راهکارهایی برای افزایش تمرکز (بخش اول)

یکی از عوامل اساسی در موفقیت و لذت بردن از زندگی، داشتن تمرکز بالاست. برای کسب این توانایی روش های مختلفی در منابع مختلف ذکر شده است. در این مقاله بر آنیم برخی راهکارهای بلند مدت و کوتاه مدت را برای تقویت این توانایی مفید، بیان کنیم. با ما همراه باشید.
جمعه، 3 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
راهکارهایی برای افزایش تمرکز (بخش اول)

مقدمه

برای موفقیت در هر کاری، چه کارهای فنی و چه کارهای فکری، به تمرکز نیاز داریم. حتی افرادی که تمرکز کافی دارند، بیشتر از دیگران از زمان حال خود لذت خواهند برد. پس می توان به جرأت تمرکز را به عنوان یکی از عوامل موفقیت در زندگی فردی و اجتماعی توصیف کرد.

روش های نسبتاً آسانی وجود دارد که به کمک آن ها می توانید به سرعت و به نحوی مؤثر و کارآمد تمرکز خود را تا حد زیادی افزایش دهید. با این حال، بهبود تمرکز امری زمان بر بوده که نیاز به تمرین و تلاش دارد. اما روش های کوتاه مدتی نیز وجود دارد که با کمک آن ها می توانید در مدت زمانی کوتاه، تمرکز خود را تا حدودی افزایش دهید. در این مقاله به انواع روش های کوتاه مدت و بلند مدت افزایش تمرکز خواهیم پرداخت.
 

1. راه حل های دراز مدت

الف. استراحت کنید.
تحقیقات نشان داده اند که بزرگترین عامل مؤثر بر افزایش و بهبود تمرکز، استراحت کافی است. برای اینکه بتوانید تمرکز کنید، لازم است در مرحله اول ذهن آرامی داشته باشید. کسی که به اندازه کافی استراحت نکرده باشد، ذهنی آرام نیز نخواهد داشت و در نتیجه نمی تواند آنگونه که شاید و باید بر روی کارها و تکالیف خود تمرکز کند. پس اطمینان یابید که به اندازه کافی و در زمان مناسب می خوابید و استراحت می کنید، چرا که خواب ناکافی و در ساعات نامناسب می تواند به شدت آرامش ذهنی و درنتیجه تمرکز فرد را بر هم بزند. همچنین داشتن یک برنامه منظم برای خواب نیز می تواند گامی کلیدی در افزایش تمرکز محسوب شود.
 
همچنین خوابیدن زیاد به تمرکز فرد آسیب رسانده و نتیجه ای معکوس به دنبال داشته باشد. پر خوابی می تواند ریتم خواب و ساعت زیستی بدن را مختل کرده و موجب تنبلی انسان گردد. سعی کنید هر روز و حتی روزهای تعطیل سر ساعت معینی بخوابید و بیدار شوید. زیرا دیر بیدار شدن در روزهای تعطیل باعث می شود، شب دیرتر بخوابید و در نتیجه روزهای اول هفته را کسل و بی حال باشید.
 
 
ب. برنامه ریزی داشته باشید.
همیشه برای همه کارهای خود برنامه ریزی داشته باشید. وقتی بدون برنامه کارهای خود را انجام دهید، ممکن است ساعات زیادی را صرف چک کردن ایمیل، چت کردن و یا وب گردی کرده و نتوانید آنطور که شایسته است به کارهای اصلی خود برسید. اگر بدون هدف باشید، اوقات زیادی را تلف خواهید کرد.  در این صورت به جای اینکه بر انجام کارهای مهم تمرکز کنید، ممکن است به انواع خیال پردازی های بیهوده بپردازید.
 
برای اینکه اوقاتتان تلف نشود، باید به نحوی برنامه ریزی کنید که هم به تمام کارهایتان برسید و هم اینکه بتوانید تمام نیازهای جسمی و روانی خود را ارضاء کنید. می توانید بین کارهای خود 5 تا 10 دقیقه استراحت کنید و در آن زمان ایمیل و پیام های دریافتی خود را چک کنید. حتماً در برنامه ریزی های خود زمان کافی برای تفریح، استراحت و پرداختن به علائق خود در نظر بگیرید.
 
ج. مدیتیشن را امتحان کنید.
تمرینات مدیتیشن می توانند به شکلی چشمگیر و مؤثر، قدرت تمرکز انسان را افزایش دهند. در حقیقت مهمترین چیز برای انجام موفق تمرین های مدیتیشن، داشتن تمرکز است، یعنی همین چیزی که با خواندن این مقاله به دنبال تقویت آن هستید. اگر بتوانید به صورت روزانه به انجام تمرینات مدیتیشن بپردازید، تأثیر عمیق آن را بر افزایش تمرکز خود، خواهید دید.
 
د. مکانی را انتخاب کنید که در آن تمرکزتان بیشتر است.
قطعاً برخی مکان ها نسبت به مکان های دیگر، برای تمرکز بهتر هستند. سالن های مطالعه و اتاق های مطالعه شخصی، بهترین گزینه ها برای تمرکز محسوب می شوند. در مجموع، در مکانی که انتخاب می کنید نباید چیزی حواستان را پرت کند. اگر حضور دیگران تمرکزتان را بر هم می زند، سعی کنید در یک اتاق و به تنهایی به انجام دادن کارهای خود بپردازید.
 
ه. اگر می خواهید در تمرکز نمودن تبدیل به فردی متبحر شوید، باید یک رژیم غذایی کنترل شده و متعادل را برای خود انتخاب کنید.
پرخوری باعث می شود بیشتر توان جسمی شما صرف هضم کردن غذا شود و در نتیجه در بیشتر ساعات روز احساس کسالت و خواب آلودگی کنید. از سویی خوردن غذاهای سالم و سبک توان شما برای تمرکز نمودن را به حداکثر می رساند. در بیشتر مواقع نیاز واقعی ما به غذا بسیار کمتر از آن چیزی است که می خوریم. پس بهتر است همیشه کمی قبل از اینکه احساس سیری کنیم، از خوردن غذا دست بکشیم.
 
و. به صورت مرتب و منظم ورزش کنید.
یکی از عوامل مهم و کلیدی در تمرکز بالا، داشتن سلامت جسمی است. اگر فرد، خسته، مریض، عصبی و ... باشد، قطعاً تمرکزش پایین خواهد آمد. البته در این موارد باز هم انسان می تواند بر موضوع مد نظرش تمرکز کند، اما فرآیند تمرکز برایش دشوارتر از دیگران خواهد بود. در هر حال برای داشتن یک زندگی مطلوب لازم است قبل از هر چیز به سلامت جسمی خود اهمیت دهیم و برای رسیدن به آن تمام سعی و تلاش خود را بنماییم. رعایت موارد زیر برای رسیدن به این مطلوب به شما خواننده عزیز راسخون توصیه می شود:
خواب کافی
تناسب اندام
وزن ایده آل
ورزش منظم
 
ز. در خلال انجام کارها استراحت کنید.
کار مداوم و بدون استراحت می تواند هر کسی را از پای بیاندازد. استراحت کردن های منظم در خلال انجام کارها می تواند مشکل خستگی را تا حد زیادی حل کند. استراحت کردن علاوه بر اینکه تمرکزتان را در حین انجام کارها افزایش می دهد، موجب می شود نسبت به کاری که انجام می دهید، بی علاقه نشوید.
 
ح. تمرکز خود را با تمرین تقویت کنید.
تمرکز فعالیتی است شبیه تمام مهارت ها و فعالیت های دیگر. واضح است هر چه بیشتر تمرین کنید، تمرکزتان بیشتر افزایش خواهد یافت. اگر می خواهید دونده ای ماهر شوید، هیچ گاه بدون تمرین به هدف خود دست نخواهید یافت. زیرا ماهیچه ها و عضلاتی که ورزیده نشوند، نمی توانند شما را به دونده ای موفق تبدیل کنند. داستان تمرکز هم دقیقاً مشابه همین مورد است. برای اینکه در تمرکز کردن تبدیل به فردی ورزیده شوید، بهتر است ماهیچه های مغز خود را با تمرین و ورزش، ورزیده و قوی نمایید.


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.