علائم کمبود ویتامین K

ویتامین K برای لخته شدن طبیعی خون مخصوصاً مفید است. کمبود این ویتامین می‌تواند منجر به بروز علائمی مانند خونریزی، کبودی راحت و غیره شود.
دوشنبه، 24 آبان 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
علائم کمبود ویتامین K
  علائم کمبود ویتامین K

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون

 

ویتامین K برای لخته شدن طبیعی خون مخصوصاً مفید است. کمبود این ویتامین می‌تواند منجر به بروز علائمی مانند خونریزی، کبودی راحت و غیره شود.
هر ویتامین نقش خاصی در بدن ایفا می‌کند و از اینرو، به طور مساوی برای رشد و نمو بدن لازم است. یکی از مهم‌ترین کارکرد‌های ویتامین K لخته شدن خون است که از دست دادن خون را کاهش می‌دهد و متوقف می‌کند. ثانیاً، ویتامین K همچنین برای رشد استخوان‌ها و تنظیم جذب کلسیم در بدن لازم است. به زنان باردار توصیه می‌شود مواد غذایی غنی از ویتامین K را در رژیم غذایی خود قرار دهند چون، ویتامین K برای رشد جنین نیز ضروری است. عدم تأمین نیاز ویتامین K می‌تواند منجر به بروز کمبود این ویتامین شود.
علل کمبود ویتامین K
کمبود ویتامین K کاملاً نادر است. همانطور که در بالا اشاره شد، عدم استفاده از رژیم غذایی سالم یکی از علل اصلی کمبود ویتامین K است. اکثر ویتامین‌های ضروری در غذاهای به دست آمده از منابع گیاهی و یا حیوانی یافت می‌شوند. بنابراین، اگر شخصی برای مدت طولانی رژیم غذایی نامناسبی داشته باشد، ممکن است به کمبود ویتامین K مبتلا شود. از طرف دیگر، استفاده طولانی مدت از آنتی بیوتیک‌ها می‌تواند منجر به کمبود ویتامین K شود. برخی داروهای خاص نیز می‌توانند منجر به کاهش مقدار ویتامین K در بدن شوند.
علائم
همانطور که گفته شد چون ویتامین K به لخته شدن طبیعی خون کمک می‌کند، غیاب آن می‌تواند منجر به خونریزی شود. ثانیاً، اختلالات استخوان و رشد استخوان، کم خونی و غیره علائم دیگر کمبود ویتامین K هستند. چون ویتامین K کارکرد سلول‌های خون را تحت تأثیر قرار می‌دهد، احتمال ابتلا به کم خونی در مورد کمبود ویتامین K وجود دارد. ولی، جالب است بدانید که مصرف بیش از حد ویتامین K در کودکان تازه متولد شده نیز می‌تواند منجر به کم خونی شود. بنابراین، باید اشاره کرد که ویتامین K و کم خونی به همدیگر مرتبط هستند. در ادامه برخی علائم و نشانه‌های دیگر کمبود ویتامین K نشان داده شده است:
• مشکل در لخته شدن خون
• خونریزی لثه‌ها و بینی
• خونریزی بیش از حد در دوران قاعدگی
• خونریزی داخلی در دستگاه گوارشی
• کبودی راحت
• آسیب‌پذیری زیاد به شکستگی استخوان
• پوکی استخوان
• استئوپنی
• وجود خون در ادرار
برای درمان کمبود ویتامین K می‌توان از سبزیجات دارای برگ سبز، جوانه‌ها، تخم مرغ و غیره در رژیم غذایی استفاده کرد. ثانیاً، از مکمل‌ها نیز می‌توان برای اصلاح کمبود این ویتامین استفاده کرد. ولی، باید اشاره کرد که مکمل‌ها تنها در موارد کمبود شدید استفاده می‌شوند و باید تحت نظر پزشک از آن‌ها استفاده کنید. در آخر، به یاد داشته باشید که استفاده از رژیم غذایی سالم و متعادل به دستیابی به ویتامین‌های ضروری و پیشگیری از بروز کمبود ویتامین‌ها تا حد زیادی کمک می‌کند.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.