قوی‌ترین ماهیچه‌ی بدن انسان کدام است؟

آیا شگفت زده می‌شوید از این که بدانید در بین بیش از 600 ماهیچه‌ی موجود در بدن انسان، کدامیک قوی‌ترین ماهیچه است؟ خوب، جواب صاف و رو راست نیست. از آنجایی که نمی‌توان هیچ اندامی را به عنوان مهم‌ترین اندام مجزا کرد
يکشنبه، 14 آذر 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
قوی‌ترین ماهیچه‌ی بدن انسان کدام است؟

آیا شگفت زده می‌شوید از این که بدانید در بین بیش از 600 ماهیچه‌ی موجود در بدن انسان، کدامیک قوی‌ترین ماهیچه است؟ خوب، جواب صاف و رو راست نیست. از آنجایی که نمی‌توان هیچ اندامی را به عنوان مهم‌ترین اندام مجزا کرد پس نمی‌توانیم یک ماهیچه‌ی ویژه را به عنوان قوی‌ترین ماهیچه در بدن انسان مجزا کنیم.

بدن انسان یک ساختار منحصر به فرد است که به طور هوشمندانه طراحی شده است و شبکه‌ی پیچیده‌ای از ماهیچه‌ها آن را احاطه کرده‌اند. ماهیچه‌ها حدود 40 درصد از کل وزن بدن را تشکیل می‌دهند. آنها بافت‌های قابل انقباضی هستند که از لایه‌ی مزودرم سلول‌های جنینی رویانی تشکیل یافته‌اند.

حرکات مختلفی که ما با بدن‌مان انجام می‌دهیم مثل راه رفتن، صحبت کردن، بلند کردن، لبخند زدن و غیره تماماً توسط ماهیچه‌های مختلف بدن کنترل می‌شوند. ماهیچه‌ها علاوه بر ایجاد حرکت، مسئول تولید حرارت و حفظ وضع و ژست نیز هستند. منحصر به فردی در مورد ماهیچه‌ها این است که هرگز کار کردن را متوقف نمی‌کنند. ماهیچه‌ها حتی به هنگام خواب، منقبض می‌شوند تا حالت و وضع را حفظ کنند. آنها فقط وقتی به طور کامل متوقف می‌شوند که فرد بیهوش است و آن زمانی است که گفته می‌شود بدن در حالت استراحت کامل است. اما سوال اینجا است که قوی‌ترین ماهیچه‌ی بدن انسان کدام است. بحث خیلی زیادی در مورد قوی‌ترین ماهیچه از نظر قدرت، وزن و یا اندازه وجود دارد. بیایید جواب قطعی برای این سوال پیدا کنیم.
 

قوی‌ترین ماهیچه‌ی بدن کدام است؟

بدن انسان دارای بیش از 630 ماهیچه است پس محدود کردن قوی‌ترین ماهیچه کار آسانی نیست. این به خاطر این است که هر ماهیچه در روش خودش متفاوت است و نمی‌توان آنها را با یک ملاک مشترک مقایسه کرد. برخی ماهیچه‌ها به طور انفرادی وجود دارند ولی برخی، گروهی از ماهیچه‌ها را تشکیل می‌دهند. همین طور برخی ماهیچه‌ها در بخش‌های مختلف بدن حضور دارند اما ماهیچه‌هایی مثل ماهیچه‌های قلبی، فقط به قلب محدود هستند. بنابراین بر چه اساسی ما قدرت را اندازه می‌گیریم؟

بحث خیلی زیادی در مورد این که قوی‌ترین ماهیچه‌‌ی بدن انسان کدام است، وجود دارد. با این که برخی افراد مضغ (ماهیچه‌ی فک) را قوی‌ترین ماهیچه‌‌‌ی بدن عنوان می‌کنند اما برخی نیز می‌گویند که زبان قوی‌ترین ماهیچه است. علاوه بر این ماهیچه‌هایی مثل سرینی بزرگ، ماهیچه‌ی خارجی چشم، ماهیچه‌های قلب، ماهیچه‌های رحمی و ماهیچه‌ی گاستروکنیموس نیز برای عنوان قوی‌ترین ماهیچه رقابت می‌کنند. بنابراین برنده چه کسی است؟

مشکل قدرت این است که هیچ الگوی واحدی برای اندازه گیری آن وجود ندارد. قدرت را می‌توان بر اساس پارامترهای مختلفی نظیر قدرت حداکثر (قدرت حداکثر مطلق)، حرکت مکرر (قدرت دینامیک)، اعمال سریع قدرت (قدرت الاستیک)، توانایی مقاومت در برابر خستگی (تمرینات استقامتی) و غیره اندازه گیری کرد. ماهیچه‌های مختلف بدن بر اساس این پارامترها به طور متفاوت ارزیابی می‌شوند.
 

قوی‌ترین ماهیچه‌ از نظر قدرت: ماهیچه‌ی فک / مضغ

اگر ماهیچه‌ای که قادر باشد بیشترین نیرو را بر شیء خارجی اعمال کند به عنوان قوی‌ترین ماهیچه در نظر گرفته شود پس ماهیچه‌ی فک یا مضغ را می‌توان قوی‌ترین ماهیچه‌ی بدن انسان معرفی کرد. مضغ برخلاف بازوی اهرم کوتاه‌تر نسبت به ماهیچه‌های دیگر عمل می‌کند و بیشترین نیروی قابل اندازه گیری به طور خارجی را نسبت به هر ماهیچه‌ی واحد تولید می‌کند.

ماهیچه‌‌ی فک، فک پایینی را بلند می‌کند تا دهان را به هنگام جویدن ببندد. آرایش چندپری فیبرها برای این کار به آن قدرت می‌دهد. مضغ با دست یابی به قدرت گاز 4337 نیوتن در مدت 2 ثانیه، به عنوان قوی‌ترین ماهیچه در سال 1992 در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است.


قوی‌ترین ماهیچه‌ی بدن انسان کدام است؟

قوی‌ترین ماهیچه از نظر نیرو : ماهیچه‌ی گاسترو کنیموس

نیرو پارامتر دیگری است که می‌تواند به تعیین قوی‌ترین ماهیچه‌‌ی بدن کمک کند. ماهیچه‌ای که با بیشترین نیرو می‌کشد، گاسترو کنیموس است. این ماهیچه‌ همراه با ماهیچه‌ی سولئوس، ماهیچه‌های ساق پا را تشکیل می‌دهد.

این ماهیچه‌ها به ما کمک می‌کنند بدن خود را به سمت جلو بکشیم در نتیجه به ما کمک می‌کنند راه برویم، بدویم، برقصیم و غیره. این ماهیچه‌ها مدعی قوی‌ترین ماهیچه‌ها از نظر نیرو هستند چون بدن را بر خلاف نیروی جاذبه رو به بالا نگه می‌دارند. هم چنین این ماهیچه‌ها از افتادن افراد به عقب جلوگیری می‌کنند.
 

قوی‌ترین ماهیچه از نظر وزن : ماهیچه‌های رحمی

پارامتر دیگری که می‌توان در نظر گرفت پوند و یا وزن اعمالی ماهیچه‌ی کوتاه‌تر نسبت به ماهیچه‌ی درازتر است. این پارامتر لایه‌ی مایومتریوم رحم را یک ماهیچه‌‌‌ی قوی می‌سازد. این دست یابی بر اساس توانایی رحم است که وزن آن فقط 1ر1 کیلوگرم برای نگهداری بچه است.

برخی استدلال می‌کنند حتی با این که انقباض و استراحت ماهیچه‌های رحمی منجر به تولد نوزاد می‌شود اما این ماهیچه‌ها خودشان به تنهایی این کار را انجام نمی‌دهند بلکه یک حامی هورمونی در طول تولد نوزاد دارند. بنابراین از لحاظ فنی صحیح نیست که آن را قوی‌ترین ماهیچه عنوان کنیم. به هر حال رحم در طول زایمان نیروی 100 تا 400 نیوتنی با هر انقباض اعمال می‌کند.
 

قوی‌ترین ماهیچه از نظر اندازه و وزن : چشم

مطمئناً ماهیچه‌های خارج چشم اندازه‌ی کوچکی دارند اما توانایی آنها برای انجام حرکات مکرر، قابل توجه است. وقتی این ماهیچه‌ها نسبت به اندازه و وزن‌شان مقایسه می‌شوند می‌توان گفت که 100 بار قوی‌تر از آنی هستند که باید باشند. هم چنین آنها به شلوغ‌ترین ماهیچه‌ها منسوب هستند.

به هنگام خواندن کتاب، ماهیچه‌های چشم بیش از 10000 حرکت هماهنگ انجام می‌دهند. هم چنین آنها به طور مداوم محل چشم را تنظیم می‌کنند و می‌توانند بینایی و دید چشم را در یک نقطه‌ی ثابت تنظیم کنند. وقتی ما خواب هستیم، ماهیچه‌های چشم با انجام حرکات مکرر به خودشان ورزش می‌دهند تا برای یک روز پر تنش و سخت کوش پیش رو آماده شوند.
 

قوی‌ترین ماهیچه از نظر توان و زور : قلب

طبق گفته‌‌ی برخی متخصصان، قلب قوی‌ترین ماهیچه است چون بدون توقف و بدون توجه به تنش و یا ضربه‌ای که بدن تحمل می‌کند، کار می‌کند. عضلات قلب به طور مداوم کار می‌کنند تا ما را زنده نگه دارند و 2 اونس خون را در هر ضربان قلب پمپ می‌کنند. هم چنین آنها در حدود 2500 گالن (9450 لیتر) خون را در طول روز پمپ می‌کنند.

قلب می‌تواند بازده توان حدوداً 1 تا 5 وات را اعمال کند. بازده توان قلب نسبت به ماهیچه‌های دیگر بدن کمتر است. اما این بازده توان در تمام عمر بدون لحظه‌ای توقف و مکث ادامه دارد. این امر، قلب را قوی‌ترین ماهیچه از نظر بازده و خروجی توان ساخته است.


قوی‌ترین ماهیچه از نظر اندازه : سرینی بزرگ و زبان

بزرگ‌ترین ماهیچه‌ی بدن انسان سرینی بزرگ و یا عضله چهار سر ران است که در جلو و کناره‌های ران یافت می‌شود. آن یک ماهیچه‌ی قدرتمند است که به راست نگه داشتن نیم تنه‌ی بالایی بدن کمک می‌کند. اگر قدرت کافی در این ماهیچه نباشد می‌تواند باعث شود که افراد به سمت جلو بیفتند و یا به یک طرف خم شوند به جای این که راست بایستند. این موضوع سرینی بزرگ را قوی‌ترین ماهیچه از نظر اندازه ساخته است.

مدعی دیگر در این گروه، زبان است. زبان از گروهی از ماهیچه‌ها تشکیل یافته است و انعطاف پذیرترین ماهیچه است. زبان کمک می‌کند که غذا را داخل مری فرو ببریم، صحبت کنیم و غیره. حتی به هنگام خواب، زبان مشغول هل دادن بزاق به داخل گلو است.
 

مترجم: بهروزی


منبع: راسخون



مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.