اضافه وزن در مقابل چاقی

اضافه وزن و چاقی هر دو نشان دهنده‌ی وزن بدن بوده که بالاتر از آن چیزی است که برای سلامتی افراد در نظر گرفته شده، می باشد. در صورتی‌که وزن شما بیش از وزن نرمال برای قد شماست، جزء افراد چاق یا دارای اضافه وزن در نظر گرفته می‌شوید.
پنجشنبه، 5 اسفند 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
اضافه وزن در مقابل چاقی
اضافه وزن در مقابل چاقی

 

مترجم: سهیلا حاجی‏زاده
منبع:راسخون
 

اضافه وزن و چاقی هر دو نشان دهنده‌ی وزن بدن بوده که بالاتر از آن چیزی است که برای سلامتی افراد در نظر گرفته شده، می باشد. در صورتی‌که وزن شما بیش از وزن نرمال برای قد شماست، جزء افراد چاق یا دارای اضافه وزن در نظر گرفته می‌شوید.
تنها تفاوت بین اضافه وزن و چاقی این است که چاقی یک مرحله‌ی شدیدتر از اضافه وزن می‌باشد. اگرچه از لحاظ اصطلاح هر دو نشان دهنده‌ی وزن بالا می‌باشند، اما اضافه وزن فرم پایین‌تری بوده و خطرات کمتری را نیز برای سلامتی به همراه دارد. در سراسر جهان، وزن سالم توسط محاسبه‌ی BMI و یا شاخص توده‌ی مبناء تعریف می‌گردد. BMI یک روش محاسبه‌ی وزن استاندارد بر اساس وزن و قد کودکان، نوجوانان و بزرگسالان می‌باشد. در صورتی‌که شما قد و وزن خود را می‌دانید، می‌توانید BMI خود را محاسبه کنید. همانطور که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده، BMI به عنوان وزن فرد در کیلوگرم تقسیم بر مجذور قد او در متر می‌باشد.
توجه داشته باشید که صرفا اندازه‌گیری BMI به منظور پیش بینی چاقی و یا وزن بیش از حد در افراد کافی نیست. BMI باید به عنوان راهنمای تخمینی در نظر گرفته شود، چون بدن هر فرد با بدن فرد دیگر متفاوت می‌باشد. BMI همیشه بحث برانگیز بوده و فاکتور بیش از حد عمومی است، بنابراین اگر BMI شما نتایج متفاوتی را نسبت به مقدار مورد انتظار نشان داد، نگران نباشید. بدنسازان و ورزشکاران باید توده‌ی عضلانی بیشتری داشته باشند، اما BMI آن‌ها در محدوده‌ی اضافه وزن طبقه بندی می‌شود، که نادرست است، چون این افراد معمولا سالم بوده و تناسب اندام خوبی دارند. با این وجود، به طور کلی، BMI در رابطه با وضعیت وزن شما معتبر بوده، بنابراین شما می‌توانید آن را به عنوان یک ایده‌ی تخمینی در رابطه با اضافه وزن و یا چاقی خود در نظر بگیرید.

محاسبه‌ی شاخص توده‌ی بدن

وزن
ارتفاع
شاخص توده‌ی بدن
آنالیز شاخص توده‌ی بدن
در حال حاضر شما مقدار شاخص توده‌ی بدن خود را می‌دانید، با استفاده از جدول زیر می‌توانید خود را در گروه‌های زیر طبقه بندی کنید.

مقدار شاخص توده‌ی بدن

وضعیت وزن

زیر 5/18

کمبود وزن

5/18 – 9/24

نرمال

25 – 9/29

اضافه وزن

30 به بالا

چاق

تفاوت بین اضافه وزن و چاقی

اضافه وزن و چاقی هر دو افزایش وزن می‌باشند، با این حال، چاقی فرم شدیدتری از اضافه وزن می‌باشند. در این دوره، اضافه وزن 10 تا 20 پوند بیشتر از وزن نرمال از نظر تئوری به عنوان فرد ناسالم در نظر گرفته نمی‌شود. همه‌ی این‌ها وابسته به وضعیت چابکی و سلامتی شما دارد. اما مشکل هنگامی بروز می‌کند که وزن فرد بسیار بیشتر از حد نرمال باشد و احتمالا از حد آستانه‌ی اضافه وزن عبور کرده و به طبقه‌ی چاقی وارد شده باشد. بنابراین در صورتی‌که وزن شما فقط چند پوند بیشتر از حد نرمال بود، نیازی نیست که نگران باشید. چند پوند اضافه وزن با توجه به زندگی پیچیده‌ی امروزی امری طبیعی است. با این‌حال، در صورتی‌که وزن شما بیش از حد بالا باشد، احتمالا جزء گروه افراد چاق طبقه بندی می‌شوید.

تفاوت اول

اضافه وزن شرایطی بوده که هنگامی‌که فرد دارای وزن بالاتر از حد ایده آل است، بروز می‌کند. این امر می‌تواند به واسطه‌ی افزایش مصرف کالری، عدم فعالیت فیزیکی و دلایل دیگر باشد. از طرف دیگر، چاقی یک مرحله جلوتر از اضافه وزن می‌باشد. اگر اضافه وزن شما بیش از حد 30 گفته شده در جدول بالا باشد، شما جزء افراد چاق طبقه بندی می‌شوید.

تفاوت دوم

همانطور که در مرکز بیماری و کنترل بیان شده، افراد دارای اضافه وزن دارای شاخص توده‌ی بدن بین 25 تا 9/29 می‌باشند، در حالی‌که افراد چاق شاخص توده‌ی بدن آن‌ها بالاتر از 30 می‌باشد. بنابراین باید متوجه باشید که اضافه وزن بسیار نزدیک به چاقی می‌باشد.

تفاوت سوم

افراد دارای اضافه وزن و افراد چاق در معرض خطر بیشتر بیماری‌های تهدید کننده‌ی زندگی می‌باشند. با توجه به جنبش محدود و چربی بیش از حد این افراد، آن‌ها همیشه مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت می‌باشند. علاوه بر این، اضافه وزن مانع باروری افراد نیز می‌شود. تفاوت بزرگ بین اضافه وزن و چاقی این است که افراد چاق نگرانی‌های جدی مرتبط با سلامت خود دارند.
چاقی مشکلی عمده در میان کودکان و نوجوانان آمریکایی می‌باشد. چاقی زودهنگام یکی از علل اصلی نگرانی افراد بالای 40 سال بوده، اما در حال حاضر حتی کودکان نیز از این مشکل رنج می‌برند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها یک نمودار مربوط به چاقی را برای کودکان و نوجوانان تهیه کرده است.
چاقی یا چربی بالا در بدن نیز می‌تواند به واسطه‌ی برخی بیماری‌های پزشکی رخ دهد، با این‌حال، خوشبختانه این موضوع به صورت همه گیر در حال رشد نیست. عوامل ژنتیکی و ارثی ممکن است مرتبط با چاقی باشد، اما علت اصلی چاقی سبک زندگی غیر متحرک و عادات بدن غذا خوردن می‌باشد. متاسفانه در اکثر مناطق جهان فرهنگ خوردن غذاهای آماده به عنوان یک جزء جدایی ناپذیر از سبک زندگی آن‌ها تبدیل شده و همین امر باعث ایجاد چاقی و عوارض خطرناک آن در میان مردم شده است.
همانطور که ذکر شد، تفاوت بین اضافه وزن و چاقی این است که با وجودی که هر دوی آن‌ها ایجاد کننده‌ی شرایط ناسالم هستند، اما چاقی عواقب به مراتب بدتری نسبت به اضافه وزن به دنبال دارد. در صورتی‌که از اضافه وزن رنج می‌برید، با مراجعه به متخصص تغذیه به دنبال یافتن راه حلی برای این مشکل و همچنین استفاده از رژیم غذایی مناسب باشید.
حتی در صورتی‌که هنوز به مشکلات مربوط به اضافه وزن دچار نشده‌اید، بدین معنا نیست که در آینده نیز مشکلی نخواهید داشت. به منظور جلوگیری از عوارض جانبی و ناخواسته سعی کنید همیشه با انجام تمرینات ورزشی، یوگا و پیاده روی وزن خود را در شرایط نرمال نگه دارید. در این راه از توصیه‌های متخصص تغذیه نیز برای بهره‌مندی از یک رژیم غذایی سالم و بی‌خطر استفاده کنید.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.