دارويي به نام اتحاد

وحدت اسلامي به عنوان يكي از شعائر اصولي اسلام، نتيجه حركت عظيم مسلمانان در راستاي همگرايي و احترام متقابل به يكديگر و پاسداشت ارزشهاي ديني است كه در صورت تحقق اين امر، مي تواند خط بطلاني بر تمامي تلاشهاي جبهه كفر و نفاق باشد كه بي ترديد، مترصد تزلزل در صفوف به هم پيوسته مسلمانان هستند تا با بهره گيري از سياست تفرقه و جدايي بين امت اسلامي، به اهداف ننگين خود
شنبه، 12 بهمن 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دارويي به نام اتحاد
دارويي به نام اتحاد
دارويي به نام اتحاد

وحدت اسلامي در انديشه رهبر معظم انقلاب اسلامی

وحدت اسلامي به عنوان يكي از شعائر اصولي اسلام، نتيجه حركت عظيم مسلمانان در راستاي همگرايي و احترام متقابل به يكديگر و پاسداشت ارزشهاي ديني است كه در صورت تحقق اين امر، مي تواند خط بطلاني بر تمامي تلاشهاي جبهه كفر و نفاق باشد كه بي ترديد، مترصد تزلزل در صفوف به هم پيوسته مسلمانان هستند تا با بهره گيري از سياست تفرقه و جدايي بين امت اسلامي، به اهداف ننگين خود جامه عمل پوشانند.
حضرت آيةا... خامنه اي، رهبر فرزانه انقلاب اسلامي نيز با درك بالاي خود از وقايع و مسايل محدثه در جهان اسلام، در فرازهاي مختلفي از بيانات گرانبار خويش به اين مسأله دقت نظر وافي داشته و اهميت اتحاد و ايجاد وحدت را به امت اسلامي و ملتهاي مسلمان گوشزد كرده اند.
آنچه فرا روي شماست، به گوشه اي از بيانات ايشان مي پردازد.

***

دنياي اسلام اگر بخواهد حركت عميق امت اسلامي را به درستي پيش ببرد، الزاماتي را بايد قبول كند، كه اولين اين الزامات، «اتحاد» است؛ اتحاد اسلامي، انسجام اسلامي.
به جان هم انداختن برادران، يكي از نقشه هاي اولي استكبار است كه از قديم هم شناخته شده است؛ «تفرقه بينداز و حكومت كن»، يك سياست قديمي است؛ همه هم گفته ايم، همه هم مي دانيم. در عين حال، بعضاً متأسفانه همين سياست را دشمن ما مي تواند اعمال كند و ما غافل باشيم؛ به خاطر تبعيت از اهواي نفساني، به خاطر تحليلهاي غلط، به خاطر كوته بينيها، به خاطر ترجيح دادن منافع شخصي يا منافع كوتاه مدت بر منافع بلندمدت.
امروز شما نگاه كنيد، سياست استكبار ايجاد جنگ بين فلسطيني و فلسطيني است؛ بين عراقي و عراقي است؛ بين مسلمان شيعه و مسلمان سني است؛ بين جامعه عربي و غير عربي است. اين، سياستهاي آشناست. اين را اول بايد همه علاج كنند. ما به سهم خود، وحدت را بين امت اسلامي يك ضرورت مي دانيم... انسجام اسلامي در يك وجه، خود ناظر به همه دنياي اسلام است؛ بايد با هم منسجم باشند؛ بايد به يكديگر كمك كنند؛ هم دولتهاي اسلامي، هم ملتهاي اسلامي. و دولتهاي اسلامي در استفاده از ظرفيت ملتهاي اسلامي براي ايجاد اين وحدت بزرگ، مي توانند سهم و نقش داشته باشند.

***

چيزهايي مانع از اتحاد مي شود. عمده آنها بعضاً كج فهميها و بي اطلاعي هاست؛ از حال هم خبر نداريم؛ درباره هم توهمات مي كنيم؛ درباره عقايد هم، درباره تفكرات يكديگر دچار اشتباه مي شويم؛ شيعه درباره سني، سني درباره شيعه؛ فلان ملت مسلمان درباره آن ملت ديگر، درباره همسايه اش؛ سوء تفاهمها، كه دشمنان هم بشدت بر اين سوءتفاهمها دامن مي زنند. افرادي هم متأسفانه بر اثر همين سوء فهم، سوء تحليل، نديدن نقشه كلي دشمن، بازيچه اين بازي دشمن قرار مي گيرند و دشمن از آنها استفاده مي كند...
علاج اصلي، داروي اصلي براي امروز دنياي اسلام، داروي «اتحاد» است؛ بايد با هم متحد بشوند. علما و روشنفكران اسلام بنشينند و منشور وحدت اسلامي را تنظيم كنند؛ منشوري تهيه كنند تا فلان آدم كج فهم متعصب وابسته به اين، يا فلان، يا آن فرقه اسلامي، نتواند آزادانه جماعت كثيري از مسلمانان را متهم به خروج از اسلام كند؛ تكفير كند. تهيه منشور جزو كارهايي است كه تاريخ، امروز از روشنفكران اسلامي و علماي اسلامي مطالبه مي كند. اگر شما اين كار را نكنيد، نسلهاي بعد، شما را مؤاخذه خواهند كرد. مي بينيد دشمني دشمنان را !مي بينيد تلاش آنها را براي نابود كردن هويت اسلامي و ايجاد اختلاف بين امت اسلامي !بنشينيد علاج كنيد؛ اصول را بر فروع ترجيح بدهيد. در فروع ممكن است افراد يك مذهب هم با همديگر اتحاد نظر نداشته باشند؛ مانعي ندارد. مشتركات بزرگي وجود دارد؛ گرد اين محور - محور مشتركات - همه مجتمع شوند. مواظب توطئه دشمن باشند؛ مواظب بازي دشمن باشند. خواص، بين خودشان بحثهاي مذهبي را بكنند، اما به مردم نكشانند؛ دلها را نسبت به يكديگر چركين نكنند؛ دشمنيها را زياد نكنند؛ چه بين فرقه هاي اسلامي، چه بين ملتهاي اسلامي، چه بين گروههاي اسلامي در يك ملت.

***

آنچه براي استكبار مهم است، «اسلام» است. مي خواهند اسلام را بزنند؛ اين را همه بايد بفهميم. براي آنها شيعه و سني فرق نمي كند. هر ملتي، هر جمعيتي، هر شخصيتي كه تمسكش به اسلام بيشتر باشد، آنها از او احساس خطر مي كنند...
امروز دنياي اسلامي بايد براي عزت خود تلاش كند؛ براي استقلال خود تلاش كند؛ براي پيشرفت علمي و قدرت معنوي خود، يعني تمسك به دين و توكل به خدا و يقين به كمك خدا تلاش كند. «و عداتك لعبادك منجزه». اين وعده الهي است؛ وعده منجز الهي است كه «و لينصرن ا... من ينصره». با اعتماد به اين وعده، وارد ميدان تحرك و عمل بشوند. اين عمل، فقط تفنگ دست گرفتن نيست؛ اين عمل، عمل فكري است، عمل عقلاني است، عمل علمي است، عمل اجتماعي است، عمل سياسي است؛ همه براي خدا و همه در راه اتحاد دنياي اسلام. از اين، هم ملتها منتفع مي شوند، هم دولتهاي اسلامي. دولتهاي اسلامي اگر متصل به درياي بيكران امت اسلامي باشند، قويتر خواهند شد، تا متكي باشند به سفير آمريكا و فلان سياستمدار آمريكايي. اين، براي آنها قدرت نمي آورد. اما اگر دولتهاي اسلامي به دنياي اسلام، به امت اسلامي و به اين درياي عظيم و خروشان متصل شوند؛ به هم نزديك شوند، چرا استكبار بتواند يك دولت اسلامي را هدف قرار بدهد و او را از ديگران جدا كند؛ به حساب او برسد، بعد برود سراغ يك دولت ديگر؟ همه بايد به اين مسأله توجه كنند. دولتهاي اسلامي، متحد و منسجم باشند و بدانند كه مي توانند.(1)

***

اگرچه استعمار از ديرباز، ايجاد تفرقه را جزو هدفهاي خود قرار داده بود؛ اما بعد از پيروزي انقلاب و بعد از آن كه اين كانون وحدت اسلامي به وجود آمد، تلاش آمريكا و دستياران آن، براي ايجاد تفرقه بين مسلمانان شديدتر شد و برادركشي را بين مسلمانان به وجود آوردند. امروز در سرتاسر آفاق اسلامي، قلمهاي مزدوري كه با دلارهاي نفتي و پول كيسه مرتجعان همپيمان آمريكا تغذيه مي شود، هدف و وظيفه شان اين است كه بين مسلمين اختلاف بيندازند. مي دانستند كه چون انقلاب اسلامي جاذبه دارد و كانون اين انقلاب، مسلمين را در همه نقاط عالم به خود جلب خواهد كرد، اين خطر براي آمريكا و استكبار وجود دارد كه سرمايه گذاريهاي آنها براي ايجاد تفرقه بين مسلمين هدر برود، لذا تلاششان را زيادتر كردند.
امروز در دنيا، براي ساختن مسجد ضرار، پول خرج مي شود. براي ساختن دستگاهها و ايجاد پايگاههايي به مقصود و منظور ضربه زدن به وحدت اسلامي و ايجاد درگيري و اختلاف بين فرق اسلامي، پول خرج مي شود. اشخاصي مثل شيطان هستند كه همان گونه كه او به پروردگار عالم عرض كرد: «لاغوينهم اجمعين» و وجود خود را وقف اغوا و اضلال بندگان خدا كرد، اينها هم وجود خود را براي ايجاد اختلاف، وقف كرده اند. متأسفانه در همه و يا اغلب كشورهاي اسلامي، كساني با تكيه به سياستهاي آمريكا، همين كار را مي كنند.(2)
1.بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار كارگزاران نظام (17/01/1386)
2.حديث ولايت، ج 4، ص 296
منبع: روزنامه قدس




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.