خودتان این کار را انجام دهید : راهنمای آسان برای عیب یابی و رفع مشکل کوره‏ی گاز سوز

عیب یابی و رفع مشکلات کوره‏ی گاز سوز یک کار آسان است و شما فقط باید از برخی راهنماها و دستور العمل‏های آسان پیروی بکنید.
چهارشنبه، 15 دی 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
خودتان این کار را انجام دهید : راهنمای آسان برای عیب یابی و رفع مشکل کوره‏ی گاز سوز
خودتان این کار را انجام دهید : راهنمای آسان برای عیب یابی و رفع مشکل کوره‏ی گاز سوز

 

مترجم : بهروزی
منبع:راسخون
 

عیب یابی و رفع مشکلات کوره‏ی گاز سوز یک کار آسان است و شما فقط باید از برخی راهنماها و دستور العمل‏های آسان پیروی بکنید.
کوره‏ی گاز سوز نقش خیلی مهمی را به هنگام تأمین گرما و حرارت در خانه‏های ما در ماه‏های سرد زمستان ایفا می‏کند. حرارت و گرم کردن به حدود 30 تا 35 درصد از کل انرژی در هر خانه نیاز دارد. استفاده از کوره‏ی گاز با مصرف بهینه‏ی انرژی قطعاً می‏تواند به حفظ انرژی کمک کند و در مقابل در کاهش هزینه‏های انرژی سهیم است. اما کوره‏ی گاز سوز ممکن است در گذر زمان با مشکلاتی مواجه شود و به تعمیر نیاز پیدا کند. چون شما یقیناً نمی‏خواهید که کوره‏ی گاز سوزتان قبل از زمستان از بین برود پس باید برخی توصیه‏ها و تکنیک‏ها را راجع به عیب یابی و رفع مشکلات کوره‏ی گاز سوز در نظر بگیرید.
راهنمای عیب یابی و رفع مشکلات کوره‏ی گاز سوز :
مشکلات تولید گرما و حرارت :
این یکی از رایج‏ترین مشکلات و مسائلی است که در کوره‏های گاز سوز با آن مواجه می‏شوید. این مشکل می‏تواند دو احتمال در رابطه با کارکرد کوره‏ی گاز سوز داشته باشد مثلاً عدم تولید حرارت و یا تولید حرارت ناکافی. عدم تولید حرارت می‏تواند ناشی از تنظیم شدن ترموستات در مقدار پایین، ترموستات خراب، فیوز بد، مدار شکن لغزیده و یا مشکل شمعک باشد. سعی کنید این مشکل را با تمیز کردن و بررسی و امتحان تنظیمات ترموستات رفع کنید. ممکن است مجبور شوید که مدار شکن و یا فیوز را تعویض کنید اگر که خراب شده و یا از بین رفته باشند. تولید حرارت ناکافی می‏تواند ناشی از وجود کثیفی در فیلتر هوا و یا مشعل هوا باشد. در این مورد، شما باید فیلتر هوا را تمیز کنید و مشعل هوا را به طور مناسب تنظیم کنید.
نشت گاز :
با وجود این واقعیت که در کوره‏ی گاز سوز یک سیستم کنترل خاموشی برای جلوگیری از نشت گاز قرار داده شده است اما برخی احتمالات نشت گاز وجود دارند. اگر به نشت گاز مشکوک شدید، یک محلول صابونی با ترکیب کردن پاک کننده‏ی مایع با آب درست کنید. محلول را بر روی لوله‏ی گاز و دریچه‏ها بمالید. اگر در هر جایی بر روی لوله‏ی گاز و دریچه‏ها نشتی وجود داشته باشد آب صابون در آن نقطه‏ی ویژه کف خواهد کرد و بعد از آن می‏توانید محل دقیق نشت را تشخیص دهید. سپس می‏توانید آن منطقه را با استفاده از آچار لوله ببندید. در مشکل نشت گاز، عموماً پیشنهاد نمی‏شود که شیر گاز را ببندید و یا با هر قسمتی در کوره‏ی گاز سوز ور بروید. هم چنین می‏توانید از خانه بیرون بیایید و با آتش نشانی و یا شرکت گاز تماس بگیرید.
مشکل خاموش / روشن مکرر :
کوره‏ی گاز سوز اغلب اوقات به خاطر وجود کثیفی در فیلتر هوا و یا وجود برخی مشکلات در ترموستات و یا موتور دمنده، روشن و خاموش می‏شود. برای حل این مشکل، ترموستات را امتحان کنید، پیش بینی کننده‏ی حرارت را دوباره تنظیم کنید و فیلتر هوا را تمیز کنید و یا تعویض کنید. اگر مشکل در موتور دمنده است، پس می‏توانید به شفت‏ها، روان کار بمالید. هم چنین مشکل خاموش و روشن شدن مکرر کوره‏ی گاز سوز می‏تواند ناشی از تسمه‏ی بسیار شل و یا بسیار سفت نیز باشد. حتی شما می‏توانید چک کنید که آیا تمسه کهنه و فرسوده است یا نه. اگر فرسوده است پس آن را به سادگی عوض کنید.
خاموش شدن مشعل :
مشکل در طرح‏ها، تمیز نبودن روزنه‏ها و وجود کثیفی در لوله‏ی گاز، برخی دلایلی هستند که می‏توانند باعث شوند مشعل خاموش شود. حتی ممکن است مشکلی در اتصال ترموکوپل وجود داشته باشد که می‏تواند باعث شود شیر گاز خاموش شود. در این مورد باید به دفترچه‏ی راهنمایی که همراه با کوره‏ی گاز سوز به شما ارائه شده است، مراجعه کنید. اگر دفترچه راهنما موجود و در دسترس نیست، بعد از تنظیم دوباره‏ی تنظیمات پیلوت، تمیز کردن دهانه و روزنه‏ی مشعل و یا تعویض اتصال ترموکوپل می‏توانید به سادگی مشعل را دوباره روشن کنید.
مشکلات دیگر :
در حالتی که دمنده خاموش نمی‏شود، باید چک کنید که آیا ترموستات بر روی فن پیوسته تنظیم شده است یا نه. اگر تنظیمات فن بر روی وسیله موجود نیست، پس دلیل احتمالی می‏تواند کلید کنترل بد فن باشد که در این حالت، باید تعویض کلید را در نظر بگیرید. اگر سر و صدای جیر جیر از کوره می‏آید پس احتمالاً تسمه‏ی دمنده لغزیده است و یا یاتاقان‏های وسیله باید با روغن مناسب روان کاری شوند. هم چنین تنظیم مشعل و تمیز کردن سرپیچ‏ها به طور کامل، می‏تواند گام عیب یابی و رفع مشکل برای رهایی و خلاصی از سر و صدا در وسیله باشد. اگر کوره استارت نمی‏خورد، دلایل متعددی برای این موضوع می‏تواند وجود داشته باشد. ابتدا کنترل کنید که آیا کلید پاور روشن است یا نه، ثانیاً کنترل کنید که آیا مدار شکن لغزیده است یا نه. مدل‏های مختلف حتی کلید ویژه‏ای دارند که کوره را وقتی پانل‏ها از بدنه بیرون آورده می‏شوند، به طور اتوماتیک خاموش می‏کنند.
امیدوارم که توصیه‏های عیب یابی و رفع مشکلات کوره‏ی گاز سوز به شما اطلاعاتی در مورد این که چگونه عیب کوره‏ی گاز را بیابید و مشکل آن را رفع کنید، بدهد. اما اگر هنوز در مورد این گام‏های عیب یابی و رفع مشکلات مطمئن نیستید پس توصیه می‏شود که با یک تکنسین و متخصص فنی معتبر کوره‏ی گاز سوز مشورت کنید.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.