پیام مقام معظم رهبری درباره حج (1380)

حج‌ که‌ آرزوی‌ دینداران‌ و بهشت‌ ذاکران‌ و فرصت‌ صالحان‌ است‌، بار دیگر فرا رسیده ‌است‌. از سراسر جهان‌ امسال‌ نیز جمعی‌ به‌ این‌ میهمانی‌ عمومی‌ راه ‌یافته‌اند. غرقه ‌شدن‌ در فضای‌ نورانی‌ عبادت‌ و خشوع‌ و یادآوری‌ خاطرات ‌صدر اسلام‌ و جستجو
پنجشنبه، 1 اسفند 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پیام مقام معظم رهبری درباره حج (1380)
پیام مقام معظم رهبری در سال 1380
 
 
 
 

 
بسم الله الرّحمن الرّحیم
والحمدلله‌ رب‌ العالمین‌ والصلوه ‌و السلام‌ علی‌ سید البریه‌ محمد و آله‌ الطاهرین ‌و علی‌ صحبه ‌المخلصین‌ و السلام‌ علی‌ عبادالله‌ الصالحین‌.
قال‌ الله‌ تعالی : ان‌ هذه امتکم‌ امه‌ واحده‌ و انا ربکم‌ فاعبدون‌.
حج‌ که‌ آرزوی‌ دینداران‌ و بهشت‌ ذاکران‌ و فرصت‌ صالحان‌ است‌، بار دیگر فرا رسیده ‌است‌. از سراسر جهان‌ امسال‌ نیز جمعی‌ به‌ این‌ میهمانی‌ عمومی‌ راه ‌یافته‌اند. غرقه ‌شدن‌ در فضای‌ نورانی‌ عبادت‌ و خشوع‌ و یادآوری‌ خاطرات ‌صدر اسلام‌ و جستجو از نشانه‌های‌ فلاح‌ و عزت‌ که‌ این‌ قطعه‌ از زمین‌ را در آسمان های‌ دور دست‌ تاریخ‌، چون‌ خورشیدی‌ تابناک‌ نشان‌ می دهد ، نخستین ‌بهره ‌های‌ دل‌ و ذهن‌ مسافر تشنه‌ و هوشیار است‌.
در اینجا تار و پود تعلقات‌ و آلودگی ها و غفلت ها، همراه‌ با لباس‌ و زیور جسمانی‌، هرچند بطور موقت‌ از آدمی‌ جدا می‌شود و سپید جامه‌‌ احرام‌، صفا و پاکی‌ و یکرنگی‌ را بر جسم ها و دل ها چیره‌ می سازد. راه‌ برای‌ دیدن‌ و شنیدن‌ و فهمیدنی‌ که‌ مایه‌ رستگاری‌ ابدی‌ است‌ گشوده‌ می گردد؛ جوانه‌های‌ صلاح‌ و معرفت‌ و برادری‌ اسلامی‌، سرسبز می شود، و دست‌ هدایت‌ الهی‌ نمایان‌ می گردد.
اینجا اردوگاه‌ بزرگ‌ امت‌ اسلامی است‌؛ جایگاه‌ تمرین‌ خدائی‌ و مردمی‌ شدن‌ ، از "خود"های‌ دروغین‌ و شرک‌ آلود بیرون‌ جستن ‌، و به "خود" حقیقی‌ و الهی ‌پیوستن‌. اینجا جـایگـاه‌ بـرائت‌ از دیـو و دد و شیطـان‌ و پیـوستـن‌ بـه‌ جنـود رحمــان‌ است‌. جایگــاه‌ تجدید عهد : ان‌ لا تعبدو االشیطان‌ و پاسخ‌ به : ان‌ الله‌بری‌ من‌ المشرکین‌ و رسوله‌ است‌. اینجا محل‌ تجلی‌ امت‌ واحده‌ اسلامی‌ و مظهر عزت‌ معنوی‌ و قدرت‌ بشری‌ مسلمانان‌ است.
این‌ ویژگی ها در روزگار ما که‌ تقابل‌ حق‌ و باطل‌ و نیروهای‌ خیر و شر، درمرحله‌‌ خطیر و حساسی‌ است‌، معنای‌ بارزتری‌ یافته‌ است‌.
امروز ندای‌ پیامبر رحمت‌، رساتر از همیشه‌ به‌ گوش‌ می رسد، و دعوت‌ اسلام‌ که دعوت‌ به‌ عدالت‌ و آزادگی‌ و رستگاری‌ است‌، با طنین‌ بیشتری‌ شنیده‌ می شود. پاره‌های‌ شب‌ سیاه‌ استکبار و ظلم‌ و خودکامگی‌ از سوئی‌ و جهل‌ و خرافه‌ و فریب‌ ازسوی‌ دیگر، بشر را بیش‌ از گذشته‌، نیازمند نور رستگاری‌ و تشنه ‌عدل‌ و صلح‌ و برادری‌ کرده‌ است‌. امروز ندای‌ ملکوتی‌: تعالوا الی‌ کلمه‌ سواء بیننا و بینکم‌ الا نعبد الا الله‌ . . که‌ رد خداوندان‌ زور و زر و صف‌ آرائی‌ در برابر ستم‌ و ستمگر است‌، گوش‌ و دل‌ اسیران‌ و ستمدیدگان‌ را بیش‌ از همیشه ‌می نوازد، و مژده: ان ‌الله‌ علی‌ نصرهم‌ لقدیر، به‌ آنان‌ دلگرمی‌ و امید می‌بخشد.
نخستین‌ مخاطب‌ این‌ الهام‌ خدائی‌ ملت های‌ مسلمانند. بیداری‌ اسلامی‌، شرق‌ وغرب‌ جهان‌ اسلام‌ را به‌ جنب‌ و جوش‌ آورده‌ و احساس‌ هویت‌ و شخصیت‌ را درآنان‌ باز آفریده‌ است‌. پرچم‌ عزت‌ و اقتدار اسلامی‌ در ایران‌ به‌ اهتزاز در آمده‌؛ ملت‌ مظلوم‌ فلسطین‌ با تمسک‌ به‌ شعار اسلام‌، افق های‌ صهیونیزم‌ را به‌ یأس‌ و ناکامی‌ انباشته‌؛ جوانان‌ در کشورهای‌ اسلامی‌ به ‌میدان‌ مطالبات‌ آرمانی‌ پانهاده ‌و در برابر تجاوزگران‌ و مستکبران‌ عالم‌ تهدیدی‌ بزرگ‌ آفریده‌اند.
امروز به‌ رغم‌ تهمت ها و تحریف هائی‌ که‌ به‌ وسیله‌‌ مراکز تبلیغی‌ صهیونیستی‌ واستکباری‌، سیل‌آسا به‌ سوی‌ اسلام‌ و منادیان‌ شجاع‌ و فداکارش‌ جاری‌ است‌، تفکر اسلام‌ ناب‌ محمدی‌ صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله‌ چهره‌‌ خود را برای‌ مردم‌ جهان ‌بتدریج‌ آشکار ساخته‌ است‌. بتدریج‌ همه‌ در می یابند که‌ اسلام‌ دین‌ عدل‌ و آزادی ‌و رستگاری‌ است‌، دین‌ خرد و اندیشه‌ و دانش‌ است‌. اسلام‌، دین‌ زندگی‌ است‌، اما زندگی‌ تهی‌ از شرف‌ و آزادگی‌ و عزت‌ را مرگ‌ می شمارد. دین‌ عقلانیت‌ است‌، اما با نفسانیتی‌ که‌ خود را عقلانیت‌ می نمایاند و دستمایه‌‌ همان‌ کسانی‌ است‌ که ‌پیامبران‌ خدا را مجنون‌ می خواندند، مبارزه‌ می کند. دین‌ اتحاد و برادری‌ و صلح‌جهانی‌ است‌، اما اتحاد ظالم‌ با مظلوم‌ و فشردن‌ دست‌ جلاد بر سر جنازه‌ ‌شهیدان‌ عدالت‌ را خیانت‌ می شمرد. دین‌ واقع‌ بینی‌ و حسابگری‌ است‌، اما توجیه ‌ستم های‌ جهانی‌ بنام‌ واقع‌ بینی‌ را گناه‌ می داند. دین‌ احکام‌ جاودانه‌ است‌، اما جمود و قشری‌ گری‌ را نمی‌پذیرد. دین‌ اجتهاد و نواندیشی‌ است‌، اما بدعتگذاری‌ و التقاط را رد می کند. دین‌ گذشت‌ و اغماض‌ است‌، اما ظلم‌پذیری ‌و ذلت‌ را مجاز نمی داند. دین‌ تمدن‌ و علم‌ و آبادانی‌ است‌، اما علمی‌ را که‌وسیله‌‌ بردگی‌ و کشتار ملت ها و تمدنی‌ را که‌ دستاویز تحقیر انسان ها باشد، جهل ‌و وحشیگری‌ می شمرد. دین‌ جهاد است‌، اما جنگ‌ بی‌ منطق‌ و قدرت‌ طلبانه‌ راجهاد نمی‌نامد. دین‌ عزت‌ و قدرت‌ و حاکمیت‌ است‌، اما این‌ را دستمایه‌ ‌توجیه‌ وسائل‌ ناشرافتمند نمی‌سازد.
اسلام‌، پاسدار حرمت‌ و حقوق‌ انسان ها است‌، تضمین‌ کننده‌ اخلاق‌ و فضیلت ‌است‌، منادی‌ آرامش‌ و امنیت‌ است‌. زشت‌ترین‌ دروغ‌ و ناجوانمردانه‌ترین ‌تهمت‌ را کسانی‌ مرتکب‌ می شوند که‌ اسلام‌ را در مقابله‌ با حقوق‌ بشر و مدنیت‌ و امنیت‌ قلمداد کرده‌ و این‌ را وسیله‌ای‌ برای‌ توجیه‌ قدرت‌طلبی‌ ظالمانه‌‌ خود برعلیه‌ ملت های‌ مسلمان‌ قرار می دهند. ملت های‌ مسلمان‌! علمای‌ دین‌! روشنفکران‌، جوانان‌ و غیرتمندان‌ جهان‌ اسلام‌!
امت‌ اسلام‌ اینک‌ در تیر رس‌ انواع‌ تهدیدها و اهانت ها است‌، استکبار عنان‌گسیخته‌ به‌سردمداری‌ رژیم‌ آمریکا و دلالی‌ و آتش‌ افروزی‌ رژیم ‌صهیونیستی‌، از تجزیه‌ و گسست‌ ملت های‌ اسلامی‌ بیشترین‌ سوء استفاده‌ را می برد. قیام‌ خونین‌ ملت‌ فلسطین‌ و پرچم‌ پر افتخار انتفاضه‌، طراحان‌ سیاسی‌استکبار را خشمگین‌ و سراسیمه‌ کرده‌ و آنان‌ را به‌ اعمال‌ گستاخانه‌ وقدرت‌نمائی‌ دیوانه‌ وار وسوسه‌ می کند. حوادث‌ شهریور ماه‌ نیویورک‌ بهانه‌ ‌زورگوئی های‌ روزافزون‌ کاخ‌ سفید و جنایت های‌ بیسابقه‌‌ دولت‌ صهیونیست‌ درفلسطین‌ شده‌ است‌. پس‌ از عملیـات‌ فاجعــه‌ باری‌ که‌ آمریکـا در افغانستان‌ به‌بار آورد، چهره‌ نظامی‌ و خشن‌ دولت‌ ایالات‌ متحده‌، روز بروز بیش‌ از گذشته ‌فضای‌ جهانی‌ را به‌ نا امنی‌ و جنگ‌ و کشتار تهدید می کند. مبارزه‌ با تروریسم‌ و دفاع‌ از صلح‌ در خاورمیانه‌ به‌ بهانه‌هائی‌ برای‌ خشونت‌طلبی‌ و زورگوئی‌ آمریکا و پوششی‌ برای‌ سلطه‌طلبی‌ و دست‌اندازی‌ به‌ منافع‌ و منابع‌ حیاتی‌ ملت ها تبدیل ‌شده‌اند.
شوخی‌ زشتی‌ است‌ که‌ بانی‌ بیشترین‌ ترورها، و به‌ راه‌ اندازنده‌‌ بیشترین‌کودتاها، و تولید کننده‌‌ مهلکترین‌ سلاح ها، و پشتیبانی‌ کننده‌‌ خطرناکترین ‌تروریست ها، مدعی‌ رهبری‌ مبارزه‌‌ بحق‌ جهانی‌ با تروریسم‌ باشد.و طعنه‌ زنی ‌وقیحانه‌ای‌ به‌ حقیقت‌ است‌ که‌ کشتار زن‌ و مرد و کودک‌ فلسطینی‌ و خراب‌ کردن‌خانه‌‌ فلسطینیان‌ بر سرشان‌ و بیرون‌ راندن‌ آنان‌ از میهن‌ آباء و اجدادیشان‌، طرفداری‌ و دفاع‌ از صلح‌ نام‌ گیرد.
ایران‌ اسلامی‌ ازسوی‌ سردمداران‌ کاخ‌ سفید به‌ اخلال‌ در روند صلح‌ خاورمیانه ‌متصف‌ می گردد. غافل‌ از اینکه‌ تجاوز ناعادلانه‌ به‌ حقوق‌ ملت‌ فلسطین‌ و غصب‌ سرزمین‌ آنان‌ که‌ بدروغ‌، صلح‌ نام‌ گرفته‌ است‌ برای‌ ناکامی‌ و بی‌ سرانجامی‌ خود، محتاج‌ اخلال‌ کسی‌ و دولتی‌ نیست‌. این‌ روند ظالمانه‌ به‌ خودی‌ خود، محکوم‌ به‌زوال‌ و ناکامی‌ است‌، و بیداری‌ غیورانه‌ و فداکارانه‌‌ امروز ملت‌ فلسطین‌ از نشانه‌های‌ حتمی‌ آن‌ است‌.
ایران‌ اسلامی‌ پرچم‌ اسلام‌ عزتمند و و روشن‌ بین‌ و رستگار کننده‌ و آزادیبخش ‌را با تهدید زورگویانه‌‌ مستکبران‌ از دست‌ فرو نمی‌نهد. ایران‌ اسلامی ‌تروریسم‌ را دشمن‌ سعادت‌ بشر می داند و بهای‌ گزافی‌ را در مبارزه‌ باتروریست های‌ دست‌ پرورده‌‌ آمریکا و اسرائیل‌ پرداخته‌ است‌. ایران‌ اسلامی ‌تسلیم‌ زور و تهدید و مرعوب‌ چهره‌‌ عبوس‌ استکبار نمی‌شود. ملت‌ و دولت ‌ایران‌ مواضع‌ شجاعانه‌ و مستقل‌ و خردمندانه‌‌ خود را که‌ درس‌ ماندگار امام‌خمینی‌ عظیم‌ است‌، قدر می دانند و از آن‌ دفاع‌ می کنند. راهپیمائی‌ پر صلابت ‌و سراسری‌ ملت‌ ایران‌ در 22 بهمن‌ امسال‌ پاسخ‌ هوشمندانه‌ای‌ بود به ‌یاوه‌سرایانی‌ که‌ به‌ گمان‌ باطل‌ خود خواستند میان‌ مردم‌ و نظام‌ اسلامی‌ یا میان ‌ارکان‌ اصلی‌ نظام‌، جدائی‌ و فاصله‌ را القاء و یا تبلیغ‌ کنند.ملت‌ و دولت‌ ایران ‌تهدیدها و جنگ‌افروزی های‌ آمریکا را که‌ حاکی‌ از تجاوزطلبی‌ و وحشیگری ‌است‌ محکوم‌ می کنند و منطق‌ ضعیف‌ و رویکرد خشونت‌طلبی‌ آن‌ رژیم‌ رانشانه‌‌ ضعف ها و گسست‌های‌ اساسی‌ و عمیق‌ در بنیان‌ نظام‌ ظالمانه‌ ‌استکباری‌ می دانند.
ملت‌ و دولت‌ ایران‌، ملت های‌ برادر را به‌ اتحاد فرا می خوانند و دست‌ برادری ‌به ‌سوی‌ آنان‌ دراز می کنند؛ علماء و روشنفکران‌ و سیاستمداران‌ و دنیای‌ اسلام ‌درس‌ وحدت‌ و استقامت‌ و معرفت‌ را برای‌ ملت های‌ خود تکرار کنند و جوانان ‌بالنده‌ این‌ نسل‌ را برای‌ رویاروئی‌ با حوادث‌ بزرگ‌ و به‌ دوش‌ گرفتن‌ بار امانتی ‌سنگین‌ و شالوده‌ریزی‌ امت‌ متحد و یکپارچه‌‌ اسلام‌ آماده‌ سازند.
حج‌، نقطه‌ی‌ آغاز و منبع‌ لایزالی‌ برای‌ این‌ مجاهدت‌ عظیم‌ و مبارک‌ است‌.
از خداوند متعال‌ می خواهم‌ که‌ همه‌ شما را با ذخیره‌ای‌ سرشار از معنویت‌ و معرفت‌ به‌میهن‌های‌ خود بازگرداند و دعای‌ حضرت‌ ولی‌الله‌الاعظم‌ را شامل ‌حال‌ امت‌ اسلامی‌ فرماید.
والسلام‌ علیکم‌ و رحمه‌الله
سیدعلی‌ خامنه‌ای‌

 




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.