلام و قانون، از اطاعت شاه و دولت سرپيچي كنند، ماليات نپردازند و به كليه اعتصابات تا رفتن شاه ادامه دهند." اين پيام، روحيه‏اي مضاعف به مردم انقلابي ايران داد و آنان با پيروي از اين دستور، مبارزات خود را تا سرنگوني كامل رژيم طاغوت دنبال كردند.

 23 آذر 1387 / 14 ذی الحجه 1429 / 13 دسامبر 2008 2) 23آذرماه سال1376هجري شمسي: استاد شاه ميرزا مرادي هنرمند ارزنده و صاحب نام و ازاستادان موسيقي محلي ايران درگذشت. او درسال1304هجري شمسي درروستاي باباخاني دورود ازتوابع استان لرستان بدنيا آمد. از10سالگي به موسيقي گرايش يافت و ازهمان زمان ابتدا با انداختن تنبك آغازكرد و سپس در15سالگي سُرنا نوازي را شروع كرد و ازآن پس سُرنا ساز اصلي او شد. شاه ميرزا مرادي برظرايف و دقايق موسيقي لري به خوبي تسلط داشت و درسُرنا نوازي به شيوه اي گسترده از بداهه نوازي بهره مي گرفت. استاد شاه ميرزاي مرادي علاوه بر جشنواره هاي داخلي موسيقي درايران دربسياري ازجشنواره هاي بين المللي موسيقي شركت جست و در هريك افزون بر كسب جوايز متعدد نشانهاي افتخار هم دريافت كرد. او درسال 1372هجري شمسي در جشنواره سازهاي سازهاي دو زبانه كه هرسه سال يكبار دراروپا برگزار مي شود شركت كرد و هيئت داوران از ميان 150نفر شركت كننده برجسته دنيا، استاد شاه ميرزا مرادي را به عنوان بهترين نوازنده سازهاي بادي دنيا برگزيدند.
3) تهاجم مزدوران رژيم سفاك پهلوي به بيمارستان امام رضا(ع) در مشهد مقدس (1357ش): با فرا رسيدن محرم سال 1357ش و اوج‏گيري نهضت اسلامي و در زماني كه راهپيمايي‏هاي ميليوني و سراسري مردم، تمام كشور را فراگرفته بود، طرفداران رژيم شاهنشاهي با حمايت چماقداران و عوامل مزدور ساواك در بسياري از شهرها به مقابله با مردم پرداختند. اين حركات به ويژه بعد از تظاهرات ميليوني تاسوعا و عاشوراي حسيني آن سال نمودِ بيشتري پيدا كرد. در 23 آذر 1357، عوامل ساواك با حمايت نيروهاي نظامي، وارد بيمارستان امام رضا(ع) در شهر مشهد مقدس شدند. آنان در ابتدا با سرنيزه و چماق، به اتومبيل‏هاي پزشكان بيمارستان آسيب وارد كرده، سپس با تيراندازي وارد بخش اصلي بيمارستان شدند. آنها بدون توجه به بيماران بستري، هرچه را در سر راه خود ديدند شكستند كه در جريان اين حمله تعدادي از بيماران نيز از ترس دچار حمله قلبي شدند. همچنين در اين حمله دو كودك از شدت جراحات جان سپردند و هجده نوزاد نيز زخمي شدند. با انتشار اين خبر، مردم مشهد خود را به بيمارستان رساندند و زد و خورد بين مردم و نيروهاي ساواكي آغاز شد. پس از اين حمله، اعضاي نظام پزشكي در محكوميت اين تهاجم، ضمن انتشار اعلاميه‏اي، تعطيلي كليه بيمارستان‏هاي شخصي و مطب را اعلام نموده و در محل بيمارستان تحصّن كردند.
4) 14 ذيحجه سال 356 هجري قمري: «علي ابن الحسين بن محمد بن هِيثَم احمد» مشهور به« اَبُوالفَرَج اصفهاني» اديب و نويسنده ايراني درگذشت. وي كاتب ركنُ الدّوله و نزد او محترم بود. ابوالفرج اصفهاني، ابن انباري و محمد بن جرير طبري را استادان خويش ناميده است. مشهورترين اثر اين اديب بزرگ اَلاَغانِي الكَبير نام دارد كه او مدت 50 سال از عمرش را براي تأليف اين اثر صرف كرده اغاني درباره هنر موسيقي و مشتمل بر اخبار حوادث و شرح حال اديبان و شاعران دوران جاهليت و اسلام؛ خلفا؛ و تاريخ وقايع عرب است. به عبارتي اغاني را مي توان دايرة المعارف ادبي - تاريخي دانست.
5) 14 ذيحجه سال 1360 هجري قمري: آيت الله شيخ فياض زنجاني در زادگاهش زنجان بدرود حيات گفت. آيت الله فياض بعد از دستيابي به مراتب والاي علمي در سال 1326 هجري قمري به زنجان بازگشت و به تعليم و تربيت طلاب علوم ديني اهتمام كرد. از اين عالم بزرگ تأليفاتي چند باقي است كه بيشتر به صورت رساله هاي علمي - ديني تأليف شده اند. گفتني است كه آيت الله فياض زنجاني تحصيلاتش را در ديزج زنجان شروع كرد و در تهران و نجف با كسب درجه اجتهاد به پايان رساند.
6) 14 ذيحجه سال 1415 هجري قمري: احمدُ المَلَط قائم مقام رهبري اِخوانُ المُسلمين در مكه معظمه درگذشت. او در سال 1948 ميلادي در نخستين جنگ عرب ها و رژيم صهيونيستي مسئول بخش پزشكي اخوان المسلمين در جبهه بود. وي در بسياري از جبهه هاي ديگر نيز در مقابل اشغالگران و تجاوز كاران حضوري فعال داشت. حضور در جنگ كانال سوئز و هنگام تجاوز انگليسي ها؛ مبارزه با اشغالگران شوروي سابق در افغانستان از جمله اين مواردند. شايان توجه است كه «جمعيت پزشكان مسلمان» به ابتكار دكتر احمد الملط تأسيس شد زيرا وي اعتقاد داشت مرزهاي وطن من هر نقطه اي از جهان است كه در آن مسلماني زندگي مي كند.
23 آذر 1387 / 14 ذی الحجه 1429 / 13 دسامبر 2008 7) تاجگذاري "محمدعلي شاه قاجار" ششمين پادشاه سلسله‏ي قاجاريه(1324 ق): پس از مظفرالدين شاه، فرزند ارشدش، محمدعلي ميرزا، كه در دوره‏ي كسالت پدر در تهران حضور داشت به پادشاهي رسيد. محمدعلي شاه در 1289 ق در تبريز به دنيا آمد ومادرش ام الخاقان، دختر اميركبير بود. وي از سال 1313 ق وليعهد وفرمانرواي كل آذربايجان بود. با اين كه قانون اساسي در هنگام حيات پدرش به امضاي مظفرالدين شاه رسيده بود ولي اكثر آزادي خواهان مي‏دانستند او كسي نيست كه به مشروطيت وفادار بماند وبر سر قول خود باقي باشد.
23 آذر 1387 / 14 ذی الحجه 1429 / 13 دسامبر 2008 8) ولادت آيت‏اللَّه "شيخ مرتضي حائري يزدي" عالم و فقيه جليل(1334 ق): آيت‏اللَّه شيخ مرتضي حائري يزدي فرزند آيت‏اللَّه شيخ عبدالكريم، مؤسس حوزه‏ي علميه‏ي قم، در شهر اراك به دنيا آمد. پس از طي تحصيلات مقدماتي و ادبيات، سطوح عاليه را در قم نزد آيات عظام سيدمحمدتقي خوانساري و سيدمحمد محقق داماد به اتمام رسانيد و دردرس خارج والد معظم و آيت‏اللَّه حجت (پدر همسرشان) شركت نمود. معظم له مدتي در حوزه‏ي علميه‏ي قم سطوح عاليه راتدريس مي‏فرمود و از سال 1326 شمسي به تدريس خارج فقه و اصول اشتغال داشت و شاگردان بسياري را پرورش داد. اين عالم بزرگ، كليه‏ي دروس فقه و اصول خود را شخصاً به رشته‏ي تحرير درآورد كه هم اكنون يك دوره‏ي كامل اصول فقه و نيز كتاب‏هاي طهارت، خمس، مكاسب و قسمتي از بحث صلوة، از ايشان در دست است. يك جلد از مكاسب اين فقيه جليل نيز به نام اِبْتِغاةُالفَضيلَه في شَرحِ الوَسيله به چاپ رسيده است. اين عالم رباني علاوه بر مقام علمي، از نظر تقوي، زهد و وَرَع نيز زبانزد همگان بوده است. آيت‏اللَّه مرتضي حائري يزدي بر رفع حوائج نيازمندان و رسيدگي به مستمندان نيز سعي وافر داشت. اين فقيه جليل سرانجام در 25 اسفند 1364 به ملكوت اعلي پيوست و در جوار حضرت معصومه(س) جاي گرفت.
23 آذر 1387 / 14 ذی الحجه 1429 / 13 دسامبر 2008 9) مرگ "حيدر علي‏اف" رئيس جمهور سابق آذربايجان (2003م): حيدر عليرضا اوغلي علي‏اف معروف به حيدر علي‏اف در ماه مي 1923 در نخجوان آذربايجان به دنيا آمد. پدرش عليرضا از مهاجران ايراني بود كه در جست‏وجوي كار به آذربايجان شوروي سابق رفته بود. علي‏اف پس از اتمام تحصيلات دانشگاهي، در سال 1941م به عنوان مأمور سازمان جاسوسي شوروي سابق (كا. گ. ب) و در پوشش يك ديپلمات وارد تهران شد و در ارتباط با سران حزب توده و فرقه دموكرات آذربايجان و كردستان قرار گرفت. در آن زمان، نيروهاي روس در قسمت‏هاي شمالي ايران مستقر بودند و احزاب شورشي دموكرات در آذربايجان و كردستان با حمايت حزب منحله توده كه پس از سقوط رضاخان پهلوي جان تازه‏اي گرفته بود، خود را براي تأسيس جمهوري‏هاي خودمختار در اين دو استان آماده مي‏ساختند. حضور حيدرعلي‏اف در تهران به ويژه براي جمهوري خودمختار آذربايجان كه وابستگي بيشتري به روسيه داشت، دلگرم كننده بود. علي‏اف با روحيه بخشيدن به حزب توده و فعال ساختن آن، در سال 1942م از ايران خارج شد و در 1945 هم‏زمان با اعلام تشكيل جمهوري‏هاي خودمختار مهاباد و تبريز موفق شد به عضويت حزب كمونيست شوروي سابق درآيد. علي‏اف از 1950 تا 1964م در پست‏هاي مهم وزارت امنيت و وزارت كشور و كا.گ.ب آذربايجان قرار داشت و علاوه بر ترقي در سازمان جاسوسي شوروي تاحد رياست كا.گ.ب شاخه آذربايجان، سلسله مراحل پيشرفت در حزب كمونيست شوروي را نيز پيمود. حيدر علي‏اف در سال 1967م دبيركل حزب كمونيست آذربايجان شد و طي سال‏هاي طولاني در رأس تشكيلات امنيتي و حزبي آذربايجان قرار داشت. اما در پي مرگ لئونيد برژِنِف در نوامبر 1982م، علي‏اف به عضويت دفتر سياسي حزب كمونيست شوروي درآمد و معاون اول نخست‏وزير شد. در اين سال‏ها، محافل سياسي غرب، از حيدرعلي‏اف به عنوان نخست‏وزير آينده شوروي ياد مي‏كردند. او در اين سمت به عنوان يكي از طراحان اصلي استراتژي منطقه‏اي شوروي در خاورميانه كشف شبكه جاسوسي حزب منحله توده در سال 1983م توسط جمهوري اسلامي ايران و انحلال آن، بزرگ‏ترين ضربه را بر حيثيت سياسي علي‏اف وارد ساخت تا اين كه با به قدرت رسيدن ميخائيل گورباچف، حيدرعلي‏اف در سال 1987م از دفتر سياسي حزب كمونيست اخراج شد. وي پس از آن به توطئه عليه گورباچف ادامه داد و در نا امن ساختن اوضاع قره‏باغ، ايفاي نقش نمود. وي در حوادث كشتار مردم باكو در زمستان 1990م، نيز مزوّرانه خود را حامي مسلمانان مظلوم آذربايجان جا زده بود و اين امر، موجب شد بعضي از تشريفات آذربايجان به افشاي چهره قدرت‏طلبِ وي، بپردازند. حيدر علي‏اف در پي بركناري گورباچف از قدرت و فروپاشي شوروي به رياست جمهوري نخجوان و سپس در پنجم اكتبر 1993م به رياست جمهوري آذربايجان برگزيده شد. حيدرعلي‏اف در طول دوران ده ساله زمام‏داري خود، ارتباط تنگاتنگ و نزديكي با ايالات متحده امريكا و رژيم صهيونيستي برقرار كرد و پايگاه نظامي در اختيار امريكا قرار داد. وي در اواخر عمر، زمينه‏هاي قدرت‏گيري فرزندش الهام علي‏اف را فراهم آورد و در ماه‏هاي پاياني عمر، عملاً زمام امور را به پسرش سپرد. وي درنهايت در سال 2003م بر اثر بيماري از قدرت كناره‏گيري كرد و پسرش الهام علي‏اف به اين مقام انتخاب گرديد. حيدرعلي‏اف سرانجام در سيزدهم دسامبر 2004م در پي ابتلا به بيماري‏لاعلاج در هشتاد و يك سالگي درگذشت.
23 آذر 1387 / 14 ذی الحجه 1429 / 13 دسامبر 2008 10) روز جهاني كودك و تلويزيون: امروزه وسايل ارتباط جمعي، نقش مهم و تعيين كننده‏اي در روابط بين جوامع و گروه‏هاي موجود در آن‏ها دارند و به ميزان زيادي در هدايت و جهت‏دهي افكار عمومي سهيم هستند. در اين ميان، تلويزيون به عنوان رسانه‏اي ديداري و شنيداري، با حضور بلامنازع خود در خانه‏ها، بيشترين تاثير را روي خانواده‏ها به ويژه كودكان و نوجوانان مي‏گذارد. با ورود تلويزيون به خانه، خانواده بُعد جديدي يافته، آن را از محلي صرفاً براي استراحت، صرف غذا و... خارج كرده و به سازماني تبديل نموده كه مي‏توان در آن آموخت، جهان را تماشا كرد و نيازهاي فرهنگي را برآورده ساخت. در اين ميان، كودكان تأثير بيشتري از تلويزيون مي‏گيرند و اين رسانه مهم و با نفوذ مي‏تواند آگاهي‏هاي متنوعي را به كودكان منتقل سازد. افزايش آگاهي كودكان در زمينه‏هاي گوناگون، تشويق كودكان به كارهاي خوب با نمايش دادن مهرباني، سخاوت و...، گسترش برنامه‏هاي آموزشي، ايجاد دوستي و محبت، ترويج و آموزش ارزش‏هاي اجتماعي و ديني، معرفي روش‏هاي دوست‏يابي و حفظ دوستي، ايجاد حس مسئوليت در كودكان، جلوگيري از رفتار خودخواهانه كودكان با به تصوير كشيدن رفتارهاي جامعه گرايانه و غيره، از جمله كاركردهاي مثبت تلويزيون است كه همه روزه در حال انجام مي‏باشد. در كنار اين موارد مثبت، كاركردهاي منفي اين رسانه همگاني نيز در خور تأمل و تفكر است. روز جهاني كودك و تلويزيون، تلاشي است براي پيوند دادن مثبت بين كودكان جهان با اين جعبه جادويي و زمينه‏اي براي ارتباط بيشتر اين دو با هم. مسؤولان و تهيه‏كنندگان تلويزيون، هميشه بايد درنظر داشته باشند كه برنامه‏هايي كه ويژه كودكان ساخته مي‏شود، به صورت الگو در بين مخاطبان مطرح خواهد شد و ممكن است تأثيرات فراواني بر جاي نهد. از اين‏رو، كوشش در جهت تأثير مثبت نهادن در كودكان با ساخت برنامه‏هاي آموزنده، امري ضروري و اجتناب‏ناپذير است. كه بايد توجهي جدي به آن مبذول داشت.
23 آذر 1387 / 14 ذی الحجه 1429 / 13 دسامبر 2008 11) كشته شدن بيش از پنج هزار نفر در اثر سقوط بَهمن در كشور "پِرو" (1941م): يكي از حوادث طبيعي كه معمولاً خسارات مالي و جاني همراه دارد، سقوط بهمن مي‏باشد. بهمن، اصطلاحاً به توده‏اي وسيع از برف و يخ اطلاق مي‏شود كه به دليل وزن زياد، از ارتفاعات بلند سرازير شده و دامنه كوه را در بر مي‏گيرد. در اين گونه حوادث، معمولاً علاوه بر جاده‏ها و جنگل‏هاي سرراه، دهكده‏ها نيز در معرض ويراني و تخريب قرار مي‏گيرند و افرادي نيز جان مي‏بازند. يكي از بهمن‏هايى كه تلفات زيادي به بار آورد، ريزش بهمن در كشور پرو در امريكاي جنوبي بود. در اين حادثه كه در 13 دسامبر 1941 در ناحيه هواراس پرو رخ داد، حدود 5 هزار نفر از مردم اين منطقه كشته شدند و تعداد زخمي‏ها به حدود 14 هزار نفر رسيد. منطقه هواراس در دامنه كوه‏هاي آند قرار دارد.




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.