گرفتگی بینی در شب

احتقان یا گرفتگی بینی بدلیل ایجاد تورم در پوشش بینی رخ می‌دهد. گرفتگی بینی در طول شب می‌تواند خواب شما را مختل سازد.
دوشنبه، 27 دی 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
گرفتگی بینی در شب
گرفتگی بینی در شب

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

احتقان یا گرفتگی بینی بدلیل ایجاد تورم در پوشش بینی رخ می‌دهد. گرفتگی بینی در طول شب می‌تواند خواب شما را مختل سازد.
گرفتگی، احتقان یا انسداد بینی همیشه آزار دهنده است، اما این گرفتگی می‌تواند مشکل را در شب بزرگتر سازد، به این دلیل که تنفس را با سختی مواجه ساخته و منجر به بروز مشکل در خواب می‌شود. می‌توانید در صورتی که دچار گرفتگی بینی شده‌اید به منظور تنفس راحت‌تر با دهان باز بخوابید. اما راه‌های بسیار دیگری وجود داشته که می‌توانند به شما در رفع گرفتگی بینی‌تان کمک کنند.

علل

عوامل بسیاری وجود داشته که به گرفتگی بینی منجر می‌شوند، بعضی از آنها در ادامه به صورت فهرست آورده شده‌اند.
آ

لرژی

سرماخوردگی یا آنفولانزا
واکنش به برخی داروها
وجود عفونت در سینوس

بارداری

همیشه این امکان وجود دارد که به پزشک مراجعه کرده و درمان مناسب را دریافت دارید، اما در خصوص گرفتگی بینی ناشی از سرماخوردگی و آنفولانزا، می‌توانید با برخی درمانهای خانگی به راحتی این وضعیت را آرام سازید.

درمان

راه‌های بسیاری برای درمان انسداد و گرفتگی بینی وجود دارد. با این حال هنگامی که دچار گرفتگی شدید بینی در شب می‌شوید، تمایل داشته که به سرعت و فوری از آن تسکین یابید. درمانهای دیگری مانند داروهای ضد احتقان خوراکی و نتی پات یا وسیله‌ بینی شوی وجود دارند که زمان بیشتری را طلبیده اما تسکین خوبی را فراهم می‌سازند.
چسب بینی: استفاده از این چسبها بسیار آسان بوده و بلافاصله موجب رفع گرفتگی می‌شوند. همچنین درمان خوبی برای افرادی است که از خروپف رنج می‌برند.
نتی پات (Neti Pot) یا بینی شوی: این درمان به منظور رفع انسداد بینی بسیار مفید است. می‌توانید این وسیله را از لوازم پزشکی فروشی تهیه کنید. درون آن از مخلوط نمک و آب جهت شستشوی بینی و پاک کردن مخاط درون آن استفاده می‌شود.
ضد احتقان موضعی: یک پماد ضد احتقان را کنار بالش خود و یا روی میز کنار تخت بگذارید. استفاده از آن بسیار راحت بوده و بینی شما را در عرض چند دقیقه باز می‌کند.
طب فشاری: با فشار دادن نقاط صحیح فشاری بر روی صورت، فرد می‎‌تواند تسکین فوری از گرفتگی بینی یابد. به منظور امتحان طب فشاری به عنوان درمان، 10 مرتبه گوشه‌ی سوراخهای بینی خود را فشرده و سپس 10 مرتبه قسمتی از بینی خود را فشار دهید که در گوشه‌ی چشمها قرار دارد، آنگاه 10 مرتبه قسمت پایینی پشت گوش خود را فشار دهید و در نهایت 3 مرتبه نرمه‌ی گوش خود را ماساژ دهید. می‌توانید این عمل را مجدداً تکرار کرده تا انسداد بینی‌تان بیش از پیش رفع شود.
اسپری‌های بینی: اسپری‌های بینی بسیار مؤثر بوده به این دلیل که به سرعت گرفتگی بینی را رفع می‌کنند. با این حال، افراد زیادی پس از استفاده از این اسپری‌ها، احساس خارش در بینی می‌کنند. همچنین جهت استفاده‌ی طولانی مدت توصیه نمی‌شود.
استنشاق بخار دارو: مقداری آب را در یک ظرف جوشانده و "1" /"2" 1 قاشق غذا خوری از ضد احتقان موضعی را به آن افزوده و سر خود و ظرف را با یک حوله پوشانده و بخارات این دارو را استنشاق نمایید.
ضد احتقان خوراکی: یکی از درمانهای گرفتگی بینی استفاده از ضد احتقان خوراکی است که به شکل شربت و بدون نسخه در دسترس می‌باشد. بنابراین، مقداری شربت ضد احتقان را پیش از خواب مصرف نمایید.
غذاهای تند: خوردن چیزی تند می‌تواند به خلاص شدن شما از شر گرفتگی کمک کند. می‌توانید سوپ مرغ را با مقدار زیادی فلفل نوش جان کنید. و یا کمی سس تند را امتحان کرده یا خوردن ذره ذره‌ی کمی فلفل چیلی را امتحان نمایید.
سرکه‌ی سیب: سرکه‌ی سیب می‌تواند به خلاص شدن از احتقان بینی بسیار کمک کند. شما می‌توانید چند قطره از آن را درون محلول نتی پات ریخته و شستشوی بینی را با آن انجام دهید. راه دیگر رهایی از مشکلات سینوسی و بهبود سیستم ایمنی مصرف سرکه‌ی سیب رقیق شده با آب گرم به صورت روزانه و به عنوان یک مکمل است.

نکات مفید

در این بخش چند نکته‌ی مفید را که می‌توانید به هنگام رنج بردن از گرفتگی بینی دنبال کنید، آورده شده است.
در صورتی که دچار گرفتگی بینی شده‌اید، مقدار زیادی آب بنوشید.
چنانچه دچار آلرژی به گرد و غبار و یا گرده شده‌اید، آنتی هیستامین مصرف کرده و از بیرون رفتن خودداری کنید.
در اکثر اوقات عفونتهای ویروسی همچون سرماخوردگی و یا آنفولانزا بدن را به دلیل پایین بودن ایمنی، تحت تأثیر قرار می‌دهند. غذاهای سالم خصوصاً مواد غذایی سرشار از ویتامین C مصرف کنید.
چنانچه به طور مرتب دچار گرفتگی بینی می‌شوید، یک دستگاه رطوبت ساز را در خانه راه اندازی کنید.
در صورتی که دچار گرفتگی مزمن بینی در طول شب می‌شوید، علائمی از تب، درد صورت و یا مخاط متمایل به سبز و یا خون را در خلط خود مشاهده می‌کنید، اهمیت دارد که به یک پزشک مراجعه نمایید.



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.