تورين، پايتخت آلپ و اتومبيل

تورين يا همان « تورينو» شهري مهم در شمال ايتالياست و مركز تجاري و فرهنگي اين بخش از كشور چكمه‌اي است. اين شهر دقيقا در ساحل رودخانه يو واقع شده. رود يو كه از كوه‌هاي آلپ سرچشمه مي‌گيرد. مانند كماني شهر را در برگرفته است. شهر تورين با حومه‌اش بيش از 2 ميليون و 200 هزار نفر جمعيت دارد و پس از رم و ميلان، سومين شهر پرجمعيت ايتالياست. تورين شهرت امروزي خود را مديون
چهارشنبه، 21 اسفند 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تورين، پايتخت آلپ و اتومبيل
تورين، پايتخت آلپ و اتومبيل
تورين، پايتخت آلپ و اتومبيل

مترجم: جهانگير چراتي




تورين يا همان « تورينو» شهري مهم در شمال ايتالياست و مركز تجاري و فرهنگي اين بخش از كشور چكمه‌اي است. اين شهر دقيقا در ساحل رودخانه يو واقع شده. رود يو كه از كوه‌هاي آلپ سرچشمه مي‌گيرد. مانند كماني شهر را در برگرفته است.
شهر تورين با حومه‌اش بيش از 2 ميليون و 200 هزار نفر جمعيت دارد و پس از رم و ميلان، سومين شهر پرجمعيت ايتالياست. تورين شهرت امروزي خود را مديون فوتبال، ورزش‌هاي زمستاني و صنعت اتومبيل‌سازي است. تيم‌هاي فوتبال تورينو و يوونتوس كه از تيم‌هاي پرقدرت و ريشه‌اي ايتاليا هستند، از شهر تورين مي‌آيند. اين شهر در دامنه‌هاي كوه‌هاي آلپ ايتاليا قرار گرفته و ده‌ها مركز و مجموعه ورزش‌هاي زمستاني دارد كه نه تنها مردم شهر، بلكه در پاييز و زمستان شمار زيادي از علاقه‌مندان اين ورزش‌ها از ديگر شهرهاي ايتاليا و اروپا را به خود جذب مي‌كند.
بازي‌هاي المپيك زمستاني 2006 در اين شهر برگزار شده بود. دفاتر مركزي شركت‌هاي بزرگ اتومبيل‌سازي فيات و لانچيا نيز در شهر تورين قرار دارد. به شهر تورين پايتخت آلپ و پايتخت اتومبيل هم مي‌گويند.

شهر كتاب

تورين از قرن اول ميلادي داراي سكنه بوده. به نوشته مورخان و براساس كاوش‌هاي باستان‌شناسان در سال 28 پيش از ميلاد، رومي‌ها يك اردوگاه نظامي در محل تورين كنوني برپا كردند. از آن هنگام بود كه آنجا مورد توجه قرار گرفت. وقتي شهر بنا شد حدود 5 هزار نفر سكنه داشت كه همه آنها در جاهايي زندگي مي‌كردند كه دور تا دورش ديوارهاي بلند ساخته شده بود.
تورين شهري تاريخي با بناهاي زيبايي از قرون گذشته است. چندين موزه و بناي هنري از ديدني‌هاي شهر محسوب مي‌شوند. شهر تورين چندين دانشگاه و دانشكده معتبر دارد كه مهم‌ترين آنها دانشگاه تورين و دانشگاه پلي‌تكنيك اين شهر است. مدرسه عالي مديريت و مدرسه عالي حرفه و فن از ديگر مراكز آموزشي مهم شهر تورين هستند.
تورين يكي از مهم‌ترين كانون‌هاي انتشارات كتاب، مجله و روزنامه در ايتالياست و مردم شهر ميانه خوبي با كتابخواني دارند. جالب اين كه شهر تورين پس از اسكندريه، دريد، دهلي نو، آنتورپ، بلژيك و مونترال، از سوي يونسكو به عنوان پايتخت كتاب جهان در سال 2006 برگزيده شد. نمايشگاه بين‌المللي كتاب تورين، يكي از مهم‌ترين نمايشگاه‌هاي كتاب در اروپاست.

اسكي، ورزش و تفريح اول

مردم شهر تورين تمايل زيادي به گردش، مسافرت و تفريحات سالم دارند. آنها در ماه‌هاي گرم سال به مناطق خوش آب و هواي اطراف شهر بويژه دامنه‌هاي آلپ و كنار رودخانه‌ها و درياچه‌ها مي‌روند و در اوقات فراغت فشار زندگي شهري را از خود دور مي‌كنند.
در ماه‌هاي پاييز و زمستان و اوايل بهار، پيست هاي اسكي ميعادگاه جمعيت كثيري از ساكنان تورين است. مردم شهر در روزهاي تعطيل با صرف يك ساعت وقت يا حتي كمتر، خود را به يكي از مجموعه‌هاي ورزشي زمستاني مي‌رسانند و به ورزش مورد علاقه خود مي‌پردازند. خيلي از توريني‌ها از همان كودكي اسكي را مي‌آموزند. بنابراين اگر به پيست‌هاي اسكي تورين برويد و اعضاي يك خانواده را ببينيد كه همگي با مهارت اسكي مي‌كنند، تعجب نكنيد.
از چند نقطه در داخل شهر، حتي از فرودگاه بين‌المللي آن، اتوبوس‌ها و تاكسي‌هاي زياد، مسافران را به طور مستقيم به يكي از پيست‌هاي متعدد اسكي مي‌برند. 6 مجموعه از ده‌ها مجموعه زمستاني تورين، فقط يك ساعت تا فرودگاه فاصله دارند. 10 مجموعه يك و نيم ساعت و 4 مجموعه يا مكان ورزش‌هاي زمستاني 2 ساعت با فرودگاه فاصله دارند. براي رسيدن به 2 مجموعه هم كه دورترين مكان‌هاي اسكي در تورين هستند، با اتوبوس3 ساعت راه است.
يكي از نزديك‌ترين مكان‌هاي ورزش‌هاي زمستاني به شهر تورين، آلبا نام دارد. پيست دان‌هيل اين مجموعه 10 كيلومتر طول دارد كه 5 كيلومتر آن مجهز به بالابر برقي است. با اين وسيله تا ارتفاع 2400 متري بالامي‌رويد.
منبع:http://www.jamejamonline.ir




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما