بهداشت مو و ناخن و گوش نوزادان

هرگز بر اي تميز کردن گوشهاي نوزاد از گوش پاک کن استفاده نکنيد و هر سال، حوداث ناشي از فرو رفتن آنها در مجراي داخلي گوش و آسيب هاي وارده بسياري ثبت مي شود، که گاه جبران ناپذيرند. يک حرکت ناگهاني نوزاد به سادگي مشکلات پيچيده اي را به بار خواهد آورد. به منظور پاک کردن گوشها مي توانيد از تکه اي پنبه جهت تميز کردن قسمت خارجي گوشها استفاده کنيد. نيازي به تميزکردن قسمت داخلي گوش نيست، زيرا ترشحات
چهارشنبه، 11 دی 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بهداشت مو و ناخن و گوش نوزادان
بهداشت مو و ناخن و گوش نوزادان
بهداشت مو و ناخن و گوش نوزادان

بهداشت گوش ها

با تکه اي پنبه گوش خارجي را تميز مي کنيم.
هرگز بر اي تميز کردن گوشهاي نوزاد از گوش پاک کن استفاده نکنيد و هر سال، حوداث ناشي از فرو رفتن آنها در مجراي داخلي گوش و آسيب هاي وارده بسياري ثبت مي شود، که گاه جبران ناپذيرند. يک حرکت ناگهاني نوزاد به سادگي مشکلات پيچيده اي را به بار خواهد آورد.
به منظور پاک کردن گوشها مي توانيد از تکه اي پنبه جهت تميز کردن قسمت خارجي گوشها استفاده کنيد. نيازي به تميزکردن قسمت داخلي گوش نيست، زيرا ترشحات طبيعي و زرد رنگي که به وسيله موهاي داخل گوش به سمت بيرون رانده مي شوند، مجراي داخل آن را تميز مي کنند.

کوتاه کردن ناخن و موهاي نوزادان

از همان ماه هاي نخست، بايد ناخن هاي نوزاد، که در صورت بلند بودن به علت بي نظمي حرکات دستها مي توانند صورت او را بخراشند، کوتاه شوند. اما معمولاً مادران از کوتاه کردن ناخن هاي نوزاد و نزديک کردن قيچي به او هراس دارند، که البته کاملاً طبيعي است.
براي کوتاه کردن ناخن ها و موهاي نوزاد از قيچي کوچکي که نوک دو سر آن گرد ( و نه تيز ) است، استفاده نماييد. ممکن است زياد تيز نباشند، اما مطمئن ترند.
زماني را براي اين کار انتخاب کنيد که کودک کاملاً سير است و خوابش مي آيد. زيرا در اين حالت حرکت و مقاومت او کمتر است. ( مطابق اشکال ذيل )
1و2 - ابتدا نوزاد را طوري روي ميز بنشانيد که کمرش به بالاتنه شما تکيه دهد. دست چپ تان را روي شکم او بگذاريد، طوري که ضمن محکم نگه داشتن نوزاد، بتوانيد با همان دست به گرفتن ناخن هاي او کمک کنيد.
با دست چپ انگشت شست دست راست نوزاد را بگيرد و با دست راست ناخن را کوتاه کنيد. فقط قسمتي از ناخن را که کاملاً از پوست او جداست کوتاه کنيد. بهتر است ناخن ها را بصورت هلالي، مانند فرم خود ناخن، کوتاه کنيد.
3و4 - براي کوتاه کردن ناخن انگشتان ديگر نوزاد، بايد دست مشت کرده ي او را باز کرده و انگشتانش را با دست چپ تان از هم باز کنيد. سر انگشتان نوزاد بايد روي دست چپ مادر قرار گيرند. از انگشت کوچک شروع به کوتاه کردن ناخن کنيد و به ترتيب تا رسيدن به انگشت نشانه ادامه دهيد.
5و6 - براي کوتاه کردن ناخن هاي انگشتان دست چپ نوزاد، در حاليکه بادست راست هم او را محکم نگه داشته ايد و هم قيچي دست تان است، از ناخن انگشت شست او شروع کرده و پس از باز کردن انگشتان ديگر نوزاد از هم، ناخن هاي ديگر شست را به همان ترتيب فوق، از انگشت کوچک شروع کرده و تا انگشت نشانه کوتاه کنيد.

کوتاه کردن ناخن هاي انگشتان پا

درحاليکه نوزاد را طوري نشانده ايد که پشتش را به بالاتنه شما تکيه داده است، يکي از پاهايش را کمي از روي زمين بالاتر نگه داريد و از انگشت کوچک به ترتيب شروع به کوتاه کردن ناخن ها نماييد. در کوتاه کردن ناخن هاي پا بويژه انگشت شست پا توجه داشته باشيد بهتر است ناخن را بصورت صاف کوتاه نمائيد.

کوتاه کردن موهاي نوزاد

1 و 2 - ابتدا نوزاد را به پشت بر روي ملافه تميزي که روي ميز انداخته ايد، بخوابانيد. يک عدد قيچي، کاسه کوچکي از آب ولرم و مقداري پنبه بهداشتي در دسترس تان قرار دهيد. پنبه را در آب ولرم خيس کنيد و آن را روي موهاي نوزاد بماليد. در همين حال سعي کنيد مرتباً با او صحبت کنيد و سرش را نوازش دهيد تا احساس امنيت و آرامش کند.
3و4 - سر نوزاد را به يک طرف بچرخانيد و دسته کوچکي از موهايش را بين دو انگشت نشانه و وسط بگيريد. با قيچي موهايي راکه بيرون انگشت مي ماند کوتاه کنيد. بقيه موهايش را نيز به همين ترتيب کوتاه کنيد. سرش را به طرف ديگر بچرخانيد و موهاي آن طرف را نيز کوتاه کنيد.
5 و6و7 - براي کوتاه کردن موهاي پشت سر، نوزاد را به روي شکم خوابانده و اجازه دهيد در حالتي که خودش احساس راحتي مي کند و در عين حال صورتش به طرف زمين است، قرار گيرد. با پنبه خيس موهاي پشت سرش را نيز کمي خيس کنيد. با گرفتن دسته هاي کوچک مو بين انگشتان نشانه و وسط، موهايش را کوتاه کنيد. بهتر است ا بتدا از موهاي انتهايي نزديک گردن شروع کرده و بتدريج به سمت بالا بياييد. وسط پشت سر، معمولاً به علت اينکه مرتباً با بالش در تماس است، خالي از موست که بعد با گذشت زمان موهاي جديدآن قسمت را خواهد پوشاند. در پايان با برس بسيار نرم و لطيفي موهاي نوزاد را شانه بزنيد تا در صورت مشاهده موهاي بلند و کوتاه نشده،آنها را مجدداً کوتاه کنيد.
منبع: کتاب کودک من




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط