اهمیت ویتامین C

انسان‌ها جزء آن دسته گونه‌هایی هستند که نمی‌توانند ویتامین C تولید کنند. پس، لازم است که ویتامین C مورد نیاز بدن از طریق رژیم غذایی منظم دریافت شود. ویتامین C که اسید آسکوربیک نیز نامیده می‌شود، ماده مغذی ضروری برای بدن
سه‌شنبه، 18 آبان 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
اهمیت ویتامین C
  اهمیت ویتامین C

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون

 

انسان‌ها جزء آن دسته گونه‌هایی هستند که نمی‌توانند ویتامین C تولید کنند. پس، لازم است که ویتامین C مورد نیاز بدن از طریق رژیم غذایی منظم دریافت شود. ویتامین C که اسید آسکوربیک نیز نامیده می‌شود، ماده مغذی ضروری برای بدن است. ویتامین C نقش عمده‌ای در تولید کلاژن ایفا می‌کند. کلاژن پروتئینی بلند و با ساختار رشته‌ای است که رگ‌های خونی را تقویت و به تشکیل بافت کمک می‌کند.
کمبود ویتامین C در بین ملوانان بسیار رایج بود و اولین بار توسط بقراط ثبت شد. کمبود ویتامین C در افرادی که میوه‌ و سبزیجات کافی در رژیم غذایی خود مصرف نمی‌کنند بسیار شایع است. این بیماری منجر به بروز برخی اختلالات مانند تشکیل لکه در پوست خصوصاً در پاها، خونریزی لثه‌ها و خونریزی غشاهای مخاطی می‌شود. کمبود شدید ویتامین C می‌تواند منجر به افتادن دندان‌ها شود. فرد مبتلا به کمبود ویتامین C ممکن است انقدر خونریزی کند تا جان خود را از دست بدهد چون، ویتامین C برای تولید کلاژن که زخم‌ها را بهبود می‌بخشد ضروری است. تأثیرات دیگر کمبود این ویتامین در بدن عبارتند از خشکی و افتادگی موها، خون دماغ‌های مکرر، کم خونی، چاقی به خاطر کاهش متابولیسم، آتروز، تضعیف مینای دندان‌ها و اختلال در رشد استخوان‌ها. به طور خلاصه، کمبود ویتامین C می‌تواند منجر به تضعیف دستگاه ایمنی شود که این به نوبه خود خطر ابتلا به عفونت را افزایش خواهد داد.
بهترین منبع طبیعی برای دریافت ویتامین C میوه و سبزیجات تازه است. از بین همه میوه‌ها و سبزیجات دارای ویتامین C کلم بروکلی، طالبی، گوجه فرنگی، پاپایا، انبه، توت فرنگی، فلفل قرمز، زرد و نارنجی، سیب زمینی شیرین، کیوی، اسفناج و مرکبات دارای بیشترین مقدار از این ویتامین محلول در آب هستند.
دریافت مقدار کافی ویتامین C خطر ابتلا به بیماری‌هایی که پیش‌تر اشاره شد را تا حدی زیادی کاهش می‌دهد. در کنار این، مصرف ویتامین C فواید زیادی دیگری نیز دارد:

• چون ویتامین C آنتی اکسیدانی عالی است، مانع آب مروارید می‌شود و خطر ابتلا به حمله‌های قلبی و سکته را با جلوگیری از اکسیداسیون کلسترول در خون کاهش می‌دهد.
• کارکرد آنتی اکسیداسیون ویتامین فواید زیادی برای بیماران مبتلا به آسم دارد.
• گفته می‌شود ویتامین C برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا مفید است.
• ویتامین C می‌تواند سطح قند خون را تنظیم کند بنابراین، بیماران دیابتی باید ویتامین C بیشتری مصرف کنند.
• ویتامین C برای زنانی که تحت درمان ناباروری قرار دارند مفید است و تعداد اسپرم‌ها در مردان را افزایش می‌دهد.
• از ویتامین C برای درمان بیماری پارکینسون نیز استفاده می‌شود.
• ویتامین C احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد و برای درمان سرطان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
• این ویتامین مانع چین و چروک شدن پوست می‌شود و زخم‌ها را سریع‌تر بهبود می‌دهد. ویتامین C جزء مواد مغذی حیاتی برای سلامت پوست به شمار می‌رود.
• دوز بالای ویتامین C برای درمان سرماخوردگی مؤثر است و در برخی روش‌های درمان آلرژی نیز استفاده می‌شود.
• دریافت مقدار کافی ویتامین C در دوران بارداری به شدت برای تقویت استخوان‌های مادر و پیشگیری از بدشکلی‌های کودک توصیه می‌شود.

مصرف بیش از حد ویتامین C می‌تواند منجر به سوءهاضمه، اسهال، افزایش سطح استرس، تب، زردی، پشت درد شدید، بثورات پوستی، حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه، سر درد، سنگ کلیه و غیره شود. از اینرو، توصیه می‌شود به مقدار کافی ویتامین C مصرف کنید. مواد غذایی طبیعی زیادی دارای ویتامین C هستند و با استفاده از رژیم غذایی می‌توان مقدار نیاز روزانه بدن را تأمین کرد.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.