میوه‏های با پروتئین بالا

میوه‏ها یک راه تامین مواد غذایی ضروری و سالم می‏باشند. در این مقاله با میوه‏هایی که حاوی مقادیر نسبتا بالایی از پروتئین است، آشنا خواهیم شد.
دوشنبه، 10 آبان 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
میوه‏های با پروتئین بالا
  میوه‏های با پروتئین بالا

 

مترجم: سهیلا حاجی‏زاده
منبع:راسخون



 

میوه‏ها یک راه تامین مواد غذایی ضروری و سالم می‏باشند. در این مقاله با میوه‏هایی که حاوی مقادیر نسبتا بالایی از پروتئین است، آشنا خواهیم شد.
میوه‏های دارای پروتئین نسبتا بالا
میوه‏ها حاوی انواعی از ویتامین‏ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان و فیبر می‏باشند. با این وجود، آن‏ها به عنوان غذاهای غنی از پروتئین در نظر گرفته نمی‏شوند. در این‏جا، ما با میوه‏هایی که حاوی مقادیر نسبتا بالایی از پروتئین است آشنا می‏شویم و می‏توانیم آن‏ها در برنامه‏ی رژیم غذایی دارای پروتئین بالا قرار دهیم (اما جایگزین غذاهای غنی از پروتئین نمی‏شوند).
دانستن میوه‏های با پروتئین نسبتا بالا برای گیاه‏خواران خالص، مهم است، چون پروتئین مورد نیاز ‏این افراد از سبزیجات و میوه‏ها تامین می‏شود. برای غیر گیاه‏خواران نیز ترکیبی از میوه‏های با پروتئین بالا به جای تکیه بر تنها محصولات حیوانی برای حفظ سلامتی مفید می‏باشد. ایجاد تعادل بهتر بین میوه ها، سبزیجات و غذاهای حیوانی برای تامین پروتئین‏ها و دیگر مواد غذایی ضروری بدن اهمیت زیادی دارد.
در زیر لیستی از انواع میوه‏ها با پروتئین نسبتا بالا را ذکر می‏کنیم.
گواوا – میوه‏ی گواوا می‏تواند به عنوان یکی از میوه‏های دارای مقدار بالای پروتئین در نظر گرفته شود. 100 گرم از این میوه دارای 55/2 گرم پروتئین بوده و یک فنجان از عصاره‏ی گواوا می‏تواند 21/4 گرم پروتئین را فراهم آورد.
نارگیل: گوشت خام نارگیل نه تنها آبدار بوده و غنی از آنزیم‏ها و آنتی اکسیدان‏ها می‏باشد، بلکه حاوی مقادیر نسبتا بالایی از پروتئین در مقایسه با میوه‏های دیگر می‏باشد. 100 گرم از نارگیل حدود 3 گرم پروتئین دارد.
آووکادو: انواع تجاری آووکادو می‏تواند به در لیست میوه‏های غنی از پروتئین در نظر گرفته شود. 100 گرم آووکادو حدود 2 گرم پروتئین دارد، در حالی که یک فنجان از این میوه بیش از 3 گرم پروتئین را فراهم می‏آورد.
موز: برای هر 100 گرم موز، مقدار پروتئین دریافتی حدود 09/1 گرم می‏باشد، به همین دلیل این میوه در رژیم غذایی با پروتئین بالا مهم می‏باشد. در واقع، یک فنجان از موز له شده حدود 45/2 گرم پروتئین فراهم می‏آورد.
خرما: خرما یک میوه‏ی با مزه‏ی شیرین می‏باشد. این میوه حاوی درصد بالایی پروتئین می‏باشد. مصرف یک عدد خرما 20/0 گرم پروتئین را فراهم می‏آورد، در حالی که 100 گرم خرما حدود 45/2 گرم پروتئین دارد. خرما به صورت میوه‏ی نرم یا خشک به مصرف می‏رسد.
میوه‏ی گل ساعتی: این میوه دارای مزه‏ی ترش و شیرین بوده که به دو نوع در دسترس می‏باشد – نوع زرد این میوه برای تولید آب میوه استفاده می‏شود، در حالی که نوع بنفش، به صورت خام مصرف می‏شود. یک میوه‏ی گل ساعتی دارای 40/0 گرم پروتئین می‏باشد، در حالی که با افزایش اندازه‏ی این میوه تا 100 گرم، 20/2 گرم پروتئین فراهم می‏آید.
زردآلو: یک زردآلوی تازه با وزن بیش از 100 گرم دارای 49/0 گرم پروتئین می‏باشد. همان زردآلوی خام، هنگامی که برش داده می‏شود، 31/2 گرم در هر فنجان پروتئین را فراهم می‏آورد. بر حسب تمایل، شما می‏توانید زردآلو را به صورت تازه و یا خشک مصرف کنید.
فهرستی از میوه‏های با پروتئین بالا
همانطور که همه‏ی ما می‏دانیم، مواد غذایی موجود در میوه‏ها برای حفظ سلامت پوست و مو مفید می‏باشند. با متخصص تغذیه درباره‏ی مصرف ترکیبی از میوه‏ها و سبزیجات در رژیم غذایی روزمره‏ی خود مشورت کنید. ایجاد تنوع توسط تهیه‏ی سالادی از میوه‏ها، معجون آب میوه و غیره توصیه می‏شود. شما می‏توانید آن‏ها را در هر شکلی، تا زمانی که خوش طعم بوده و به درستی آماده گردد، مصرف کنید. در زیر فهرستی از میوه‏های دارای مقدار نسبتا بالای پروتئین برای شما ارائه شده است. این میوه‏ها حاوی تقریبا 5/1 – 1 گرم پروتئین در هر 100 گرم می‏باشد:
میوه‏های بلوبری، گیلاس، شلیل، آناناس، آلو، تمشک، کشمش، نارنگی
یکی از مزایای عمده‏ی سلامتی مصرف این میوه‏ها این است که آن‏ها حاوی حداقل یا مقادیر ناچیزی از چربی‏ها هستند. بنابراین، آن‏ها منبع سالمی از پروتئین برای افرادی که مبتلا به بیماری‏های قلبی و عروقی هستند، می‏باشند. با این حال، قبل از گنجاندن این میوه‏ها در رژیم غذایی خود، مقدار قند موجود در آن‏ها را بررسی کنید، چون برخی از میوه‏های رسیده حاوی مقادیر بالایی قند می‏باشند.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.