علائم اولیه ی ویروس HIV در مردان

HIV یا ویروس نقص ایمنی بدن انسان به علت سندروم نقص ایمنی اکتسابی به وجود آمده که طی این بیماری سلول های سفید خون که نقش حیاتی را در مکانیزم دفاعی بدن ایفا می کنند، آسیب می بینند. عفونت های HIV در مراحل اولیه
شنبه، 20 آذر 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
علائم اولیه ی ویروس HIV در مردان
 علائم اولیه ی ویروس HIV در مردان

 

مترجم: سهیلا حاجی‌ زاده
منبع:راسخون

 

HIV یا ویروس نقص ایمنی بدن انسان به علت سندروم نقص ایمنی اکتسابی به وجود آمده که طی این بیماری سلول های سفید خون که نقش حیاتی را در مکانیزم دفاعی بدن ایفا می کنند، آسیب می بینند. عفونت های HIV در مراحل اولیه ی بیماری در مردان برخی علائم غیر اختصاصی مانند تب، گلو درد، سردرد، خارش پوست و تورم غدد لنفاوی را ایجاد می کند.

علائم HIV در مردان

HIV یا ویروس نقص ایمنی اکتسابی یک لنتی ویروس بوده که یک عضو از خانواده ی رتروویروس ها می باشد. این ویروس به علت سندروم نقص ایمنی اکتسابی به وجود می آید و بیماری بوده که در آن سیستم ایمنی بدن به حدی ضعیف شده که در معرض خطر برخی عفونت های جدی و افزایش انواع مختلفی از سرطان قرار می گیرد.
ویروس نقص ایمنی اکتسابی بدن به انواع خاصی از سلول های سفید خون که با سرطان و عوامل عفونی که وارد بدن می شوند، مبارزه می کنند، حمله کرده و باعث تخریب آن ها می گردد. هنگامی که این سلول ها تخریب می شوند، سیستم ایمنی بدن قادر به پیشگیری از بیماری ها و عفونت ها نیست. با این حال، ممکن است تبدیل عفونت HIV به ایدز و ایجاد مشکلات جدی سلامتی سال ها طول بکشد.

علائم اولیه ی HIV در مردان

علائم اولیه ی عفونت HIV در مردان مشابه با علائم آنفولانزا و مونونوکلئوز می باشد. این علائم معمولا 2 تا 4 هفته بعد از بروز عفونت اولیه ظهور کرده، اما برخی مواقع، عفونت اولیه ی HIV ممکن است هیچ گونه علامتی را ایجاد نکند. مشاهده شده که حدود 40 تا 90 درصد از افراد آلوده به ویروس HIV در مرحل اولیه ی آلودگی دارای علائمی مشابه سرماخوردگی در یک تا دو ماه اول هستند. مرحله ی اولیه ی عفونت HIV به عنوان HIV اولیه یا سندرم حاد ویروسی شناخته شده که می تواند علائم زیر را ایجاد کند:

تب و سردرد

تب خفیف معمولا یکی از رایج ترین علائم اولیه ی عفونت HIV می باشد. این علامت را هر زنان و مردان در عرض 2 تا 4 هفته پس از بروز عفونت تجربه می کنند. در هنگام بروز تب دمای بدن به 100 یا 101 درجه فارنهایت رسیده و این موضوع با احساس لرز، سردرد و عرق کردن همراه می باشد.

جوش های پوستی

جوش های پوستی ایجاد شده توسط عفونت HIV ممکن است برای مدت یک هفته و یا بیشتر باقی بماند. معمولا جوش ها قرمز رنگ می باشند. در افرادی با پوست تیره، این جوش می تواند به صورت قهوه ای تیره و یا سیاه دیده شود. منطقه ی آسیب دیده بسیار خشک شده و احساس خارش شدیدی در آن منطقه به وجود خواهد آمد. جوش های پوستی در هر بخشی از بدن مردان آلوده به HIV از جمله بازوها، دست ها، قفسه ی سینه، معده، پا، کشاله ی ران و آلت تناسلی دیده می شود.

زخم های باز

زخم های باز در مراحل اولیه ی بیماری، به خصوص در دهان و گلوی مردان آلوده به عفونت HIV بروز می کند. این زخم ها کاملا دردناک بوده و برخی مواقع می توانند در مقعد و آلت تناسلی مردان نیز بروز کنند.

تورم غدد لنفاوی

غدد لنفاوی وظیفه ی تولید و ذخیره ی سلول های ایمنی و لنفوسیت ها را بر عهده داشته و از این رو، این غدد بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن می باشند. هنگامی که بدن با عفونت ها مبارزه می کند، غدد لنفاوی بزرگ می شود. غدد لنفاوی موجود در گردن، کشاله ی ران و زیر بغل به علت عفونت HIV متورم می شوند. غدد لنفاوی موجود در این نواحی می توانند برای چندین هفته متورم باقی بمانند.

خستگی غیر قابل توضیح

عفونت HIV می تواند سطح انرژی بدن را به طور قابل توجهی پایین آورده و در نتیجه فرد مبتلا به عفونت HIV در طول روز چرت می زند. افراد آلوده به عفونت HIV ممکن است خستگی غیر قابل توضیحی را حتی در هنگام انجام فعالیت های ساده ی روزانه تجربه کنند.

درد مفاصل و عضلات

درد عضلانی و مفاصل برخی از ناراحتی های شایعی بوده که در مراحل اولیه ی عفونت HIV در بیمار بروز می کند. درد عضلانی معمولا در پاها، بازوها و کمر و برخی مواقع نیز در سراسر بدن بروز می کند.

گلو درد

مردان می توانند در مراحل اولیه ی ابتلا به عفونت HIV، گلو درد یا التهاب گلو را تجربه کنند، که برخی مواقع باعث ایجاد مشکل در بلع می گردد.

علائم گوارشی

علائم گوارشی مرتبط با عفونت HIV شامل از دست دادن اشتها، اسهال، تهوع و استفراغ می باشد. با این حال، ممکن است همه ی مردان در مرحله ی اولیه ی ابتلا به عفونت این علائم را تجربه نکنند.

عرق کردن در طول شب

تعرق بیش از حد در طول شب که مربوط به دمای اتاق نیست، می تواند علائم اولیه ی عفونت های HIV باشد. از طرف دیگر، بسیاری از افراد ممکن است این علامت را در مرحله ی آخر عفونت تجربه کنند.

علائم آخر عفونت HIV

علائم اولیه ی عفونت HIV یا سندرم حاد ویروسی معمولا به دنبال یک مرحله به عنوان دوره ی نهفتگی یا HIV بدون علامت شناخته می شود. همانطور که از نام آن پیداست، این ویروس در طول این دوره به صورت نهفته باقی مانده و معمولا در این دوره بدون علامت می باشد. با این حال، طی این مرحله تورم غدد لنفاوی در برخی از بیماران دیده می شود. دوره ی نهفتگی بالینی می تواند حداقل حدود 3 سال تا بیش از 20 سال ادامه داشته باشد. اما، به طور معمول، این مرحله حدود 10 سال طول می کشد. در نهایت، پس از این مرحله، مرحله ی عفونت HIV علامت دار رخ داده که طی آن ویروس شروع به تکثیر و حمله به سیستم ایمنی بدن می کند. در این مرحله، علائم زیر می تواند مشاهده شد:

تب، سرفه و تنگی نفس، خستگی، اسهال، تورم غدد لنفاوی، کاهش وزن

عفونت HIV علامت دار پیشرفت کرده و در نهایت منجر به ایدز که ویروس نقص ایمنی اکتسابی می باشد، می گردد. به طور متوط، افراد آلوده به HIV در طی 10 سال بعد از بروز علائم اولیه در صورتی که هیچ درمانی در رابطه با آن ها صورت نگیرد، بیماری ایدز را بروز می دهند. برخی از علائم و نشانه های مخرب ویروس ایدز به صورت زیر می باشد:
کاهش وزن سریع، اسهال مزمن، ذات الریه، سرفه های خشک، بزرگ شدن طحال و کبد، سردردهای مداوم، عفونت های قارچی ناخن، تورم غدد لنفاوی، خستگی مداوم و بیش از حد، تعرق فراوان در طول شب، تار شدن دید و کاهش قدرت بینایی، تب و لرز مداوم، عفونت دستگاه تنفسی، عفونت های قارچی به نام کاندیدیاز، اختلالات عصبی، پیدایش لکه های قهوه ای مایل به قرمز یا بنفش در زیر پوست و به خصوص در مناطقی مانند بینی و دهان.
بسیاری از علائم فوق الذکر مرتبط با عفونت هایی بوده که به دلیل اختلال شدید سیستم ایمنی توسعه می یابد.

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.