دلایل برتر ترک سیگار

آیا فردی سیگاری هستید؟ اگر تمام مدت بوی ناخوشایند سیگار بدهید چه می‌کنید؟ خیر نعنا به هیچ وجه کمکی به رفع این بو نمی‌کند و باز هم بوی بد خواهید داد! اما این مشکل شما نیست! پس اگر صدای شما خشن و گرفته
چهارشنبه، 16 فروردين 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
دلایل برتر ترک سیگار
دلایل برتر ترک سیگار
 

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 
 

آیا فردی سیگاری هستید؟ اگر تمام مدت بوی ناخوشایند سیگار بدهید چه می‌کنید؟ خیر نعنا به هیچ وجه کمکی به رفع این بو نمی‌کند و باز هم بوی بد خواهید داد! اما این مشکل شما نیست! پس اگر صدای شما خشن و گرفته به نظر رسد چطور؟ و اگر به نظر پیرتر و چروکیده‌تر از سن واقعی‌تان به نظر رسید چه می‌شود؟ همچنین اگر معتاد به سیگار و دخانیات شده باشید چه خواهید کرد؟ احتمالاً به این دلیل شروع به کشیدن سیگار کردید که در سنین نوجوانی قرار داشته و احتمالاً انجام آن، «جسورانه و معرکه» به نظر می‌رسید، اما چیزی که به عنوان سرگرمی شروع کردید اکنون به یک عادت تبدیل شده است که بخشی از وجود شما را تشکیل داده و با آن احساس راحتی کرده و گرچه عوارض جانبی به همراه دارد، اما به نظر می‌رسد تا به امروز برای شما به خوبی کار می‌کرده است و با آن مشکلی نداشته‌اید. تکرار می‌کنم به نظر می‌رسد که تا حالا به خوبی کار می‌کرده است! زندگی همیشه آنطور که به نظر می‌رسد نیست. شاید دیگران با سیگار کشیدن شما مشکل داشته باشند و شما نداشته باشید اما پس از خواندن این دلایل ترک سیگار که در ادامه 5 دلیل آن آورده شده و در مقاله‌ای تحت عنوان «چند دلیل ترک سیگار» به 5 دلیل دیگر پرداخته‌ایم، باور کنید که شما نیز با آن مشکل پیدا خواهید کرد.

☠ دلایل برتری که بایستی سیگار را ترک کنید

بسیار خوب، می‌دانم که هزاران هزار مرتبه این جمله را شنیده (و یا بر روی پاکت سیگار دیده‌اید) که «کشیدن سیگار برای سلامتی مضر است» و یا « سیگار کشنده است». و همچنین می‌دانم که فکر می‌کنید «همه‌ی ما دیر یا زود می‌میریم بنابراین تا زمانی که یک زندگی نرمال و طبیعی را در پیش دارید این مسئله اهمیتی ندارد! خوب بایستی گفت که لازم است فکر کنید که آیا حقیقتاً یک «زندگی نرمال» دارید! تقریباً تمام افراد سیگاری که می‌شناسم، حقیقتاً اهمیتی به سلامت خود نمی‌دهند به این دلیل که نمی‌توانند ببینند که چگونه سیگار و دخانیات آنها و اطرافیانشان را تحت تأثیر قرار داده است. از سوی دیگر وجود دارند افراد سیگاری که متوجه هستند که چگونه به آرامی خود را به کشتن می‌دهند اما انگیزه و یا قدرت ترک آن را ندارند. خواه به دسته‌ی اول تعلق داشته باشید و یا گروه دیگر، فهرست دلایل ترک سیگار به شما چیزهایی را نشان خواهد داد که نمی‌توانید ببینید و با اطلاع از آنها قدرت و انگیزه‌ی ترک آن را خواهید یافت.

1: تحت نظر و الگو قرار داشتن

خیر منظور من این نیست که بخاطر سیگار کشیدن توسط سازمان بهداشت و درمان تحت نظر و پیگرد قرار داشته بطوریکه قصد داشته باشند شما را جریمه و پشت میله‌های زندان بیندازند، بلکه منظورم این است که اطرافیانتان و به خصوص کودکان و نوجوانان به طور مداوم شما را مشاهده می‌کنند. آیا دارای فرزند هستید؟ و یا در خانواده کودکی وجود دارد که شما را سرمشق خود قرار می‌دهد؟ طبق بررسی انجام شده اکثر کودکان به این دلیل در دوران نوجوانی شروع به کشیدن سیگار می‌کنند که یکی از اعضای خانواده‌شان سیگاری است. آیا مدت زمان زیادی است که این عادت را داشته و دلتان می‌خواهد آن را ترک کرده و یا از آن بگذرید؟

2: تحت تأثیر قرار گرفتن سلامت اطرافیان

جدای از اینکه سرمشق بدی خواهید بود، سیگار کشیدن شما همچنین سلامت و تندرسی اطرافیان‌تان را مختل می‌سازد. آیا در مورد کشیدن غیر مستقیم سیگار و یا سیگار کشیدن غیر فعال چیزی شنیده‌اید؟ آیا متوجه هستید که چگونه دود برخواسته از سیگار شما موجب بروز بیماریهای مزمنی مانند مشکلات قلبی، بیماریهای ریوی و اختلالات تنفسی برای اطرافیانتان می‌شود؟ چه خواهید کرد اگر به شما بگویم سیگار کشیدن شما می‌تواند همسر و کودکانتان را دچار این بیماریها کند، حتی با این وجود آن را ترک نمی‌کنید؟

3: پیش رفتن بسوی تنهایی و انزوا

پاسخ شما به سئوال فوق چیست؟ آیا آن را متوقف ساخته و یا ترجیح می‌دهید تنها باشید، به دور از عزیزان خود تا سیگار کشیدن شما آنها را تحت تأثیر قرار ندهد؟ پاسخ خود را هم اکنون دریافت می‌کنید. افرادی را دیده‌ام که به هنگام پیش آمدن بحث آشنایی و معاشرت از افراد سیگاری دوری می‌کنند. زوج‌هایی را دیده‌ام که در اتاقی جدا از هم زندگی می‌کنند به این دلیل که تاب تحمل دود سیگار را ندارند. کودکانی را دیده‌ام که در سالهای اولیه‌ی زندگی خود دچار آسم شده‌اند به این دلیل که والدینشان نتوانسته‌اند سیگار را ترک کنند. در محل کار، افرادی را دیده‌ام که چهره در هم کشیده و از افراد سیگاری به دلیل آنکه بوی سیگار می‌دهند، فاصله گرفته‌اند. باور کنید، هر کس که به سلامت خود اهمیت می‌دهد ترجیح داده بجای آنکه وقت خود را با یک فرد سیگاری بگذراند، اوقات خود را در کنار یک فرد غیر سیگاری سپری کند.

4: تحت تأثیر قرار گرفتن سلامت فرد

بله می‌دانم که از آن خبر دارید، اما مطمئناً این دلیل بالاترین علت ترک سیگار برای شما است! پیش از شروع اجازه دهید از شما بپرسم که آیا دچار خستگی و تنگی نفس پس از انجام یک ورزش نه چندان شدید و یا بالا رفتن از دو یا سه پله شده‌اید؟ آیا سرفه‌ی صبحگاهی را تجربه کرده‌اید؟ آیا فکر می‌کنید دچار کمبود انرژی شده‌اید؟ آیا دندانهایتان مایل به زرد، پوستتان خشک و چین و چروکهایی بر روی پوستتان ظاهر شده است؟ خوب اگر پاسخ به حتی یکی از این سئوالات بله باشد، آنگاه دلیل خوبی دارید که سیگار را ترک کنید. غیر از آن، یک واقعیت تکراری اما معروف این است که افراد سیگاری مستعد ابتلاء به حملات قلبی و سکته مغزی بوده، ریه‌های آنها از دوده و مخاط پوشیده شده که در نهایت منجر به بروز بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) می‌شود. کشیدن سیگار همچنین علت اصلی سرطان مِن جمله سرطان ریه و سرطان سینه به حساب می‌آید!

5: بروز افسردگی ناشی از کشیدن سیگار

مطالعه دیگری نشان می‌دهد که افراد سیگاری در مقایسه با غیر سیگاری‌ها بسیار مستعد ابتلا به افسردگی می‌باشند. در واقع، شناخته شده است که سیگار کشیدن علت اصلی بروز افسردگی است، این را می‌دانستید؟ نمی‌دانم که آیا به این موضوع توجه کرده‌اید یا خیر اما این نکته من را به فکر انداخت. عمدتاً تمام افراد سیگاری که من می‌شناسم، به نظر در زندگی عصبی، ناامید و یا مضطرب می‌رسند. هنگامی که با آنها صحبت می‌کنید و زبان بدن آن را مشاهده می‌نمایید در واقع تنها و مضطرب به نظر می‌رسند. اینطور فکر نمی‌کنید؟ به هر جهت، خبر خوب این است که کسانی که موفق به ترک این عادت می‌شوند همچنین احتمال دچار شدن به افسردگی شدید را از بین می‌برند. آن را نمی‌خواهید؟
موارد نامبرده 5 دلیل برتر ترک سیگار را نشان می‌دادند 5 دلیل برتر دیگر شامل «تأثیر بر قدرت باروری، تغییر ظاهر و سیمای فرد بر اثر کشیدن سیگار، تحمیل هزینه‌ی خرید سیگار بر فرد، نداشتن زندگی به شکل تمام و کمال، نداشتن زندگی توأم با سلامتی و طول عمر زیاد» می‌شوند، که به تفصیل در مقاله‌ای تحت عنوان «چند دلیل ترک سیگار» به آنها پرداخته شده است.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.