بهترین ویتامین ها برای درمان آکنه

ویتامین ها برای فرایندهای مختلف بدن ضروری هستند. ویتامین های خاصی وجود دارند که به بازیابی سریع تر جای جوش و جلوگیری از وقوع مجدد آکنه کمک می کنند.
پنجشنبه، 23 دی 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
بهترین ویتامین ها برای درمان آکنه
ویتامین ها برای فرایندهای مختلف بدن ضروری هستند. ویتامین های خاصی وجود دارند که به بازیابی سریع تر جای جوش و جلوگیری از وقوع مجدد آکنه کمک می کنند.

آکنه یک بیماری شایع پوستی بوده که هر کسی ممکن است در مرحله ای از زندگی خود به آن مبتلا شود. با این حال، آکنه بیماری بسیار پیچیده ای بوده و هیچ درمان مناسبی برای آن وجود ندارد. اما، برخی از اقدامات مراقبت از پوست، رژیم های غذایی مناسب، سم زدایی و ورزش می تواند باعث بهبود سلامت پوست شود. این اقدامات به پیشگیری از بروز آکنه و پاکسازی جای جوش کمک می کند. برخی ویتامین ها وجود دارند که برای سلامت پوست ضروری هستند.
 

بهترین ویتامین ها برای درمان آکنه

ویتامین E
ویتامین E یکی از ویتامین های مهمی بوده که باعث سلامت پوست و مو می گردد. ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی بوده که به رهایی از آسیب رادیکال های آزاد کمک می کند. رادیکال های آزاد به واسطه ی داروها، نگه دارنده های غذا، سیگار، آلاینده ها و غیره وارد بدن می شوند. این رادیکال ها باعث آسیب اکسیداتیو به پوست شده و باعث مسدود شدن منافذ پوست می گردند. ویتامین E آنتی اکسیدانی بوده که به سم زدایی بدن کمک می کند. این ویتامین عملکرد پوست را نیز بهبود می بخشد. چندین کرم حاوی ویتامین E به منظور روشن کردن جای جوش و ترمیم زخم آکنه مورد استفاده قرار می گیرند. ویتامین E به حفظ رطوبت پوست نیز کمک می کند. بنابراین، مصرف منظم این ویتامین به درمان آکنه کمک می کند.

بادام بهترین منبع ویتامین E می باشد. بنابراین شما می توانید به منظور حفظ پوست خود ار روغن بادام استفاده کنید. همچنین غذاهایی که حاوی ویتامین E هستند مانند جوانه ی گندم، سویا، سبزیجات برگی و میگو مصرف کنید.
 
ویتامین A
مطالعات نشان می دهد که کمبود ویتامین A می تواند دلیل اصلی بیماری آکنه باشد. ویتامین A به کاهش تولید چربی پوست که باعث جلوگیری از رشد آکنه می شود، کمک می کند. پوست چرب بیشتر مستعد ابتلا به آکنه هستند. چربی باعث بستن منافذ پوست شده و باکتری ها می توانند بر روی این پوست رشد کرده وباعث ایجاد جوش های سرسیاه و سر سفید گردند. بسیاری از متخصصین پوست توصیه می کنند که جهت جلوگیری از بروز آکنه از مکمل های ویتامین A استفاده شود. به غیر از رهایی از آکنه، ویتامین A باعث از بین رفتن جای جوش نیز می گردد. آنتی اکسیدان های موجود در این ویتامین باعث کاهش زخم می گردند. این آنتی اکسیدان ها به جلوگیری از پیری قبل از بلوغ پوست نیز کمک می کنند. این ویتامین مانع از ایجاد چین و چروک زود رس بر روی پوست می گردد.

کرم های رتینوئید حاوی ویتامین A می باشند. کاربرد منظم این کرم می تواند به کاهش ظهور چشمگیر آکنه کمک کند. همچنین می توانید ویتامین A را با مصرف غذاهایی که حاوی این ویتامین هستند، به دست آورید. سیب زمینی شیرین، کدو تنبل، برگ چغندر، خربزه و فلفل منابع غنی از ویتامین A هستند.
 
ویتامین B کمپلکس
ویتامین B کمپلکس برای سلامت کلی بدن مفید می باشد. گفته می شود که التهاب اکنه به واسطه ی کمبود ویتامین B6 می باشد. ویتامین B12 برای رهایی از تجمع رنگدانه در بافت ها بسیار مهم می باشد. ویتامین B2 به رهایی از استرس کمک می کند و این استرس می تواند باعث بروز آکنه شود. ویتامین B3 باعث افزایش گردش خون شده و بنابراین سلامت پوست را بهبود می بخشد. ویتامین B5 باعث کاهش استرس و بهبود عملکرد آدرنالین می گردد. همه ی این فواید ویتامین B نشان می دهد که این ویتامین برای درمان آکنه مهم می باشد.

کمپلکس ویتامین B ترکیبی از انواع متنوع ویتامین های B بوده که در بسیاری از غذاها یافت می شوند. برخی از این غذاها شامل جگر، مرغ، آوکادو، توت فرنگی، کدو تنبل، زردآلو، غلات، آجیل، برنج، سبزیجات برگی، شیر و محصولات لبنی می باشد.

بنابراین استفاده ی موضعی، مکمل، یا منابع غذایی ویتامین های ذکر شده در بالا را جهت درمان آکنه توصیه می شود. تحقیقات نشان می دهد که برخی از مواد مغذی مانند اسیدهای چرب امگا و مکمل های روی نیز به مبارزه با آکنه کمک می کنند. بنابراین مواد غذایی که حاوی این ترکیبات هستند را نیز در رژیم غذایی روزانه ی خود قرار دهید.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط