تشنگی بیش از حد

در برخی موارد، تشنگی بیش از حد نشانه ای از شرایط سلامتی می تواند باشد. اگر به دلیل غیر قابل توضیحی رخ دهد، مطمئناً موجب نگرانی خواهد بود.
پنجشنبه، 4 خرداد 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
تشنگی بیش از حد
تشنگی بیش از حد

مترجم: فریبا نوید
منبع:راسخون
 

....................
در برخی موارد، تشنگی بیش از حد نشانه ای از شرایط سلامتی می تواند باشد. اگر به دلیل غیر قابل توضیحی رخ دهد، مطمئناً موجب نگرانی خواهد بود.
از آن جا که انجام چندین عملکرد در بدن امری حیاتی است، اغلب نوشیدن مقدار کافی آب را توصیه می کنیم. احساس تشنگی در فصل تابستان امری کاملاً طبیعی است. با این حال، گاهی اوقات ممکن است فردی بدون هیچ دلیل مشخصی به دفعات احساس تشنگی کند.

علل

در موارد عادی، آب و هوای گرم، خوردن غذاهای تند و غیره موجب تشنگی می شوند. اما، در موارد دیگر، این مسئله می تواند نشانه ای از شرایطی که در زیر آورده شده است، باشد.

دیابت

تشنه شدن به دفعات، یکی از علائمی است که هم در دیابت ملیتوس یعنی دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 و هم در دیابت بی مزه وجود دارد. دیابت، یک بیماری مزمن است که به واسطه سطح بالای قند در خون و کمبود تولید یا جذب هورمون انسولین در بدن مشخص شده است. کاهش وزن، فشار خون بالا، تکرر ادرار و غیره از دیگر علائم دیابت هستند.

هیپرگلیسمی

زمانی که سطح کلسیم در خون افزایش پیدا می کند، هیپرگلیسمی رخ می دهد. این مورد می تواند از دلایل متعددی ناشی شود مانند پر کاری تیروئید، نارسایی غده فوق کلیوی، نارسایی کلیه، مصرف بیش از حد داروهای مدر و غیره. سنگ کلیه، تکرر ادرار، تهوع، استفراغ، تشنگی بیش از حد و مانند آن از دیگر علائم آن می باشند.

کم آب شدن بدن

کم آبی بدن یکی از شایع ترین علل ناشناخته تشنگی در کودکان و همچنین بزرگسالان می باشد. از دست دادن آب و نمک بدن به دلیل ننوشیدن آب کافی، تعریق بیش از حد، استفراغ، یا اسهال می تواند منجر به کم آبی بدن گردد.

دیابت بارداری

دیابت بارداری که به عنوان دیابت بارداری ملیتوس یا GDM نیز شناخته شده است، یکی از انواع دیابت است که در زنان بارداری که قبل از بارداری سابقه ابتلاء به بیماری دیابت نداشته اند، ایجاد شده است. دلیل قطعی این بیماری ناشناخته است. با این حال، اعتقاد بر این است که هورمون های خاصی موجب اختلال در عملکرد انسولین شده که منجر به افزایش سطح قند خون می گردند. در اکثر موارد، پس از تولد بچه، دیابت بارداری از بین می رود.

پریتونیت

پریتونیت بیماری است که از عفونت باکتریایی یا قارچی در صفاق، غشای پوشش دیواره داخلی شکم، ناشی می شود. این بیماری می تواند از دیالیز صفاقی، ایجاد مایع صفاقی، آسیب، و یا آسیب به غشاء ناشی گردد. استفراغ، تشنگی، ضربان قلب سریع، بی اشتهایی، تهوع از دیگر علائم پریتونیت می باشند.

درمان

اگر فردی تشنگی بیش از حد را بدون توضیح هیچ دلیلی به همراه دلایل دیگر تجربه می کند، باید در اسرع وقت با پزشک مشورت کند. اگرچه، هیچ درمانی برای دیابت وجود ندارد، اما انجام اقدامات درمانی به کاهش علائم و تحت کنترل در آوردن بیماری کمک خواهد کرد. مصرف منظم دارو به دنبال یک رژیم غذایی مناسب، سطح قند را تحت کنترل در می آورد.
درمان هیپرگلیسمی به علت آن بستگی دارد. اگر این بیماری از عملکرد نادرست هر غده ای ناشی شود، ممکن است برای برداشتن غده به طور کامل به عمل جراحی نیاز باشد. از سوی دیگر، در موارد خفیف، مصرف داروها نیز می توانند موثر واقع شوند. دیابت بارداری نیز می تواند به عنوان نوع دیگری از دیابت با شیوه ای مشابه درمان گردد. پریتونیت را اگر به دلیل عفونت باکتریایی ایجاد شده باشد، می توان به کمک آنتی بیوتیک ها درمان کرد. ثانیاً، اگر به دلیل تروما ایجاد شده باشد، ممکن است پزشک روش های درمانی مرتبط را تجویز کند.
با تشخیص دادن علت دقیق بیماری، می توان به درمان مناسب و بهبود سریع تر کمک کرد.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما