نگاه بصیرانه

مقام معظم رهبری(مدظله العالی) «دشمن شناسی» را از حساسترین و فوری‏ترین مسائل جامعه برمی‏شمارند و غفلت از این موضوع را نیز هرگز جایز نمی‏دانند. ایشان می فرمایند:امروزه مسأله شناسایی دشمنان انقلاب و نظام جمهوری اسلامی و تحقیق درباره آنها یکی از حساسترین مسائل جامعه ماست. ما در شناسایی دشمنها نباید غافل باشیم. دشمن را باید درست شناخت و در همه زمانها هم باید شناخت! (1)
چهارشنبه، 21 اسفند 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نگاه بصیرانه
نگاه بصیرانه
نگاه بصیرانه

نويسنده:پژوهشکده تحقیقات اسلامی سپاه

دشمن‏شناسی ازمنظر مقام معظم رهبری(مدظله العالی)
مقام معظم رهبری(مدظله العالی) «دشمن شناسی» را از حساسترین و فوری‏ترین مسائل جامعه برمی‏شمارند و غفلت از این موضوع را نیز هرگز جایز نمی‏دانند.
ایشان می فرمایند:امروزه مسأله شناسایی دشمنان انقلاب و نظام جمهوری اسلامی و تحقیق درباره آنها یکی از حساسترین مسائل جامعه ماست.
ما در شناسایی دشمنها نباید غافل باشیم. دشمن را باید درست شناخت و در همه زمانها هم باید شناخت! (1)
ما باید [همواره‏] آرایش جدید دشمن را بشناسیم و اگر نشناختیم، ... قطعا از بین خواهیم رفت. (2)
استکبار جهانی، دشمن اصلی نظام اسلامی
رهبر معظم انقلاب، افزون خواهان و توسعه‏طلبان پلید و شیطانی نظام سلطه جهانی را که همان گردانندگان نظام استکبار و استبداد بین المللی هستند، اصلی‏ترین، کینه‏توزترین و آشتی ناپذیرترین دشمنان نظام اسلامی می‏داند؛
دشمنان ما «استکبار جهانی» هستند. آنان که می‏دانند نظام جمهوری اسلامی با آنها می‏جنگد . لذا، آگاهانه دشمنی می‏ورزند. (3)
و در توضیح مفهوم «استکبار» می‏فرمایند:
معنای استکبار این است که یک دولت و حکومتی، با تکیه بر قدرت خود، در هر جایی که بخواهد، راه را برای اعمال زور باز ببیند، و به هر ملتی که اراده کند، ضربه بزند و با دخالت در امور دیگر کشورها، زشت‏ترین اعمال نظیر تجاوز، دزدی و آدم‏کشی را مرتکب شود و چنین دولتی از نظر ما «مستکبر است» . (4)
نبردی مقدس و همه جانبه
با در نظر گرفتن مفهوم استکبار و نظام استبداد بین المللی و روحیه طماع و شیطانی آن و با عنایت به اینکه نظام قسط و عدل اسلامی، تکریم و کرنش هیچ قدرتی را بجز قدرت لایزال الهی جایز نمی‏داند، پرواضح است که نبرد و درگیری همیشگی و تاریخی حق و باطل، به صورت رویارویی جدی و گسترده استکبار جهانی با نظام اسلامی خودنمایی کند. امید به تفاهم و دوستی بین این دو نظام، امیدی واهی و خیال باطل است مگر آنکه یکی از دو طرف از اهداف و آرمانهای خود چشم‏پوشی نماید:
استکبار جهانی به خوبی واقف است که اگر اندیشه تمدن و نظام اسلامی وارد صحنه شود، دیگر اثری از آنان بر جای نخواهد ماند. لذا، به مقابله با اسلام و جمهوری اسلامی ایران پرداخته و تا کنون به شکلهای گوناگون علیه آن کارشکنی کرده است. (5)
استکبار با دستگاههای اطلاعاتی و ایدئولوگهای مخصوص خود کاملا تشخیص می‏دهد که کجا، کدام فکر، کدام ملت و حتی کدام شخص برای او تهدید است و سعی می‏کند با تمام قوا این تهدید را از خودش رفع کند. (6)
شناخت ترفندهای دشمن
برای شناخت بهتر دشمن، به عنوان اساسی‏ترین اقدام برای مقابله با او پیش از هر چیز باید با ترفندها، توطئه‏ها و برنامه‏های شوم و ویرانگر دشمن آشنا شد و آنگاه برای رویارویی با او به فکر چاره و تدبیر افتاد.
ولی امر مسلمین، پاره‏ای از مهمترین ترفندهایی را که استکبار جهانی برای مقابله با نظام مقدس اسلامی و اهداف متعالی آن بکار می‏برد، این گونه برمی‏شمرند:
1 ـ ایجاد اختلاف: از ترفندهای قدیمی دشمن نفوذ و ایجاد تفرقه در میان اقشار مختلف جامعه اسلامی برای سودجویی به نفع خود است:
دشمنان ما که هنوز نیات شومی در سر دارند، چشم امید به اختلاف بسته‏اند. آنها از وحدت شما مردم می‏ترسند. لذا ملت ما نباید وحدت خود را به هیچ قیمت از دست بدهد. (7) اگر کسی به تبلیغات دشمن گوش کرده باشد، خواهد دید که بیشترین تکیه آنها امروز روی همین اختلاف است. (8)
دشمن علاوه بر تلاش برای ایجاد اختلاف در سطوح مختلف جامعه بر ایجاد اختلاف در سازمانها و نهادهایی مانند نیروهای نظامی و انتظامی که از حساسیت ویژه‏ای برخوردارند. سرمایه‏گذاری فراوانی می‏کند:
دشمن از روی کمال عناد و خصومت، با القای شایعات، سعی در ایجاد تفرقه میان نیروهای مسلح ما دارد. (9)
2 ـ جوسازی از طریق تبلیغات سوء: تبلیغات دروغین برای گمراه کردن افکار عمومی نسبت به ماهیت انقلاب اسلامی، از دیگر ترفندهای استکبار است:
از بهترین راهها که استکبار جهانی برای مبارزه با اسلام انتخاب کرد، نامیدن انقلاب اسلامی زیر عنوان «انقلاب شیعی» بود. آنها در تبلیغات خود ادعا کردند انقلاب ایران مردم را به تشیع دعوت می‏کند. (10)
ناامید کردن مردم، یکی دیگر از اهدافی است که دشمن در تبلیغات خود دنبال می‏کند؛
استکبار جهانی از طریق... دروغ‏پراکنی... نسبت به جمهوری اسلامی، می‏کوشد تا... مردم را مأیوس و روحیه آنان را تضعیف کند. (11)
امروز تعداد رسانه‏های صوتی و تصویری و مطبوعاتی، که بیشترین تلاش خود را وقف دشمنی با اسلام کرده‏اند، بسیار زیاد و همچنان رو به افزایش است. (12)
3 ـ طرح مسأله جدایی دین از سیاست:
جدایی دین از سیاست که توطئه دیرین دشمنان برای منزوی کردن اسلام و قرآن است باید به شدت محکوم شود و به میدان آمدن دین در همه کشورهای اسلامی در مقابله با سیاستهای استعماری و استکباری باید درس عمومی ملتهای مسلمان شمرده شود. (13)
4 ـ اشاعه فساد و فحشاء: از کارآمدترین ترفندهای دشمن، هویت زدایی فرهنگی، ارائه فرهنگ غربی و بالاخره رواج فساد و بی‏بندوباری بخصوص بین جوانان، در جامعه اسلامی است و بدینوسیله می‏خواهد جوانان را که در واقع بدنه و استوانه جامعه هستند، نسبت به انقلاب و اصول آن بیگانه سازد:
طی قرون گذشته، استعمارگران برای ضایع کردن نسل جوان، برنامه همه جانبه‏ای را در کل جهان سوم ـ از جمله در کشورهای اسلامی ـ به اجرا درآورده‏اند. زیرا به این حقیقت دست یافته‏اند که جوانان با فرهنگ، با اراده و با رشد، سلب کننده آرامش بیگانگان و چپاولگران هستند. غرق کردن نسل جوان در فسادهای گوناگون... یک سیاست پیاده شده استعمار و استکبار است. (14)
دشمنان تلاش می‏کنند، جوانانی که امام آنها را همانند گل تربیت کرده از انقلاب بگیرند . آنها برای شایع کردن فساد در میان جوانان این کشور، برنامه‏ریزی می‏کنند. (15)
5 ـ استفاده از عناصر وابسته: یکی از اهرمهای دشمن، برای اجرای طرحهای خود عناصر مزدور و خود فروخته در داخل و خارج است.
دشمن همواره و در هر زمان به نوعی در صدد فاجعه آفرینی است و برای این منظور عناصر و گروههای پست، فرومایه و خود فروخته‏ای نظیر منافقین و رژیم عراق را به عنوان ابزار و آلت دست خود به کار می‏گیرد. (16)
6 ـ خلع سلاح:
.. طرح خلع سلاح، در خاور میانه به این معناست که این منطقه نفت خیز و ثروتمند، تهیدست و بدون سلاح باشد و قدرتمندان بتوانند در «اوپک» اثر بگذارند و قیمت نفت را در اختیار خود گرفته و کسی جرأت نکند با اراده خود مانع صدور یک قطره نفت شود. این مسأله‏ای نیست که ملتها آن را بپذیرند و ملت ایران اجازه نخواهند داد که درباره‏اش تصمیم بگیرند و استکبار نیز در این سیاست خود موفق نخواهد شد. (17)
راههای مقابله با ترفندهای دشمن
1 ـ حفظ وحدت: از اموری که نقشه‏های دشمن را نقش بر آب می‏کند، حفظ وحدت و مقابله با هرگونه حرکت نفاق‏افکنانه و تفرقه آمیز در شکلهای مختلف آن است؛
به کلیه قشرهای مردم عزیز، مخصوصا کسانی که آگاهی بیشتر نسبت به حقایق موجود جهان و ایران دارند، توصیه می‏کنم که بیش از همه چیز یک عنصر اساسی را همیشه در مد نظر داشته باشند و آن وحدت کلمه و حفظ یکپارچگی عموم ملت است. این را اصل بدانید که باید بر همه گفتارها و کردارها و فعالیتهای فردی و اجتماعی ما حاکم و ناظر باشد. (18)
در این راستا، پرهیز از هرگونه خط بازی و گروه‏گرایی به عنوان یکی از راههای تقویت وحدت و انسجام میان مردم مورد تأکید و عنایت خاص ولی امر مسلمین است؛
ما پیروزیمان را در سایه وحدت کلمه... به دست آورده‏ایم و ملت... باید با دوری جستن از گروه‏گرایی‏ها، خط بازی‏ها و حب نفسها، وحدت کلمه خود را حفظ کند. (19)... و جناحهای مختلف سیاسی با همفکری و تبادل نظر بر نقاط مشترک تکیه کنند و به یکدیگر نزدیک شوند. (20)
برای مقابله با ترفندهای مزورانه دشمن، همدلی و همکاری میان ملت و دولت امری ضروری و اجتناب‏ناپذیر است؛
به همان اندازه که دشمن بر جدایی میان قشرهای مردم و بخصوص میان مردم و مسؤولان، اصرار می‏ورزد ملت باید بر همکاری و همدلی... میان دولت و ملت اصرار داشته باشند. (21)
باید از هر فرصت مناسبی سود جست؛
مسلمانان از اجتماعات بزرگ، مخصوصا اجتماع عظیم حج، باید برای اعلام مخالفت و نفرت خود از توطئه‏های فرهنگی استکبار علیه اسلام و ایستادگی قاطع خود در برابر آن، حداکثر استفاده را بکنند. (22)
2 ـ حضور فعالانه مردم در صحنه: تداوم و حفظ نظام اسلامی، به حضور آگاهانه و همه جانبه مردم در همه صحنه‏هاست، حضوری که شگفتی دشمن را موجب می‏شود:
آمریکا و سلطه‏های ضد اسلامی دیگر، عوامل داخلی، گروهکها، منافقین و غیره، همه در صدد این هستند که به نحوی این حضور مردمی را از ما بگیرند. ما باید در مقابل آنها بایستیم و این حضور مردمی را حفظ کنیم، مردمی بودن، راز اصلی انقلاب ماست. (23)
شما مردم بدانید که حضور شما در این صحنه عظیم و پر خطر توأم با شهادت، توانسته است در سطح دنیای کنونی، انقلابی را نگاه دارد و جامعه‏ای را سازمان دهد که دنیا نسبت به آن شگفت‏زده‏اند. (24)
3 ـ کسب معنویت و توجه به خداوند: یکی از مهمترین عواملی که سبب برتری نظام اسلامی بر دیگر نظامها می‏گردد برخورداری مردم مسلمان از ایمان به خداوند است، همین عامل مردم و کشور را در برابر تمامی توطئه‏های رنگارنگ دشمن حفظ کرده و از این پس نیز می‏تواند حفظ نماید. بنابراین رشد معنوی جامعه و از بین بردن موانع موجود در این راه ضامن تداوم انقلاب و شکست دشمن خواهد بود.
طی ده سال گذشته قدرتهای جهانی، آمریکا، شوروی، ناتو و ارتجاع، بطور یکپارچه و متحد تلاش کردند تا ملت مسلمان ایران را... به زانو درآورند و او را از اسلام پشیمان کنند . اما مبارزان راه خدا سرانجام ضد اسلام را به عقب‏نشینی وادار کردند و آنها نشان دادن که ملت متکی به خداوند متعال از هیچ قدرتی نمی‏هراسد و پا به عقب برنمی‏دارد. (25)
ملتی که بخواهد در برابر امواج طولانی، پولادین باشد و در تعارض و تقابل با استکبار جهانی پیروز و سربلند بیرون آید، تنها در سایه معنویت می‏تواند به این هدف الهی دست یابد. (26)
4 ـ پایداری و مقاومت: مقاومت در برابر حملات دشمن یکی دیگر از راههای مقابله با ترفندهای اوست. همانگونه که ملت مسلمان ایران با استقامت و پایداری خود توانست استکبار جهانی را به خاک ذلت بنشاند و طعم شکست را بر ذائقه او بچشاند. بنابراین استقامت و ایستادگی انسانهای با ایمان، رمز پیروزی ملتها در برابر نظام سلطه است و خودباختگی، ناامیدی و ضعف نفس، باعث نابودی و شکست خواهد بود.
تاکنون همه لطمات جبران‏ناپذیری که به امت اسلامی از سوی استعمارگران دیروز و مستکبران امروز وارد شده، عمدتا ناشی از ضعف نفس و ضعف روحیه دولتها یا ملتها بوده است. ایستادگی ملتها، دشمن را به ستوه می‏آورد و او را در رسیدن به هدفهای متحیرانه‏اش ناکام می‏سازد . (27)
علاوه بر ایستادگی و پایداری در برابر تهاجمات ویرانگرانه دشمن، ابراز وجود، قدرت‏نمایی و شناساندن قدرت برخورد اسلام نیز از جمله اقدامات اساسی بشمار می‏رود؛
مسلمانان باید نشان دهند که جهان اسلام، قدرت برخورد دارد و می‏تواند در برابر تجاوز و دشمنی آمریکا و هر متجاوز دیگری بایستد. (28)
5 ـ آمادگی نظامی: لازمه آسایش و امنیت و مصون ماندن تمامیت ارضی کشور، برخورداری از توان مطلوب نظامی و افزایش کمی و کیفی آن است؛ زیرا همانگونه که یکی از ترفندهای دشمن «دخالت نظامی» است، راه مقابله با آن نیز «آمادگی نظامی است» ؛
مقابله با خصوصیتها و شیطنتهای استکبار جهانی و تداوم انقلاب اسلامی، تنها با آمادگی ... همه مردم بخصوص نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران امکان‏پذیر است. (29)
البته آمادگی دفاعی به معنای جنگ طلبی نیست.
ما نمی‏توانیم توطئه عمیق و عنادآمیز استکبار علیه اسلام و انقلاب اسلامی را مشاهده کنیم و در عین حال به فکر دفاع نباشیم. (البته) ما جنگ‏طلب نبوده و نیستیم اما در فکر دفاع هستیم. (30)
با توجه به موقعیت خاص ایران و اوضاع حاکم بر منطقه و جهان، این آمادگی اهمیت بیشتری می‏یابد؛
آمادگی و غافل نشدن از خطرات، لازمه مسلمان بودن است. اوضاع نظامی و جغرافیایی منطقه بیان کننده آن است که نیروهای مسلح باید تا حد ممکن، حجم و کیفیت توانایی خود را افزایش دهند و این یک تکلیف است. (31)
6 ـ آگاهی و هوشیاری همیشگی: تمام اقشار جامعه و بخصوص نیروهای مسلح باید علاوه بر آمادگی دفاعی و نظامی، از آگاهی و هوشیاری لازم برخوردار باشند:
این جانب از همه آحاد ملت و اقشار گوناگون می‏خواهم که... هوشیاری و توجه به توطئه‏های دشمنان را فریضه انقلابی خود بدانند و نیات پلید دشمنان را از موضعگیریهای سیاسی و تبلیغاتی جهانی آنان و نیز از شایعه‏پردازیها و ایجاد مضیقه‏های اقتصادی کشف کنند و بدانند که در صورت... هوشیاری، همه توطئه‏های دشمن خنثی می‏گردد. (32)

پی‏نوشت‏ها:
.1 روزنامه جمهوری اسلامی، 15/8/ .64
.2 روزنامه اطلاعات، 23/9/ .70
.3 روزنامه جمهوری اسلامی، 15/8/ .64
.4 روزنامه رسالت، 7/10/ .68
.5 پاسدار اسلام، ش .114
.6 روزنامه اطلاعات، 11/8/ .68
.7 روزنامه کیهان، 16/3/1369، ص .6
.8 در دیدار با مجمع بزرگ فرماندهان، 26/6/ .1368
.9 روزنامه رسالت، 13/9/ .1369
.10 روزنامه جمهوری اسلامی، 13/2/ .1364
.11 روزنامه کیهان، 20/10/ .1370
.12 همان، 8/3/ .1372
.13 پاسدار اسلام، ش .104
.14 پاسدار اسلام، ش 104، 15/8/ .1371
.15 همان، ش .109
.16 همان، ش .116
.17 پاسدار اسلام، ش .117
.18 روزنامه رسالت، 14/8/ .1369
.19 همان، 26/6/ .1369
.20 روزنامه جمهوری اسلامی 24/5/ .1370
.21 همان.
.22 پیام حج، تیرماه .68
.23 در مکتب جبهه، خطبه‏های نماز جمعه تهران، 15/3/ .61
.24 همان، 14/12/ .61
.25 همان، 14/6/ .1369
.26 در مکتب جبهه، خطبه‏های نماز جمعه تهران، 18/11/ .1370
.27 روزنامه جمهوری اسلامی، 18/3/ .1371
.28 همان.
.29 روزنامه جمهوری اسلامی، 24/9/ .1369
.30 همان، 30/8/ .1368
.31 همان، 24/9/ .1369
.32 مجله رشد معارف، 18/4/ .1368

 

منبع: نسل کوثر، پژوهشکده تحقیقات اسلامی سپاه




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.