1 دی 1387 / 22 ذی الحجه 1429 / 21 دسامبر 2008

اول دي ماه سال 1325 هجري شمسي: يوسف كلاهدوز ازسرداران سپاه پاسداران انقلاب اسلامي درقوچان متولد شد. كلاهدوز ازجواني همواره سعي داشت فرهنگ غني اسلامي را درمحيط زندگي اجتماعي خود و ديگران گسترش دهد. شهيدكلاهدوز پس ازپيروزي انقلاب اسلامي با عزمي راسخ‎تر به راه خود ادامه داد. او بعد ازآغاز جنگ تحميلي رژيم بعثي عراق عليه جمهوري اسلامي ايران به جبهه‎هاي جنگ شتافت و سرانجام به فيض شهادت نائل آمد و بعنوان سردار حماسه ثامن الائمه نامش جاويدان شد.
شنبه، 30 آذر 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
1 دی 1387 / 22 ذی الحجه 1429 / 21 دسامبر 2008
1 دی 1387 / 22 ذی الحجه 1429 / 21 دسامبر 2008
1 دی 1387 / 22 ذی الحجه 1429 / 21 دسامبر 2008

1 دی 1387 / 22 ذی الحجه 1429 / 21 دسامبر 2008 1) اول دي ماه سال 1325 هجري شمسي: يوسف كلاهدوز ازسرداران سپاه پاسداران انقلاب اسلامي درقوچان متولد شد. كلاهدوز ازجواني همواره سعي داشت فرهنگ غني اسلامي را درمحيط زندگي اجتماعي خود و ديگران گسترش دهد. شهيدكلاهدوز پس ازپيروزي انقلاب اسلامي با عزمي راسخ‎تر به راه خود ادامه داد. او بعد ازآغاز جنگ تحميلي رژيم بعثي عراق عليه جمهوري اسلامي ايران به جبهه‎هاي جنگ شتافت و سرانجام به فيض شهادت نائل آمد و بعنوان سردار حماسه ثامن الائمه نامش جاويدان شد.
2) كشتار وحشيانه مردم تبريز به دست قزاقان روسي (1290ش): پس از آن كه دولت روسيه به خاطر استخدام مورگان شوستر آمريكايي به عنوان خزانه‏دار كل كشور در ايران، به دولت صمصام‏السلطنه اولتيماتوم داد، مجلس شوراي ملي اين اولتيماتوم را نپذيرفت. در نهايت با فشار و تهديد روس‏ها مبني بر تصرف تهران، دولت ايران ناچار شد كه اولتيماتوم را قبول كرده، مورگان شوستر را معزول نمايد. در آن هنگام كه بين مجلس و دولت، درباره رد يا قبول اولتيماتوم، مذاكره و گفتگو جريان داشت، قواي نظامي روسيه به اقدامات وحشيانه‏اي در چند شهرستان دست زدند. در تبريز بين ماموران نظميه و سربازان روس، زد و خورد روي داد و به كشته و زخمي شدن تعدادي از دو طرف انجاميد. شهر تبريز در نهايت در پنجم دي ماه آن سال به اشغال كامل نيروهاي روسيه درآمد و سربازان روسي در تبريز در سطحي وسيع دست به كشتار مردم زدند. روس‏ها به وضع دلخراشي عده‏اي را با نفت و بنزين آتش زدند، دسته‏اي را در تنورِ آتش، سوزاندند و چند روز بعد، ثقة الاسلام تبريزي، عالم بزرگ آن شهر نيز به همراه عده‏اي ديگر از مشروطه خواهان، توسط روس‏ها به دار آويخته شدند.
1 دی 1387 / 22 ذی الحجه 1429 / 21 دسامبر 2008 3) شروع به كار رسمي بانك مركزي (1339ش): بانك ملي ايران تا سال 1339 ش كه قانون بانكي و پولي كشور به تصويب رسيد، داراي حق انحصار نشر اسكناس بود و علاوه بر عمليات يك بانك تجارتي، وظايف بانك مركزي كشور را نيز بر عهده داشت. سرانجام به موجب قانون هفتم خرداد ماه سال 1339 ش، عمليات بانك ملي به دو قسمت تقسيم شد و آن قسمت كه مربوط به حفظ ارزش پول و تنظيم اعتبارات و حق انحصار انتشار اسكناس و پول فلزي مي‏باشد به بانك مركزي ايران واگذار گرديد. همچنين قسمت عمليات تجاري و اداره كردن صندوق پس انداز و... مانند سابق به عهده بانك ملي ايران باقي ماند. اين قانون از اول دي ماه 1339 ش به طور رسمي به اجرا درآمد.
4) تأسيس خبرگزاري راديو و تلويزيون ايران (1350ش): در اول دي ماه 1350 ش، واحد مركزي خبر با عنوان خبرگزاري راديو و تلويزيون ملي ايران در چارچوب واحد اطلاعات و اخبار، كار خود را آغاز كرد. وظيفه اين واحد، كسب خبر، تهيه عكس‏ها و تصاوير خبري از خبرگزاري‏هاي خارجي و دريافت خبر از سوي خبرنگاران داخلي در تهران و شهرستان‏ها و انتشار آن از طريق راديو، تلويزيون و مطبوعات بود. اين واحد از بخش‏هاي مختلفي از قبيل اخبار داخلي، اخبار شهرستان‏ها، اخبار خارجي و... تشكيل شده بود. اخبار دريافتي از داخل كشور و سراسر جهان، پس از ترجمه، تنظيم و بازبيني، براي كاربران داخل و خارج ارسال مي‏شد. خبرگزاري راديو و تلويزيون ايران كه بعدها به واحد مركزي خبر تغيير نام داد به ويژه پس از پيروزي انقلاب اسلامي، از خبرگزاري‏هاي مهم خاورميانه و حتي قاره آسيا محسوب شده و هم اكنون در كشورهاي فرانسه، انگلستان، آلمان، روسيه، مالزي، ژاپن، پاكستان، هند، تاجيكستان، آذربايجان، تركمنستان، بوسني، سوريه، لبنان و تركيه و... داراي نمايندگي مي‏باشد. هزينه‏هاي اين خبرگزاري را دولت تهيه مي‏كند اما واحد مركزي خبر در اجراي وظايف، استقلال نسبي دارد.
1 دی 1387 / 22 ذی الحجه 1429 / 21 دسامبر 2008 5) بمباران شديد آبادان توسط ارتش بعث عراق (1359 ش): با آغاز جنگ تحميلي، بسياري از مناطق مرزي جمهوري اسلامي ايران اشغال شد و يا در تيررس مستقيم آتش دشمن بعثي قرار گرفت. در اين ميان، شهر مقاوم آبادان كه از همان اوان جنگ از سه طرف محاصره شده بود، همچنان به صورت پراكنده مقاومت مي‏نمود. در اين شرايط، هواپيماهاي عراقي، به طور مرتب اين شهر و ساير شهرهاي مرزي را بمباران مي‏كردند. در اولين روز زمستان 1359، سه فروند هواپيماي توپولوف و ميگ عراقي به آسمان آبادان تجاوز كرده و مناطق مسكوني اين شهر را هدف قرار دادند. خانه‏هاي مسكوني بسياري ويران شد و گروهي از مردم بي‏گناه به شهادت رسيده و يا مجروح شدند. با اين حال دو فروند از هواپيماهاي عراقي، در بازگشت توسط جنگنده‏هاي ايراني مورد هدف قرار گرفته و متلاشي شدند.
1 دی 1387 / 22 ذی الحجه 1429 / 21 دسامبر 2008 6) شهادت "مجتبي استَكي" نماينده شهركرد در مجلس شوراي اسلامي توسط منافقين كوردل (1360 ش): شهيد مجتبي استَكي، در سال 1334 ش در شهركرد به دنيا آمد. وي پس از گذراندن دروس دبيرستان وارد دانشگاه شد و از انيستيتو تكنولوژي اهواز فارغ التحصيل گرديد. شهيد استكي، پيش از انقلاب با تشكيل جلسات مذهبي به ارشاد مردم مي‏پرداخت و به سازماندهي نيروهاي انقلابي در جريان تظاهرات ضد رژيم اهتمام مي‏ورزيد. اين شهيد گرانقدر پس از پيروزي انقلاب اسلامي، به عضويت كميته انقلاب اسلامي و دادگاه انقلاب اسلامي درآمد و در مبارزه با طاغوت و فساد فعاليت نمود. شهيد استكي كه در ابتدا معلم دوره راهنمايي بود بعدها مسؤول آموزش و پرورش شهرستان فارسان در استان چهارمحال و بختياري شد. اين شهيد گرانقدر انقلاب اسلامي سرانجام در حالي كه از طرف مردم شهركُرد به نمايندگي مجلس شوراي اسلامي انتخاب شده بود در اول دي ماه 1360 در 26 سالگي توسط عوامل مزدور و منافق، در مشهد مقدس به شهادت رسيد و در شهركرد به خاك سپرده شد.
1 دی 1387 / 22 ذی الحجه 1429 / 21 دسامبر 2008 7) روز كشاورزي و دهداري: براساس منابع سازمان خواربار جهاني ساختار اصلي توليدات كشاورزي جهان متكي بر 66 محصول كشاورزي شامل 41 محصول زراعي و 25 محصول دامي مي باشد. البته اين بدان معنا نيست كه تنها 66 محصول كشاورزي در دنيا توليد مي شود. بلكه اين تعداد محصول به عنوان محصولات اصلي در ساختار كشاورزي دنيا مطرح مي باشند. براساس اطلاعات موجود از بين 231 كشور دنيا، تقريبا 3/1 آنها در امر توليدات كشاورزي پيشتاز بوده به نحوي كه در توليد يك تا چند محصول كشاورزي، رتبه هاي اول تا دهم دنيا را به خود اختصاص داده اند در اين زمينه جمهوري اسلامي ايران از جايگاه مناسبي در توليدات كشاورزي دنيا برخوردار است.
1 دی 1387 / 22 ذی الحجه 1429 / 21 دسامبر 2008 8) 22ذيحجه سال481هجري قمري: «خواجه عبدالله انصاري »عالم و حكيم بزرگ اين مرزو بوم و مشهوربه پيرهرات به ديارباقي شتافت. او درهرات ازپدر و مادرصالح و فاضل متولد شد. اين حكيم و شاعرنامي علوم عقلي و نقلي چون حديث رجال و تفسيررا تاحد استادي فراگرفت. او بارها به نيشابوركه درآن ايام مركزعلم و مهد ادب بود سفركرد و بابزرگان آن ديارملاقات كرد. خواجه عبدالله انصاري چندين باربه زيارت خانه خدا مشرف شد و دريكي ازاين سفرها بود كه با ابوالحسن خَرَقاني ديداركرد. حاصل عمر80 ساله وي آثارگرانبهايي است چون«تفسيركَشفُ الاَسرار و عُدَّةُ الابرار، مناجات نامه، اَلاَربَعين، ذَمُّ الكَلام و اِسنادُ الموجودات اِلي الخالِق». خواجه عبدالله انصاري درسرودن شعرقريحه‏اي درخورتوجه داشت و ازاو ديوان شعري بجاي مانده است. آثارمنثوراين حكيم فرزانه نيزسبك خاصي دارد كه به نثرمُسجَّع مشهوراست.
9) 22ذيحجه سال1241هجري قمري: دومين دوره جنگهاي ايران و روسيه تزاري آغازشد. ازجمله علل وقوع اين جنگها تجاوزات مداوم ارتش روسيه به مرزهاي ايران و تحريكات رقيبان عباس ميرزا وليعهد فتحعلي شاه قاجاربود. اين جنگها با وجود فداكاري سپاه ايران به علت نبود فرماندهي مناسب با شكست اردوي ايران ازسپاه روس و انعقاد عهدنامه ننگين ازشمال ايران ازدست رفت و ايران دراين دوره ازجنگها بويژه به سبب بي كفايتي زمامداران وقت با امضاي قرارداد تركمانچاي خسارات جبران ناپذيري متحمل شد.
1 دی 1387 / 22 ذی الحجه 1429 / 21 دسامبر 2008 10) شهادت "ميثم تمار" از ياران مُخلص امام علي(ع) در كوفه(60 ق) : ميثم تمار ابتدا غلام بود و توسط حضرت علي(ع) خريداري و آزاد شد. امام او را بسيار دوست داشت و احترام زيادي برايش قائل بود و ميثم نيز متقابلاً علاقه‏ي شديدي به حضرت داشت. ميثم را به خاطر آن كه خرما فروش بود، تمّار گويند. امام علي(ع) سال‏ها قبل از شهادت ميثم، او را از چگونگي شهادتش آگاه كرده بود. او قبل از شهادت به همگان گفته بود كه مولايش امام علي(ع) طرز شهادت او را به وي گفته است. حكام جور قصد داشتند به نحوي غير از آن چه كه امام فرموده بود، ميثم را به شهادت برسانند ولي سرانجام طبق پيش‏بيني امام(ع) زبان گوياي او را بريدند و اين دوستدار آل علي(ع) به جرم حمايت آشكار از اهل بيت رسول اكرم(ص) و دوستي با آن‏ها، توسط عبيداللَّه ابن زياد، حاكم كوفه به طرزي فجيع به شهادت رسيد.
1 دی 1387 / 22 ذی الحجه 1429 / 21 دسامبر 2008 11) وفات آيت‏اللَّه "حاج شيخ مجتبي قزويني" فيلسوف بزرگ و عارف و اصل(1386 ق): آيت‏اللَّه شيخ مجتبي قزويني در جواني به نجف اشرف، مشرف شده و در آن جا از محضر ميرزا محمدتقي شيرازي، سيدمحمد كاظم يزدي و ميرزاي ناييني بهره برد. وي در درس محقق ناييني، با آيت‏اللَّه العظمي خويى هم بحث بود. ايشان سپس به قزوين آمد و به محضر سيدموسي زرآبادي رسيد و پس از تشرف به مشهد مقدس از آقابزرگ حكيم و ميرزاي اصفهاني بهره‏ها برد. آيت‏اللَّه قزويني چهل سال از عمرش را به تدريس و تربيت طلاب و افاضل گذراند و با نقد علمي مباني فلسفه و عرفان و تحرير خالص حقايق قرآن، اركان "مكتب تفكيك" را استوار ساخت. در علوم غريبه و اسرار، استادي مسلم بود و در قدرت روحي كم‏نظير و نايل به مرحله‏ي تشرف بود. در تكاليف اجتماعي، مقدم بر ديگران و از نظر اخلاقي، متواضع و دايم التعقل و الذكر بود و به جوع عادت داشت. كتاب‏هاي "روشنگر" و "بيان الفِرَق در 5 جلد" از آثار اين عالم رباني مي‏باشند.
12) 21دسامبرسال1801ميلادي: سرزمين دومينيكن براثرقيام توسن لووِرتور رهبرسياهپوست هائيتي اززيرسلطه فرانسويان خارج شد و به هائيتي پيوست. درسال1802ميلادي توسن لوورتوربه رياست جمهوري دائم اين سرزمين انتخاب شد. يك سال بعد ناپلئون نيروهاي خود را براي مقابله با او به هائيتي فرستاد و اين امرموجب شكست ناگهاني اونشد. بااين كاراسپانيائيها مجدداً بردومينيكن سلطه يافتند اما با قيام مردمي پس ازچندي نيروهاي بيگانه ازاين سرزمين خارج شدند و درسال1844ميلادي جمهوري دومينيكن تأسيس شد.
1 دی 1387 / 22 ذی الحجه 1429 / 21 دسامبر 2008 13) 21دسامبرسال1964ميلادي: سازمان آزاديبخش فلسطين به كوشش كشورهاي عضو اتحاديه عرب بنيان گذاشته شد. يك سال بعد ازتأسيس، سازمان چريكي جنبش آزاديبخش ملي فلسطين بنام اَلفتح با اجراي چند عمليات نظامي درمناطق اشغالي اعلام موجوديت كرد. سپس درمقام ناظردرسازمان ملل متحد پذيرفته شد. درسال1982ميلادي درپي حمله ارتش رژيم اشغالگر قدس به لبنان و كشتار دهها هزارفلسطيني مقرسازمان آزاديبخش فلسطين به تونس انتقال يافت. هم اكنون نيز درنتيجه سازش‎هاي بين المللي و توطئه‎هاي اِمريكاي جهانخوار انگلستان استعمارگر و صهيونيسم بين المللي، رهبري سازمان آزاديبخش فلسطين ازاصول اوليه خود كه دفاع ازحق حاكميت مردم مظلوم فلسطين است منحرف شده و در دام سياست بازيهاي جهاني قرارگرفته است.
1 دی 1387 / 22 ذی الحجه 1429 / 21 دسامبر 2008 14) گروگان‏گيري وزيران نفت اوپك در جريان نشست اين سازمان در ويِن (1975م): بعد از وقوع جنگ اكتبر 1973م بين اعراب و اسرائيل، كشورهاي صادركننده نفت تصميم به افزايش قيمت نفت گرفتند. در نتيجه شوك نفتي، وحشت زيادي در ميان كشورهاي مصرف كننده نفت ايجاد نمود. چندي بعد از اين وضعيت، در اواخر سال 1975م، كنفرانس وزراي نفت اوپك در ويِن برگزار گرديد. در 21 دسامبر همين سال، يك گروه تروريستي كه در رأس آنها، كارلوسْ، تروريست معروف اهل ونزوئلا قرار داشت به مقر اين سازمان حمله نموده و ضمن كشتن 3 نفر و زخمي كردن 6 نفر ديگر، ساير حضار را به گروگان گرفتند. در ميان 81 گروگان، 11 وزير از كشورهاي عضو اوپك حضور داشتند. مهاجمان سپس به همراه گروگان‏ها با يك هواپيماي جت مسافربري از اتريش به مقصد الجزاير پرواز كردند و پس از مذاكراتي كه تا روزهاي پاياني سال 1975م به طول انجاميد، موافقت كردند كه در ازايِ آزادي گروگان‏ها، پناهندگي سياسي به دست آورند. با پايان اين حادثه كه وقايع تا چندين روز اخبار جهان را تحت‏الشعاع خود قرار داده بود، مسائل پشت پرده افشا نگرديد. وجود ابهاماتي پيرامون دريافت چند ميليون دلار باج و اين‏كه آيا اين اقدام در راستاي حمايت از فلسطين بود يا اين كه آن‏گونه كه بعضي معتقدند، دسيسه‏اي بود تا ميان اعضاي اوپك اختلاف ايجاد كنند و اين غول اقتصادي شكسته شود، حادثه دسامبر 1975م را به سياسي‏ترين حوادث مربوط به سازمان اقتصادي اوپك تبديل نمود
15) سقوط هواپيماي مسافربري امريكا بر فراز "لاكربي" در اسكاتلند (1988م): در روز 21 دسامبر 1988م يك فروند هواپيماي مسافربري امريكا بر فراز لاكربي در اسكاتلند منفجر شد و 259 مسافر و خدمه آن كشته شدند و بر اثر سقوط آن، يازده نفر نيز بر روي زمين جان باختند. امريكا و انگليس پس از اين حادثه، دو تبعه ليبي را متهم به بمب‏گذاري در هواپيماي مسافربري كردند و بر اثر فشار اين دو كشور، شوراي امنيت، در سال 1992م، ليبي را به دليل پناه دادن به اين دو تن، تحت تحريم نظامي، نفتي و هوايي قرار داد. با اين حال موضوع سقوط هواپيماي مسافربري در بن‏بست باقي ماند، تاآن كه امريكا و انگليس موافقت كردند متهمان، در كشور ديگري به جز اين دو كشور محاكمه شوند. در پي آن، دو متهم در سال 1999م تحويل دادگاهي در هلند شدند و تحريم‏هاي ليبي معلق گرديد.




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
چه کارهایی موجب نجات از عذاب و فشار قبر می شوند؟
چه کارهایی موجب نجات از عذاب و فشار قبر می شوند؟
نکات مهم هنگام انتخاب بهترین پراپ تریدینگ
نکات مهم هنگام انتخاب بهترین پراپ تریدینگ
شکار تانک مرکاوای رژیم صهیونیستی در جنوب نوار غزه
play_arrow
شکار تانک مرکاوای رژیم صهیونیستی در جنوب نوار غزه
ورود ۲۰۰ کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه به غزه
play_arrow
ورود ۲۰۰ کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه به غزه
روایت مردم از خدمات و ویژگی‌های رئیس‌جمهور شهید
play_arrow
روایت مردم از خدمات و ویژگی‌های رئیس‌جمهور شهید
پرچم فلسطین در بازی فینال لیگ قهرمانان زنان اروپا
play_arrow
پرچم فلسطین در بازی فینال لیگ قهرمانان زنان اروپا
ریشه‌های مستحکم جمهوری اسلامی نمی‌گذارد اختلالی در کشور ایجاد شود
play_arrow
ریشه‌های مستحکم جمهوری اسلامی نمی‌گذارد اختلالی در کشور ایجاد شود
جزئیات خارج شدن چند واگن از یک قطار باری در شهرستان خوی
play_arrow
جزئیات خارج شدن چند واگن از یک قطار باری در شهرستان خوی
جشن و شادی لبنانی‌ها در پی به اسارت در آمدن نظامیان صهیونیست
play_arrow
جشن و شادی لبنانی‌ها در پی به اسارت در آمدن نظامیان صهیونیست
شهید رئیسی می‌گفت من سرباز امام خامنه‌ای هستم
play_arrow
شهید رئیسی می‌گفت من سرباز امام خامنه‌ای هستم
آیین بزرگداشت رئیس‌جمهور شهید در لندن
play_arrow
آیین بزرگداشت رئیس‌جمهور شهید در لندن
مداحی بنی‌فاطمه در مراسم بزرگداشت شهدای خدمت در مسجد ارک
play_arrow
مداحی بنی‌فاطمه در مراسم بزرگداشت شهدای خدمت در مسجد ارک
اخلاص، ویژگی برجسته شهید رئیسی بود
play_arrow
اخلاص، ویژگی برجسته شهید رئیسی بود
اسارت چند نظامی ارتش صهیونیستی توسط حماس
play_arrow
اسارت چند نظامی ارتش صهیونیستی توسط حماس
معنی اسم ابوطالب و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ابوطالب و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال