غذاهای کمکی در ماه 4 و 5 و6 تولد

البته می توان ازسایر سبزیجات تازه فصل، به جز آنهایی که بو و مزه تندی دارند مانند سیر، پیاز، کرفس و غیره، نیز در تهیه سوپ کودک استفاده نمود. به دلیل مواد مغذی موجود درسیب زمینی و هویج ( اسفناج را 20 روز بعد می توانید اضافه کنید )، کارشناسان این گونه سبزیها را توصیه می کنند. سعی نکنید از همان اول همه بشقاب را با زور به کودک بدهید. کودک ممکن است در اولین روز، تنها سه یا چهار قاشق از غذا را بخورد. اگر دیگر تمایلی به خوردن
چهارشنبه، 11 دی 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
غذاهای کمکی در ماه 4 و 5 و6 تولد
اگر پزشک متخصص سن 4 ماهگی را برای فرزند شما جهت آغاز تغییرات در برنامه غذایی او توصیه کرده است، می توانید سوپ پایه ( اولین سوپ کودک )، را برای او تهیه نمایید.
 
البته می توان ازسایر سبزیجات تازه فصل، به جز آنهایی که بو و مزه تندی دارند مانند سیر، پیاز، کرفس و غیره، نیز در تهیه سوپ کودک استفاده نمود.

به دلیل مواد مغذی موجود درسیب زمینی و هویج ( اسفناج را 20 روز بعد می توانید اضافه کنید )، کارشناسان این گونه سبزیها را توصیه می کنند.

سعی نکنید از همان اول همه بشقاب را با زور به کودک بدهید. کودک ممکن است در اولین روز، تنها سه یا چهار قاشق از غذا را بخورد. اگر دیگر تمایلی به خوردن ندارد، بشقاب را از مقابل او بردارید و کمی میوه تازه رنده شده ( سیب ) به او بدهید. پس از گذشت چند روز می توان از مقدار بسیار کمی گوشت ( 40 تا 50 گرم ) گوساله بدون چربی و یا مرغ در تهیه سوپ او استفاده نمود. بعضی از مادران غذای کودک را آسیاب کرده و داخل شیشه شیر می ریزند و به کودک می دهند. روش آسیاب کردن، همان طور که قبلاً نیز اشاره شد، صحیح نیست. مادر بایستی از همان نخست سعی کند غذا را با قاشق به کودک بدهد. در نخستین ماه شروع از شیرگیری، فقط به جای وعده نهار باید به کودک غذا داده شود و در سایر وعده های شیر قبلی نباید تغییری به وجود آید. همچنین در این مرحله سعی نکنید هر روز یک ماده غذایی جدید به سوپ کودک بیفزایید. (برای اطلاعات بیشتر به مقاله غذای کودک 4 ماهه مراجعه کنید)

درآغاز دومین ماه پس از شروع از شیرگیری و دادن غذا به کودک، می توان در صورت مشاهده این نشانه، وعده شیر شب را نیز با غذا تعویض نمود :

- کودک که قبلاً بیشتر می خوابید، حالا شبها مرتباً بیدار شده و پس از خوردن شیر ( شیرمادر یا شیر خشک ) مجدداً به خواب می رود. در این صورت پزشک متخصص با در نظر گرفتن روند افزایش وزن و قد کودک، دادن شام در وعده شیر شب را توصیه خواهد نمود. به منظور آماده کردن سوپ برای شام کودک، به سوپ پایه مواد غذایی دیگری اضافه می شود. حال می توان علاوه بر آرد برنج، از آرد غلات و آرد جو نیز استفاده نمود. اگر در سوپ نهار از گوشت استفاده کرده اید، برای غذای شب از گوشت استفاده نکنید. در تهیه سوپ شام می توان علاوه بر هویج و سیب زمینی ازکدوی سبز تازه و چند برگ کاهو نیز استفاده نمود و پس از گذشت چند روزی ( حدود 10 روز )، اسفناج و لوبیا سبز را نیز به آن افزود و بدین ترتیب رژیم غذایی کودک را کامل تر نمود.

دراین سن، علاوه بر نهار و شام، صبحانه ( به جای شیر وعده صبح )، و عصرانه ( به جای شیر وعده عصر )، را نیز می توان به برنامه غذایی کودک اضافه کرد. برای تهیه صبحانه و عصرانه، در صورتی که کودک از شیر خشک تغذیه می کند، ابتدا دو عدد بیسکویت مخصوص اطفال و سپس به تدریج تعداد بیشتری را داخل شیشه شیر او انداخته و پس از آن که کاملاً حل شد، آن را به کودک بدهید. اما کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، به جای این دو وعده، بهتر است شیر مادر را بخورند.

البته می توان به جای وعده عصرانه، چند عدد بیسکویت ( ابتدا با دو عدد شروع کنید )، را به داخل سیب و یا گلابی رنده شده اضافه کرد و پس از له کردن با پشت قاشق آن را به کودک داد.

پس از پایان شش ماهگی، در صورتی که مورد حساسیت در خانواده طفل دیده نشده، می توان از زرده تخم مرغ نیز استفاده نمود. به منظور پیشگیری و تشخیص هر گونه حساسیت احتمالی، ابتدا تنها 1 قاشق مرباخوری سرخالی زرده تخم مرغ را داخل سوپ شب ( اگر در وعده نهار از گوشت استفاده شده است، در وعده شا می توان از زرده تخم مرغ استفاده کرد ) او بریزید. سپس می توانید پس از گذشت چند روز و حصول اطمینان از عدم حساسیت طفل، 1 عدد زرده تخم مرغ کامل را به سوپ داغ بیفزایید و آن را هم بزنید تا بپزد و پس از 6 ماهگی، می توان غذای کودک را غلیظ تر نموده و از له کردن کامل غذای او خودداری نمود تا بدین ترتیب به تدریج برای جویدن مواد غذایی جامد آماده شود.

منبع: کتاب کودک من


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.