آماری از چاقی دوران کودکی که ممکن است شما را شوکه کند

این مقاله در رابطه با آمار دوران کودکی و نحوه‌ی تبدیل این موضوع به یک مشکل حاد در آمریکا اطلاعاتی ارائه شده است. درک اهمیت موضوع می‌تواند به ما در رابطه با شناخت بیماری‌های مرتبط با چاقی کمک می‌کند.
پنجشنبه، 5 اسفند 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
آماری از چاقی دوران کودکی که ممکن است شما را شوکه کند
آماری از چاقی دوران کودکی که ممکن است شما را شوکه کند

 

مترجم: سهیلا حاجی‏زاده
منبع:راسخون
 

این مقاله در رابطه با آمار دوران کودکی و نحوه‌ی تبدیل این موضوع به یک مشکل حاد در آمریکا اطلاعاتی ارائه شده است. درک اهمیت موضوع می‌تواند به ما در رابطه با شناخت بیماری‌های مرتبط با چاقی کمک می‌کند.

واقعیاتی در رابطه با چاقی دوران کودکی

بر اساس سازمان جهانی بهداشت، اکثر جمعیت‌های جهان در کشورهایی کشورهایی زندگی می‌کنند که چاقی بیشتر از سوء تغذیه باعث مرگ و میر آن‌ها می‌گردد.
چاقی به یک نگرانی عمده برای بزرگسالان و کودکان تبدیل شده و این نگرانی در چند دهه‌ی گذشته در آمریکا افزایش یافته است. چاقی به یک واقعیت قابل توجه در جامعه‌ی آمریکا تبدیل شده و در طول 30 سال گذشته اوضاع بدتر شده است. آمارهای مربوط به چاقی دوران کودکی هشدار دهنده بوده و این آمارها از سازمان‌های دولتی و سلامت فدرال به دست آمده که بر روی اصلاح سلامت و ایجاد آگاهی در رابطه با این مشکل پزشکی متمرکز می‌باشد. قبل از پرداختن به داده‌های چاقی جمع آوری شده از منابع مختلف دانستن علت چاقی دوران کودکی به منظور درمان این بیماری مهم می‌باشد.

علل چاقی

آمارهای مربوط به چاقی در کودکان ارتباط نزدیکی بین عادات ناسالم غذا خوردن و افزایش چربی اضافی بدن ایجاد کرده است. در واقع، عادات غذا خوردن ناسالم به عنوان یکی از عوامل عمده‌ی چاقی دوران کودکی ذکر شده است. با غذاهای آماده به عنوان بخش جدایی ناپذیر و غیر قابل اجتناب عادات غذایی، مشاهده‌ی افزایش قابل توجه در تعداد کودکانی که از بیماری‌های مرتبط با افزایش وزن رنج می‌برند، تعجب آور نیست. مقصر بروز بحران سلامت در میان کودکان آمریکایی چه کسی است؟ اولین و مهم‌ترین مقصر در این رابطه برخی والدین بوده که هیچ زمانی را صرف ارائه‌ی غذای مناسب برای کودکان خود و آموزش لازم به آن‌ها در رابطه با شیوه‌های صحیح خوردن غذاهای سالم نمی‌کنند.
در نتیجه، در چنین خانواده‌هایی، کودکان به طور مستقیم یا غیر مستقیم تشویق به عادات ناسالم غذا خوردن می‌شوند. اگر والدین و بزرگ‌ترها کودکان خود را تشویق به خوردن غذاهای پخته شده‌ی خانگی کنند، انتظار می‌رود که کودکان عادات غذا خوردن سالم را توسعه دهند. به طور خاص، علل و اثرات چاقی دوران کودکی باید با کمک متخصصین تغذیه درک شده و عادات غذا خوردن سالم در کودکان پرورش یابد. در حالی‌که غذاهای ناسالم علت اصلی بروز چاقی می‌باشد، اما چندین علل اجتماعی، رفتاری و ژنتیکی بروز چاقی نیز وجود دارد که باید آن‌ها را برای درک علل و درمان چاقی به خاطر داشت.

آمار

همانطور که در گزارشات وب سایت رسمی مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری در سپتامبر 2014 منتشر شد، تقریبا 17 درصد و یا حدود 7/12 میلیون نفر از کودکان و نوجوانان بین سنین 2 تا 19 سال از مشکل چاقی رنج می‌برند. چاقی در کودکان به یک موضع چالش برانگیز برای پزشکان و والدین در سراسر آمریکا تبدیل شده است. به منظور درک وضعیت فعلی، آمار منتشر شده توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها را به منظور نشان دادن اهمیت این مساله در نظر بگیرید، درصد کودکان بین سنین 6 تا 11 سال در آمریکا که از چاقی مفرط رنج می‌برند، از 7 درصد در سال 1980 به نزدیک به 18 درصد در سال 2012 افزایش یافته است. به طور مشابه، درصد نوجوانان بین سنین 12 تا 19 سال نیز که مبتلا به چاقی هستند از 5 درصد تا تقریبا 21 درصد در دوره ی مشابه افزایش یافته است.
علاوه بر مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، چندین سازمان غیر دولتی و موسسات پزشکی تلاش‌های خستگی ناپذیری جهت گسترش آگاهی و آموزش به کودکان چاق انجام می‌دهند. آمارهای زیر از چندین منبع به دست آمده و تنها هدف آن گسترش آگاهی مردم در رابطه با وضعیت فعلی کودکان چاق در آمریکا می‌باشد.
تقریبا 30 درصد از کودکان به صورت روزمره انواع مختلفی از غذاهای فست فود را مصرف می‌کنند. در صورتی‌که مصرف غذاهای فست فود با چنین سرعت بالایی ادامه یابد، کودکان در معرض خطر چاقی مفرط قرار خواهند گرفت.
کودکان با مشکلات چاقی از دیگر بیماری ها مانند افسردگی و اختلالات اضطراب اجتماعی نیز رنج می‌برند. این امر به واسطه‌ی این واقعیت است که کودکان چاق ممکن است نسبت به وزن خود احساس خجالت کنند.
در سال 2012، بیش از 33 درصد کودکان و نوجوانان دچار اضافه وزن شدند. با این‌حال، شیوع چاقی در کودکان بین سنین 2 تا 5 سال به میزان قابل توجهی از 9/13 درصد در سال 2003 – 2004 تا 4/8 درصد در سال 2011 – 2012 کاهش یافت. افزایش چاقی دوران کودکی در آمریکا در 30 سال گذشته سه برابر افزایش یافته است.
چاقی دوران کودکی در میان کودکان پیش دبستانی که از خانواده‌های کم درامد بودند، غالب‌تر می‌باشد. اما مطالعات اخیر نشان می‌دهد که تنها 1 بچه در هر 7 بپش پیش دبستانی کم درآمد چاق هستند. چاقی در میان کودکان پیش دبستانی کم درآمد آمریکا برای اولین بار در سال‌های اخیر کاهش یافته است.
نزدیک به 85 درصد از دختران بین سنین 12 تا 19 سال مقدار کلسیم کافی را در رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنند. تقریبا 25 درصد از افراد بزرگسال چاق در دوران کودکی خود مبتلا به این اختلال بوده‌اند.
همانطور که در تحقیقات انجام شده توسط سازمان پیشگیری و کنترل بیماری نشان داده شد، تعداد کودکان آمریکایی که از دستورالعمل‌های غذایی مناسب استفاده می‌کنند، بسیار کم می‌باشد و تنها 40 درصد است.
در آمریکا، روندی مشاهده شده که نشان می‌دهد که کودکانی که زمان بیشتری از وقت خود را صرف انجام بازی‌های کامپیوتری و خوردن غذاهای آماده، چاشنی‌ها، تنقلات و اسنک‌ها می‌کنند، احتمال بیشتری برای بروز چاقی مفرط در آن‌ها مشاهده می‌شود.
در یک مطالعه بیان شد که اکثر کودکان آمریکایی به طور منفی تحت تاثیر تلویزیون قرار گرفته‌اند و عادت خوردن غذاهای فست فودی و ناسالم در بین این کودکان افزایش یافته است.
سبک زندگی پیشرفته در آمریکا یک عامل کمک کننده به افزایش چاقی در افرادی است که زمان کافی برای طبخ غذاهای خانگی و پخته شده‌ی سالم را ندارند. رشد کودکان در چنین خانه‌هایی به طور خودکار متکی بر خوردن غذاهای ناسالم و تنقلات می‌باشد. زندگی پرمشغله، برنامه‌ی کاری گیج کننده و رونق اقتصادی در آمریکا باعث شده تا فست فود یکی از بزرگ‌ترین تجارت‌ها در صنایع مواد غذایی بسته بندی شده باشد. افزایش قابل توجه آمار چاقی در طول چند سال گذشته به یک زنگ خطر برای همه‌ی ما تبدیل شده و گسترش آگاهی در مورد چاقی و پیامدهای مربوط منفی آن از طریق ارائه‌ی برنامه های پیشگیری می‌تواند روش مناسبی در نظارت بر عادات غذا خوردن سالم کودکان باشد.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.