کاهش وزن بدون از دست دادن ماهیچه ها (بخش اول)

احتمالاً شما نیز جزء آن دسته از افرادی هستید که اضافه وزن داشته و تصمیم گرفته اید به وزن ایده آل دست پیدا کنید ما از سویی نگران این موضوع هستید که علاوه بر چربی های اضافه، عضلات و ماهیچه های خود را نیز از دست دهید. در این مقاله می کوشیم تا روش های وزن کم کردن، بدون از دست دادن عضلات را برای شما خوانندۀ عزیز راسخون بیان کنیم. با ما همراه باشید.
پنجشنبه، 7 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کاهش وزن بدون از دست دادن ماهیچه ها (بخش اول)
با مصرف به اندازۀ پروتئین به سلامت ماهیچه های خود کمک کنید.


مقدمه

احتمالاً مقالات زیادی درمورد چربی‌سوزی و لاغری مطالعه کردید. مسئله مهم در این زمینه این است که چطور بدون از دست دادن عضلاتتان، وزنتان را پایین بیاورید.

برای اینکه بفهمید چطور وقتی وزنتان پایین می‌آید ممکن است عضلاتتان هم بسوزد و چطور می‌توانید از بروز آن جلوگیری کنید، ابتدا باید یک حقیقت مهم را درک کنیدکم کردن وزن درمقابل کم کردن چربی: این دو یکی نیستند!

معمولاً می‌گویید می‌خواهید وزنتان را کم کنید. این جمله نامفهوم است چون «وزن» چند چیز می‌تواند باشد: بعنوان مثال، آب، گلیکوژن، عضله و چربیاما در واقعیت چیزی که همه ما می‌خواهیم کم کنیم، چربی است نه عضله.
باوجود حرف های نادرستی که ممکن است قبلاً درمورد چربی‌سوزی شنیده باشید، واقعیت این است که برای این کار فقط به یک چیز نیاز دارید: کمبود کالریکمبود کالری یعنی مقدار کمتری کالری نسبت به چیزی که بدنتان برای انجام کارهای روزمره به آن نیاز دارد، مصرف کنید.

وقتی این کمبود کالری وجود داشته باشد، بدنتان مجبور می‌شود یک منبع جایگزین برای انرژی پیدا کند تا بسوزاند. در بهترین حالت، این چربی‌های اندوخته‌شده‌تان است. اما این احتمال وجود دارد که به سراغ بافت‌های عضلانی‌تان هم برودمطمئناً شما می‌خواهید که بدنتان فقط چربی‌ها را بسوزاند نه عضلاتتان را اما بدنتان چندان اهمیتی به خواست شما نمی‌دهد. فقط می‌داند برای اینکه تحت شرایط فعلی زنده بماند و درست فعالیت کند، باید از جایی انرژی ذخیره پیدا کند. و این می‌تواند چربی، عضله یا ترکیبی از هر دو اینها باشد. ماموریت شما که باید قبولش کنید این است که هر کاری از دستتان برمی‌آید برای بالا بردن شانس از دست رفتن چربی بکنید: یعنی تا می‌توانید به بدنتان هشدار از دست رفتن عضله بدهید تا او دیگر سراغ عضلات نرفته و فقط چربی‌ها را بسوزاند. اما سوال اینجاست؟ چگونه؟

در زیر به نکاتی اشاره می‌کنیم که بهترین روش‌ها برای چربی‌سوزی بدون از دست رفتن عضلات است.
 

1. به اندازه کافی پروتئین بخورید. 

مصرف کافی پروتئین در روز مهمترین نیاز غذایی برای حفظ عضلات بدن است. منظور زمانبندی غذاها، مکمل‌ها یا اندازه دقیق کمبود کالری‌تان یا کیفیت غذاهایی که می‌خورید یا هر چیز دیگر در رژیم‌غذاییتان نیستچربی‌سوزی بدون از دست رفتن عضلات از دید تغذیه یعنی هر روز به اندازه کافی پروتئین مصرف کنید. تحقیقات متعددی این را ثابت کرده‌اند. با بالا بردن پروتئین مصرفی، حتی در غیاب یک برنامه‌تمرینی بدنسازی خوب، بیشتر وزنی که از دست می‌دهید از چربی‌هایتان خواهد بود تا عضلاتتان.

بنابراین اولین قدم در هر رژیم‌ حفظ عضلات این است که میزان ایدآل پروتئین در روز مصرف کنید. خوب حالا این ایدآل یعنی چه؟ همان توصیه همیشگی ۲ گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن برای اکثر افراد که چنین هدفی در ذهن دارند عالی است.
 

2. با همان شدت/قدرت/وزنه تمرین کنید.

این هم مهمترین نیاز تمرینی برای کسانی است که می‌خواهند بدون از دست رفتن عضلاتشان، وزن کم کنند. مهمترین محرک لازم برای حفظ عضلات نگه داشتن میزان کنونی قدرتتان استمی‌دانید که چطور افزایش تدریجی قدرت چیزی است که به بدنتان اعلام می‌کند عضله‌سازی کند. خوب، در یک رژیم چربی‌سوزی، اینکه سطح قدرتتان را در حد کنونی نگه دارید، به بدنتان برای عضله‌سازی پیام می‌دهداگر این سیگنال نباشد، نیاز بدنتان برای نگه داشتن بافت‌های عضلانی‌تان از بین خواهد رفت.

به همین دلیل است که فکر غلط استفاده از وزنه‌های سنگین‌تر برای عضله‌سازی و استفاده از وزنه‌های سبک‌تر (باتکرار بیشتر) برای چربی‌سوزی ، بدترین اشتباهی است که می‌توانید برای حفظ عضلاتتان مرتکب شوید. در واقعیت، برای عضله‌سازی وزنه‌های سنگین استفاده می‌کنید و اگر بخواهید همان میزان عضله که دارید را حفظ کنید، باز هم باید از همان وزنه‌ها استفاده کنیدخیلی خوب به نظر نمی‌رسد؟ این یعنی هدف اصلی تمرین شما باید این باشد که حداقل قدرت از دست ندهید. این درمقابل کمکتان می‌کند عضلاتتان را هم از دست ندهید.

بعنوان مثال، اگر وزنه مورداستفاده‌تان برای تمرین پرس سینه در حال حاضر ۵۰ کیلو است، هدفتان در طول زمان چربی‌سوزی باید این باشد که بتوانید همان ۵۰ کیلو را پرس‌سینه بزنید. این درمورد سایر حرکات و تمرینات هم صدق می‌کند.
ا
لبته می‌توانید در طول دوران چربی‌سوزی هم افزایش قدرت داشته باشید. این مخصوصاً برای آنها که تازه شروع کرده‌اند امکانپذیر استاما اگر تازه شروع نکرده‌اید، تعجب نکنید اگر اینکار برایتان سخت‌تر شد (البته اگر غیرممکن نشد) و بهترین کاری که می‌توانید بکنید این است که همان میزان قدرتتان را حفظ کنیدهیچ اشکالی هم ندارد، چون حفظ همان میزان وزنه‌ای که برای تمریناتتان استفاده می کنید، رمز موفقیتتان در از دست ندادن عضلاتتان در دوره چربی‌سوزی خواهد بود.
 

3. حجم و تکرار تمرینات با وزنه را کم کنید.

کمبود کالری با کمبود انرژی همراه است و بااینکه این برای کم کردن چربی بدن لازم است، برای هر چیزی که مربوط به تمرینتان شود، عذاب‌آور است (ریکاوری، ظرفیت کار، ظرفیت تحمل، عملکرد و از این قبیل) این یعنی برنامه‌تمرینی که قبلاً در شرایط عادی با موفقیت هر چه تمام‌تر برای عضله‌سازی، بالا بردن قدرت یا هر پیشرفت مثبت دیگر در بدنتان انجام می‌دادید، الان با این کمبود کالری تحملش برای بدنتان سخت می‌شود و ریکاوری از آن هم سخت‌ترو می‌دانید این داستان همیشه به کجا ختم می‌شود؟ اینکه بدنتان به خوبی از تمرین قبلی ریکاور نشود؟ کم شدن قدرت.

و می‌دانید کم شدن قدرت همیشه به کجا می‌انجامد، مخصوصاً وقتی در حالت کمبود کالری هم هستید؟ از دست رفتن عضلات.

همانطور که یک دقیقه پیش توضیح دادم (نکته شماره ۲)، رمز کار برای حفظ عضلات، حفظ قدرت است. مشکل اینجاست که اگر برنامه‌تمرینی‌تان طوری باشد که به درستی از آن ریکاور نشوید، برعکس این اتفاق خواهد افتاد.
برنامه‌تمرینی که تا قبل از این برایتان ایدآل به نظر می‌رسید، الان دلیل سخت‌تر شدن تمریناتتان شده است، شما ضعیف‌تر می‌شوید، تکرارهایتان کمتر می‌شود، وزنه روی میله سبک‌تر می‌شود، و چرخه چربی‌سوزی‌تان طوری تمام می‌شود که می‌فهمید عضله بیشتری نسبت به چربی از دست داده‌اید و قدرتی هم برایتان نمانده است.

خوشبختانه این وضعیت قابل پیشگیری است.

چطور می‌توانید از همه اینها جلوگیری کنید؟ خیلی ساده است. با اصلاح و تعدیل برنامه‌تمرینی کار با وزنه‌تان برای جبران کاهش ریکاوری که همیشه کمبود کالری به دنبال دارد. این  یعنی حجم تمرینتان را (تعداد کلی ست‌ها، تکرارها و تمرین‌هایی که انجام می‌دهید) را کم کنید یا تکرر تمرینتان (تعداد کلی جلسات تمرینتان در هفته یا به ازای هر گروه عضلانی) را کم کنید و یا ترکیبی از هر دو اینها.
 
ادامه دارد...
 
منبع: سایت مردمان


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.