نبی رحمت(صلی الله علیه و آله و سلم) از منظر بزرگان

ظهور اسلام در پرتو مجاهدت هاي نبي اكرم(ص) و اهلبيت عليهم السلام نقطه عطف تاريخ بشري است، كه دستاوردهاي بيشمار پيشرفت همه جانبه تمدن كنوني را فرا روي بشريت قرار داده است و كمترين دستاوردها از اين شجره پاك آسماني گسترش خواندن، نوشتن و عالمگير شدن علوم در جهان اسلام و انتقال اين علوم ابتدا به اسپانيا، ايتاليا، آلمان، انگلستان و... ساير ملل و دول اروپا و سپس همه جهانيان شد، بطوري كه بدون اين نقطه عطف آسماني هرگز تمدن هايي چون روم، مصر و ايران
چهارشنبه، 21 اسفند 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نبی رحمت(صلی الله علیه و آله و سلم) از منظر بزرگان
نبی رحمت(صلی الله علیه و آله و سلم) از منظر بزرگان
نبی رحمت(صلی الله علیه و آله و سلم) از منظر بزرگان

نويسنده: دكتر سيدمحمد حسين قدرت




ديدگاه دانشمندان جهان درباره شخصيت پيامبر اعظم(صلی الله علیه وآله)

كلمه الله هي العليا
رسول اكرم محمد ابن عبدالله صلي الله عليه و آله و سلم كلمه الهي بود و كلام الهي فوق همه كلمه ها و انديشه هاست.
بلغت العلا بكماله كشفت الدجا بجماله
حسنت جميع خصاله صلوا عليه و آله
ظهور اسلام در پرتو مجاهدت هاي نبي اكرم(ص) و اهلبيت عليهم السلام نقطه عطف تاريخ بشري است، كه دستاوردهاي بيشمار پيشرفت همه جانبه تمدن كنوني را فرا روي بشريت قرار داده است و كمترين دستاوردها از اين شجره پاك آسماني گسترش خواندن، نوشتن و عالمگير شدن علوم در جهان اسلام و انتقال اين علوم ابتدا به اسپانيا، ايتاليا، آلمان، انگلستان و... ساير ملل و دول اروپا و سپس همه جهانيان شد، بطوري كه بدون اين نقطه عطف آسماني هرگز تمدن هايي چون روم، مصر و ايران باستان راهي به تمدن كنوني نداشتند. دلايل تاريخي اين حقيقت غير قابل انكار بي شمار است. يكي از اين دلايل اقرار مكرر دانشمندان اسلامي و خصوصاً غير اسلامي و اروپايي به اين حقيقت عظيم است كه نمونه كوچكي از آن را هم اكنون پيش رو داريد. متأسفانه جامعه به ظاهر پيشرفته غرب صهيونيزم زده براي مقابله با تعاليم اديان آسماني خصوصاً اسلام عزيز جنگ رواني گسترده اي را آغاز نموده كه پيشقراولان آن سردمداران شناخته شده آمريكا و اسرائيل مي باشند. با كمال تعجب داعيه داران دروغين تمدن و حقوق بشر به علت ضعف و زبوني در مصاف با نورانيت آفتاب عالمگير محمدي(ص) عقده گشايي نموده، بي ادبي پيشه كرده و به ساحت مقدس پيامبر عظيم الشان اسلام اسائه ادب نموده اند. خوشبختانه دانشمندان بنام اين جوامع برخلاف تلاش هاي مذبوحانه و توهين آميز نه تنها پيامبر اسلام را از بزرگان طراز اول تمدن ديني مي دانند بلكه با صراحت تمام بر جهاني شدن دين اسلام بعلت مزاياي بي شمار آن اقرار نموده اند. دقيقاً همين نكته مهم است كه خاطر توهين كنندگان را به درد آورده و آنها را به ورطه بي فرهنگي و توهين كشانده است.
از سوي ديگر در پوشش اين اسائه ادب به ساحت مقدس پيامبر اعظم(ص) درصددند واكنش جهان اسلام را مورد ارزيابي قرار داده تا با سناريوهاي جديد فشارهاي بيشتري را بر مسلمانان جهان به ويژه جمهوري اسلامي ايران وارد كنند.
مخالفت استكبار جهاني با دانش و فناوري هسته اي ايران به عنوان يك حق مسلم و بديهي، معرفي جمهوري اسلامي ايران به عنوان حامي تروريست و ناقض حقوق بشر، دامن زدن به اختلافات قومي و تشديد و تضاد ميان مسئولين نظام، تعميق اختلافات و صف بندي هاي سياسي در جهت ايجاد بحران در وحدت و انسجام ملي و همچنين گسترش فساد و فسق و فجور اجتماعي تنها نمونه هاي زنده و گويايي است كه به صورت علني و آشكار سلطه طلبان و زورگويان غربي و صهيونيستي بر آن اذعان داشته و با اين ترفندهاي شيطاني كانون الهام بخشي اسلام ناب براساس تفكرات امام راحل(ره) و رهبري داهيانه مقام معظم رهبري را مورد هجوم قرار مي دهند. اما اين سردمداران جهانخوار بايد بدانند كه خداي ما «خيرالماكرين» و «متم نوره و لو كره الكافرون» است و با خواست و مشيت الهي و گفته امام راحلمان اين قرن ان شاءاله قرن روشنگري و بيداري اسلامي و قرن غلبه مستضعفين بر مستكبرين است.
تولستوي: نويسنده و فيلسوف
اخلاق گراي معروف روسيه كه آموزه هايش سرمشق رهبران بزرگ سياسي در جهان بوده است در كتاب اسلام و عرب دكتر گستاولوبون صفحه 154 و 159 نظريه صائبي در مورد پيامبر اسلام دارد.
وي كه سرمشق افرادي همچون گاندي بوده چنين مي گويد: «شخص شخيص پيامبر اسلام سزاوار همه گونه احترام و اكرام مي باشد. شريعت پيغمبر اسلام بعلت توافق آن با عقل و حكمت در آينده عالمگير خواهد شد.»

¤¤¤

واشنگتون ايروينگ : نويسنده و كنسول آمريكا در اسپانيا در كتاب Mohamad and his succesors مي گويد: «تمام آيات قرآن محكم و پرمعني مي باشد و از روي شعور نوشته شده است. بنابراين سندي كه باعث تسلي قلب خودمان در دست باشد نداريم.»

¤¤¤

كارل ماركس : فيلسوف سياستمدار و انقلابي آلماني الاصل در قرن 19 با درك عميق از شخصيت پيامبر عظيم الشأن اسلام چنين اظهار مي دارد: «محمد مردي بود كه... از ميان مردمي بت پرست با اراده آهنين برخاست و آنان را به يگانه پرستي دعوت كرد و در دلهاي ايشان جاوداني روح و روان را بكاشت بنابر اين او را نه تنها بايد در رديف مردان بزرگ و برجسته تاريخ شمرد بلكه سزاوار است كه به پيامبري او اعتراف كنيم و از دل و جان بگوييم كه او پيامبر خدا بوده است.»
(كتاب محمد عند علماء الغرب، ص101)

¤¤¤

مهاتما گاندي : در كتاب اسلام شناسي غرب صفحه 36 مي گويد: «حيات شخص پيامبر اسلام بنوبه خود نشانه و سرمشق بارزي براي رد فلسفه عنف و اجبار در امر مذهب مي باشد.
جواهر لعل نهرو: در كتاب نگاهي به تاريخ جهان مي گويد: «مذهبي كه پيامبر اسلام تبليغ مي كرد بواسطه سادگي و راستي و درستي آن و دارا بودن طعم دموكراسي و برابري، مورد استقبال توده هاي كشورهاي مجاور شد.»

¤¤¤

ولتر فرانسوي: در كتاب اسلام از نظر ولتر صفحه 28 و 53 مي گويد: «حضرت محمد بي گمان مردي بسيار بزرگ بود. وي جهانگشايي توانا، قانونگذاري خردمند، سلطاني دادگر و پيامبري پرهيزگار بود. او بزرگترين نقشي را كه ممكن بود در مقابل چشمان مردم عادي ايفا كند در روي زمين ايفا كرد.»

¤¤¤

پيرسيمون لاپلاس: منجم، رياضيدان بسيار معروف فرانسوي قرن 18 و 19ميلادي مي باشد كه نظريات او تحولات بزرگي در نجوم ايجاد كرده يكي از محققين غربي است كه در مورد دين مبين اسلام چنين اظهارنظر نموده است.
«گرچه ما به اديان آسماني عقيده نداريم ولي آئين حضرت محمد(ص) و تعاليم او دو نمونه اجتماعي براي زندگي بشريت است بنابراين اعتراف مي كنيم كه ظهور دين او و احكام خردمندانه اش بزرگ و با ارزش مي باشد و به همين جهت از پذيرش تعاليم حضرت محمد بي نياز نيستيم.»
(مجله مكتب اسلام ارديبهشت 52 صفحه69)

¤¤¤

پرفسور ارنست هگل: يكي از بزرگترين و پرنفوذترين فلاسفه قرن19 و آلماني الاصل در كتاب زندگاني محمد نوشته توماس كارلايل صفحه 48 مي گويد: «اسلاميت طرح خيلي جديد و در عين حال، طرح غيرمخدوش و بسيار عالي توحيد مي باشد.»

¤¤¤

هربرت جرج ولز: نويسنده و محقق انگليسي در كتاب سرمايه سخن مي گويد: «اسلام تنها ديني است كه هر بشر شرافتمند مي تواند بداشتن آن افتخار ورزد، اگر شاخه و برگ هاي اخير آن را بزنند (كه اينكار را امام روح الله خميني در انقلاب اسلامي ايران كرد.) تنها ديني است كه من دريافته ام و بارها گفته ام كه از سر خلقت آگاه است و با راز آفرينش آشنا و همه جا با تمدن همراه است، دين اسلام مي باشد.»
اسلام در آغاز كار از پيچيدگي هاي لاهوتي كه مدتها مايه دردسر مسيحيت شده بود و سرانجام، حقيقت آن را از ميان برد بركنار بود. اسلام كاهن ندارد بلكه گروهي دانشمند و معلم و واعظ دارد و روح رافت و سخاوت و اخوت در آن نافذ است.

¤¤¤

گوته: دانشمند، شاعر، نويسنده معروف آلماني كه تاثير عميقي بر ادبيات آلمان و جهان بجاي گذاشته در كتاب ديوان شرقي و غربي مي گويد: «مندرجات كتاب قرآن ... ما را مجذوب مي كند و به شگفت مي آورد و سرانجام به تعظيم و احترام برمي انگيزد.»

¤¤¤

جورج برناردشو (1950-1856):
بزرگترين نويسنده انگلستان بعد از شكسپير. افكار بلند او در زمينه مذهب- علم- اقتصاد- خانواده و هنر اثر عميقي بر روي مخاطبين خود داشته است. امواج خروشان افكار او در جوامع غربي منجر به روشنگري افكار عمومي مردم مي گرديد. او در رابطه با شخصيت والاي پيامبر بزرگ اسلام چنين مي گويد: «من هميشه نسبت به دين محمد(ص) بواسطه خاصيت زنده بودن شگفت آورش نهايت احترام را داشته ام بنظر من اسلام تنها ديني است كه داراي آنچنان خاصيتي است كه مي تواند تغييرات گوناگون را بخود جذب كند و خود را با اشكال و صور هر عصر منطبق سازد. من درباره دين حضرت محمد(ص) چنين پيش بيني كرده ام كه كيش او براي فرداي اروپا قابل قبول خواهد بود. همانطوري كه در اروپاي امروز هم پذيرش آن آغاز شده است.
من معتقدم كه اگر مردي مانند پيامبر اسلام فرمانروايي مطلق جهان عصر جديد را احراز كند طوري در حل مسائل و مشكلات جهان توفيق خواهد يافت كه صلح و سعادتي را كه بشر بشدت احتياج دارد براي او تأمين خواهد كرد.»

¤¤¤

يوهان ولفگانگ گوته : در كتاب ديوان شرقي و غربي مي گويد: «از حماقت آدمي است كه تنها عقيده شخصي خود را ستايش كند. هرگاه معناي اسلام تسليم شدن به اراده خداوند جهان مي باشد. پس ما همگي- در اسلام- زندگي مي كنيم و مسلمان مي ميريم.»

¤¤¤

ادوارد گيبن : بزرگترين مورخ انگلستان در قرن 18 ميلادي نويسنده مشهور تاريخ سقوط امپراطوري روم درباره قرآن چنين مي نويسد: «از اقيانوس اطلس تا كنار رود گنگ (در هندوستان) قرآن نه فقط قانون فقهي شناخته شده است بلكه قانون اساسي شامل رويه قضايي و نظامات مدني و جزايي حاوي قوانيني است كه تمام عمليات و امور مالي بشر را اداره مي كند و همه اين امور كه به موجب احكام ثابت ولايتغيري انجام مي شود ناشي از اراده خداست. بعبارت ديگر قرآن دستور عمومي و قانون اساسي مسلمين و دستوري است شامل مجموعه قوانين ديني، اجتماعي، مدني، نظامي، قضايي، جنايي، جزايي، و همچنين مجموعه قوانين از تكاليف زندگي روزانه تا تشريفات ديني اعم از تزكيه نفس تا حفظ بدن و بهداشت و از حقوق عمومي تا حقوق فردي تا منافع عمومي و از اخلاقيات تا جنايات و از عذاب و مكافات اين جهان تا عذاب و مكافات جهان آينده، همه را در بردارد.» (كتاب عذر تقصير به پيشگاه محمد و قرآن صفحه 72)

¤¤¤

پرفسور ويل دورانت : مورخ و نويسنده آمريكايي (1885-1981) كه ميليونها نفر در جهان آثار او را مطالعه مي كنند در رابطه با شخصيت بزرگ پيامبر بزرگوار اسلام چنين اظهارنظر مي كند (كتاب پنجگام دين صفحه 185):
«اگربه ميزان اثر اين مرد بزرگ در مردم بسنجيم بايد بگوئيم كه حضرت محمد«ص» از بزرگترين بزرگان تاريخ انساني است. وي درصدد بود سطح معلومات و اخلاق قومي را كه از فرط گرماي هوا و خشكي صحرا بتاريكي توحش افتاده بودند، اوج دهد در اين زمينه توفيقي يافت كه از توفيقات تمام مصلحان جهان بيشتر بود كمتر كسي را جز او ميتوان يافت كه همه آرزوهاي خود را در راه دين انجام داده باشد، زيرا بدين اعتقاد داشت. محمد«ص» از قبايل بت پرست و پراكنده در صحرا امتي واحد به وجود آورد. برتر و بالاتر از دين يهود و دين مسيح و دين قديم عربستان آئيني ساده و ديني روشن و نيرومند با معنوياتي كه اساس آن شجاعت و منعت قومي بود پديد آورد، كه در طي يك نسل در يكصد معركه نظامي پيروز شد و در مدت يك قرن يك امپراتوري عظيم و پهناور بوجود آورد و در روزگار ما نيروي مهمي است كه بر يك نيمه جهان نفوذ دارد.»
منبع: روزنامه کیهان




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.