مطالعه‏ ی تفصیلی و با جزئیات خانه های اکولوژیکی و این که می توانند شامل چه چیزی باشند

خانه ‏های اکولوژیکی یک راه حل زیست پذیر و قابل دوام برای آینده هستند و یا یک رویای محض؟ در مورد این خانه ‏ها و این که ممکن است شامل چه چیزهایی باشند، بیشتر بدانید.
پنجشنبه، 7 بهمن 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
مطالعه‏ ی تفصیلی و با جزئیات خانه های اکولوژیکی و این که می توانند شامل چه چیزی باشند
مطالعه‏ ی تفصیلی و با جزئیات خانه های اکولوژیکی و این که می توانند شامل چه چیزی باشند

 

مترجم : بهروزی
منبع:راسخون
 

خانه ‏های اکولوژیکی یک راه حل زیست پذیر و قابل دوام برای آینده هستند و یا یک رویای محض؟ در مورد این خانه ‏ها و این که ممکن است شامل چه چیزهایی باشند، بیشتر بدانید.
واژه ی اکولوژی از کلمات یونانی "اکو" به معنای خانه و "لوژی" به معنای علم و دانش گرفته شده است. بنابراین اکولوژی به علم مطالعه و بررسی سکونت گاه و زیست گاه اشاره می کند. در نتیجه آن یک علم بیولوژیکی و زیستی است که تعامل بین موجودات زنده، گیاهان و محیط زندگی آنها را مورد مطالعه قرار می دهد. به همین خاطر اکولوژی، ساختار، وظیفه و بهره وری سیستم های بیولوژیکی و زیستی فرا فردی و محیط زیست مخلوط (و یا اکو سیستم ها) را بسیار به دقت مورد مطالعه قرار می دهد.
سقف سنتی در خانه های اکولوژیکی با یک لایه خاک جایگزین می شود که هدف آن حفاظت از خانه در برابر دمای پایین زمستان و دمای بالای تابستان است. هم چنین دیوارها از فرسایش حفاظت می شوند. هیچ نیازی به پی عمیق در این خانه ها وجود ندارد و هیچ نیازی به منطقه ی بزرگ‏ برای مواد گرمایشی و یا نصب بخاری ها و چیزهایی همانند اینها وجود ندارد.
خانه های دوستانه با اکولوژی، بیشتر و بیشتر در مرکز توجه قرار گرفته ‏اند به ویژه چون ارزان‏ترین گزینه هستند. یک ساختمان اکولوژیکی نتیجه ی نقشه کشی ویژه درون موقعیت است. یعنی این که موقعیت و محل با مشخصه های ویژه ی خود اعم از شهری، روستایی و مناطق بیشتر یا کمتر ساخته شده، در مناظر ویژه ای یکی می شود و غیره. این وسیله ای برای تأمین نیازهای ویژه ای است که صاحبان خانه دارند و می تواند مربوط به سبک زندگی ویژه ای باشد. خانه ی اکولوژیکی باید خانه ای سالم برای فردی سالم و خانواده ای سالم باشد. حالت زیست – روان شناسی سکونت گاه های آن، وابسته به روشی است که در آن خانه می تواند به نیازهای خانواده ی ویژه پاسخ دهد و هم زمان وابسته به مقدار هزینه ای است که برای نگهداری آن در حالت خوب در تمام دوره ی دوام و ماندگاری آن لازم است. کسی که قصد ساختن خانه ی اکولوژیکی را دارد باید این واقعیت را در نظر بگیرد که سرمایه گذاری بلند مدت خواهد کرد چون نگه داری این خانه گران نخواهد بود و مالیات زیادی نیز نخواهد داشت؛ او قادر خواهد بود که در محیط درونی و بیرونی سالم زندگی بکند.
طبق بخش مقننه، قوانین و مقرراتی راجع به چهار دسته وجود دارند که عبارتند از : راحتی گرمایشی، بهداشتی، آوا شنودی و بصری. عموماً تمام اینها را می توان طبق استانداردهای "خانه ی منفعل" یکی کرد. خانه ی منفعل فقط از 15 کیلو وات ساعت بر متر مربع در سال برای گرمایش فضاهای داخلی استفاده می کند.
تمام مواد و مصالح ساختمانی، انرژی یکی شده، انرژی استخراج مواد خشن، فرآوری آن و سپس انرژی لازم برای تولید، انتقال و تثبیت خود بر روی مکان دارند. تعدادی استراتژی های شناخته شده وجود دارند که به کاهش این انرژی یکی شده کمک می کنند. مواد زائد بعد از کار بر روی مکان ساختمان به دست می آیند و استفاده ی دوباره از آنها در ساختمان های جدید می تواند هم انرژی لازم برای تولید مواد جدید و هم تأثیر آنها بر روی محیط زیست را کاهش دهد. موادی که می توانند بازیابی شوند دارای انرژی یکی شده ی کمتری هستند که برای استخراج، انتقال و فرآوری آنها لازم و مورد نیاز است. مواد و مصالحی که به طور محلی تولید می شوند به انرژی کمتری برای انتقال نیاز دارند. برای مثال، انرژی یکی شده در بتن را می توان با جایگزین کردن مقدار بتن با خاکستر، کاهش داد. اما خانه های اکولوژیکی معمولاً از مواد طبیعی استفاده می کنند. استفاده از مواد ساختمانی اکولوژیکی هم برای ساختار خانه و هم برای تمام کردن نمای خارجی و پشت بام و هم چنین تمام کاری داخلی و برای مبلمان و اثاثیه، یک مسئله ی بسیار پیچیده است. ما باید کیفیت هوای داخلی و اثراتی را که چسب و انواع رنگ می تواند بر سلامت ما داشته باشد، در نظر بگیریم. سندروم خانه ی بیمار نیز به صحت و درستی اجرای جزئیات ویژه که توسط آنها رطوبت کنترل می شود، اشاره می کند که می توانند درون مواد ساختمانی ساکن شوند و منجر به تغلیظ شوند. ظاهر کپک، آخرین مرحله ی بیماری خانه است. کنترل باید زودتر و قبل‏تر انجام شود تا از وقوع و رخداد آن جلوگیری شود.
تمام این راه حل ها با کارآیی انرژی دار بدون انکار هیچ گونه استاندارد راحتی اشاره شده در بالا، سر و کار دارند. الکساندر نیکولیک، نویسنده ی کتاب "خانه های اکولوژیکی"، به طور واضح و شفاف نظر خود را درباره‏ی این موضوع در این کتاب بیان کرده است : صاحبان خانه های چمنی خورشیدی خود – گرمایشی و یا خانه های اکولوژیکی، مجبور نیستند در مورد مواد و مصالح حرارتی و گرمایشی نگران باشند، آنها از سر و صدا و ارتعاشات نیز محافظت می شوند؛ در نتیجه این راه حل جزو بهترین دستاوردهای دنیا شده است. این فرد صربستانی در این نوع خانه ی اکولوژیکی خود – گرمایشی زندگی می کند. طبق آمار، چنین خانه هایی حدود 85 درصد از گرما و حرارت، 100 درصد از سرمایش و خنک کنندگی، 30 درصد از نور و روشنایی و 18 تا 40 درصد از مواد ساختمانی را حفظ و ذخیره می کنند.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.