آشنایی با فواید ورزش منظم

ورزش نقش مهمی در ساخت و نگهداری عضلات و استخوان های قوی ایفا می کند و اگر می دانستید ورزش منظم برای سلامتی چقدر تاثیرگذار است، ورزش منظم را در برنامه روزانه خود قرار می دادید. در این مطلب مزایای باورنکردنی ورزش منظم را بخوانید.
دوشنبه، 23 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با فواید ورزش منظم
تمرین منظم برای بهبود حساسیت به انسولین، آمادگی قلبی عروقی و ترکیب بدن، کاهش فشار خون و میزان چربی خون موثر نشان داده شده است.
 

پنج مزیت تمرین و ورزش منظم

ورزش به عنوان یک جنبش است که باعث می شود عضلات شما کار کنند زیرا بدن شما نیاز به سوختن کالری دارد. انواع مختلفی از فعالیت های جسمانی، از جمله شنا، دویدن، دویدن، پیاده روی و رقص، وجود دارد. نشان داده شده است  که فعال بودن بسیاری از مزایای سلامتی، از لحاظ جسمی و ذهنی را به همراه دارد. در ادامه این مطلب از  پنج علت  مفید بودن ورزش منظم برای شما گفته شده است.
 

1. می تواند باعث شادی شما شود

نشان داده شده است که ورزش برای بهبود خلق و خو و کاهش احساس افسردگی، اضطراب و استرس مفید است. ورزش  باعث ایجاد تغییراتی در بخش مغز می شود که استرس و اضطراب را کنترل می کنند. همچنین می تواند حساسیت مغزی را برای هورمون های سروتونین و نوراپی نفرین افزایش دهد که احساس افسردگی را کاهش می دهد . علاوه بر این، ورزش می تواند تولید اندورفین ها را افزایش دهد که شناخته شده است بر ایجاد احساسات مثبت و کاهش درک درد تاثیر گذار است.

همچنین، نشان داده است ورزش نمودن علائم را در افراد مبتلا به اضطراب کاهش می دهد. همچنین می تواند آنها را از وضعیت ذهنی خود بیشتر آگاه سازد و در کنترل ترس ها کمک کند. جالب توجه است، تمرینات شدید شما مهم نیست. به نظر می رسد که خلق و خو شما می تواند بدون تمرکز بر میزان فعالیت بدنی از ورزش لذت ببرد. در واقع، مطالعه ای در 24 زن که به افسردگی مبتلا بودند، نشان داد که ورزش هرگونه شدت احساس افسردگی را کاهش می دهد. اثرات تمرین بر روی خلق و خوی بسیار قدرتمند است، که انتخاب برای تمرین (یا نه) حتی در طول دوره های کوتاه مدت باعث تفاوت می شود. در یکی از مطالعات، 26 مرد و زن سالم که معمولا به طور منظم ورزش می کنند، به مدت دو هفته ادامه تمرین یا ورزش را ادامه می دهند. کسانی که تمرین را متوقف کردند، موجب افزایش روحیه منفی شد.
 

2. می تواند با کاهش وزن کمک کند

برخی مطالعات نشان داده اند که عدم فعالیت یک عامل مهم در افزایش وزن و چاقی است . برای درک اثر ورزش بر کاهش وزن، مهم است که رابطه بین ورزش و مصرف انرژی را درک کنید.

بدن شما انرژی را به سه روش تقسیم می کند: هضم غذا، تمرین و حفظ عملکرد بدن مانند ضربان قلب و تنفس. در حالی که در رژیم غذایی، با مصرف کالری کم، میزان متابولیسم خود را کاهش می دهید و باعث کاهش وزن می شوید. برعکس، ورزش منظم نشان داده است که میزان متابولیسم خود را افزایش می دهد که کالری بیشتری را مصرف می کند و به کاهش وزن کمک می کند. علاوه بر این، مطالعات نشان داده است که ترکیب تمرین هوازی با تمرین مقاومتی می تواند باعث کاهش میزان چربی و حفظ توده عضلانی شود که برای حفظ وزن ضروری است.
 

3. برای عضلات و استخوان های شما مفید است

ورزش نقش مهمی در ساخت و نگهداری عضلات و استخوان های قوی ایفا می کند. فعالیت فیزیکی مانند افزایش وزن می تواند باعث ایجاد ساختار عضلانی در هنگام مصرف پروتئین کافی شود. این به این دلیل است که ورزش کمک می کند تا هورمون هایی را آزاد کند که توانایی عضلات خود را برای جذب اسید آمینه افزایش دهد. این به آنها کمک می کند تا رشد کنند و شکست آنها را کاهش دهد. به عنوان سن افراد، آنها تمایل به از دست دادن توده عضلانی و عملکرد، که می تواند منجر به آسیب و معلولیت شود، دارند. تمرین فعالیت بدنی منظم برای کاهش عضلات و حفظ قدرت در سن شما ضروری است. همچنین تمرینات ورزشی هنگامی که شما جوان تر هستید، علاوه بر کمک به پیشگیری از پوکی استخوان بعد از زایمان، باعث ایجاد تراکم استخوان می شود. جالب توجه است که تمرینات پرقدرت مانند ژیمناستیک و یا در حال اجرا، و یا ورزش هایی مانند فوتبال و بسکتبال، افزایش تراکم استخوان را نسبت به ورزش های غیر ورزشی مانند شنا و دوچرخه سواری افزایش می دهد.
 

4. می تواند سطح انرژی شما را افزایش دهد

ورزش می تواند یک تقویت کننده انرژی واقعی برای افراد سالم، و همچنین کسانی که از شرایط مختلف پزشکی  رنج می برند، باشد. یک مطالعه نشان داد که شش هفته ورزش منظم، 36 فرد سالم که خستگی پایدار را گزارش کرده اند، احساس خستگی را دیگر نداشتند. علاوه بر این، ورزش می تواند سطح انرژی را برای افراد مبتلا به سندرم خستگی مزمن (CFS) و سایر بیماری های جدی افزایش دهد. در واقع، ورزش در مبارزه با CFS موثر تر از درمان های دیگر، می باشد. علاوه بر این، نشان داده شده است که ورزش باعث افزایش سطح انرژی در افراد مبتلا به بیماری های پیشرفته مانند سرطان، اچ آی وی / ایدز و مولتیپل اسکلروزیس می شود.
 

5. می تواند خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش دهد

عدم فعالیت بدنی منظم علت اولیه بیماری مزمن است. تمرین منظم برای بهبود حساسیت به انسولین، آمادگی قلبی عروقی و ترکیب بدن، کاهش فشار خون و میزان چربی خون موثر نشان داده شده است. در مقابل، کمبود ورزش منظم - حتی در کوتاه مدت - می تواند منجر به افزایش قابل توجهی در چربی شکم شود که خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری قلبی و مرگ زودرس را افزایش می دهد. بنابراین، فعالیت بدنی روزانه برای کاهش چربی شکم و کاهش خطر ابتلا به این بیماری توصیه می شود.

منبع: سایت الو دکتر


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.