فرآیند پیری در انسان‌ها

فرآیند پیری در انسان‌ها فرآیندی پیچیده و طبیعی است که با تغییرات جسمی و روانشناختی همراه می‌باشد. در این مقاله اطلاعاتی درباره همین مسئله ارائه شده است.
شنبه، 13 آذر 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
فرآیند پیری در انسان‌ها
  فرآیند پیری در انسان‌ها

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون

 

فرآیند پیری در انسان‌ها فرآیندی پیچیده و طبیعی است که با تغییرات جسمی و روانشناختی همراه می‌باشد. در این مقاله اطلاعاتی درباره همین مسئله ارائه شده است.
فرآیند پیری در انسان‌ها فرآیند بیوشیمیایی پیچیده‌ای است که شامل همه تغییراتی است که از لحاظ جسمی، روانشناختی و و اجتماعی اتفاق می‌افتند. فرآیند پیری در بدن انسان اجتناب‌نا‌پذیر است و نشانه‌های داخلی و خارجی زیادی وجود دارند که نشان از افزایش سن می‌باشند. پیری فرآیندی است که هر انسانی آن را تجربه می‌کند ولی، فرآیند پیری در زنان مقداری متفاوت از مردان است. با افزایش سن، تغییراتی در سیستم‌های مختلف بدن انسان به وجود می‌آیند که برخی اوقات ممکن است منجر به بروز اختلالات و مشکلاتی شوند.

پیری طبیعی در انسان‌ها

به طور عادی فرآیند پیری در بدن اسان در میانسالی و حدود 45 سالگی آغاز می‌شود. فرآیند پیری و تأثیرات آن هر دو به ژنتیک و عوامل محیطی بستگی دارند از اینرو، برخی جوانب فرآیند پیری ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. برای درک بهتر فرآیند پیری، سعی کنید تغییرات سلولی که همراه با آن اتفاق می‌افتند را درک کنید. پیری باعث کاهش سرعت تکثیر سلول‌ها و عملکرد نامناسب سلول‌ها می‌شود. پیری همچنین با رشد و نمو بافت‌های بدن اختلال ایجاد می‌کند که منجر به بروز اختلالات مرتبط با دستگاه ایمنی مختلفی می‌شود.

تأثیرات فرآیند پیری

همانطور که در بالا اشاره شد، فرآیند پیری انسان تأثیراتی روی سیستم‌های مختلف بدن و کارکرد آن‌ها دارد. اگر دستگاه قلبی و عروقی را در نظر بگیریم، پیری منجر به محدود شدن جریان خون در ریه‌ها می‌شود و همچنین قدرت قلب را کاهش می‌دهد. انجام فرآیند گوارش برای دستگاه گوارشی مشکل می‌شود و نمی‌تواند مثل سابق چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها را تجزیه کند. توانایی دستگاه ایمنی برای تولید پادتن‌های مختلف به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند که افراد بالای 45 سال را مستعد ابتلا به بیماری‌های مختلف می‌کند.

فرآیند پیری در زنان

زنانی که تحت تأثیر فرآیند پیری طبیعی قرار می‌گیرند دچار برخی تغییرات جسمی و همچنین روانشناختی می‌شوند. اکثر زنان با شروع یائسگی دچار مقداری افزایش وزن می‌شوند و همچنین برخی چین و چروک و خطوط ریز نیز تشکیل می‌شوند. پوست آن ها رطوبت طبیعی خود را از دست می‌دهد، خشک و می‌شود و شروع به از دست دادن درخشندگی خود می‌کند. با افزایش سن، کاهش قابل توجهی در توده استخوانی و بدنی نیز وجود دارد که آن‌ها را مستعد ابتلا به بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان و آرتروز می‌کند. فرآیند پیری در زنان همچنین باعث می‌شود قد آن‌ها به خاطر از بین رفتن بافت استخوانی در مهره‌ها کوتاه‌تر شود. تغییرات هورمونی در زنان می‌تواند تغییرات روانشناختی و رفتاری زیادی را به وجود آورد.

فرآیند پیری در مردان

مردان نیز با افزایش دچار برخی تغییرات می‌شوند که تغییرات هورمونی مهم‌ترین آن‌هاست. این فرآیند تغییر هورمونی در که بدن مردان اتفاق می‌افتد آندروپوز نام دارد و با تغییر در سطح پلاسمای تستوسترون، ملاتونین و دی‌هیدرواپی‌آندروسترون مشخص می‌شود. این تغییرات منجر به کاهش در سطح میل جنسی، توده استخوانی و بدنی، استحکام استخوان‌ها و ضعف جنسی در مردان می‌شود. تغیرات دیگری که ممکن است وجود داشته باشند شامل افزایش فراموشکاری، بی‌خوابی و تحریک‌پذیری است. ولی، فرآیند پیری در مردان آسان‌تر از زنان است و بیشتر مردان بدون مواجهه با مشکلات خاصی پیر می‌شوند. افزایش سن در مردان خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و اختلالات مرتبط با پروستات و بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد.
کسب اطلاعات بیشتر درباره فرآیند پیری شما را قادر خواهد ساخت تا با تغییرات مختلف این دوران آشنا شوید. این کار همچنین به شما کمک خواهد کرد تا با پیری راحت‌تر کنار بیایید و زندگی شاد، سالم و طولانی داشته باشید.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما