فوائد سلنیوم برای پوست

سلنیوم چیست؟ و برای پوست چه فوائدی دارد؟ چه مواد غذایی سرشار از سلنیوم می‌باشند؟ پاسخ به این سئوالات و موارد بیشتر را در این مقاله بیابید. به خواندن ادامه داده تا علت اینکه مکمل سلنیوم برای حل مشکلات پوستی توصیه
يکشنبه، 8 اسفند 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
فوائد سلنیوم برای پوست
فوائد سلنیوم برای پوست

 

منبع:راسخون
 

سلنیوم چیست؟ و برای پوست چه فوائدی دارد؟ چه مواد غذایی سرشار از سلنیوم می‌باشند؟ پاسخ به این سئوالات و موارد بیشتر را در این مقاله بیابید. به خواندن ادامه داده تا علت اینکه مکمل سلنیوم برای حل مشکلات پوستی توصیه می‌شود را دریابید...
مقدار کمی از ماده معدنی سلنیوم به حفظ سلامت کلی فرد کمک می‌کند. از اینرو سلنیوم را در گروه «مواد معدنی جزئی یا مواد معدنی که به مقدار کم مورد نیاز هستند» فهرست بندی می‌کنند. با کمک این ماده‌ی معدنی، بدن انسان سلنوپروتئین‌ها را سنتز می‌کند که نقش آنزیمهای آنتی اکسیدانی را بازی کرده و به خنثی ساختن اثرات رادیکالهای آزاد بر روی سلولها کمک می‌کنند. این پروتئین‌ها سیستم ایمنی را تقویت ساخته و به پیشگیری از بروز بیماریهای مختلفی از جمله بیماریهای قلبی و سرطان کمک می‌کنند.

عملکرد سلنیوم

سلنیوم عنصر مهمی از خاک به شمار می‌رود. سبزیجات رشد یافته در خاک سرشار از سلنیوم مقدار کافی سلنیوم را تأمین می‌سازند. غذاهای دریایی و گوشتهای مختلف منابعی عالی از این ماده‌ی معدنی مهم می‌باشند. همانطور که در بالا اشاره شد، سلنیوم خواص آنتی اکسیدانی را از خود نشان داده و از آسیب سلولی جلوگیری می‌کند. در صورت نبود مواد معدنی آنتی اکسیدانی مانند سلنیوم، رادیکالهای آزاد که در طول متابولیسم اکسیژن تولید می‌شوند، می‌توانند آسیب و ویرانی در بدن ایجاد نمایند. سلنیوم یکی دیگر از آنتی اکسیدانهای موجود در بدن را فعال و تشدید می‌سازد. سلنوپروتئین‌ها به تقویت ساختار سلولی بدن کمک می‌کنند. سلنیوم به جلوگیری از اثرات سمی مواد سمی خاص و فلزات سنگین در بدن کمک می‌کند. این ماده تولید اسپرم را افزایش داده و در نتیجه به جلوگیری از بروز مشکلات ناباروری خصوصاً در مردان کمک می‌کند. سلنیوم سلامت قلب و سلامت کلی فرد را بهبود می‌بخشد. این ماده‌ی معدنی بر روی بیماریهای التهابی مانند آرتریت روماتوئید و لوپوس عالی عمل می‌کند. میزان توصیه شده‌ی روزانه‌ی سلنیوم با توجه به سن تفاوت می‌کند. بزرگسالان به حدود 55 میکروگرم سلنیوم در روز نیاز دارند در حالی که ممکن است این میزان در زنان باردار و شیرده 60 تا 70 میکروگرم در روز باشد. کمبود سلنیوم به طور مستقیم موجب بروز هیچ گونه بیماری نمی‌شود اما خطر بروز بیماریها و اختلالات مختلفی را افزایش می‌دهد. مصرف مقدار کافی ویتامین C جهت جذب مناسب سلنیوم و سطوح نرمال آن در بدن ضروری است.
مارچوبه، اسفناج، سبوس گندم، قارچ، ماهی تن، گوشت گاو، ماکارونی، ماهی کاد، بوقلمون، مرغ، پنیر کاتج (cottage cheese)، بلغور جو دوسر، صدف، گوشت بره، و غیره منابع خوبی از سلنیوم به حساب می‌آیند. ذرت، گندم، سویا و غیره منابع خوبی از سلنومتیونین می‌باشند. مصرف این مواد غذایی به ذخیره‌ی سلنیوم در اندامها و بافتهای بدن کمک می‌کند.

فوائد سلنیوم برای پوست

از اطلاعات فوق می‌توان دریافت که سلنیوم به جلوگیری از بروز بیماریها و اختلالات مختلفی، از جمله بیماریهای پوستی کمک می‌کند. بروز هرگونه بیماری در بدن بر روی خاصیت ارتجاعی یا رنگ و بافت پوست اثر می‌گذارد. از اینرو گفته می‌شود که پوست شما منعکس کننده‌ی سلامت‌تان است. تنها یک فرد سالم (و شاد) از یک پوست صاف و درخشان برخوردار است. مواد معدنی حاوی آنتی اکسیدان می‌توانند در واقع پوستی نرم، انعطاف پذیر و بی نقص را به شما ارزانی کنند. از آنجا که سلنیوم سلامت قلب را بهبود می‌بخشد، جریان خون بهبود یافته به بهتر شدن رنگ و بافت پوست شما منجر خواهد شد. به دلیل آنکه اثرات مواد سمی به وسیله‌ی این ماده‌ی معدنی خنثی می‌شوند، شما قادر خواهید بود کیفیت و سلامت پوست را حفظ کنید.
بارها اتفاق افتاده است که شوره‌ منجر به ظهور آکنه می‌شود. عرضه‌ی کافی سلنیوم از طریق رژیم غذایی به خلاصی از شر شوره کمک می‌کند. این ماده‌ی معدنی نه تنها از بروز آکنه جلوگیری می‌کند، بلکه مانع از سرطان پوست نیز می‌شود. از آنجا که متابولیسم پروتئین را بالا می‌برد، به تقویت سیستم ایمنی کمک کرده و به بیان دقیق‌تر تک تک سلولهای بدن را تقویت می‌سازد. سلنیوم جذب ویتامین E را بالا برده و عملکرد آنتی اکسیدانی ویتامین E که عمدتاً در پوست ذخیره می‌شود را تسهیل می‌سازد. این اثر از طریق پوستی درخشان خود را نشان می‌دهد.
همه می‌دانند که ید نقش مهمی در عملکرد تیروئید ایفا می‌کند. کمبود ید می‌تواند به کم کاری تیروئید منجر شود. خشکی، زبری و رنگ پریدگی پوست یکی از علائم شایع مشکل تیروئید است. لازم به ذکر است که مصرف ناکافی سلنیوم ممکن است اثرات کمبود ید را بدتر سازد. وارد نمودن مواد غذایی سرشار از سلنیوم به رژیم غذایی متعادل به حفظ سطوح هورمونهای ترشح شده از تیروئید و غده‌ی هیپوفیز کمک می‌کند. عدم تعادل هورمونی می‌تواند به تغییر رنگ پوست، ایجاد لک‌های سیاه و غیره منجر شود. در نتیجه سلنیوم به بهبود رنگ و بافت پوست به طور مستقیم و غیر مستقیم کمک می‌کند.
ویروس تبخال یا هرپز اغلب موجب بروز تبخال و زونا می‌شود. مواد معدنی حاوی آنتی اکسیدان به جلوگیری و یا مبارزه با تبخال و زونا کمک می‌کنند. سلنیوم نیز به کنترل بیماریهای التهابی مانند پسوریازیس و اگزما کمک می‌نماید. این ماده‌ی معدنی به پایین آوردن تکرار عفونتهای پوستی کمک می‌کند. در صورتی که مقدار کافی از سلنیوم در بدن وجود داشته باشد، بهبودی سریع از زخمهای سوختگی ممکن خواهد بود. این ماده‌ی معدنی به جلوگیری از آفتاب سوختگی نیز کمک می‌نماید.
مصرف بیش از حد سلنیوم می‌تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد. چنانچه دوست دارید زندگی توأم با سلامتی را داشته باشید، لازم است که تمام ویتامینها و مواد معدنی را در مقادیر صحیح به رژیم غذایی خود وارد سازید. وارد نمودن سلنیوم به رژیم غذایی خود به منظور مراقبت از پوست نسبت به استفاده از محصولات گران قیمت مراقبت از پوست که اغلب همراه با عوارض جانبی هستند، آسانتر و مقرون به صرفه‌تر می‌باشد. جهت داشتن پوستی سالم و درخشان نه تنها بایستی از یک رژیم غذایی متعادل و سالم پیروی کنید، بلکه باید ورزش منظم را نیز در دستور کار خود قرار دهید.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما