تأثیر مهلک سیگار کشیدن روی دستگاه تنفسی

علیرغم هشدارهای مختلف، افراد زیادی هنوز هم به سیگار کشیدن ادامه می‌دهند. افراد سیگاری علاوه بر صدمه زدن به بدن خود، هوا را آلوده می‌کنند و به سیگار کشیدن غیر فعال سرعت می‌بخشند. تأثیرات سیگار کشیدن روی دستگاه
چهارشنبه، 19 آبان 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
تأثیر مهلک سیگار کشیدن روی دستگاه تنفسی
 تأثیر مهلک سیگار کشیدن روی دستگاه تنفسی

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون

 

علیرغم هشدارهای مختلف، افراد زیادی هنوز هم به سیگار کشیدن ادامه می‌دهند. افراد سیگاری علاوه بر صدمه زدن به بدن خود، هوا را آلوده می‌کنند و به سیگار کشیدن غیر فعال سرعت می‌بخشند. تأثیرات سیگار کشیدن روی دستگاه تنفسی مشکل و مهلک هستند.
محتویات اکسیژن موجود در اتمسفر برای همه موجودات زنده حیاتی است. کیفیت اکسیژن روی متابولیسم، سوخت و ساز مواد مغذی و آزادسازی انرژی تأثیر دارد. تنفس اکسیژن و آزادسازی کربن دی‌اکسید طی متابولیسم از طریق دستگاه تنفسی انجام می‌شود. این سیستم مانند یک دستگاه برای کنترل و پردازش دم اکسیژن و بازدم بخار آب و کربن دی‌اکسید عمل می‌کند.

کارکرد دستگاه تنفسی

دستگاه تنفسی شامل حفره بینی، حنجره، نای، نایژه‌ها، گلو و ریه‌هاست. به طور عادی، اکسیژن از هوا از طریق بینی وارد و از طریق حفره بینی به ریه‌ها هدایت می‌شود. لایه نازک موها در بینی مانع رسیدن گرد و غبار و ذرات خارجی به ریه‌ها می‌شود. اکسیژن از طریق بینی وارد حلق و از آنجا وارد مسیر هوایی می‌شود.
هوا از طریق نای وارد نایژه‌ها، نایژک‌ها و در نهایت آلوئول می‌شود. هنگامی که این فرآیند در حال انجام است، سیستم پیچیده دیگری در آناتومی انسان کار همزمان دیگری را انجام می‌دهد. خونی که قلب را ترک می‌کند از طریق آلوئول عبور می‌کند و خون دارای کربن دی‌اکسید را با خون دارای اکسیژن تبادل می‌کند. سپس، این خون به سلول‌های بدن می‌رسد.

تأثیرات سیگار کشیدن روی دستگاه تنفسی

اعتیاد به تنباکو در واقع مربوط به محتویات نکوتین و تار موجود در تنباکو است. افراط در مصرف تنباکو تنها باعث افزایش اعتیاد و دردناک شدن ترک آن می‌شود. با این حال، عادت سیگار کشیدن تأثیرات بسیار زیاد و طولانی مدتی دارد که حتی بعد از ترک سیگار نیز سال‌ها طول می‌کشد تا تأثیرات آن از بین برود.
سیگار کشیدن می‌تواند منجر به بروز سرطان دهان، گلو و ریه شود. تحقیقات نشان می‌دهند که سیگار کشیدن همچنین می‌تواند منجر به برونشیت مزمن و مشکل در تنفس شود. زنانی که طی بارداری سیگار می‌کشند ممکن است از سقط جنین و زایمان پیش از موعد رنج ببرند.
دولت‌ها در سرتاسر جهان سعی می‌کنند شهروندان خود را به ترک سیگار تشویق کنند. روی همه پاکت‌های سیگار می‌توانید علائم هشدار مصرف سیگار را ببینید. تنفس شامل دم و بازدم کامل است. ریه‌ها هرگز به طور کامل خالی نمی‌شوند; همیشه مقداری هوا داخل ریه‌ها وجود دارد. یک فرد بالغ به طور متوسط هنگام بیداری 16 بار و هنگام خواب 6 تا 8 بار در دقیقه تنفس می‌کند. حفره سینه چهارچوبی محافظ است که در اطراف دو ریه راست و چپ و قلب قرار گرفته است. کیفیت هوایی که تنفس می‌کنید و کارکرد‌های مرتبط با اندام‌های دستگاه تنفسی توسط آلرژی، سرماخوردگی و آلودگی و غیره تحت تأثیر قرار می‌گیرند. هیچ ساختار مصنوعی نمی‌تواند جایگزین دستگاه تنفسی شود.

هنگامی که سیگار می‌کشید چه اتفاقی می‌افتد

• سیگار کشیدن ذرات تار را وارد دستگاه تنفسی می‌کند و نه تنها رنگ دندان‌ها و ناخن‌ها را زرد می‌کند بلکه همچنین تأثیرات آن در بافت ریه‌ باقی می‌ماند. بنزوپیرین موجود در تار ماده‌ای سرطان‌زاست.
• اگرچه کربن مونوکسید گازی بی‌بو است ولی، کشنده است چون، به سرعت جایگزین اکسیژن در خون می‌شود. چون مونوکسید کربن با هموگلوبین سریع‌تر و بهتر از اکسیژن جفت می‌شود، نتیجه کاهش مقدار اکسیژنی است که به اندام‌های حیاتی مانند قلب و مغز می‌رسد.
• هیدروژن سیانید نیز با سیگار کشیدن وارد ریه‌ها می‌شود. این ماده به سیستم پاکسازی ریه‌ها صدمه می‌زند و تشکیل هیدروکربن‌ها، اکسید‌های نیتروژن و عوامل اکسید کننده در ریه‌ها را تسهیل می‌کند. مواد شیمیایی واکنش‌پذیر موجود در دود سیگار به رگ‌های خونی و قلب صدمه می‌زنند که منجر به بروز بیماری‌های قلبی و سکته می‌شود.
• پوشش حساس مسیر نای و بینی به خاطر دود داغ سیگار به راحتی تحریک می‌شود. از اینرو، افراد سیگاری اغلب از التهاب گلو رنج می‌برند.
• سیلیکای مو مانند موجود در مسیر نای و بینی به خاطر وجود 4000 ماده شیمیایی تولید شده توسط تنباکو مسدود می‌شود که منجر به از بین رفتن سیالیت سیلیکا می‌شود. مشاهده شده است که یک نخ سیگار می‌تواند سیالیت سیلیکا را تا 20 برابر کاهش دهد.
• تار موجود در دود سیگار پوششی در امتداد مسیر نای و بینی تشکیل می‌دهد که به سیلیکا صدمه می‌زند. تار همچنین به سطح آلوئول در ریه‌ها می‌چسبد و تماس سطحی آن با عروقی خونی را کاهش می‌دهد.
• همه مواد استنشاقی موجود در سیگار می‌توانند منجر به صدمه دیدن نای، حنجره و کارکرد ریه‌ها شوند. تأثیرات بلند مدت عبارتند از نازک شدن مسیر‌های هوایی ریه‌ها، افزایش خطر ابتلا به عفونت ریه، فشار خون بالا، افزایش خطر سکته، صدمه دیدن دستگاه ایمنی و کاهش تراکم استخوان.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.