نکاتی از آیت الله وحید خراسانی پیرامون امام زمان (عج)

به دلیل عقلی و نقلی وجود امام معصوم در هر زمانی لازم است. حصول منظور قرآن (اخراج تمام افراد بشر از ظلمات فکری و اخلاقی و عملی به عالم نور) ممکن نیست مگر به وسیله وجود انسانی که خود از تمام ظلمات رسته، و افکار و اخلاق و اعمال او سراسر نور باشد و این همان امام معصوم است. اگر چنین انسانی نباشد، تعلم کتاب و حکمت و قیام به قسط در امت چگونه میسر می‌شود؟
دوشنبه، 9 دی 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نکاتی از آیت الله وحید خراسانی پیرامون امام زمان (عج)
نکاتی از آیت الله العظمی وحید خراسانی(حفظه الله) پیرامون امام زمان(علیه السلام)
 

 
به دلیل عقلی و نقلی وجود امام معصوم در هر زمانی لازم است.
حصول منظور قرآن (اخراج تمام افراد بشر از ظلمات فکری و اخلاقی و عملی به عالم نور) ممکن نیست مگر به وسیله وجود انسانی که خود از تمام ظلمات رسته، و افکار و اخلاق و اعمال او سراسر نور باشد و این همان امام معصوم است.
اگر چنین انسانی نباشد، تعلم کتاب و حکمت و قیام به قسط در امت چگونه میسر می‌شود؟
حدیث ثقلین که مورد اتفاق فریقین ]شیعه و سنی[ است، دلیل وجود چنین شخصیتی است که او از قرآن و قرآن از او برای همیشه جدا شدنی نیست.
باید با قرآن عالمی ـ به جمیع آن‌چه در قرآن است ـ از اهل بیت باشد که تمام امت بدون استثناء، مأمور به تمسک به کتاب و سنت و آن عالم هستند و هدایت هر کسی بستگی به این تمسک دارد.
آیه «ولقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون» به امام عصر عجل الله تعالی فرجه و اصحاب ایشان تفسیر شده است و مضمون این آیه که حکومت صالحان وارث زمین خواهند بود و در آن تا به ابد سکونت خواهند نمود. دهان صالح حکمت را بیان می کند و زبان او انصاف را ذکر می نماید، شریعت خدای وی در دل اوست، پس قدم‌هایش نخواهد لغزید».

برخی از خصوصیات و مزایای آن حضرت

1. اقتدا عیسی بن مریم به حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه ؛ .... هنگام ظهور و قیام حکومت حقه امام زمان عجل الله تعالی فرجه ، عیسی بن مریم از آسمان به زمین آمده و به آن حضرت عجل الله تعالی فرجه اقتدا می کند. این امامت دلیل افضلیت است. زیرا امام زمان عجل الله تعالی فرجه کسی است که از کلمه الله و روح‌الله و محیی موتی ]زنده کننده مردگان[ و رسول صاحب عزم خدا، وجاهتش نزد خدا و قربش به ساحت ذوالجلال بیشتر است. هنگام نماز که هنگام عروج الی الله است، عیسی بن مریم او را امام خود قرار می دهد و به زبان او با خدا سخن می‌گوید.
2. حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه خلیفة الله است؛ عنوان آن حضرت در روایات خلیفة الله است: «یخرج المهدی و علی رأسه غمامه فیها مناد ینادی هذا المهدی خلیفه الله فاتبعوه»[1] به مقتضای اضافه خلافت به اسم مقدس الله؛ وجود آن حضرت آیت جمیع اسمای حسنی است.
3. مقام اصحاب آن حضرت، علو مقام آن حضرت از مقام اصحاب او روشن می شود که نمونه‌ای از آن در روایات شیعه چنین است: «عدد آنان عدد اصحاب بدر و برای آنها شمشیرهاست، بر هر شمشیری کلمه‌ای نوشته شده که مفتاح هزار کلمه است» اهل سنت هم روایتی دارند که می گوید: «نمی­ترسند تا از دیگری مدد بگیرند و نه خشنود می شوند به احدی که در جماعت آنان داخل شود، شماره آنان شماره اصحاب بدر است، نه اولین بر آنان سبقت گرفتند و نه آخرین به آنان می رسند و بر شماره اصحاب طالوتند که با او از نهر گذشتند». وقتی آنان که در رکاب آن حضرت و تابع اویند، دارای مقام قرب مخصوص «سابقون» باشند و در پیشی گرفتن به کمالات، «آخرون» به گرد آنان نرسند، مقام مولا و آقای آنان و «باب‌الله» و «دیّان دین الله» و «خلیفه الله و مناصر حق الله» و «حجة‌الله و دلیل الله» است، چه خواهد بود؟
4. حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه ، مظهر رسول الله است؛ به مقتضای خصوصیت خاتمیت که در رسول اکرم صل الله علیه و آله و آن حضرت است، یعنی ختم نبوت و ختم وصایت، و همچنین اینکه فتح دین به رسول اکرم صل الله علیه و آله و ختم آن به مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه است، در آن حضرت خصوصیات جسمی و روحی و اسمی خاتم ظهور کرده است. افتتاح و اختتام این به ابی القاسم محمد صل الله علیه و آله، کنیه و اسم و صورت و سیره با تعدد شخص به خاتم النبیین و خاتم الوصیین برای اهل نظر حکایت از مقام و منزلتی می کند که فوق ادراک و بیان است.
5. ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه از کنار کعبه است؛ ظهور آن حضرت بنا بر روایاتی از شیعه و سنی، از کنار خانه خداست، و جبرائیل از یمین او و میکائیل از یسار اوست.
6. ظهور آن حضرت در روز عاشورا است؛ ظهور آن حضرت، بنا بر روایتی که شیخ طوسی در الغیبه و صاحب عقدالدرر تذکر کرده‌اند، روز عاشوراست تا تفسیر آیه: «یریدون لیطفئوا نور الله بأفواههم و الله متم نوره و لو کره الکافرون»[2] ظاهر شود و شجره طیبه اسلام که به آن خون پاک آبیاری شده، به دست آن حضرت به ثمر رسد و آیه کریمه «و من قتل مظلوماً فقد جعلنا لویله سلطانا»[3] بر مصداق اعلای خود تطبیق شود.
7. حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه کلمه تامه خداوند است: در دعای بعد از زیارت آل یس می خوانیم: «و کلمتک التامه فی ارضک» اگر عیسی بن مریم پیغمبر اولوالعزم، کلمه‌ای از خداوند متعال است، مهدی عجل الله تعالی فرجه کلمة الله التامه است و از آنجا که به رسیدن به منتهای صدق است که نهایت حکمت نظری است و به رسیدن به منتهای عدل است که نهایت حکمت عملی است. آری، اوست که به منتهی درجه صدق و عدل رسیده و کلمه تامه خدا گشته است.

پی‏نوشت‏ها:

[1] . حضرت قیام می کند، بر سر او ابری سایه گسترده و در آن ندا داده می شود: این مهدی است که خلیفة الله است؛ او را پیروی کنید.
[2] . می خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش کنند در حالی که خدا نور خود را کامل می کند ولو کافران نپسندند.
[3] . هر که مظلومانه و بی‌گناه کشته شود، برای ولی و وارث او حق قصاص است.

منبع: ماهنامه امان




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.