جهاني شدن در منابع ديني

در قرآن کريم و روايات اسلامي به موضوع «جهاني شدن و جهاني سازي» اشاره شده است، هر چند معنا و مفهومي را که اسلام از اين دو واژه ارائه مي دهد با معنا و مفهوم غربي و غيراسلامي آن متفاوت است. ولي در عين حال اگر «جهاني شدن» به صورت طبيعي خود پيش برود مي تواند زمينه ساز حکومت جهاني باشد که اسلام آن را معرفي کرده است.
يکشنبه، 6 بهمن 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جهاني شدن در منابع ديني
جهاني شدن در منابع ديني
جهاني شدن در منابع ديني

در قرآن کريم و روايات اسلامي به موضوع «جهاني شدن و جهاني سازي» اشاره شده است، هر چند معنا و مفهومي را که اسلام از اين دو واژه ارائه مي دهد با معنا و مفهوم غربي و غيراسلامي آن متفاوت است. ولي در عين حال اگر «جهاني شدن» به صورت طبيعي خود پيش برود مي تواند زمينه ساز حکومت جهاني باشد که اسلام آن را معرفي کرده است.
اينک به برخي از آيات و روايات در اين باره اشاره مي کنيم:

الف: دولت جهاني در قرآن کريم

1- (و لقد کتبنا في الزبور من بعد الذکر أن الأرض يرثها عبادي الصالحون)؛ (1) «و ما بعد از تورات، در زبور داوود هم نوشتيم که حتما بندگان نيکوکار من ملک زمين را وارث و متصرف خواهند شد».
2- (وعد الله الذين آمنوا منکم و عملوا الصالحات ليستخلفنهم في الأرض کما استخلف الذين من قبلهم و ليمکنن لهم دينهم الذي ارتضي لهم و ليبدلنهم من بعد خوفهم أمنا...)؛ (2) «خداوند به کساني از شما که ايمان آورده و کارهاي شايسته انجام داده اند وعده مي دهد که قطعا آنان را حکمران روي زمين خواهد کرد؛ همان گونه که به پيشينيان آن ها خلاف روي زمين را بخشيدن و دين و آييني را که براي آنان پسنديده پابرجا و ريشه دار خواهد ساخت و ترسشان را به امنيت و آرامش مبدل مي کند...».
3- (هو الذي أرسل رسوله بالهدي و دين الحق ليظهره علي الدين کله و لو کره المشرکون)؛ (3) «او کسي است که رسول خود را با هدايت و دين حق فرستاد تا آن را بر همه اديان غالب سازد هر چند مشرکان کراهت داشته باشند.»
در روايت آمده که حضرت علي عليه السلام هنگام تلاوت اين آيه، از ياران خود پرسيد: آيا اين پيروزي حاصل شده است؟ گفتند: آري. حضرت فرمود: «نه، سوگند به کسي که جانم به دست اوست، اين پيروزي آشکار نمي شود مگر زماني که هيچ آبادي روي زمين نماند مگر آن که صبح و شام بانگ لا اله الا الله از آن به گوش رسد». (4)

ب: دولت جهاني در روايات

1- حاکم نيشابوري به سندش از ابوسعيد خدري نقل مي کند که رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: «تملأ الأرض جورا و ظلما فيخرج رجل من عترتي يملک الأرض سبعا أو تسعا فيملأ الأرض قسطا و عدلا»؛ (5) «زمين پر از ستم و ظلم مي شود، در اين هنگام شخصي از عترتم خروج مي کند و مدت هفت يا نه روز مالک کل زمين خواهد شد و در اين هنگام زمين را پر از عدل و داد خواهد کرد».
2- و نيز احمد بن حنبل به سندش از ابوسعيد خدري نقل کرده است که رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: «لا تقوم الساعه حتي تملأ الأرض ظلما و عدوانا. قال: ثم يخرج رجل من عترتي من أهل بيتي يملأها قسطا و عدلا کما ملئت ظلما و عدوانا»؛ (6) «قيامت بر پا نمي شود تا اين که زمين پر از عدل و داد شود. فرمود: آن هنگام که مردي از عترتم از اهل بيتم خروج کرد، زمين را پر از عدل و داد مي کند همان گونه که پر از ظلم و جور شده است».
3- امام باقر عليه السلام فرمود: «يملک القآئم ثلاثمائه سنه ويزداد تسعا کما لبث أهل الکهف في کهفهم؛ يملأ الأرض عدلا و قسطا کما ملئت ظلم و جورا فيفتح الله له شرق الأرض و غربها. و يقتل الناس حتي لا يبقي إلا دين محمد. و يسير بسيره سليمان بن داود و يدعو الشمس و القمر فيجيبانه و تطوي له الارض و يوحي اليه فيعمل بالوحي بأمر الله؛ (7) امام قائم 309 سال مالک زمين شده در آن حکومت مي کند همان مقدار که اهل کهف در غارشان درنگ کردند. آن گاه زمين پر از عدل و داد خواهد کرد؛ آن گونه که پر از ظلم و جور شده است. پس خداوند براي او شرق و غرب عالم را فتح مي کند. او مردم را مي کشد تا تنها دين محمد (اسلام) بر روي زمين باقي بماند او به سيره سليمان بن داود عمل مي کند، خورشيد و ماه را مي خواند و آن دو نيز او را اجابت مي کنند. زمين براي او به چرخش در مي آيد و بر او وحي مي گردد و او نيز به امرخدا به وحي عمل مي کند».

پی نوشت:

1- سوره ي انبياء، آيه ي 105.
2- سوره ي نور، آيه ي 55.
3- سوره ي صف، آيه ي 9.
4- مجمع البيان، ذيل آيه.
5- مستدرک حاکم، ج 4، ص 558؛ مسند احمد، ج 2، ص 38.
6- مسند احمد، ج 3، ص 17؛ سنن ابي داود، ج 4، ص 152.
7- بحار الانوار، ج 52، ص 390، باب 27، حديث 212؛ اثبات الهداه، ج 3، ص 584.

منبع: کتاب مهدويت و جهاني سازي




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.