عوارض جانبی پروتئین سویا

مصرف محصولات سویا تنها زمانی که در مقادیر زیاد و برای مدت زمان طولانی مصرف شوند، می‌تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد. در صورتی که آن را به طور مرتب مصرف می‌کنید، بایستی از این عوارض جانبی و منفی بالقوه
دوشنبه، 27 دی 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حمیده جبل عاملی
موارد بیشتر برای شما
عوارض جانبی پروتئین سویا
عوارض جانبی پروتئین سویا

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

مصرف محصولات سویا تنها زمانی که در مقادیر زیاد و برای مدت زمان طولانی مصرف شوند، می‌تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد. در صورتی که آن را به طور مرتب مصرف می‌کنید، بایستی از این عوارض جانبی و منفی بالقوه آگاهی داشته باشید.
سویا یکی از غنی‌ترین منابع گیاهی پروتئین به شمار می‌رود. پروتئین‌ها یکی از ضروری‌ترین مواد مغذی مورد نیاز انسان می‌باشند به این دلیل که وجود آنها جهت ساخت ماهیچه و ترمیم بافت در بدن حیاتی است. تمام محصولات سویا مانند لوبیا یا دانه‌ی سویا، پودر سویا، پروتئین سویا، توفو و غیره حاوی مقادیر نسبتاً زیادی پروتئین می‌باشند. این مواد غذایی برای افرادی که تمایل به داشتن مقدار بالایی پروتئین در رژیم غذایی خود هستند، توصیه می‌شود. با این حال، بعضی افراد وجود خطراتی در ارتباط با سویا را مطرح می‌سازند.

عوارض جانبی سویا

لازم به ذکر است که، معمولاً عوارض جانبی سویا در افرادی مشاهده می‌شود که نسبت به آن آلرژی یا حساسیت دارند. در این وضعیت، سوء هاضمه، اختلالات لوزالمعده و دستگاه گوارش، و غیره، ممکن است در اثر مصرف پروتئین سویا و مکمل‌های آن تجربه شود. سویای تخمیر نشده، به طور اخص منجر به ناراحتی شکم می‌شود.
از سوی دیگر، حتی اگر نسبت به سویا آلرژی ندارید، در این صورت چنانچه پروتئین سویا و مکمل‌های آن را در مقادیر بالا مصرف کنید، ممکن است دچار عوارض جانبی منفی گردید. اما بر اساس ادعاهای اخیر، آثار بالقوه‌ای که در ذیل آمده را نمی‌توان نادیده گرفت.
سوء هاضمه یکی از شایع‌ترین عوارض جانبی مشاهده شده در اثر مصرف سویا است. این بدان علت است که سویا حاوی لکتین بوده که بر فرایند هضم اثر می‌گذارد.
• اعتقاد بر این است که سویا با بیماریهای مرتبط با تیروئید در ارتباط است. سویا حاوی ماده‌ای تحت عنوان گواتروژن (goitrogens) بوده که مانع از عملکرد تیروئید شده در نتیجه موجب بروز بیماریهای تیروئید می‌شود.
• بحثهای زیادی در خصوص نقش سویا در ایجاد سرطان وجود دارد. به زنانی که سابقه‌ی سرطان سینه دارند توصیه می‌شود که از محصولات سویا مصرف نکنند.
• سویا سیستم هورمونی بدن را تحت تأثیر قرار می‎دهد. همچنین گروهی بر این باورند که مصرف آن منجر به عدم تعادل در سطوح استروژن ـ پروژسترون در آقایان می‌شود.
اکنون ممکن است این سئوال برایتان پیش آید که آیا عوارض جانبی زیادی در ارتباط با مصرف سویا وجود دارد و چگونه است که این ماده‌ی غذایی به طور گسترده‌ای در غذاهای آسیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ خوب بایستی گفت که در غذاهای آسیایی سویا در مقادیر کم بکار برده می‌شود. دوم آنکه، آنها از سویای تخمیر شده (همانطور که در میسو (خوراک ژاپنی) وتمپه (خوراک اندونزایی) دیده می‌شود) استفاده می‌کنند که به اندازه‌ی محصولات سویا تخمیر نشده موجب بروز مشکلات زیادی برای سلامت نمی‌شوند. سوم آنکه جوشاندن و خسیاندن سویا همچنین به خلاص شدن از شر بازدارنده‌های تریپسین (ماده‌ای شیمیایی) کمک می‌کنند. پیروی از تکنیک مناسب خوردن سویا عواض جانبی آن را تا حد زیادی (مجدداً بایستی گفت که در صورتی که نسبت به آن حساسیت نداشته باشید) کاهش می‌دهد.

مروری کلی بر پروتئین سویا

سویا هنگامی که در مقادیر متعادل و به شیوه‌ای صحیح مصرف شود، می‌تواند در واقع به دلیل خواص تغذیه‌ای آن مفید باشد. پروتئین سویا، بهترین جایگزین برای افرادی است که تمایلی به مصرف گوشت و یا محصولات مبتنی بر گوشت ندارند. همانطور که در بالا اشاره شد، این پروتئین منبع گیاهی غنی از پروتئین است.
 سویا با چندین خواص درمانی و سلامتی مانند کاهش کلسترول و کاهش خطر بیماریهای قلبی در ارتباط است.
 همچنین این باور وجود دارد که سویا علائم یائسگی در زنان و همچنین خطر پوکی استخوان در افراد مسن را کاهش می‌دهد.
 به طور مشابه، همانطور که در بالا ذکر شد، به بدنسازان همچنین توصیه می‌شود که پروتئین سویا و محصولات سویا را به منظور بدست آوردن مقادیر لازم پروتئین مورد نیاز جهت ساخت عضله برگزینند.
ممکن است همه‌ی افراد دچار عوارض جانبی آن نشوند. با این حال، بهتر است در صورتی که پروتئین سویا و یا مکمل‌های آن را به طور منظم وارد رژیم غذایی خود می‌کنید، با یک پزشک مشورت نمایید. مراقب خود باشید!
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.