روش ایران در قدرت نرم اثر گذارتر از آمریکا است

در حالي كه آمريكا در منطقه سرگرم بازي پوكر است، ايران مشغول بازي شطرنج است و ايران بازي طولاني‌تر و هوشمندانه‌تري را در پيش گرفته... كارشناسان موسسه بررسي و مطالعات امور مهم بين المللي موسوم به چتم هاوس اعلام كردند: استفاده ايران از قدرت نرم (soft power) ثابت كرده است كه روش ايران اثر گذاري هاي بيشتري داشته است.
دوشنبه، 14 بهمن 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روش ایران در قدرت نرم اثر گذارتر از آمریکا است
روش ایران در قدرت نرم اثر گذارتر از آمریکا است
روش ایران در قدرت نرم اثر گذارتر از آمریکا است

در حالي كه آمريكا در منطقه سرگرم بازي پوكر است، ايران مشغول بازي شطرنج است و ايران بازي طولاني‌تر و هوشمندانه‌تري را در پيش گرفته...
كارشناسان موسسه بررسي و مطالعات امور مهم بين المللي موسوم به چتم هاوس اعلام كردند: استفاده ايران از قدرت نرم (soft power) ثابت كرده است كه روش ايران اثر گذاري هاي بيشتري داشته است.
موسسه بررسي و مطالعات امور مهم بين المللي در گزارشي تحليلي و تحقيقاتي از موقعيت منطقه اي ايران نوشت: موقعيت منطقه اي ايران كليد اصلي قدرتش است.
در اين گزارش تحليلي آمده است: جنگ عليه تروريسم، طالبان و صدام دو رقيب از بزرگترين رقباي منطقه اي ايران را از ميان برداشت و نفوذ منطقه اي ايران را تقويت كرد.
موفق نبودن اسرائيل در شكست حزب الله ، موضع ايران را به عنوان نقطه مركزي منطقه در مقابل سياست تحت رهبري امريكا استحكام بخشيد و چنانچه ايران به طور جدي تهديد شود، اين پتانسيل را دارد كه آشفتگي كنوني منطقه را بيشتر برانگيزد.
اين گزارش افزود البته بايد اين نكته را در نظر داشت كه وقوع يك حمله نظامي از سوي امريكا ، براي ايران ، براي منطقه خليج فارس و ماوراي آن تخريب كننده و مخرب خواهد بود.
به گزارش فارس، اين تحليل همچنين افزود: نفوذ ايران در عراق سياست امريكا را به كنار زده است و جايگزين آن شده است و در ارتباط با ايفاگري نقش اصلي در تقاطع راه بين خاورميانه و آسيا ، نفوذ ايران به طور روبه افزوني با سياست امريكا در رقابت است.
نقش ايران در مناطق جنگ زده اي مانند افغانستان و جنوب لبنان به طور فزاينده اي افزايش پيدا كرده است و همچنين شكست امريكا و متحدانش در درك سطح و ميزان موضع و روابط منطقه اي ايران، به نقش ايران در اين باره كمك بسياري كرده است.
در واقع امريكا و متحدانش متوجه اين موضوع نيستند كه موضع و روابط منطقه اي ايران عامل پويايي است كه كليد اصلي درك چگونگي اعتماد به نفس جديد ايجاد شده در ايران و همچنين خصومت ايران با غرب به شمار مي رود.
به علت وجود اين مسائل است كه دستور كار در نظر گرفته شده از سوي امريكا براي مقابله با ايران بشدت در مقابل آسودگي مطمئني كه ايران همراه با آن در منطقه نشسته است، قرار گرفته است و در نتيجه همين امر است كه اين دستور كار آنچنان كه امريكا در نظر دارد پاسخگو نيست.
اين گزارش تحليلي همچنين در ارتباط با مسئله خصومت با امريكا افزود: در حالي كه اين امكان وجود دارد كه در ارتباط با قدرت موسوم به قدرت سخت (hard power)، برتري در دست امريكا باشد اما استفاده ايران از قدرت نرم (soft power ) ثابت كرده است كه روش ايران اثر گذاري هاي بيشتري داشته است.
دولت بوش توانايي كمي را در استفاده از علم سياست و فرهنگ براي پيگيري منافع استراتژيكش نشان داده است، در حالي كه دانش و آگاهي ايران از منطقه ، تسلطش به زبان هاي مختلف منطقه و فرهنگ منطقه و همچنين روابط تاريخي قوي و مهارت هاي سازمان‌دهي و گردانندگي هاي ايران همگي موجب شده اند تا ايران امتياز برتري بر غرب را در اين باره بدست آورد.
در اين گزارش تحليلي همچنين آورده شده است كه كارشناسان با نگاهي محتاطانه به روابط ايران و اسرائيل معتقدند يكي از سناريوهايي را كه مي توان براي آينده روابط بين ايران و اسرائيل در نظر گرفت اين است كه چنانچه ايران قدرت هسته اي بدست آورد در آن موقع است كه از ميان ايران و اسرائيل،يكي پديد آورنده بحران هسته اي از نوع جنگ سرد خواهد شد.
دكتر كلر اسپنسر رئيس بخش برنامه هاي خاورميانه در موسسه چتم هاوس معتقد است كه روابط داراي جزئيات ايران با ديگر كشورهاي منطقه و همچنين روابط ايران با شماري از كشورهاي زير مجموعه كشورهاي منطقه همگي موجب شده اند تا ايران در يك موقعيت بسيار انعطاف پذيري قرار گيرد و بتواند از منافعش دفاع كند.
دكتر علي انصاري از كارشناسان بخش خاورميانه در موسسه چتم هاوس بر اين باور است كه سياست غرب در ارتباط با خاورميانه حاكي از فقدان مطلقي از ايده ها و تصورات جديد و نو است.
وي معتقد است در بين دو مسئله غفلت و اقدام نظامي، دنيايي از فرصت ها وجود دارد كه هنوز به طور كامل كشف و جستجو نشده اند.
همچنين نديم شهادي از كارشناسان بخش خاورميانه موسسه چتم هاوس معتقد است در حالي كه آمريكا در منطقه سرگرم بازي پوكر است، ايران مشغول بازي شطرنج است و ايران بازي طولاني تر و هوشمندانه تري را در پيش گرفته است و ايران در مقايسه با امريكا، در تصاحب قلب ها و اذهان موفق تر عمل كرده است.




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.