کالری‌های موجود در فلافل

اگرچه فلافل مدت زمان طولانی است که به عنوان یک غذای خاورمیانه‌ای محبوب شناخته شده است، اما امروزه گوشه گوشه‌ی شهر و خیابان به فروش می‌رسد. به منظور اطلاع از میزان کالری‌های موجود در آن و علت وارد نمودن آن به
دوشنبه، 15 آذر 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
کالری‌های موجود در فلافل
کالری‌های موجود در فلافل

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون

 

اگرچه فلافل مدت زمان طولانی است که به عنوان یک غذای خاورمیانه‌ای محبوب شناخته شده است، اما امروزه گوشه گوشه‌ی شهر و خیابان به فروش می‌رسد. به منظور اطلاع از میزان کالری‌های موجود در آن و علت وارد نمودن آن به فهرست مواد غذایی سالم این مقاله را مطالعه نمایید.
فلافل خوراکی تهیه شده از نخود و باقلا است که به شکل توپ سرخ شده یا یک گِرده‌ی مسطح (برگر) تند می‌باشد. فلافل اغلب در نان «پیتا» (نانی شبیه به نان تافتون) که به صورت پاکت یا قیف درآورده شده، گذاشته می‌شود و یا درون نان ساندویچی سِرو می‌شود. فلافل‌های گِرد با مخلفاتی مانند سالادهای خوشمزه، سبزیجات ترشی لذیذ، سس‌های تند مطعر غیر قابل مقاومت می‌باشند. این خوراکی به قدری لذیذ و آب دهان انداز است که مردم اغلب کالری‌های موجود در آن را فراموش می‌کنند!

کالری‌های موجود در انواع مختلف فلافل

ارقامی که در ادامه می‌آیند تنها به منظور راهنما در نظر گرفته شده‌اند.
1 عدد گرده‌ی فلافل (با قطری حدود "1" /"4" 2 اینچ یا 7ر5 سانتی‌متر) (حدود 17 گرم) ـ 60 کالری
فلافل خانگی ـ یک عدد (با قطری حدود "1" /"4" 2 اینچ) (حدود 17 گرم) ـ 58 کالری
فلافل توپی شکل ـ به میزان حدوداً حدود 29 گرم ـ 49 کالری

کالری‌های موجود در ساندویچ فلافل

ساندویچ فلافل با نان پیتا بدون سس پنیر یا چاشنی ـ 1 وعده ـ 450 کالری
نان پیتا تهیه شده از گندم کامل یا سبوس‌دار ـ 1 عدد بزرگ (به قطر "1" /"2" 6 اینچ یا 5ر16 سانتی‌متر) (حدود 64 گرم) ـ 170 کالری
ساندویچ معمولی ـ با نان پیتا و مخلوط سبزیجات استاندارد ـ 1 وعده ـ 495 کالری
لقمه‌ی فلافل ـ حموس (خوراک ترکیه از نخود پخته وکوبیده و سیر و غیره) و مخلوط فلفل ـ 1 وعده ـ 100 گرم ـ 240 کالری
فلافل مخلوط ـ غذاهای بین المللی ـ یک چهارم فنجان ـ 35 گرم ـ 120 کالری
فلافل تنوری ـ میزان سرو ـ 234 گرم ـ 376 کالری
فلافل سرخ شده ـ میزان سرو ـ 3 عدد ـ 226 کالری

فواید سلامتی بخش فلافل

در زبان عربی کلمه‌ی «فلافل» به معنی بافت و ترکیب پف کرده و ترد می‌باشد. فلافل می‌تواند به صورت کروکت یا کوفته (غذای سرخ شده‌ی استوانه‌ای) از باقلا یا نخود له شده و ادویه‌جات تهیه شود و یا همچنین می‌تواند به معنی ساندویچ‌‌های پر شده با پیراشکی و سبزیجات و سس باشد. در بسیاری از خوراک‌های خاور میانه و مدیترانه‌ای، نان گرد پاکتی شکل بنام پیتا به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. بخار موجب درست شدن این نوع نان پاکتی شده و باعث پف کردن خمیر نان می‌شود. پس از سرد شدن، پف نان خوابیده و در وسط آن پاکتی ایجاد می‌شود. هنگامی که می‌خواهیم میزان کالری ساندویچ فلافل را محاسبه کنیم، بایستی کالری‌های موجود در نان پیتا را نیز در نظر بگیریم. به طور کلی کالری‌های بدست آمده از این خوراک به عنوان کالری‌های سالم در نظر گرفته می‌شوند.
نخود بدون کلسترول بوده و مقدار چربی و نمک به دست آمده از آن بسیار کم است.
توپ یا گرده‌ی تهیه شده از این نخود حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده (کربوهیدراتهای خوب که منجر به ایجاد نوسانات شدید در سطوح قند خون نمی‌شوند)، فیبر (که موجب بهبود سلامت گوارش شما می‌شود) و پرتئین بالایی است.
آنها حاوی مواد معدنی مهمی مانند کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، مس، منگنز، و ویتامینهایی همچون ویتامین C و ویتامین‌های گروه B مثل تیامین، اسید پانتوتنیک و فولات می‌باشند.
فیبر به دست آمده از این خوراک به پایین‌تر آمدن سطوح کلسترول خون کمک می‌کند.
فیتوکمیکال‌ها یا مواد شیمیایی گیاهی مانند بتا کاروتن به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کنند.
بسته به کالری مصرفی روزانه‌تان، متخصص تغذیه شما ممکن است اجازه دهد حتی زمانی که تحت رژیم کاهش وزن قرار دارید، آن را وارد رژیم غذایی خود نمایید. هنگامی که این خوراک با سالاد مصرف شود، هم سیر کننده بوده و هم سالم می‌باشد.

مواد تشکیل دهنده و طرز تهیه‌ی فلافل

فلافل، به شکل توپ (کوفته‌ای) و یا برگر صاف، می‌تواند حاوی پیاز، گشنیز، سیر، زیره، جعفری، فلفل قرمز، پیازچه، تره فرنگی، دانه کنجد، نمک و فلفل همراه با نخود و یا باقلا باشد. می‌توانید آن را به عنوان میان وعده، اشتها آور و یا پیش غذا مورد استفاده قرار دهید.
به منظور تهیه‌ی گرده‌ی فلافل، نخودها را خیس کرده و سپس (بصورت نپخته) با پیاز، جعفری، و ادویه‌جاتی مانند زیره‌ی سیاه و گشنیز آسیاب کنید. این مخلوط را سپس به صورت توپ یا گرده‌ی مسطح در آورده و با روغن فراوان کاملاً سرخ کنید. در اکثر مواقع، دانه‌ی کنجد پیش از سرخ کردن به این مخلوط افزوده می‌شود.

منشاء و انواع

گفته می‌شود که فلافل از مصر سرچشمه گرفته و خیلی زود در کشورهای همسایه به محبوبیت رسید. آنگاه در دهه‌ی 1970 ساکنان اروپا و ایالات متحده روش طبخ آن را یاد گرفتند. این خوراک آنقدر شهرت بدست آورده است که اکنون می‌توانید در برخی مکان‌ها «مک فلافل (McFalafel)» تهیه کنید! در مصر انواع فلافل تهیه شده از باقلا بسیار معروف بوده در حالی که در سایر کشورهای خاورمیانه، عمدتاً از نخود برای تهیه‌ی آن استفاده می‌شود. در اورشلیم می‌توانید فلافل تاریخی (تنها با نخود) را تهیه کنید. بنابراین، طرز تهیه و دستورات پخت گوناگونی وجود داشته و میزان کالری فلافل ممکن است بسته به مواد تشکیل دهنده‌ی مورد استفاده در آن و نیز بسته به روش آماده سازی آن تفاوت کند.
فلافل یک غذای خیابانی و فست فود در خاور میانه است که اکنون در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این خوراکی شهرت و محبوبیت خود را در میان گیاه خواران و نیز افراد غیر گیاه خوار بدست آورده است. مخلوط‌های از پیش آمده تقریباً در تمام فروشگاه‌های خواربار فروشی و غذای سالم موجود می‌باشند. کالری‌های آن انرژی شما را تأمین می‌سازند اما به این دلیل که فلافل سرشار از سدیم می‌باشد، توصیه می‌شود آن را به مقدار محدود مصرف نمایید.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما