دستور تهیه غذا‌های غیرقابل پس زدن

غذا‌های اشتهاآوربرای كودكان

یافتن غذا‌های خوب و مغذی كه مورد توجه و علاقه كودك قرار گیرد و اشتهایش را برانگیزند و در ضمن به كار طاقت فرسا در آشپزخانه نیازی نباشد، مشكل است. غذا‌های «آسان و سریع» بسیاری در سوپرماركت‌ها در
يکشنبه، 20 فروردين 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
غذا‌های اشتهاآوربرای كودكان
 غذا‌های اشتهاآوربرای كودكان

نویسنده: میشل کندی
مترجم: زهرا جعفری
 


 

 دستور تهیه غذا‌های غیرقابل پس زدن

یافتن غذا‌های خوب و مغذی كه مورد توجه و علاقه كودك قرار گیرد و اشتهایش را برانگیزند و در ضمن به كار طاقت فرسا در آشپزخانه نیازی نباشد، مشكل است. غذا‌های «آسان و سریع» بسیاری در سوپرماركت‌ها در معرض فروش قرار دارند. ولی اغلب حاوی مقادیر زیادی شكر و مواد نگهدارنده هستند. اگر در جستجوی جایگزین‌های خوشمزه‌ای هستید كه خود بتوانید تهیه كنید (و بنابراین از محتویات آن‌ها با اطلاع باشید)، بعضی از دستور‌های تهیه غذا‌های ابتكاری زیر را آزمایش كنید. قابلیت چشیدن و یا حتی شاید دوست داشتن آن‌ها، ضمانت شده است (خوب، تقریباً!). به دست گرفتن آن‌ها برای کودک آسان است، دارای ظاهری چشم نوازند و حفظ و نگهداری آن‌ها ساده است.‌این نوع غذاها حتی اگر موجب جلب توجه كودك نگردند، حداقل ممكن است شما را به تهیه غذای ابتكاری منحصر به فرد خودتان (و یا خود كودكان) ترغیب و تشویق كنند.

‌ایده‌‌هایی برای صبحانه

1-4 سالگی

ایده‌‌هایی برای تبدیل كردن اولین وعده‌ی غذایی روز به غذایی هیجان برانگیزتر. چرا یك كیك فنجانی بدون شكر با قرار دادن سس گوجه فرنگی و كمی‌ پنیر رنده شده و تُست كردن آن، به پیتزای صبحانه تبدیل نشود. روی نان فانتزی‌های كوچولو را می‌توان كمی‌تخم مرغ خاگینه و برفراز ان پنیر رنده و ذوب شده قرار داد و یا روی یك پن كیك لایه نازكی كره بادام زمینی كشید (برش‌هایی موز نیز می‌توانید به كار ببرید). یك نان قیفی بستنی را با ماست و توت فرنگی پر كنید تا صبحانه‌ای جالب توجه (و البته قابل حمل و نقل) به دست كودك داده باشید.

تغییرات و تنوّع روزانه

نان‌های مختلف را مورد استفاده قرار دهید. همان ساندویچ قدیمی ‌كره و مربا وقتی روی نان پیتا تهیه شود، ناگهان بسیار خوشایند می‌گردد. زمانی كه لابه لای نان چاودار قدری پنیر خامه‌ای طعم دار قرار می‌دادم، هرگز فكر نمی‌كردم به چه موفقیت شایانی دست یافته‌ام. از آن به بعد، همیشه دستم به تهیه آن بند بوده است (ساندویچ‌های كوچكی نظیر ‌این، برای سفر نیز غذای بسیار مناسبی هستند.)

غذا‌های رول شده

كودكان غذا‌های رول شده را دوست دارند (نمی‌دانم چرا). بنابراین، برای ناهارشان چند برش كالباس یا ژامبون برداشته، كمی ‌خردل و چند برش خیارشور روی هر یك قرار می‌دهم و آن‌ها را رول می‌كنم و با چند برش سیب در بشقابی سرو می‌كنم. ناهار ساده‌ای است - به اندازه تهیه یك ساندویچ - و به دلایل ناشناخته‌ای، كودكان با علاقه آن را می‌جوند و می‌بلعند!

میان وعده‌‌های مقوی

در زیر، دستور تهیه سریع غذایی سرشار از پروتئین و بدون نیاز به طبخ آورده شده است (اگر چه برای كودكان دارای حساسیت خشكبار و دانه‌‌های آجیلی توصیه نمی‌شود).
آنچه لازم دارید:
1 فنجان كره بادام زمینی، 1/2 فنجان كشمش، 1/2 فنجان پودر شیرخشك بدون چربی، 1/4 فنجان كنجد، 1/4 فنجان عسل، تمام مواد را كاملاً با هم مخلوط كنید. به صورت گلوله‌‌هایی كوچك‌تر از گردو در آورده، در یخچال سرد كنید. حدود 8 عدد خوردنی میان وعده دست می‌آید.

بیسكویت گرانولا

این بیسكویت در منزل به سادگی تهیه می‌شود و مواد آن توسط خود شما قابل كنترل است.
آنچه لازم دارید:
1/2 2 فنجان پرك جو دوسر، 1 فنجان پودر نارگیل، 1/2 فنجان دانه‌‌های آجیلی خردشده، 1/4 فنجان دانه آفتابگردان، 1/4 فنجان كنجد، 1/2 فنجان جوانه گندم، 1/2 فنجان عسل، 1/2 فنجان روغن.
مواد خشك را مخلوط كرده، عسل و روغن را به آن‌ها بیفزایید. روی سینی فر چرب نشده، با ضخامت دلخواه پهن كنید (نیم تا یك سانتی متر مناسب است). در حرارت 275 درجه فارنهایت فر قرار دهید تا قهوه‌ای روشن شود. در صورت تمایل، بعد از طلایی شدن، روی بیسكویت‌ها میوه‌‌های خشك یا كشمش بپاشید. به محض سرد شدن، به صورت مستطیل‌های كوچك ببرید.

پیتزا

این هم دستور تهیه بهترین خمیر پیتزای دنیا، كه طبخ نشده آن در فریزر به خوبی قابل نگهداری است.
آنچه لازم دارید:
3/4 1 فنجان آب گرم، 1 قاشق غذا خوری شكر، 1 بسته (1 قاشق غذا خوری) خمیرمایه خشك، 6 فنجان آرد گندم، 1/4 فنجان روغن زیتون، 1 قاشق غذاخوری نمك.
در یك كاسه بزرگ، آب و شكر و خمیرمایه را خلوط كنید. با فعال شدن خمیرمایه (جوشیدن و كف كردن)، یك فنجان آرد و سپس روغن و نمك را به آن بیفزایید. در مرحله بعد، 1/2 4 فنجان دیگر آرد افزوده با قاشق بزرگی به هم بزنید تا خمیر از كناره‌‌های كاسه جدا شود و به هم بچسبد.
ورز دادن:
روی سطحی تمیز و خشك، حداقل 1/2 فنجان آرد بپاشید. خمیر را روی آن قرار و ورز دهید تا كاملا یكنواخت و یكدست گردد. برای پیشگیری از چسبیدن خمیر به سطح زیرین (و یا دست‌هایتان) گاهگاهی روی آن كمی‌ آرد بپاشید تا یكنواخت و كشسان شود و تا نرم شدن خمیر، به ورز دادن ادامه دهید. سپس آن را به صورت گلوله‌ای در آورده، در كاسه قبلا چرب شده قرار دهید.
با حوله‌ای تمیز روی خمیر را بپوشانید و در محل گرمی ‌قرار دهید (من شخصاً بالای یخچال را ترجیح می‌دهم، گرم و بركنار از جریان هواست). با دو برابر شدن میزان خمیر (و عدم بازگشت آن به حالت اولیه در صورت فشار دادن انگشت در آن)، خمیر را از كاسه خارج كنید.
خمیر را به دو قسمت مساوی تقسیم كنید (نیمی ‌از آن برای یك نان پیتزای 12‌اینچی با ضخامت مناسب كافی است). هر قسمت را با دست كمی‌ پهن كرده، در سینی فر قرار دهی و صاف كنید - اگر طرفدار نان پیتزای نرم و لطیف هستید، كف سینی فر را با كمی‌روغن زیتون چرب كنید و در صورتی كه نان برشته را ترجیح می‌دهید، كف سینی را آرد ذرت بپاشید. مواد مورد علاقه‌تان را روی نان پیتزا قرار دهید و 10 تا 30 دقیقه بر اساس مواد مورد استفاده) در فر كه قبلا تا 475 درجه فارنهایت گرم كرده‌اید، بپزید.

بیسكویت گندم كامل و ملاس جو دوسر

آنچه لازم است:
1/2 فنجان كره یا مارگارین، 1 فنجان شكر سرخ، 2 عدد تخم مرغ، 1/2 فنجان ملاس تیره، 2 فنجان آرد، گندم كامل، 1 قاشق مرباخوری جوش شیرین، 1 قاشق چایخوری نمك، 1 قاشق چایخوری دارچین، 2 فنجان پرك جودوسر، 1/2 فنجان دانه‌‌های آجیلی خردشده، 1/2 فنجان كشمش.
فر را تا 400 درجه فارنهایت گرم كنید. شكر و كره را مخلوط و به صورت كرم یكنواختی در آورید. تخم مرغ‌ها را یكی یكی در آن بشكنید و مخلوط كنید. ملاس را بیفزایید. در كاسه‌ای دیگر، مواد قبلاً آماده شده بیفزایید و خوب به هم بزنید. جو دو سر پرك شده، دانه‌‌های آجیلی و كشمش را در پایان بیفزایید. با قاشق مقداری خمیر برداشته، در سینی فر كه قبلاً چرب شده است قرار دهید و به مدت 8 تا 10 دقیقه در فر قبلاً گرم شده بپزید.

براوانی گندم كامل و پوره سیب بخارپز

آنچه برای خمیر لازم دارید:
1/2 فنجان كره یا مارگارین، 2 اونس شكلات تلخ، 3/4 فنجان شكر، 2 عدد تخم مرغ هم زده، 3/4 فنجان پوره سیب بخارپز، 1/4 قاشق چایخوری وانیل، 1 فنجان آرد گندم كامل، 1/2 قاشق مرباخوری بیكینگ پودر، 1/4 قاشق مرباخوری جوش شیرین، 1/4 قاشق چایخوری نمك.
مواد لازم برای رویه بیسكویت 2 قاشق غذا خوری شكر، 1/4 فنجان دانه‌‌های آجیلی خرد شده، 1/2 فنجان شكلات نیمه شیرین خرد شده قبل از شروع كار، فر را 350 درجه فارنهایت گرم كنید. كره و شكلات را با حرارت ملایم در قابلمه‌ای ذوب كنید. شكر، تخم مرغ، پوره سیب بخارپز و وانیل را بیفزایید و خوب به هم بزنید. آرد، بیكینگ پودر، جوش شیرین و نمك را مخلوط كنید و به شكلات و كره ذوب شده بیفزایید و تا یكنواخت شدن به هم بزنید. خمیر به دست آمده را در سینی مربع شكل چرب شده 8‌اینچی بریزید. مواد رویه را مخلوط كرده، روی خمیر پهن شده بپاشید. به مدت 30 تا 35 دقیقه در فر بپزید و قبل از بریدن، اجازه دهید بروانی كمی ‌خنك شود.

تارت‌ها

در زمان كودكی، من عاشق پای درست كردن مادرم بودم - نه به دلیل خود پای، بلكه به ‌این علت كه بعد از پایان كار، مادر باقی مانده خمیر را در اختیار من قرار می‌داد تا یك تارت كوچولو پخته، با هر آنچه میل داشتم آن را پر كنم. امروزه، من خمیر پای را آماده می‌خرم - هر بسته برای تهیه چهار تا شش عدد تارت كافی است و كودكان می‌توانند با هر آنچه میل دارند، توت فرنگی، موز و...، آن را پر كنند.
برای چسبانك شدن تارت چند عدد مارش مالو (1) ریز به آن اضافه كنید و سپس در فر 325 درجه فارنهایت به مدت 10 تا 20 دقیقه (با توجه به اندازه تارت‌ها و مقدار پر كننده آن) بپزید. به محض طلایی شدن، تارت‌ها را از فر خارج كنید و اجازه دهید سرد شوند، زیرا آب میوه كارامل شده واقعاً داغ است.‌ این شیرینی برای صبحانه و یا در تابستان حتی برای صرف همراه ناهار، بسیار مناسب است.

سیب زمینی شیرین سرخ شده در فر

این میان وعده برای كودكانی كه برای افزایش میزان ویتامین ث و ویتامین آ بدنشان به مصرف بیشتر سبزی‌های زرد نیاز دارند، بسیار مناسب است.
آنچه لازم دارید:
3 عددسیب زمینی شیرین بزرگ، 1 قاشق غذاخوری روغن كانولا، 1 قاشق چایخوری نمك، فررا از قبل از شروع كار تا 425 درجه فارنهایت گرم و سینی آن را چرب كنید. سیب زمینی‌ها شیرین را تمیز كرده، با مقطع یك سانتی متر خلال كنید و در یك كاسه متناسب با مقدارشان بریزید. روغن و نمك را به آن‌ها اضافه كنید و به هم بزنید تا خلال‌های سیب زمینی كاملاً به روغن و نمك آغشته شوند. آن‌ها را به صورت لایه‌ای در سینی چرب شده پهن كنید و در فر قرار داده، بپزید؛ به مدت 30 دقیقه یا تا زمانی كه سیب زمینی‌ها ترد و طلایی شوند. طی ‌این مدت، با یك كتلت برگردان یا انبرك، مرتب آن‌ها را زیر و رو كنید تا یكنواخت سرخ شوند.

سبزی‌ها

تقریباً روش اصلی پخت در مورد كلیه سبزی‌ها یكسان است:
سبزی‌ها را خوب بشویید و خشك كنید (زیرا روغن به سبزی‌های مرطوب و خیس نمی‌چسبد) و به قطعات یكسان تقسیم كنید. هویج را از طول پوست بكنید و تكه تكه كنید، كدوی سبز را به قرص‌هایی به ضخامت 1 سانتی متر ببرید.
سپس، آن‌ها را در كمی‌ روغن زیتون غلتانده و با كمی‌ نمك و فلفل سیاه تازه پودر شده (به منظور حفظ طعم آن) مزه دار نمایید.
در مرحله بعد، آن‌ها را در ماهیتابه داغ بریزید و بپزید. دقت كنید بیش از حد پخته نشوند - زیرا بعد از برداشته شدن از روی شعله اجاق، باز هم تا چند دقیقه با حرارت موجود در خود، پخته می‌شوند.
آماده سازی بعضی سبزی‌ها یك مرحله دیگر را نیز شامل می‌گردد. مثلاً، سیب زمینی ابتدا باید به مدت 10 تا 20 دقیقه در آب نمك جوشانده شود. با توجه به اندازه سیب زمینی، آن را قطعه قطعه كنید و یا به صورت كامل بپزید. بادنجان شبیه به ابر ظرفشویی، خاصیت جذب روغن دارد؛ بنابراین ابتدا مقداری روغن و نمك و فلفل در كاسه ریخته، بادنجان‌ها را در آن بغلتانید و سپس به سرعت در مقادیر كم بپزید.

پی‌نوشت‌:

1. به نام تجاری پف پفی در بازار در دسترس است.

منبع مقاله :
كندی، میشل؛ (1389)، تغذیه كودك، زهرا جعفری، مشهد: مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ اول.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.