روش‌های خلاص شدن از استرس برای مردان

تقریبا هرچیزی در زندگی می‌تواند منجر به استرس شود. اما استرس خودش مشکل جدی نیست. اگر شما برای درمان آن اقدام نکنید ممکن است باعث بروز برخی مشکلات شود. افزایش رقابت، مشکلات خانوادگی و رابطه‌ای، تنش کاری،
يکشنبه، 23 آبان 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
روش‌های خلاص شدن از استرس برای مردان
روش‌های خلاص شدن از استرس برای مردان

 

مترجم: سعید علیزاده
منبع:راسخون


 

تقریبا هرچیزی در زندگی می‌تواند منجر به استرس شود. اما استرس خودش مشکل جدی نیست. اگر شما برای درمان آن اقدام نکنید ممکن است باعث بروز برخی مشکلات شود. افزایش رقابت، مشکلات خانوادگی و رابطه‌ای، تنش کاری، مشکلات مالی، وخیم شدن سلامت، از دست دادن عضوی از خانواده یا دوست و ... برخی از علل مهم بسیاری از استرس‌ها در این روزهاست.
آیا می‌دانستید استرس خوب است؟
هنگامی که بدن شما خطر قریب الوقوع، دشواری یا مشکلی را تشخیص می‌دهد، برخی از هورمون‌ها را آزاد می‌کند که منجر به افزایش ضربان قلب، هوشیاری فوق‌العاده و ... می‌شود. این مکانیسم مبارزه یا فرار نامیده می‌شود. هنگامی که تصمیم می‌گیرید که با مشکلی دست و پنجه نرم کنید یا از آن اجتناب کنید، بدن شما به حالت طبیعی باز می‌گردد. مشکل زمانی بیشتر می‌شود که چنین وضعیت‌هایی چندین بار و به مدت طولانی ایجاد می‌شوند.
علایم استرس و اضطراب
همراه با احساس آشنای بی‌قراری در معده، استرس می‌تواند باعث مسایل زیر شود:
• سردرد
• بی‌خوابی
• سوء هاضمه
• تحریک پذیری
• عدم تمرکز
همچنین بر سیستم ایمنی بدن تاثیر می‌گذارد، بنابراین هنگامی که شما با اهدافتان دست و پنجه نرم می‌کنید، بیشتر مستعد ابتلا به بیماری‌های عفونی می‌شوید. اثرات جدی‌تر استرس می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
• بی‌نظمی ریتم قلب
• آنژیم صدری (درد شدید قفسه سینه)
• فشار خون بالا
• افزایش خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته
• مشکلات خواب
• چاقی
• حملات ترسناک
برطرف‌کننده‌های طبیعی استرس
آزاد شدن
توجه داشته باشید که به مدت چند ساعت خودتان را از تکنولوژی دور نگه دارید. برای این منظور اطراف خود را از تمامی قطعات الکترونیکی خالی کنید. تلفن همراه، تلویزیون، رایانه، آیپاد و ... را کنار بگذارید. بنشینید و استراحت کنید. این بهترین راه برای مبارزه با استرس شغلی است.
سیگار و مشروبات الکلی را ترک کنید و مصرف نوشابه را کاهش دهید
اکثر مردم این یکی را می‌دانند اما هیچ کس به آن عمل نمی‌کند. در حالی که برخی افراد با نوشیدن و سیگار کشیدن در صدد غلبه بر استرس هستند. این محرک‌ها ضربان قلب را افزایش می‌دهند و خواب را مختل می‌کنند و حتی وضعیت را بدتر می‌کنند. آن‌ها سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کنند. این وضعیت‌ها احتمال ابتلا به بیماری‌های کشنده مانند سرطان و سیروز کبدی را افزایش می‌دهند.
مراقبه
مراقبه یک تمرین ساده برای ذهن است. در حالی که مراقبه ضربان قلب و تنفس شما را کند می‌کند، فشار خون را طبیعی کرده و اکسیژن موثرتر واقع می‌شود. سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد. ذهن شما را پاک و خلاقیت را افزایش می‌دهد. با مراقبه منظم ترک مشروبات، سیگار و مواد مخدر آسان‌تر خواهد بود.
ورزش
حتی 30 دقیقه پیاده‌روی روزمره می‌تواند کمک بزرگی برای کاهش استرس باشد. ایروبیک، رقص، کیک بوکسینگ یا شنا کردن یا هر شکلی از ورزش را به صورت منظم انجام دهید. ورزش کردن به آزاد شدن هورمون‌ها می‌انجامد. همانطور که می‌دانید، عدم تعادل هورمون می‌تواند به بیماری‌ها و اختلالات مختلف منجر شود. استرس به شدت بر تولید هورمون‌ها تاثیر می‌گذارد. ورزش کردن در فضای باز قطعا می‌تواند به کاهش استرس کمک کند.
یوگا
یوگا صدها سال قدمت دارد، و یک روش اثبات شده برای به دست آوردن بدن و ذهن سالم است. هرچند کتاب‌ها و ویدیوهای آموزشی زیادی برای این منظور وجود دارد، اما قبل از مبادرت به این کار بهتر است از یک مربی یوگا مشاوره بگیرید. تکنیک‌های تنفسی مانند پرانایاما برای استرس بسیار مفید هستند.
موسیقی
موسیقی یک تکنیک عالی برای رهایی از استرس است. تحقیقات نشان می‌دهند که فرکانس صوتی خاصی می‌تواند فعالیت مغز شما را تغییر دهد. مجبور نیستیم تا به جزئیات علمی آن بپردازیم تا بدانیم که بعد از شنیدن آهنگ شاد احساس شادی می‌کنیم یا بعد از شنیدن موسیقی غمگین ناراحت می‌شویم. بنابراین قبل از خوابیدن سعی کنید به موسیقی‌های الهام‌بخش و خوشایند گوش دهید و فردای آن انسان تازه‌ای خواهید بود.
خنده
خندیدن هورمون‌هاس استرس را کاهش و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. بنابراین وقت بیشتری را با دوستان یا اعضای خانواده سپری کنید. با حیوانات خانگی و کودکان بازی کنید. اساسا کارهای انجام دهید که شما را خوشحال کند.
این‌ها تنها معدود اقداماتی هستند که برای خلاص شدن از استرس مفید هستند. برخی روش‌های دیگر برای خلاص شدن از استرس می‌تواند گذراندن زمان در طبیعت، گرفتن یک حیوان خانگی، افزایش سرگرمی (نوشتن، رقصیدن، نقاشی کشیدن، باغبانی، یادگیری نواختن موسیقی)، صحبت با یک دوست، مشاور یا یک روحانی در مورد احساسات خود و ... باشد. می‌توانید فعالیت‌های رهایی از استرس را بیشتر کنید.
رفع مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفا جهت مقاصد آموزشی هستند و نمی‌توانند جایگزینی برای توصیه‌های پزشک متخصص باشند.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط