تمارین ذهنی مفید جهت بهبود عملکرد ذهن

مشارکت در برخی از تمارین ذهنی نه تنها به بهبود عملکرد حافظه شما کمک می‌کند بلکه دقت شما را بیشتر خواهد کرد و سرعت کارکرد مغزتان را افزایش می‌دهد. این مقاله را بخوانید تا به چند تمرین برای تمامی سنین پی ببرید.
پنجشنبه، 20 آبان 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
تمارین ذهنی مفید جهت بهبود عملکرد ذهن
  تمارین ذهنی مفید جهت بهبود عملکرد ذهن

 

مترجم: آناهیتا خاقانی
منبع:راسخون

 

مشارکت در برخی از تمارین ذهنی نه تنها به بهبود عملکرد حافظه شما کمک می‌کند بلکه دقت شما را بیشتر خواهد کرد و سرعت کارکرد مغزتان را افزایش می‌دهد. این مقاله را بخوانید تا به چند تمرین برای تمامی سنین پی ببرید.
سلب مسئولیت: این مقاله تنها اهداف آموزشی داشته و به هیچ وجه سعی ندارد تا جایگزین توصیه متخصصین در این زمینه شود.
بسیاری از افراد صرف نظر از سنشان نمی‌توانند موضوعات و چیزهای کوچک را به یاد آورند. ذهن آن‌ها به خوبی کار می‌کند اما نمی‌توانند جزئیات موضوع را به خاطر آورند. این یک تصور غلط رایج است که مغز ما مسئول حفظ خاطره‌ها است. عوامل متعدد دیگری وجود دارند که به ما کمک می‌کنند تا خاطرات را به خاطر بسپاریم و در زمان نیاز آن‌ها را مجددا به یاد آوریم مانند فرآیندهای فیزیولوژیکی و احساسی، فرآیندهای شناختی و محیطی که در آن زندگی می‌کنیم. تمامی این عناصر را در کنار هم قرار می‌دهیم و دستورالعملی به دست می‌آید که عملکرد ذهنمان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.
حال، زمانی که یک شخص شروع به فراموشی موضوعاتی می‌کند که در ذهنش بوده است، می‌توان نتیجه گرفت که به دلایل مختلفی مثل خستگی، استرس احساسی، خلق و خو، نحوه تغذیه و برخی بیماری‌های معمول باشد. اما دلایل موضوعات ذهنی تنها محدود به این عناصر یا فاکتورها نمی‌شود. برای مقابله با این موضوع، تمارین ذهنی مخصوصی وجود دارند که می‌توانید در آن‌ها شرکت کنید.

تمارینی برای کودکان

نقاشی روی شن

ابتدا، تصاویر، اعداد، اشکال، حروف، حیوانات و پرندگانی را روی شن بکشید. به کودکتان اجازه دهید تصاویر را ببیند و سپس آن‌ها را از بین ببرید. یک باریکه چوب بلند به کودکتان بدهید و از او بخواهید که مشابه شکل‌هایی را که شما یک دقیقه قبل کشیده‌اید را بکشد. این تمرین یا بازی کودک را سرگرم می‌کند، باعث یک بازنگری سریع و به خاطر سپاری می‌شود.

من چه چیز می‌پوشم؟

رو به روی یک کودک بایستید و از او بخواهید تا شما را با دقت بازرسی کند. برای دقیق‌تر بودن از کودک بخواهید تا آن‌ چه شما پوشیده‌اید را بازرسی کند و تصویری ذهنی از همه‌ چیز بسازد. سپس از او بخواهید تا همه چیزهایی را که بخاطر می‌آورد از سر بند تا کفش‌ها را بنویسد.

تمرین‌هایی برای دانشجویان

قدرت کلمه

ممکن است شما از یادگیری متعجب شوید اما مغز ما می‌تواند میلیون‌ها مطلب مختلف را در خود ذخیره کند. این کار نیازمند این است که به یاد آوردن آن‌ها به شکل صحیح را بهبود دهید. برای دانشجویان، این کار نیازمند تهیه لیستی از کلمات است، اما نه هر کلمه‌ای؛ آن‌ها باید 20 کلمه محسوس، 20 کلمه انتزاعی و 20 کلمه بی‌معنی را در کمتر از 5 دقیقه بنویسند. لیستی از 30 کلمه محسوس، 30 کلمه انتزاعی و 30 کلمه بی‌معنی را بنویسید و 5 دقیقه این کلمات در اختیار آن‌ها قرار داده شود. وقتی زمان شروع می‌شود، لیست را کنار بگذارید و بیشترین تعداد کلماتی را که به یاد می‌آورند، بنویسید.

چشم‌های بسته

اگر علاقه دارید تا بدانید چطور حافظه و تمرکز را بهبود بخشید، این تمرین بسیار مفید است. صبح‌ها در حالی که دوش می‌گیرید و لباس می‌پوشید، چشم‌هایتان را در تمام مدت بسته نگه دارید. این کار، تمرین نوروبیک نامیده می‌شود؛ نوعی از یک تمرین هوازی ذهنی که مغز شما را تمام وقت، فعال نگه می‌دارد.

تمارینی برای بالغین

پازل کور
یک پازل تهیه کنید و قطعاتش را در مقابل خود قرار دهید. تصویر آن را به دقت بررسی کنید و چشمان خود را ببندید. قطعات را یکی یکی بردارید تا تصویر کامل شود. قطعات را با انگشتانتان لمس کنید و سعی کنید آن‌ها را در جای خود قرار دهید.

تمارینی برای سالمندان

بازی‌های ویدئویی

بله! بازی‌های ویدئویی فقط مختص کودکان نیست. حتی سالمندان نیز می‌توانند آن‌ها را بازی کنند که به بهبود حافظه‌شان کمک خواهد کرد. بازی‌های متعددی وجود دارند مثل Solitair، Brain Age، Flash Focus و Civilization و ...؛ تمامی این بازی‌ها سرگرم‌کننده، جالب هستند، باعث می‌شود سالمندان بر روی رفلکس‌هایشان تمرکز کنند و آن‌ها را فعال نگه می‌دارد. حتی جورچین، شطرنج می‌توانند کمک کنند.

ادامه به خواندن

برنامه‌ای برای خواندن روزنامه‌ها، مجلات و کتاب‌ها به شکل منظم داشته باشید. در طول زمان، این فعالیت شناختی به پیشگیری از فراموشی در آینده کمک می‌کند. همچنین فعالیت فیزیکی بیشتری داشته باشید زیرا شما را فعال نگه می‌دارد.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.