امام زمان(علیه السلام) درانجيل برنابا

احتمالاً شما كتاب انجيل را كه كتاب مقدس مسيحيان است، ديده ايد و مي دانيد انجيل كنوني از چهار انجيل با نام هاي انجيل لوقا، انجيل يوحنا، انجيل مرقس، انجيل متي تشکیل شده، ولی چيزي كه احتمالاً شما نمي دانيد، اين است كه انجيل هايي كه وجود دارد، فقط همين چهار انجيل نيست، بلكه شمار انجيل ها بيش تر از هفده تا است كه هر كدام از آن ها را مثل همين چهار انجيل، شاگردان حضرت عيسي (ع) نوشته اند كه بيش تر آن ها درباره زندگي حضرت عيسي(ع) و بیان حرف هاي ايشان است. در
يکشنبه، 24 آذر 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
امام زمان(علیه السلام) درانجيل برنابا
امام زمان(علیه السلام) درانجيل برنابا
امام زمان(علیه السلام) درانجيل برنابا

احتمالاً شما كتاب انجيل را كه كتاب مقدس مسيحيان است، ديده ايد و مي دانيد انجيل كنوني از چهار انجيل با نام هاي انجيل لوقا، انجيل يوحنا، انجيل مرقس، انجيل متي تشکیل شده، ولی چيزي كه احتمالاً شما نمي دانيد، اين است كه انجيل هايي كه وجود دارد، فقط همين چهار انجيل نيست، بلكه شمار انجيل ها بيش تر از هفده تا است كه هر كدام از آن ها را مثل همين چهار انجيل، شاگردان حضرت عيسي (ع) نوشته اند كه بيش تر آن ها درباره زندگي حضرت عيسي(ع) و بیان حرف هاي ايشان است. در برخي انجیل ها، کارهای عيسى(ع) در شهر جليل پنهان شد. در صورتى كه در انجيل يوحنا، کارهای عيسى(ع) در يهوديه مطرح شده است. ولادت معجزه آساى عيسى(ع) در انجيل مرقس وجود ندارد و تبار عيسى(ع) را به داود مى رساند، در صورتى كه در انجيل متى و انجيل لوقا چنين نيست. اختلاف در تاريخ ولادت عيسى(ع) نيز در اين دو انجيل دیده مي شود. اختلاف در رسالت عيسى(ع) هم قابل مشاهده است كه همه اين ها نشان مي دهد اين انجيل ها ساخته ذهن نويسنده هاي آن هاست كه هركدام با توجه به فهم خودشان اين مطالب را نوشته اند.
جالب است بدانيد انجيل هاي ديگري هم وجود دارد كه بر اثر اختلاف هايي كه بين بزرگان مسيحيت، پس از حضرت عيسي(ع) پدید آمد، بسياري از آن ها نابود شد. در سال 325 میلادی، ياران و پيروان پولس فرمان سوزاندن انجيل‌هاي چهارگانه يوناني، از جمله تنها انجيلي را كه به زبان آرامي ـ زبان حضرت مسيح(ع) - نوشته شده بود، صادر كردند.
مجمع كليسا نيز بر عقيده تثليث كه كاهن اسكندري اشكاسيوس، ابداع كرده بود، به عنوان مهم‌ترين باور آيين مسيحيت تكيه كرد. هم چنين زاد روز مسيح(ع) را به 25 دسامبر تغيير داد تا با روز تولد الهه خورشيد و ميترا هماهنگ باشد و روز عبادت هفتگي را از شنبه به يك شنبه تغيير داد.
يكي از انجيل هايي كه در چند قرن اخير كشف شد و جنجال هاي بسياري در اروپا به پا كرد، انجيل برناباست كه اكنون ترجمه هاي آن به زبان هاي مختلف وجود دارد. اين انجيل يكي از انجيل هاي مشهوري است كه گروه هاي گمراه مسيحيی در قرن سوم ميلادي آن را ممنوع اعلام كردند و بسياري از نسخه هاي آن را سوزاندند.
هنوز هم براي بسياري از پژوهش گران مسيحي جاي تعجب است كه چه طور رساله‌هاي پولس و لوقا كه هيچ يك مسيح(ع) را نديده‌اند، معتبر به شمار مي‌آيد.

برنابا كيست؟

در كتاب هاي مقدس، برنابا اين گونه معرفي شده است: نام واقعي برنابا، ژوزف بن لووي بن ابراهيم است. وي مزرعه‌اش را فروخت و آن را خرج شاگردان مسيح کرد. پرهیزکار و درست كار بود. هنگامي‌كه پولس ادعا كرد، مسيح را ديده و به اورشليم بازگشت تا به شاگردان نزديك شود، برنابا مسئوليت معرفي او را به شاگردان بر عهده گرفت. برنابا براي تبليغ، مردی نيكوكار و صالح بود. بنابراين، جمع قابل توجهي به خدا ايمان آوردند. سپس به همراه پولس، يك سال كامل به طرسوس رفت. (اعمال 15/29)
برنابا براي تبليغ مسیحیت (ع) بسيار کوشید. مورخان مي‌گویند، او در سال 61 م. در قبرس درگذشت. بت‌پرستان او را سنگ سار كردند و پسر خواهرش، مرقس انجيلي او را به خاك سپرد.

انجيل برنابا

از برنابا انجيلي بر جا ماند كه در آن سخنان حضرت عيسي(ع) را براي آيندگان ثبت كرده است. در سال 366 میلادی، فرمانی از سوی پاپ دماسوس، درباره نخواندن کتاب انجيل برنابا صادر شد. مجلس كليسا‌هاي غربي نيز در سال 382 میلادی و پاپ انوسنت در سال 465 و پاپ گلاسيوس اول در سال 492 میلادی، مطالعه برخي انجيل‌ها را تحريم كردند كه انجيل برنابا جزو اين انجيل‌ها بود.
انجيل برنابا تا سال 325 ميلادي، در كليساهاي اسكندريه خوانده مي شد. در همین سال، شورايی شکل گرفت و فرمان داده شد، همه انجيل هايي كه به زبان عبري اند، نابود شود. مرگ، جزاي كساني بود كه در خانه هاي شان چنین انجيل هایی پيدا مي شد، در حالي كه اسناد نشان مي دهد، در قرن اول و دوم ميلادي، از اين انجيل بسيار استفاده مي شده است.
پاپ در سال 383 ميلادي، نسخه اي از انجيل برنابا را در كتاب خانه شخصي خويش گذاشت كه قرن ها آن جا ماند. تا اين كه فرامينو راهب ايتاليايي، در پایان قرن شانزدهم، به نسخه‌اي از آن در كتاب خانه «پاپ استكوس پنجم» در واتيكان دست يافت و آن را پنهان کرد و سرانجام اسلام آورد و ديگر نامي از اين نسخه برده نشد.
نسخه اي كه اكنون منتشر شده و ترجمه هاي آن در دست است، نسخه اي است كه در سال 1709میلادی، كريمر، يكي از مستشاران تزار روسيه آن را كشف كرد كه در سال 1738 میلادی، اين نسخه به وين منتقل شد. اين نسخه در 225 صفحه،‌ در دو جلد و به زبان ايتاليايي نوشته شده است و يك قرن پیش به عربي، سپس به زبان فارسي ترجمه شد.

تفاوت ها

انجيل برنابا با ديگر انجيل هاي چهارگانه كه اكنون مسيحي ها از آن استفاده مي كنند، اختلاف هایی اساسى دارد كه برخي اختلاف ها را برمی شماریم:
1- الوهيت عيسى و پسر خدا بودن او انكار شده است.
2- ابراهيم خليل، اسماعيل را به قصد قربانى به قربان گاه برد، نه اسحاق را.
3- مسيح موعود، يشوع يا عيسى نيست، بلكه محمد(ص) است.
4- عيسى کشته نشد، بلکه يهوداى اسخريوطى کشته شد.
در انجيل برنابا، بارها به آمدن پيامبر اسلام(ص) اشاره شده و بارها درباره اتفاقات آينده، چون ظهور منجي، عالم بشريت حضرت مهدي (عج) سخن گفته شده است. اين انجيل با اين كه پیش از ظهور پيامبر اكرم (ص) نوشته شده است، اما در بخش هاي مختلف از زبان حضرت عيسي(ع) به آمدن پيامبر اسلام وعده داده شده است.
در فصل 43 آمده است: «براي تان مي گويم كه پيامبران ديگر، نشانه رحمت خدا تنها براي يك ملت نبوده اند و از همين نظر پيام شان از مرزهاي مردمي كه به سوي آن ها فرستاده شده بودند، تجاوز نمي كرد، اما وقتي رسول الله مي آيد، خداوند براي ملت هايي كه عقايد او را مي پذيرند، رهايي و رحمت را به ارمغان مي آورد. او براي مقابله با ستم دیدگان با قوت عمل مي كند و پرستش بت ها را از ميان برمي دارد تا شيطان را نفرين كند.»
در فصل 41، حكايت بر آمدن آدم از جنت چنين بيان شده است: «خداوند خود را از نظر پنهان داشت و فرشته ميكایيل آن ها را از بهشت بيرون راند. هنگامي كه آدم بر مي گشت، متوجه شد بالاي دروازه بهشت نوشته شده است: لااله الا الله محمد رسول الله».
در اين انجيل، درباره حضور منجي آخرالزمان چنین آمده است: «هم چنان که برق از مشرق ساطع شد تا در مغرب ظاهر شود، ظهور پسر انسان نيز چنين خواهد شد. آن گاه نشانه پسر انسان در آسمان پديدار شد و در آن گاه، جميع طوايف زمين سينه زني کنند و پسر انسان را ببينند که بر ابرهاي آسمان با قوت و جلال مي آيد. آسمان و زمين زايل خواهد شد، اما سخن من هرگز زايل نخواهد شد، اما از آن روز و ساعت، هيچ کس اطلاع ندارد، حتي ملائکه آسمان، جز پدر من و بس. شما نيز حاضر باشید، زيرا در ساعتي که گمان نبريد پسر انسان مي آيد.»
در جاي ديگری نیز چنین آمده است: «کمرهاي خود را بسته، چراغ هاي خود را افروخته بداريد و شما مانند کساني باشيد که انتظار آقاي خود را مي کشند که چه وقت از عروسي مراجعت کند تا هر وقت آيد و در را بکوبد، بي درنگ در را براي او باز کنند. خوشا به حال غلامان که آقاي ايشان چون آيد، ايشان را بيدار يابد. پس شما نيز مستعد باشيد، زيرا در ساعتي که گمان نمي بريد، پسر انسان مي آيد.»
براي مطالعه انجيل برنابا مي توانيد آن را از كتاب فروشي ها تهيه کنید. اگر به اينترنت دسترسي داريد، ما اين كتاب را در سايت انتظار نوجوان قرار داده ايم تا شما به راحتي بتوانيد آن را دريافت و مطالعه كنيد. براي دريافت انجيل برنابا به این نشانی بروید: http://www.intizarmag.ir/bernaba.pdf
منبع: انتظار نوجوان




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.