دعای مطالعه

بزرگترین فایده مطالعه و کتابخوانی آشنایی با عقاید افراد گوناگون و یادگیری در کمترین زمان با کمترین هزینه است.
چهارشنبه، 20 ارديبهشت 1402
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دعای مطالعه

مطالعه یکی از بزرگترین نعمت‌های جهان هستی است که ما را با اندیشه‌ها، عقاید، افکار، آداب و رسوم افراد مختلف جهان آشنا می‌کند.

مطالعه نوعی سفر با ماشین زمان است که ما را در دهه‌ها و قرن‌های گوناگون به چرخش در می‌آورد و با افراد ملل مختلف و نوع اندیشه آنها آشنا می‌کند. مطالعه چیست؟ مطالعه بزرگترین ثروت فردی هر انسان است.

مطالعه یکی از راه‌های ارتباطی ما با افراد موفق و بزرگ جهان است. به نظر شما افراد موفقی که برای ثانیه ثانیه زندگی خود برنامه مخصوصی دارند، آیا وقت به اشتراک گذاشتن اندیشه‌ها و دلایل با موفقیت‌شان با ما را پیدا می‌کنند؟
 

فضیلت علم در احادیث

نمونه های بسیاری درباره ی علم و اهمیت آن در قرآن کریم می باشد که به اندازه ای است که می توان کتابها درباره ی آن نگاشت.

همچنین در احادیث موارد بسیاری در تجلیل از علم و فضیلت علماء یافت می شود که ذیلا به نمونه هایی از آن اشاره می شود:

قال رسول الله: خیر الدنیا والآخرة مع العلم وشر الدنیا والآخرة مع الجهل
خیر دنیا و آخرت همراه علم وشر دنیا و آخرت همراه جهل است.

آنچه پیامبر اکرم خیر دنیا و آخرت می داند، سرچشمه همه خوبی هاست. علم نه فقط در دنیا بلکه در آخرت نیز مایه ی سعادت و نیک بختی است و یک چنین چیزی باید ارزشمند باشد که اینگونه توصیف شده است.

در مقابل جهل منشا و ریشه همه بدبختی ها در دنیا و آخرت دانسته شده است، انسان جاهل روی سعادت را در هیچ یک از دو عالم نمی بیند به همین جهت است که در دیدگاه پیشوایان معصوم ما، مردم سه دسته بیشتر نیستند: یا عالم اند یا متعلم و یا بی ارزش.


قال امیر المومنین: العلم افضل شرف؛ لا شرف کالعلم؛ أشرف الشرف العلم.
علم برترین شرافت است. هیچ شرافتی همچون علم نیست، شریف ترین شرافت ها علم است.

همین شرافت برای علم کفایت می کند که کسی که آنرا خوب بلد نیست مدعی آن می شود و اگر اورا عالم بخوانند شاد می گردد و در نکوهش جهل همین کافی است که جاهل از آن بیزاری می جوید. شرافت و عظمت علم هم نزد مردم است و هم نزد خدا و با معیارهای خداپسندانه.


قال امیر المومنین: ان العلم حیاة القلوب ونور الابصار من العمر و قوة الابدان من الضعف؛
همانا علم حیات دل ها ونوردیدگان است و نیروبخش بدن های ناتوان

علم نوری است که مایه ی حیات روح و قلب انسان است؛ یعنی بدون این نور، قلب زنده نیست و نشانه های زندگی را ندارد. مقصود ار دیدگان در فرمایش امیرالمومنین هم می تواند ابصار القلوب باشد و هم ابصارالعیون، یعنی دیدگان دلها و دیدگان چشم ها، هم چشم دل می شود و هم چشم سر، هردو این ها نور می خواهد قلب انسان بدون نور علم نابینا و چشم انسان هم بدون نور بصر کور است.
 

فواید مطالعه چیست؟

آنطور که گفتم بزرگترین فایده مطالعه و کتابخوانی آشنایی با عقاید افراد گوناگون و یادگیری در کمترین زمان با کمترین هزینه است. اما مطالعه فواید دیگری هم دارد که نمی‌توان از آنها چشم‌پوشی کرد.

الهامات و ایده‌های ذهنی بیشتر می‌شوند، مهارت‌های مختلف زندگی را یاد می‌گیریم، می‌توانیم مسائل زندگی را ساده‌تر حل کنیم و نگاه بهتری به دنیا داریم و موثرتر هستیم.

همچنین باعث می‌شود دایره واژگان خود را بالاتر ببریم، خوش مشرب و خوش زبان می‌شویم و رویاهایمان را زندگی می‌کنیم، با بزرگترین دانشمندان و نویسنده‌های دنیا زندگی می‌کنیم، تمرکز و حافظه بهتری داریم.


اقسام مطالعه

مطالعه برای زیاد کردن علم و سواد
مطالعه برای پرکردن اوقات بیکاری و سرگرمی
مطالعه برای پیداکردن جواب سوالی

 

گروههای مطالعه کننده

گروه اول کسانی است که با صدای بلند مطالعه می‌کنند.
گروه دوم کسانی است که با زمزمه مطالعه می‌کنند.

عیوب این دو گروه این است که مزاحم دیگران می‌شوند، در وقت بیشتری مطالب کمتری را می‌خوانند، چون انرژی بیشتری مصرف می‌کنند زود خسته می‌شوند.
گروه سوم کسانی است که با چشمانشان می‌خوانند (گروه صامت خوان).

حسن کار این گروه این است که مزاحم دیگران نمی‌شوند، از مطالعه خسته نمی‌شوند، چون خوب می‌توانند حواس خود را جمع کنند در نتیجه بهتر یاد می‌گیرند، در وقت کمتر مطالب بیشتری را می‌خوانند.
 

عوامل موثر در یادگیری
داشتن هدف و انگیزه ، میل داشتن به یادگیری ، تمرکز حواس (جمع کردن کلیه حواس) ، واکنش فعال (خط کشیدن به زیر

کلمات مشکل و جمله‌های مهم) ، حداقل یکبار مرور .
 

چگونه تمرکز حواس داشته باشیم؟

وضعیت جسمی : هنگام مطالعه بدنمان باید کاملا راحت باشد.


مکان مطالعه :
مکان مطالعه باید بدور از سروصدا بوده ، همچنین زیاد گرم ، سرد و یا کم‌نور نباشد و بهتر است محلی که در آن مطالعه می‌شود با رنگ سبز نقاشی شده باشد و باید در اتاق مطالعه گلهای طبیعی با رنگهای سبز و زرد موجود باشد و محل مطالعه نزدیک به آشپزخانه و پرنور هم نباشد.


زمان مطالعه :

درسهایی که نیاز به حفظ کردن ندارند بلکه به فکر کردن نیاز دارند (مانند دروس ریاضی و فیزیک) باید به موقع صبح خوانده شود. و درسهایی که نیاز به حفظ کردن دارند باید موقع شب و قبل از خواب و استراحت خوانده شوند.
 

چند توصیه مهم

وضو گرفتن
خواندن دعای مطالعه
هیچوقت با شکم و معده پر و یا خالی مطالعه نکنیم.
فاصله چشمان تا کتاب حداقل 40 سانتیمتر باشد.
پشتمان نباید خم شود برای این کار بهتر است بر روی میز و صندلی مطالعه کنیم.
در حال درازکش نباید مطالعه کنیم.
خود را مقیّد نکنیم که حتما این مقدار کتاب را بخوانیم.
عمیق و با فکر مطالعه کنیم.
از انجام کارهای دیگر در موقع مطالعه خودداری کنیم.

دعای مطالعه



 

دعای مطالعه


خدایا مرا از تاریکیها و خیال بیرون ببر و با نور فهم بزرگوارمان کن و درهای رحمتت را بر ما بگشا و گنجینه‌های مطالعه بر ما عطا کن ای مهربانترین مهربانان.
 

حرف پایانی مقاله مطالعه چیست؟

کتاب خواندن تخصص را بیشتر می‌کند و افراد متخصص 10 برابر افراد معمولی درآمد دارند. با مطالعه کتاب، هورمون کورتیزول در بدن کاهش پیدا می‌کند و احساس شادابی بیشتری خواهیم داشت. هر جایی که برویم، حرفی برای گفتن داریم و با داستان و مثال‌های مختلف می‌توانیم دیگران را متقاعد کنیم.

جایگاه اجتماعی بهتر، گسترش بسته کلمات، مزیت رقابتی، پیدا کردن ایده و ده‌های خوبی دیگر مثل تفکر بهتر؛ پاداش خواندن کتاب است.



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.