12 دی 1387 / 4 محرم الحرام 1430 / 1 ژانویه 2009

1) 12دي ماه سال1360هجري شمسي: عمليات محمد رسول الله (صلی الله علیه واله) آغازشد. اين عمليات دردوران جنگ تحميلي رژيم بعثي عراق عليه جمهوري اسلامي ايران، اجرا شد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامي عمليات محمد رسول الله (صلی الله علیه واله) را درغرب نوسود به انجام رساندند. اين عمليات با رمز عملياتي لااله الاالله محمد رسول الله (صلی الله علیه واله) شروع شد و هدف ازاجراي آن شناسايي و برهم زدن سازمان رزمي دشمن درمنطقه عملياتي غرب نوسود بود.
سه‌شنبه، 10 دی 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
12 دی 1387 / 4 محرم الحرام 1430 / 1 ژانویه 2009
12 دی 1387 / 4 محرم الحرام 1430 / 1 ژانویه 2009
12 دی 1387 / 4 محرم الحرام 1430 / 1 ژانویه 2009

12 دی 1387 / 4 محرم الحرام 1430 / 1 ژانویه 2009 1) 12دي ماه سال1360هجري شمسي: عمليات محمد رسول الله (صلی الله علیه واله) آغازشد. اين عمليات دردوران جنگ تحميلي رژيم بعثي عراق عليه جمهوري اسلامي ايران، اجرا شد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامي عمليات محمد رسول الله (صلی الله علیه واله) را درغرب نوسود به انجام رساندند. اين عمليات با رمز عملياتي لااله الاالله محمد رسول الله (صلی الله علیه واله) شروع شد و هدف ازاجراي آن شناسايي و برهم زدن سازمان رزمي دشمن درمنطقه عملياتي غرب نوسود بود.
2) رحلت عالم رباني آيت‏اللَّه "ملامحمد باقر فشاركي" (1275ش): آيت‏اللَّه ملامحمدباقر فشاركي در حدود سال 1207ش (1244ق) در اصفهان به دنيا آمد. وي پس از طي دروس حوزوي، به مدارج بالاي علمي دست يافت و به وعظ و ارشاد و تدريس و تاليف همت گماشت. شهرت آيت‏اللَّه فشاركي به غير ازمراتب علمي، از دو جنبه بوده است: اول به وسيله منبر و ارشاد مردم با بيانات جذاب و رسا كه آداب زندگي و اخلاق را مطرح مي‏كرد. دوم احيا و شب زنده‏داري شب‏هاي جمعه و خواندن دعاي كميل در مسجد مصلاي تخت فولاد اصفهان به هنگام سحر مي‏باشد به طوري كه اين سنت پس از سال‏ها از درگذشت او، توسط ديگران ادامه يافت. همچنين وي داراي محفل درسي پر رونقي بوده كه شاگردان وي را بالغ بر يكصد نفر ذكر كرده‏اند. از اين عالم رباني كتب متعددي بر جاي مانده كه آدابُ الشريعه، ذخيرةُالمعاد و حاشيه بر شرح لمعه از آن جمله است. ملامحمدباقر فشاركي سرانجام در دوازدهم دي ماه 1275ش برابر با بيست و ششم رجب 1314ق در 68 سالگي بدرود حيات گفت و در اصفهان به خاك سپرده شد.
3) تصرف شهرهاي تبريز و اروميه توسط قواي عثماني در جريان جنگ جهاني اول (1293 ش): با آغاز جنگ جهاني اول و حمله آلمان به روسيه و دولت عثمان از آلمان و يورش نيروهاي انگليس و ژاپن به نيروهاي آلماني، جنگ، جنبه جهاني پيدا كرد. در اين حال، دولت ايران اعلام بي‏طرفي كرد، ولي اين اقدام ايران از طرف متخاصمين رعايت نگرديد. تا اين كه سپاه امپراتوري عثماني با كمك كردها، تجاوز به خاك ايران را آغاز كرد و شهرهاي اروميه و تبريز بي‏دفاع را به تصرف خود در آورد و به سمت شمال ايران پيشروي نمود. پس از تجاوز عثماني، دولت روسيه نيز قواي خود را وارد ايران نمود و براي تصرف شهرهاي آذربايجان، جنگ شديدي بين قواي روسيه و سپاه عثماني درگرفت. در اين جنگ دهشتناك كه عده زيادي از مردم آذربايجان كشته و زخمي شده و اموالشان به غارت رفت، سرانجام روس‏ها پيروز شدند و بر آذربايجان استيلا يافتند. روس‏ها تا مدت‏ها در آن منطقه ماندند تا اين كه پس از تغيير نظام حكومتي آنان، آنجا را ترك كردند.
4) رحلت فقيه اصولي آيت‏اللَّه "فياض زنجاني" (1320 ش): آيت‏اللَّه فياض مدرس زنجاني در سال 1247ش (1285ق) در يكي از روستاهاي اطراف زنجان به دنيا آمد. وي در ابتدا از محضر پدر مجتهدش آخوند ملامحمد استفاده برد. سپس در تهران در حلقه درس بزرگاني همچون ميرزا ابوالحسن جلوه و ميرزا محمدحسن آشتياني، دروس حكمت، فقه، اصول، كلام، منطق و تفسير را آموخت و در علوم عقلي و نقلي مهارت يافت. آيت‏اللَّه زنجاني چند سال نيز در عتبات از كرسي درس علامه شيخ هادي تهراني و استادان ديگر بهره جست و خود فقيهي محقق و متبحّر گشت. ايشان از سال 1287ش (1326ق) تا پايان عمر به مدت بيش از سي سال در زنجان اقامت گزيد و مرجع تقليد آن ديار شد. وي در طي اين سال‏ها يكي از مروّجين و مدرسين بزرگ مكتب تشيع و از نظر اجتماعي، ملجأ و پناهگاه مردم عصر خويش به شمار مي‏رفت. از اين فقيه جليل آثاري همچون ذخائرُ الاُمَّة و رسالاتي در خمس، زكات و ماهيت وجود به جاي مانده است. آيت‏اللَّه فياض زنجاني سرانجام در دوازدهم دي ماه 1320ش برابر با چهاردهم ذي‏حجه 1360ق بدرود حيات گفت و در زنجان به خاك سپرده شد.
12 دی 1387 / 4 محرم الحرام 1430 / 1 ژانویه 2009 5) 4محرم الحرام سال61هجري قمري: حضرت امام حسين (ع) سيد و سالارشهيدان به اتفاق جمعي ازيارانشان پس ازورود به كربلا درآنجا مستقرشدند. دربين راه سپاه حرّ ضمن ممانعت ازحركت امام هرازگاهي نيزاهل بيت رسول اكرم (ص) را همراهي مي‎كرد. سرانجام آن حضرت پس ازگذراندن رودهاي سخت و پرمشقّت به دشت كربلا رسيدند. درپي ورود امام، سپاه كفرنيزبه فرماندهي عمربن سعد ابن ابي وقّاص به قصد جلوگيري ازادامه حركت كاروان سرورشهيدان وارد كربلا شد. او كه درانديشه دستيابي به قدرت و حكومت بود ازهيچ جنايتي براي نيل به اهداف پليد خود فروگذارنكرد. ازاين رو درصدد برآمد تا امام را واداربه تسليم و مصالحه كند و درصورتيكه امام حسين (ع) تسليم نشود آن حضرت را شهيد كند. شايان توجه است كه شمارافراد سپاه عمربن سعد ابتدا بيش از4000تن بود اما بتدريج برعده آنان افزوده شد بطوريكه بعد ازاستقرارسپاه عمرسعد دركربلا عدّه سربازان به 5000تن رسيد.
6) 4محرم سال 485هجري قمري: « ابوالقاسم محمد بغدادي » مشهوربه« ابن ناقيا» شاعر، كاتب و اديب مشهورعرب درگذشت. او بواسطه طبع روانش اشعارزيبا و پرمعنايي سروده است و صاحبنظران ادبي شعرابن ناقيا را به زيبايي و شيوايي ستوده‎اند. افزون برمقالات وي كه بازگوكننده مفاسد اجتماعي درقالب حكايت و طنزاست تفسيرارزنده اي ازابن ناقيا باقيست كه «شرح و تفسيري است بر26آيه قرآن كريم، شرحُ الفَصيح وَ الجِمان في تشبيهاتِ القرآن» ازديگرآثارابن ناقياست.
7) 4محرم الحرام سال1264هجري قمري: ابوعبدالله فاسي مشهوربه ابن ادريس وزير، كاتب و شاعرگرانقدردرمكناسه وفات يافت. تحصيلات وي با حفظ كلام خدا آغازشد و با آموختن نحو و ادبيات ادامه يافت. ابن ادريس با مكتب داري و نسخه برداري ازكتب، زندگي شغلي خود را شروع كرد و مدتي درخدمت ابوالقاسم زيّاني مورخ برجسته به كارمشغول شد. او در28سالگي كاتب اول فاس شد و مدتي بعد به واسطه لياقت و كارداني خود به حكومت مغرب منصوب گرديد. ابن ادريس مدتي بعد براثرسخن چيني دشمنانش به زندان افتاد. اين شاعرو كاتب عرب دربديهه سرايي شهرت فراوان داشت و بيشتراشعارش درمدح پيامبراكرم(ص) و وصف طبيعت است كه ازظرافت و زيبايي خاصي برخوردارند.
8) 4محرم الحرام سال1387هجري قمري: سيد ابوصالح بن سيد سليمان حسيني اديب و شاعرعرب درحِلّه درگذشت. او افزون برشعرو ادب درفقه نيزدانشي درخورتوجه كسب كرده بود. ازجمله تأليفات سيد سليمان حسيني مختارات را مي‎توان نام برد كه شامل اشعارخود شاعرو برخي ازديگرشاعران عرب زبان است.
12 دی 1387 / 4 محرم الحرام 1430 / 1 ژانویه 2009 9) 1 ژانويه سال 1956 ميلادي : سودان از پهناورترين كشورهاي آفريقايي استقلال خود را اعلام كرد از سال 1899 ميلادي اداره امور سودان به عهده دو كشور مصر و انگليس گذاشته شد اما در مدتي كوتاه انگلستان سودان را مسمره خود كرد سرانجام در نيمه دوم قرن بيستم ميلادي با مبارزات مستمر مردم سودان با نيروهاي بيگانه اين كشور به استقلال رسيد و حكومت جمهوري در آن برقرار شد در خور توجه است كه سودان در اوايل قرن نوزدهم ميلادي از مراكز مهم داد وستد برده ، و كانون فعاليت برده دارن غرب بشمار مي‎رفت.
12 دی 1387 / 4 محرم الحرام 1430 / 1 ژانویه 2009 10) اول ژانويه سال 1965 ميلادي : قيام مسلحانه مردم فلسطين برضد رژيم اشغالگر قدس آغاز شد در اين زمان كشورهاي عضو اتحاديه عرب سازمان آزاديبخش فلسطين را بنيان نهادند و در پي آن الفتح شاخه چريكي جنبش ملي فلسطين با اجراي چند عمليات نظامي اعلام موجوديت كرد سازمان آزاد يبخش فلسطين در چند سال اخير با سازشكاريهاي رهبرانش و مذاكرات آنان با رئيسان رژيم اشغالگرقدس، مبارزان واقعي و مسلمان فلسطين را از ماهيت خود آگاه كرده از اين رو مبارزان فلسطيني با آغاز قيام انتفاضه، مستقل از سازمان آزاديبخش به مبارزات حق جويانه خود بارژيم اشغالگر صهونيستي ادامه مي دهند.
12 دی 1387 / 4 محرم الحرام 1430 / 1 ژانویه 2009 11) درگذشت زرتشت "بنا بر قولي 600 سال قبل از ميلاد مسيح" (ع): زرتشت، زراتشت، زروهشت، يا زرت هوشتَر، نامي است كه پس از اهورامزدا در اوستا كتاب مقدس زرتشتيان، در سرِ همه نام‏هاي ديگر قرار دارد. اين نام، اسم اوستايى پيامبر ايراني، زرتشت، مي‏باشد. اختلاف در مورد وي، تنها اختلاف در الفاظ آن نيست بلكه در زمان و مكان حيات، خاندان، پيروان، اساس شخصيت، مكان تبليغ، هم عصران و سروده‏هاي او و بسياري ديگر نيز، بحث و اختلاف‏نظر وجود دارد. اختلاف ميان دو قطب تاريخ ظهور زرتشت، بيش از پنج هزار سال است و اختلاف درباره مكان تولد يا زندگي‏اش نيز از شرق تا غرب ايران را دربر مي‏گيرد. گويند كه در خردمندي، ممتاز بود و چون به پانزده سالگي رسيد، در معرفت و اخلاق و پارسايى و عبادت، سرآمد همگان بود. از وي اشعاري برجاي مانده كه به گاتْ‏ها معروفند و در حدود هفده فصل، 238 قطعه و 896 بيت مي‏باشند. آن‏چه از متن گات‏ها برمي‏آيد، اشاراتي پراكنده درباره شخصِ زرتشت، حاميان، دشمنان و تا اندازه‏اي احوالش مي‏باشد. وي آيين زرتشتي را براي مردمان آورد. دين زرتشت كه دين باستاني مردم ايران به حساب مي‏رود، به موجب مستندات تاريخي، از قديمي‏ترين اديان جهان به شمار مي‏آيد و بعضي از آداب و رسوم اين دين در آيين يهود نيز كه پس از دين زرتشت، كهن‏ترين دينِ جهان محسوب مي‏شود، منعكس گرديده است. با وجود اين، پيروان دين زرتشت كه بيشتر درهند و ايران زندگي مي‏كنند در حدود پانصد هزار نفر مي‏باشند. كتاب مقدس زرتشت كه انجيل دانش و حكمت ايرانيانِ باستان محسوب مي‏شود، "اَوِستا" نام دارد. زرتشت اعلام داشت كه خواست اهورا مزدا يا خداي نور و حكمت از فرستادن وي، آن بوده است كه بر جهانيان مكشوف سازد كه در آسمان و زمين، يك خدا بيشتر وجود ندارد، ولي اهورا مزدا در تنوير جهان با كارشكني اهريمن، روح خبيث تاريكي، روبرو مي‏شود. اهورا مزدا همه چيزهاي خوب را مي‏آفريند و اهريمن، همه چيزهاي زشت و بد. قواي نيكي و بدي مدام با هم در حال ستيزند و دل آدمي گاه به نيكي ميل مي‏كند و گاه به زشتي و در اين ميان سرگردان است. با وجود اين، سرانجام، نيكي بر بدي غلبه مي‏كند، زيرا خداوند از عهده انجام هر كاري برمي‏آيد و بر همه چيز دانا است. زرتشت به ظهور منجي موعود معتقد است و بيان مي‏كند كه وقتي منجي موعود يا سوشْيانْسْ ظهور كند، پندار نيك، گفتار نيك و كردار نيك را بر جهان روا خواهد كرد و راه را براي گذشتن از اين جهان به جهان ديگر، روشن و هموار خواهد ساخت. زرتشت مي‏گويد كه زندگي به مرگ ختم نمي‏شود و مرگ، دعوت به داوري روز قيامت است. آنان كه راست كار بوده‏اند به عرش الهي كه جايگاه نور و سرود است داخل مي‏گردند و بدكاران و شريران در ورطه ظلمت و وحشت و عذاب افكنده مي‏شوند. با اين حال، خود زرتشت، به خاطر اعتقاد به خداي يكتا در مقابل خدايان متعدد كه توده مردم مي‏پرستيدند، جان به آتش كشيد و مردمْ پيامبر زرتشتي را كشتند.
12 دی 1387 / 4 محرم الحرام 1430 / 1 ژانویه 2009 12) آغاز سال میلادی 2009
13) اعلام منع برده‏داري و دستور آزادي بردگان در امريكا (1863م): امريكا در قرن نوزدهم، يكي از مراكز مهم خريد و فروش برده بود و با بردگان سياه‏پوست، به صورتي غيرانساني و وحشيانه رفتار مي‏شد. مخالفت با اين‏گونه اعمال باعث بروز جنگ‏هاي داخلي امريكا از سال 1861 تا 1865 گرديد. در نهايت، هنگامي كه آتش جنگ داخلي بين نيروهاي شمال و جنوب ادامه داشت، آبراهام لينكُلْن، رئيس جمهور وقت امريكا فرصت را غنيمت شمرده و در روز اول ژانويه 1863م، اعلاميه معروف آزادي بردگان در سراسر امريكا را صادر نمود كه به موجب اين اعلاميه، بيش از سه ميليون برده در سراسر امريكا آزاد شدند. اين اعلاميه موجب طغيان سياهان در ايالات جنوبي كه طرفدار برده‏داري بودند گرديد و جنگ‏هاي داخلي را به نفع ضدبرده‏داري پيش برد. هم‏چنين پاره‏اي از مورخين غربي معتقدند سياست جمهوري‏خواهان در امر آزادي بردگان، به خاطر قبح و زشتي اسارت سياهان نبوده، بلكه اقدامي بوده است براي جذب آراء مثبت سياهان كه رقم قابل ملاحظه‏اي از جمعيت امريكا را تشكيل مي‏دادند. هرچند با تصويب قانون منع برده‏داري در امريكا، گام ديگري در راه مبارزه با خريد و فروش بردگان برداشته شد، با اين حال، تبعيض نژادي عليه سياه‏پوستان در اين كشور همچنان ادامه دارد.
14) تشكيل كميسارياي عالي آوارگان سازمان ملل متحد (1951م): سازمان ملل متحد متشكل از كميته‏ها، كميسيون‏ها، نهادها و اجزاي گوناگوني است كه بسياري از آنها در پي قطعنامه‏هاي مجمع عمومي شكل گرفته‏اند. سازمان بين‏المللي پناهندگان نيز از جمله سازمان‏هايى است كه بر اساس مصوبه مجمع عمومي سازمان ملل در سال 1946م به وجود آمد. اما در واقع نخستين بار در سال 1921م، جامعه ملل، با تعيين كميسر عالي براي پناهندگان، كمك بين‏المللي به آوارگان را سازماندهي نمود. اساسنامه اين تشكل در سال 1946م به تصويب رسيد و براساس آن، وظايف اداره امداد، نوسازي و حمايت از پناهندگان و آوارگان و اسكان آنها را بر عهده اين سازمان نهاد. سه سال بعد به موجب قطعنامه 319، سازمان ملل تصميم به تعيين يك كميسر عالي گرفت و در نيمه دسامبر 1950م اين امر توسط مجمع عمومي سازمان به تصويب رسيد. وظايف كميسارياي عالي ملل متحد براي پناهندگان كه كار خود را از اول ژانويه 1951م آغاز كرد شامل تامين حمايت بين‏المللي براي پناهندگان و كمك و مساعدت به آنها مي‏باشد. پناهندگاني كه به خاطر ترس از تعقيب به سبب عقيده، نژاد و مليت از كشور خود خارج شده و مايل به مراجعت به وطن خود نمي‏باشند مي‏توانند از كمك‏هاي اين كميسارياي عالي استفاده كنند. وظيفه كميسارياي عالي ملل متحد براي پناهندگان اين است كه به اين قبيل پناهندگان صرفاً براساس موازين بشر دوستانه و بدون در نظرگرفتن جوانب سياسي، كمك و مساعدت كند و ترتيبي اتخاذ نمايد كه اين افراد به موطن خود مراجعه نموده يا در ساير كشورها اسكان داده شوند.
15) تشكيل صندوق ملل متحد براي كمك به كشورهاي عقب‏مانده (1959م)
12 دی 1387 / 4 محرم الحرام 1430 / 1 ژانویه 2009 16) پيروزي مردم كوبا به رهبري "كاسترو" و فرار "باتيستا" ديكتاتور اين كشور (1959م) : فولخنسيو باتيستا، ديكتاتور پيشين كوبا، پس از آن كه چند سالي در عرصه قدرت اين كشور حضور داشت، در سال 1952م دست به كودتا زد و قدرت را به طور مطلق به دست گرفت. وي در طول حكومت هفت ساله خود سعي مي‏كرد با ايجاد ثبات، خللي در كار كشتزارهاي بزرگ نيشكر و ديگر مؤسسات امريكايى پيش نيايد. در دوران حكومت باتيستا، سراسر كوبا به دليل حضور مستمر توريست‏هاي امريكايى به عنوان تفريحگاه ارزان و دائمي، پر از مراكز فساد، اعتياد، قمار و ساير انحرافات اخلاقي بود. باتيستا در سال 1954م با لغو حالت فوق العاده كه از زمان كودتاي 1952 خود به وجود آورده بود رسماً به رياست جمهوري كوبا برگزيده شد. در سال 1956م، فعاليت‏هاي انقلابيون اين كشور به رهبري فيدل كاسترو اوج گرفت و باتيستا سعي نمود با شدت آنان را سركوب كند. با اين حال، اين سركوب‏ها نتيجه‏اي دربرنداشت و باتيستا رو به سقوط مي‏رفت. در نهايت، در اول ژانويه 1959م انقلاب كوبا به پيروزي رسيد و با فرار ژنرال باتيستا ديكتاتور كوبا، دست او و ساير دست نشاندگان امريكا از اين كشور كوتاه شد. پيروزي جنبش چريكي به رهبري فيدل كاسترو امريكا را در وضعيت دشواري قرار داد. زيرا كوبا تنها حكومت كمونيستي در امريكاي مركزي و در نزديكي مرزهاي امريكا بوده و روابط صميمانه‏اي با شوروي داشت. امريكا در حالي كه حضور شوروي را در نيمكره شرقي جهان برنمي‏تافت، اكنون مجبور بود كه نزديك كشور خود، كوباي كمونيست را تحمّل كند و به اين دليل سياست خصمانه امريكا، به طور دائم، دامن‏گير كوبا بوده است.
17) تشكيل اتحاديه راديو تلويزيوني آسيا اي. بي. يو (1964م)
12 دی 1387 / 4 محرم الحرام 1430 / 1 ژانویه 2009 18) روز ملي فلسطين (1965م): سرزمين فلسطين از قديمي‏ترين مناطق مسكوني جهان محسوب مي‏شود كه در ساحل شرقي درياي مديترانه، و در همسايگي كشورهاي اردن، مصر، سوريه و لبنان قرار دارد. فلسطين داراي 3/330/000 نفر جمعيت و مساحت 6/263 كيلومتر مربع است كه بخش اعظم آن تحت اشغال رژيم صهيونيستي است. پايتخت فلسطين قدس شريف و شهرهاي غزه و رام اللَّه نيز مراكز اداري موقت هستند. ضمن اينكه خان يونس و نابلس نيز از شهرهاي مهم اين كشورند. مليت و زبان رسمي مردم فلسطين عربي است و بيش از 87% مردم آن پيرو آيين مقدس اسلام هستند. پيش‏بيني جمعيت فلسطين تا سال 2020م نزديك به 7 ميليون نفر خواهد بود. سرزمين فلسطين بين سال‏هاي 1517م تا جنگ جهاني اول توسط دولت عثماني اداره مي‏شد و از آن پس تحت قيموميت انگليس درآمد. از اواخر قرن 19م با اوج‏گيري نهضت صهيونيسم و گسترش موج مهاجرت يهوديان به فلسطين، جمعيت يهوديان رو به افزايش گذاشت. در پي تشديد اختلافات و درگيري‏ها ميان اعراب و صهيونيست‏ها، طرحي در سازمان ملل به تصويب رسيد كه به موجب آن فلسطين به دو قسمت يهودي و عرب‏نشين تقسيم شد. طبق اين طرح بيش از 56% از كل اراضي فلسطين به يهوديان و بقيه به اعراب واگذار گرديد. در سال 1948م پس از خروج نيروهاي انگليسي، دولت جعلي و غصبي اسرائيل در سرزمين فلسطين اعلام موجوديت نمود و طي مدت كوتاهي نزديك 80% از خاك فلسطين را به اشغال خود درآورد. در اثر فقدان يك موجوديت ملي در فلسطين، اداره نوار غزه به مصر و اداره كرانه باختري به اردن واگذار گرديد كه اين مناطق نيز در سال 1967م به اشغال رژيم صهيونيستي درآمدند. آغاز نبرد مسلحانه عليه رژيم صهيونيستي در اول ژانويه 1965م به عنوان روز ملي فلسطين نام‏گذاري شده است. فلسطين در 15 نوامبر 1988م استقلال خود را اعلام كرد. نوع حكومت فلسطين دولت خودمختار با يك مجلس قانون‏گزاري است. (ر.ك: 15 نوامبر)
19) تشكيل سازمان كشورهاي مستقل مشترك المنافع پس از فروپاشي شوروي (1992م): پس از جنگ خليج فارس، مهم‏ترين رويداد اوايل دهه پاياني قرن بيستم، فروپاشي اتحاد جماهير شوروي و تقسيم آن به پانزده كشور مستقل است. اتحاد جماهير شوروي كه تا پايان سال 1991م يكي از دو ابرقدرت جهان به شمار مي‏آمد، با فرا رسيدن ژانويه سال 1992م به تاريخ پيوست و جمهوري‏هاي مستقل جديد شوروي سابق، اتحاديه جديدي به نام سازمان كشورهاي مستقل مشترك‏المنافع تشكيل دادند كه در سال‏هاي بعد عملاً كارآيى خود را از دست داد. جمهوري‏هاي مستقل جديد نيز كه از بطن اتحاد جماهير شوروي سابق زاده شده‏اند در دهه آخر قرن بيستم، هر يك با مشكلات سياسي، اقتصادي و اجتماعي گوناگون روبرو شده‏اند كه مشكلات بزرگ‏ترين جمهوري آن يعني فدراسيون روسيه از همه بيشتر و پيچيده‏تر است. روسيه علاوه بر قيام بعضي از جمهوري‏هاي خودمختار اين فدراسيون مانند جمهوري چچن و داغستان كه خواهان استقلال كامل و جدايي از روسيه هستند، با بحران شديد اقتصادي، كاهش ارزش پول ملي، فقر و بيكاري و صدها ميليارد دلار بدهي خارجي و از همه مهمتر، ناامني و رشد گروه‏هاي مافيايي روبروست.
12 دی 1387 / 4 محرم الحرام 1430 / 1 ژانویه 2009 20) رسميت يافتن "يورو" به عنوان پول واحد اروپا (2002م): با پايان جنگ جهاني دوم و با توجه به گستردگي دامنه خسارات و تلفات آن، مسئله شكل‏گيري وضعيتي كه به پديد آمدن جنگ‏هاي فراگير و همگاني، مانند دو جنگ جهاني كه هر دو از اروپا آغاز شد، پايان دهد، از ذهن و فكر به بيان و عمل تبديل شد. در سال 1957م براساس "پيمان رم"، جامعه اقتصادي اروپا به وجود آمد و اين روال با انعقاد پيمان‏ها و اتحاديه‏هاي ديگر ادامه يافت تا اينكه گام اساسي در جريان اجلاس سران اروپا در دسامبر 1991م در ماستْريخْتِ هلند برداشته شد. براساس توافق سران اروپا، از سال 1993م "اتحاديه اروپا" شكل مي‏گرفت و شهروندان هر كشور اروپايى، تابعيت اتحاديه را نيز به دست مي‏آوردند. اهدافِ اصليِ اين اتحاديه گسترش هرچه بيشتر همكاري‏ها و هماهنگي‏هاي اقتصادي، مالي، سياست خارجي، امور دفاعي و قضايى بود. از ژانويه سال 1999م در جهت عملي ساختن اين اهداف، پول واحدي به نام "يورو" به جريان افتاد. اين پول ابتدا در مبادلات بانكي نقل و انتقالات حواله‏اي ميان كشورها رايج گرديد و سپس از اول ژانويه 2002م در دوازده كشور اروپايي به صورت سكه و اسكناس رواج يافت. هرچند سه كشور انگلستان، دانمارك و سوئد همچنان از پول ملي خود استفاده مي‏كنند، اما ساير كشورها طي مدت 2 ماه پول ملي خود را از گردونه مبادلات اقتصادي خارج نمودند.




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.