آب لیمو برای سنگ کلیه

سنگ کلیه یک عارضه‌ی دردناک سیستم ادراری می‌باشد. در این مقاله به شما آموزش داده می‌شود که چگونه از آب لیمو به عنوان یک درمان طبیعی به منظور کمک به حذف سنگ کلیه استفاده کنید.
پنجشنبه، 5 اسفند 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
آب لیمو برای سنگ کلیه
آب لیمو برای سنگ کلیه

 

سهیلا حاجی‏زاده
منبع:راسخون
 

سنگ کلیه یک عارضه‌ی دردناک سیستم ادراری می‌باشد. در این مقاله به شما آموزش داده می‌شود که چگونه از آب لیمو به عنوان یک درمان طبیعی به منظور کمک به حذف سنگ کلیه استفاده کنید.
همه‌ی مواد زائد و اسیدیته در بدن ما در ادرار جمع آوری می‌شوند و در صورتی‌که میزان ادرار به اندازه‌ی کافی نباشد، نمک، مواد معدنی و مواد شیمیایی موجود در آن تشکیل کریستال‌ها و یا سنگریزه‌هایی را در کلیه می‌کنند. این سنگ‌های کلیوی از کلیه به سمت مثانه حرکت کرده و باعث درد وحشتناکی می‌گردند. سنگ‌های با اندازه‌ی کوچک تا متوسط می‌توانند جریان ادرار را مسدود کرده و حتی باعث بروز خونریزی گردند. جراحی و برخی داروها به منظور رهایی از شر سنگ‌های کلیوی توصیه می‌شوند. اما برخی روش‌های طبیعی به منظور حذف سنگ‌های کلیوی و کاهش خطر وقوع آن‌ها وجود دارد.

آب لیمو برای سنگ کلیه

سنگ کلیه از رسوبات شیمیایی مختلفی در بدن تشکیل شده است. شایع‌ترین آن‌ها کلسیم اگزالات، اسید اوریک، سیستین و استروویت که شامل منیزیم، آمونیوم و فسفات است، می‌باشد. در صورتی‌که شما یک بار به عارضه‌ی سنگ کلیه مبتلا شده‌اید، امکان برگشت دوباره‌ی این عارضه در بدن شما وجود دارد. بنابراین، در این موارد تغییر در رژیم غذایی توصیه می‌گردد. هنگامی که مایعات به میزان کافی نمی‌نوشید، ادرار در بدن جمع شده و به صورت غلیط و اسیدی در آمده و باعث افزایش احتمال بروز سنگ کلیه می‌گردد. اما با مصرف مایعات بیشتر ادرا رقیق‌تر شده و خطر سنگ کلیه کاهش می‌یابد. بنابراین نوشیدن مقادیر کافی آب در طول روز خطر بروز این عارضه را کاهش می‌دهد. یک راه کمتر شناخته شده و کاملا موثر در این رابطه نوشیدن آب لیمو می‌باشد.
آب لیمو حاوی سیتریک اسید و فسفریک اسید می‌باشد. در واقع، لیمو دارای بالاترین سطوح سیترات در میان همه‌ی مرکبات می‌باشد. سیترات یک ماده‌ی شیمیایی بوده که باعث کاهش اسیدیته در ادرار و پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه می‌گردد. از این‌رو، افزایش سطوح سیترات علامت بدی برای وجود سنگ کلیه می‌باشد. آب لیمو به افزایش مقدار اوره در بدن نیز کمک می‌کند. بر اساس مطالعه‌ی انجام شده توسط روگر و همکارانش در مرکز سنگ کلیه‌ی سن دیگو، مصرف آب لیمو باعث کاهش سرعت ایجاد سنگ کلیه می‌گردد.

تهیه‌ی آب لیمو

آب لیموی شیرین نشده و عاری از شکر و یا با شکر کم باید مصرف شود. آب لیموی تازه بهترین گزینه می‌باشد. از مصرف آب لیموهای فراوری شده که حاوی مقادیر بالایی قند می‌باشد خودداری کنید. به منظور تولید چهار اونس آب لیموی غلیظ آب یک یا دو لیمو را بگیرید. نیم لیتر آب به آن اضافه کرده و آن را خوب تکان دهید. قند و یا شکر به آن اضافه نکنید، در صورت لزوم از شیرین کننده‌های مصنوعی استفاده کنید. همه‌ی آب لیمو را به یکباره مصرف نکنید، بلکه آن را در طول روز و به دفعات استفاده کنید.
برای شیرین کردن آب لبمو از یک قاشق مربا خوری عسل خام استفاده کنید. در صورت غلیظ بودن به آن‌ها آب اضافه کرده و بنوشید.
برای ارائه‌ی نتایج بهتر، استفاده از یک مقدار کم آب لیمو در اول صبح باعث پاک کردن ادرار و تصفیه‌ی آن می‌گردد.
از آب لیمو در غذاهای خود به عنوان چاشنی استفاده کنید. استفاده از آب لیمو به همراه روغن زیتون و لیموناد برای کاهش سنگ کلیه مفید می‌باشد. دو اونس آب لیمو و دو اونس روغن زیتون را در یک لیوان مخلوط کنید و آن را خوب به هم بزنید و میل کنید، این ترکیب باعث کاهش قابل توجه سنگ کلیه می‌گردد.
از دیگر آب میوه‌هایی که به کاهش سنگ کلیه کمک می‌کند، آب آلبالو و قره قاط می‌باشد. اما این عصاره‌ها نباید شیرین شوند. استفاده از عسل به منظور شیرین کرده طبیعی آن‌ها و بهبود مزه توصیه می‌شود. در حالی‌که استفاده از آب لیمو یک روش درمان طبیعی سنگ کلیه می‌باشد، اما برای درمان این عارضه همیشه باید با پزشک خود مشورت کنید. در صورتی‌که درد شدید و غیر قابل تحمل سنگ کلیه داشتید باید از توصیه‌های پزشک متخصص استفاده کنید. سنگ کلیه یک مشکل بزرگ بوده که نیاز به درمان دارد.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.