پلاستیک باکلیت چیست؟ مروری بر ویژگی‌ها و کاربرد آن

تا حالا فکر کردیدکه چرا از پلاستیک باکلیت برای ساخت النگوها و مهره‌های شطرنج استفاده شده است؟ این به دلیل خواص منحصر به فردی که است که آن دارا می‌باشد. در این مقاله خواص و دیگر موارد استفاده از باکلیت که باید از آن‌ها اطلاع
پنجشنبه، 6 آبان 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
پلاستیک باکلیت چیست؟ مروری بر ویژگی‌ها و کاربرد آن
  پلاستیک باکلیت چیست؟ مروری بر ویژگی‌ها و کاربرد آن

 

مترجم: آناهیتا خاقانی
منبع:راسخون



 

تا حالا فکر کردیدکه چرا از پلاستیک باکلیت برای ساخت النگوها و مهره‌های شطرنج استفاده شده است؟ این به دلیل خواص منحصر به فردی که است که آن دارا می‌باشد. در این مقاله خواص و دیگر موارد استفاده از باکلیت که باید از آن‌ها اطلاع داشته باشید، وجود دارد.
در سال 1993، انجمن شیمی آمریکا، باکلیت را به دلیل اهمیت آن به عنوان اولین پلاستیک مصنوعی که تا به حال در جهان فرموله شده، به عنوان یک ماده شیمیایی قدیمی برجسته شناختند.
باکلیت، پلاستیکی است که برای ساخت محصولات زیادی از جمله تلفن، وسایل الکتریکی، جواهرات، برای دسته‌ ماهی‌تابه استفاده می‌شود. نام مناسب‌تر این پلاستیک 'فلزی با هزاران کارکرد' است. حقوق مارک تجاری برای این پلاستیک متعلق به یک شرکت آلمانی است که در بسیاری کشورهاBakelite AG نامیده می‌شود. به ما اجازه دهید ویژگی‌ها و کاربردهای مختلف باکلیت را بررسی نماییم.

باکلیت چگونه شکل می‌گیرد؟

لایه‌های کاغذ یا پارچه شیشه‌ای با رزین‌های مصنوعی آغشته شده‌اند. پارچه نیز با کاغذ سلولز، نخ مصنوعی، پنبه، پشم شیشه یا پارچه بافته نشده ساخته می‌شود. سپس حرارت و فشار به آن اعمال می‌شود. به این دلیل است که این جنس به یک پلاستیک مقاوم در برابر حرارت تبدیل می‌شود.

ویژگی‌های پلاستیک باکلیت

باکلیت نام تجاری برای فنل فرمالدئید رزین است.
نام شیمیایی آن اندرید متیلن گلیکول پلکسی بنزیل است.
این پلاستیک ترموست است که قابلیت سفت شدن در مقابل حرارت را دارد. یک پلاستیک ترموست، پلاستیکی است که مایع است و زمانی که حرارت می بیند چکش‌خوار می‌شود. سپس زمانی که خنک می‌شود به صورت دایمی سخت و سفت می‌شود. بنابراین، می‌توان آن را برای ساخت انواع اقلام مورد استفاده قرار داد.
این محصولی از واکنش حذف فنول با فرمالدئید است. این پلاستیک یک رزین است، به عبارتی دیگر ماده‌‌ای است که متعلق به یک طبقه از ماده چسبناک جامد یا نیمه جامد است که از ترشح گیاهان خاص به دست آمده یا طی پلیمریزاسیون مولکول‌های ساده تهیه شده است .
این پلاستیک، اولین پلاستیک مصنوعی بوده که در عصر پلاستیک فرموله شده است. لئو بایکلند، شیمی دانی است که در سال 1907 در نیویورک این پلاستیک را ایجاد کرد.

پلاستیک باکلیت، الکتریسیته را هدایت نمی‌کند.

این پلاستیک به گرما مقاوم است و غیر قابل اشتعال است.
این پلاستیک در برابر واکنش شیمیایی مقاوم است.
ثابت دی الکتریک باکالیت از محدوده 4.4 الی 5.4 است.

موارد استفاده از باکلیت

ساخت محصولات باکلیت هزینه‌های بالایی دارد؛ ساخت آن پر هزینه است و فرآیند پردازش آن پیچیده است. بنابراین، جایگزینی برای آن یافت شده است. اما به تازگی، آن برای ساخت محصولات مختلفی مورد استفاده قرر گرفته است، مانند:

بلندگوی ساکسیفون

سوت
دوربین‌ها
گیتارهای برقی
گوشی‌های تلفن
روکش لوازم خانگی
دسته‌ی فلوت
دکمه‌ها
با توجه به مقاومت آن در برابر حرارت، برق و فعالیت‌های شیمیایی، امروزه از باکلیت برای ساخت موارد زیر استفاده می‌شود:
پایه و سوکت برای نور لامپ
لوله‌های خلاء
قطعات الکترونیکی
کلاه‌های توزیع کننده اتومبیل و سایر عایق‌ها
عایق سیم، لنت‌های ترمز و برخی از قسمت‌های انتخابی اتومبیل
جواهرات
ساعت‌ها
رادیو‌ها
اسباب بازی‌ها و قطعات مورد استفاده در بازی شطرنج، بیلیارد، دومینو، کاشی فال ماهجونگ، چکرز و غیره.
لوازم آشپزخانه مانند قوطی‌ها، دسته ماهی‌تابه و غیره.
گرچه استفاده از باکلیت در طی سال‌ها کاهش یافته است اما همچنان این پلاستیک ماده‌ای مهم و مفید برای موارد و فرآیندهای گوناگون است.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما