میزان کالری‌های موجود در انار

انار میوه خوشمزه و سلامتی بخشی بوده که مردم بسیاری در سرتاسر جهان از آن استفاده می‌کنند. این مقاله اطلاعاتی را در خصوص میزان کالری‌های موجود در این میوه و فوائد سلامتی بخش آن فراهم ساخته است.
سه‌شنبه، 23 آذر 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
میزان کالری‌های موجود در انار
  میزان کالری‌های موجود در انار

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون

 

انار میوه خوشمزه و سلامتی بخشی بوده که مردم بسیاری در سرتاسر جهان از آن استفاده می‌کنند. این مقاله اطلاعاتی را در خصوص میزان کالری‌های موجود در این میوه و فوائد سلامتی بخش آن فراهم ساخته است.
انار یک میوه‌ی باستانی با درختچه‌ی برگ‌ریزی است که بومی خاور میانه می‌باشد. این میوه متعلق به خانواده حناییان یا لیتراسه (Lythraceae) و گونه‌ی Punica granatum می‌باشد، این میوه به شکل گرد بوده و درختچه آن معمولا به میزان 12 تا 16 فوت (658ر3 تا 877ر4 متر) رشد می‌کند. درختچه‌ی آن در محیط آب و هوایی نیمه خشک و معتدل تا نیمه گرمسیری به خوبی رشد کرده و در مناطقی با زمستان سرد و تابستان گرم به سرعت و به خوبی رشد و نمو می‌کند. این درختچه دارای برگهای براق و چرمی بوده که حدود 3 تا 7 سانتی‌متر طول و 2 سانتی‌مر عرض داشته و باریک و به شکل نیزه می‌باشند.
این میوه و درخت آن دارای گل‌های قرمز روشن، سفید و یا چند رنگه می‌باشند که می‌توانند در انتهای شاخه به صورت تک تک و یا به صورت دوتایی یا سه تایی دسته شوند. میوه‌ی آن گرد بوده و 2 تا 5 اینچ (08ر5 تا 7ر12 سانتی‌متر) پهنا داشته و در پایه‌ای با کاسه گل برجسته تجمع یافته و دارای پوستی ضخیم مایل به قرمز به همراه تقریباً 300 دانه درون خود است. این دانه‌ها و گوشت اطراف آنها، از سفید تا قرمز تیره متفاوت بوده و به آریل معروف می‌باشند.
میزان کالری و حقایق تغذیه‌ای
این میوه مغذی و کم کالری می‌باشد. یک عدد انار که قطر آن حدود 3 تا 8ر3 اینچ (62ر7 تا 652ر9 سانتی‌متر) است، حاوی 105 کالری بوه و تقریباً 25 گرم قند دارد. در حالی که نصف فنجان انار خام و یا نصف یک انار متوسط دارای 80 کالری و 0 گرم چربی است. علاوه بر آن، منبع خوبی از ویتامین C، پتاسیم و فیبرهای خوراکی است. در واقع، بیشتر فیبرهایی که فرد از خوردن این میوه بدست می‌آورد از دانه‌های آن می‌باشد. علاوه بر آن، آب آن حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که از بدن در برابر اختلالات فراوان مرتبط با سلامتی محافظت می‌کنند. چند مورد دیگر از حقایق تغذیه‌ای آن در ادامه آورده شده است:
جدول مواد مغذی

مواد مغذی

میزان یا ارزش

مواد مغذی

میزان یا ارزش

آب

69ر124 گرم

کلسیم

5 گرم

کربوهیدرات

44ر26 گرم

منیزیم

5 میلی‌گرم

فیبر

9ر0 گرم

فسفر

12 میلی‌گرم

قند

52ر25 گرم

پتاسیم

399 میلی‌گرم

چربی کل

46ر0 گرم

ویتامین C

4ر9 میلی‌گرم

چربی اشباع شده

059ر0 گرم

ویتامین B6

162ر0 میلی‌گرم

چربی اشباع نشده‌ی مونو

071ر0 گرم

ویتامین A

166 واحد بین الملل (IU )

فواید سلامتی بخش
مطالعات پژوهشی صورت گرفته، نشان می‌دهند که این میوه یا آب آن فوائد بالقوه‌ی قابل توجهی را فراهم می‌سازند. برخی از این فوائد سلامتی بخش در ادامه آورده شده‌اند:
• این میوه به حفظ جوانی و درخشش پوست با نگه داشتن پلاکت های خون کنار هم کمک کرده، از اینرو احتمال پیری را در بسیاری از افراد کاهش می‌دهد.
• خواص آنتی اکسیدانی آن از تشکیل کلسترول بد جلوگیری کرده که این امر به محافظت از عروق در برابر انسداد و ایجاد لخته‌ی خون در آنها کمک می‌کند. علاوه بر آن، به جریان طبیعی خون به قلب کمک کرده که خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی، حملات قلبی و سکته‌ی مغزی را کاهش می‌دهد.
• انار از مکانیسم دفاعی بدن در پیشگیری از برخی سرطانها حمایت می‌کند. به دلیل داشتن سطوح بالای آنتی اکسیدان‌هایی تحت عنوان فلاونوئیدها، در مقابله با رادیکال‌های مختلف سرطان‌زا مؤثر می‌باشد.
• این میوه همچنین با کاهش خطرات مرتبط با بیماری‌هایی مانند تصلب شرایین، آرتروز و دیابت، که به دلیل ضخیم و سخت شدن دیواره‌های شریانی و آسیب در غضروف و مفاصل رخ می‌دهند، به بدن کمک می‌کند.
• این اعتقاد وجود دارد که آب و عصاره‌ی آن به دلیل غنی بودن از ویتامین‌ها و اسید فولیک، احتمال به دنیا آوردن نوزاد نارس یا کم وزن را کاهش می‌دهد. در بعضی از زنان، همچنین به غلبه بر احساس کسالت و ناخوشی عمومی در طول دوران یائسگی کمک می‌کند.
• آنتی اکسیدان و آهن موجود در آن به جریان خون سالم در بدن کمک کرده و از علائم کم خونی مانند خستگی، سرگیجه، ضعف، و ریزش مو جلوگیری می‌کنند.
علاوه بر این فوائد سلامتی بخش، مطالعات تحقیقاتی انجام شده نشان می‌دهند که نوشیدن 7ر1 اونس یا 194ر48 گرم از آب آن به صورت روزانه به کاهش فشار خون سیستولیک کمک کرده و همچنین از تشکیل پلاک دندانی جلوگیری می‌کند. از اینرو، این میوه که منبعی بسیار عالی از پروتئین و مواد معدنی است، برای کودکان، بزرگسالان، نوزادان، و حتی زنان باردار بسیار مفید می‌باشد. فواید سلامتی بخش انار که در بالا اشاره شد، و میزان کالری پایین آن از این میوه‌ی مغذی افزودنی بسیار عالی به رژیم غذایی فرد می‌سازد، خصوصاً افرادی که قصد کاهش وزن سریع داشته و می‌خواهند سلامتی خود را حفظ کنند.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و به هیچ وجه قصد جایگزینی توصیه‌های کارشناس و متخصص در این امر را ندارد

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.