کتاب شناسی غدیر(10)

على اصغر بن محمد مروج (مروج الشريعة كرمانى , خراسانى ). كتاب تلخيص <الغدير>علامهء امينى است كه در آن از واقعهء غدير و تواتر آن و سپس استفادهء از حديث و همچنين اشعار عربى در مورد غدير شامل هزار و چهار...
پنجشنبه، 29 اسفند 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کتاب شناسی غدیر(10)
کتاب شناسی غدیر(10)
کتاب شناسی غدیر(10)

( ن )
248 نسيم غدير (فارسى , چاپى )
حسين اثنى عشرى (تهرانى ) .
چاپ ديگر: مؤلف , مشهد, سال 1408ق , 1366ش .
رقعى , 46ص .
اين كتاب شامل احاديثى دربارهء غدير همراه با ترجمهء فارسى آنها است .
249 نظرة الى الغدير (عربى , چاپى )
على اصغر بن محمد مروج (مروج الشريعة كرمانى , خراسانى ).
كتاب تلخيص <الغدير>علامهء امينى است كه در آن از واقعهء غدير و تواتر آن و سپس استفادهء از حديث و همچنين اشعار عربى در مورد غدير شامل هزار و چهار صد بيت به مناسبت هزار و چهار صدمين سال واقعهء غدير, و در آخرفهارس ابحاث كتاب الغدير است .
نكات قابل توجه :
1 مؤلف دو كتاب ديگر در غدير دارد: 1 <غدير روز كمال دين >فارسى 2 <فى رحاب الغدير>عربى .
2 احتمال مى رود اين كتاب (نظرة الى الغدير) و كتاب <غدير روز كمال دين >تقريباً يكى باشند الااينكه اين عربى وآن فارسى است . براى توضيح بيشتر به كتاب <فى رحاب الغدير>مراجعه شود.
250 نفحات الازهار فى خلاصة عبقات الانوار, ج 6ـ9(عربى , چاپى )
تلخيص و ترجمه : سيد على بن نورالدين ميلانى (حسينى , تبريزى ).
مؤسسة البعثة, تهران , 1404ـ 1405 .
چاپ ديگر: دارالكتاب الاسلامى , بيروت .
وزيرى , ج 6 463ص , ج 7437ص , ج 8 418ص , ج 9 426ص .
چاپ ديگر: ناشر: مؤلف , قم , سال 1414ق .
];ك ك وزيرى , ج 6 426ص , ج 7 427ص , ج 8؟ ص , ج 9؟ ص .
كتاب جلد ششم تا نهم از كتاب <نفحات الازهار>كه خلاصهء <عبقات الانوار...>است و اين مجلدات مربوط به حديث غدير, و از جلد اول تا پنجم و نيز جلد دهم در احاديث ديگر است .
در اين كتاب به ترتيب كتاب عبقات پيش رفته و تمام مطالب آن كتاب عظيم را تلخيص و سپس ترجمهء به عربى نموده است . همراه با تحقيقات ديگر و پاورقى هايى كه اكثراً مراجعه و آدرس دهى به مصادر است .
بنابراين كل كتاب به دو بخش سند حديث غدير و دلالت آن تقسيم مى گردد.
در اينجا ـ چنانچه در كتاب عبقات نيز گذشت ـ براى رعايت عموم خوانندگان و تخصصى بودن كتاب فقط به باين چكيده اى از آن كه بيانگر تمام محتواى آن نيز هست اكتفا مى كنيم :
6
در ابتداى اين قسمت مقدمه اى در پنجاه صفحه به عنوان مدخل مطرح شده , و سپس به چند موضوع دربارهء غديرپرداخته است :
الف ـ مؤلفين دربارهء حديث غدير كه از كتاب ابن عقده و طبرى و حسكانى و سجستانى و ذهبى , و عده اى ديگر ازعلماى نام مى برد.
ب ـ تواتر حديث غدير .
ج ـ بحث و بررسى كلام رازى دربارهء حديث غدير كه ضمن آن دربارهء عدم نقل حديث غدير توسط بخارى و مسلم و واقدى و ابن اسحاق و جاحظ و ابن ابى داود و ابن ابى حاتم بحث شده است . سپس درباره اينكه قريش و انصارموالى هستند و اينكه در حجة الوداع اميرالمؤمنين (ع ) حضور نداشته و جواب منكرين تواتر حديث غدير بيان شده است .
7
در اين جلد صد و شصت و دو نفر از راويان حديث غدير كه ذكر شده است , و مؤلف كتاب به عنوان ملحقات صدو هشتاد و نه نفر ديگر را ذكر كرده است .
8
اين جلد مربوط به دلالت حديث غدير و معناى كلمهء <مولى >است . ابتدا چهل و سه نفر از كسانى كه مولى را به معناى اولى قبول كرده اند ذكر شده و سپس اعترافاتى از علماى كلامى دربارهء معناى اولى براى مولى آمده و در نهايت ];ّّاعتراف خود ابوبكر و عمر دربارهء معناى مولى ذكر شده است . سپس حديث غدير بالفظ <من كنت أولى به من نفسه ...>آمده است و بعد از آن به معانى مولى پرداخته و هفت معنى براى آن ذكر كرده و در ضمن آن به احاديثى بالفظ <من كنت وليه فعلى وليه >اشاره شده است در اينجا بحثى دربارهء كلام ابوزيد در معناى مولى مطرح شده و سپس بحث يگردر رد نقض دربارهء لزوم استعمال كلمهء <مولى منك >بجاى <أولى منك >در ادبيان عرب ذكر شده است . سپس درباره ءكلام ابوعبيده دربارهء معناى مولى بحث شده است . در بخش بعدى وجوه دلالت حديث غدير بر امامت اميرالمؤمنين (ع ) مطرح شده است . و ضمن آن آيه تبليغ , آيهء اكمال دين , شعر حسان , شعر اميرالمؤمنين (ع ), شعر قيس بن سعد,آية سأل سائل را آورده است .
9
در اين جلد مناشدهء اميرالمؤمنين (ع ) با چهل و چهار راوى , انكار ابوالطفيل نسبت به حديث غدير, كلام پيامبر(ص ) <ألست أولى بالمؤمنين من أنفسهم >, حديث غديردر <المستدرك على الصحيحين >, يگانگى سياق حديث غديرو حديثى كه بخارى آورده , حديث غدير با لفظ <ان علياً بعدى مولاه >كلام ابن حجر مكى مستند به فهم شيخين حديث مسلم : <لايقل العبد لسيده مولاى فان مولاكم الله >, كلام حضرت فاطمه (ع ): <أنسيتم قول رسول الله يوم غديرخم >, حديث غدير به لفظ: <من وليكم ؟... من كان الله وليه فهذا وليه >, حديث غدير با لفظى كه از ميان وجوه مطلوب است استدلال به كلام ابن حجر مكى در حديث غدير, شروع حديث به جملهء <ان الله مولاى و انا مولى المؤمنين وأولى بهم من أنفسهم .>قول ابى ايوب و عده اى : <السلام عليك يا مولانا>با استناد به حديث غدير, به عمر گفته شد:رفتارى كه با على (ع ) دارى با هيچيك از صحابه ندارى ؟ گفت : او مولاى من است , كلام عمر به كسيكه از قضاوت اميرالمؤمنين (ع ) سر پيچى نمود: و الى بر تو مى دانى او كيست ؟ او مولاى من است , تهنيت در روز غدير <بخ بخ لك ياعلى >كلام پيامبر (ص ) <من كنت ملاه فعلى مولاه أوحى الى فى على و انه أميرالمؤمنين و سيد المسلمين و قائد الغرالمحجلين >, خطبهء غدير چنانچه در توضيح دلائل آمده , كلمات پيامبر (ص ) در روز غدير <لكن على بن أبى طالب أنزل الله منى بمزلتى منه >, <هذا وليى و المودى عنى >, <من كان الله و أنا مولاه فهذا على مولاه يأمركم و ينهاكم >, <من كنت وليه فعلى وليه و من كنت امامه فعلى امام , اعتراف مشاهير علماى عامه به مفاد حديث غدير, ادعاى اينكه سبب ايراد خطبهء پيامبر (ص ) وقوع بعضى از آنها نسبت به اميرالمؤمنين (ع ) بوده است و قرينه قرار دادن اين را براى اراده ءمحبت , ابطال حمل امامت بر امامت تصوف با ده وجه .>
نكات قابل توجه :
];ّّ1 مجلدات حديث غدير از عبقات توسط حاج شيخ عباس قمى نيز به فارسى خلاصه و با نام <فيض القدير فيمايتعلق بحدث الغدير>است .
كتاب ديگرى به نام <تعريب عبقات الانوار>از سيد هاشم عاملى به چاپ رسيده است كه تلخيص و ترجمهء عربى مجلدات غدير از عبقاب است .
2 اين كتاب ابتدا با نام <خلاصة عبقات الانوار>و نيز با نام <عبقات الانوار>به چاپ رسيده است .
3 براى توضيحات بيشتر به كتاب <عبقات الانوار...>مراجعه شود.
251 النهج السوى فى معنى المولى و الولى (عربى , چاپى )
محسن على بن حسن جان بلتستانى (پاكستانى , منتو كوى ) .
چاپ : مطبعة الاداب , نجف , 1389 , 1968م .
وزيرى , 136ص .
اين كتاب دربارهء حديث غدير و معنى كلمهء <مولى >به طور مفصل و تحقيقى و نيز تفسير آيهء <انما ولكم الله ...>است , و بيشتر بحث در كلمهء <مولى >است كه در بخشهاى مختلف ليكم تحقيقى كامل نموده و به ممعانى و اشكالات و جواب از آنها و بقيهء جوانب اين كلمه پرداخته و كتاب جامع و علمى و كم نظير در اين باره است .
كتاب پس از اهداء مقدمه اى در تواتر حديث غدير دارد و سپس شروع به ابحاث كلمهء <مولى >نموده كه به اين شرح است :
الف ـ معنى مختلف <مولى >در لغت , كه ده معنى شمرده است : 1 <مولى >به معنى اولى است شامل : 1 نصوص أعلام بر اين مطلب : فريق اول : كسانى كه در تفسير آيه هاى قرآن آورده اند كه پنج مورد شمرده فريق دوم : كسانى كه تصريح به معناى اولى براى اين كلمه به طور مطلق نموده اند, فريق سوم : كسانى كه معناى اولى را در بعضى از اشعارعرب گفته اند.
2 اشكال فخر رازى بر معنى اولى : كه دو اشكال نقل نموده و جواب مى دهد.
3 معانى ديگر كه ممكن است از <مولى >استفاده شود: 1 متصرف در امور 2 متولى امور كه اول : كلمات اهل لغت در اين معنى براى <مولى >را نقل مى كند كه هفت قول است , و دوم : قرائنى كه اين معنى را ثابت مى كند, كه بيست قرينه را به طور مفصل و فنى بيان مى نمايد.
];ّّب ـ معنى كلمهء <مولى >در احاديث كه ده حديث مى شمارد. و سپس نظريات هفت نفر از بزرگان عامه در مفاد وفهم از حديث را بيان نموده است .
بعد از آن آيه : ولايت <انما وليكم الله ...>را مطرح نموده و سپس مصادر نزول آن دربارهء اميرالمؤمنين (ع ) واجتهادهاى عامه در اين باره و در مقابل نص آيهء را آورده كه چهار نظريه از عامه نقل و يك به يك جواب داده است .
سپس مفاد آيهء را بيان نموده و اشكال در آن را مطرح و جواب مى دهد, و نيز مناشدهء اميرالمؤمنين (ع ) به اين آيهء راآورده است .
در آخر فهرست مطالب و مصادر تدوين شده است .
نكات قابل توجه :
1 مصادر كتاب در حديث , تفسير و غيره و به خصوص لغت تقريباً همه از كتابهاى عامه و صدو شصت و يك كتاب هستند .
2 در ابتداى كتاب تقريظ علامهء حاج آقا بزرگ تهرانى كه در اواخر عمر بارى كتاب نوشته و آنرا با الفاظى بالا ستوده آورده شده است .
252 نهج الولاية (شرح خطبهء غديريهء مولا اميرالمؤمنين (ع )) (فارسى , چاپى )
سيد كاظم ارفع .
تربيت , تهران , چاپ اول , سال 1374ش .
رقعى , 178ص .
اين كتاب خطبه اى را كه اميرالمؤمنين (ع ) در زمان خلافت خود در روز عيد غدير ايراد فرموده شرح كرده است .
( و )
253 واقعهء غدير كاخلاصه (غدير كى دن رسول خدا (ص ) كاخطبه ) (اردو, چاپى )
گردآوردنده : مؤسسة الامام صاحب الزمان (ع ) (مشهد).
ناشر, همان مؤسسه .
رقعى , 16ص .
در اين كتاب خطبهء غدير از چند عامى و شيعى و نيز داستان غدير آمده است .
نكته قابل توجه :
اين كتاب ترجمهء كتاب <حساسترين فراز تاريخ خطبهء رسول خدا (ص ) در روز غدير خم >است .
254 واقعهء غدير و فضيلت عيد غدير بر ساير اعياد(فارسى , چاپى )
عباس حيدر زاده .
دارالكتب الاسلامية, تهران .
رقعى , 146ص .
255 الوصية النبوية للامة الاسلامية فى حجةالوداع (عربى , چاپى )
فاروق حمادة.
داراحياء العلوم , بيروت , چاپ دوم , سال 1992م .
لولاية (احمد بن محمد) = حديث الولاية (عربى , خطى )
256 ولايت علوى در روايت نبوى (فارسى , چاپى )
معاونت امور فرهنگى وزارت ارشاد اسلامى (تهران ).
نشر: وزارت كشور جمهورى اسلامى ايران , سال 1415ق , 1374ش .
كتاب خطبهء پيامبر (ص ) در روز غدير به ضميمهء زيارت اميرالمؤمنين (ع ) در آن روز است .
];ك ك لولاية فى طرق حديث الغدير (طبرى ) = الرد على الحرقوصية (عربى , خطى )
257 الولاية الكبرى (عربى , خطى )
سيد مهدى بن على غريفى (بحرانى , موسوى , نجفى ) م 1433ق .
الذريعة ج 25ص 143ش 837 ج 15ص 163
الغدير, ج 1ص 158ش 23
در اين كتاب طرق حديث غدير را از شيعه و عامه نقل نموده و شامل دو بخش است : 1 طرق حديث غدير 2عبارات احاديث غدير هماره با سندهايشان , و سپس جدولهايى نظير كتاب <جنات الخلود>براى احاديث تنظيم گرديده و احاديث داخل آنها قرار داده شده است .
نكات قابل توجه :
1 علامه حاج آقا بزرگ تهرانى گفته : كتاب از جمله تأليفات مؤلف است كه خود او براى ايشان معرفى نموده وايشان دو نسخه از آن ديده است : 1 نسخه اى به صورت طومار كه نام <طرق حديث الولاية لاميرالمؤمنين >بر آن نوشته شده بود 2 نسخه اى كه نزد پسر مؤلف بوده در سى و پنج صفحه با خطوطى پى در پى كه كتابشناسى از اين نسخه نوشته شده است .
2 در الغدير از قول فرزند مؤلف در احوالات پدرش كتاب را يادآور شده است .
3 چنانچه در الذريعه آمده و گفته شهد نام اين كتاب در نسخهء طومارى آن <طرق حديث الولاية لاميرالمؤمنين (ع )است , با اينكه مؤلف الذريعه در آنجا ارجاع به جلد پانزده نيز كرده است .>
همچين در كتاب <الغدير>علامه امينى از اين كتاب با نام <حديث الولاية فى حديث الغدير>و در كتاب <الغدير فى التراث الاسلامى >با نام <كتاب الغدير>ياد شده است .
لولاية كتاب من روى غدير خم (احمد بن محمد) = حديث الولاية (عربى , خطى )
( ه )
258 هات الغدير (اردو, چاپى )
سيد سبط الحسين بن رمضان على جايسى (تقوى , سبزوارى , هندى , حسينى , لكنهوئى ) م 1372ق , 1953م .
چاپ : سيد على عابد لكنهوئى , مطبعة اثنى عشرية, دهلى (هند).
الذريعة ج 25ص 149ش 2
نكات قابل توجه :
1 مؤلف كتاب نوهء دخترى سيد على محمد بن محمد نقوى (تاج العلماء) مؤلف <الرحيق المختوم >در موضوع غدير است .
2 درالذريعه نام كتاب را آورده ولى مؤلف آن را بيان ننموده است همچنين در طبقات أعلام الشيعة (قرن چهارم ,نقباد البشر) نام اين كتاب را در تضنيفات مؤلف ياد آور شده است .
3 دو كتاب ديگر به نامهاى <حديث غدير كى سرگذشت >و <الحجر الدامغ المشتهر بالعذاب الواقع >از سيد سبطالحسن بن وارث حسين جايسى معرفى شده است كه نبايد با اين كتاب اشتباه شود.
259 هديهء عيد غدير (فارسى , چاپى )
سيد مرتضى شجاعى .
ناشر: مؤلف , چاپ اول , سال 1410ق , 1368ش .
جيبى , 24ص .
نكته قابل توجه :
اين كتاب به صورت هديه در اختيار علاقمندان قرار گرفته است .
( ى )
260 يادبود غدير (فارسى , چاپى )
محمد ربانى .
اصفهان , سال 1394ق , 1352ش .
؟, 8 .
261 اليوم (فارسى , خطى )
محمد بن ابراهيم اصفهانى (حاج رئيس , حائرى , نجفى ) .
الذريعة ج 5ص 302ش 245
كتاب در بيان نزول آية <اليوم أكملت لكم دينكم و...>در غدير, و اثبات اكمال دين و اتمام نعمت به نصب اميرالمؤمنين (ع ) براى امام در آن روز است .
نكته قابل توجه :
مؤلف اين كتاب را در سال 1363ق در كربلا به اتمام رسانده است .
262 يو الانسانية(عربى , چاپى )
سيد رضا بن صدر الدين صدر.
قم , سال 1412ق .
اين كتاب به مناسبت چهاردهمين قرن غدير و نيز كنفرانسى كه در لندن در سال 1410به همين مناسبت برگزار شدتأليف شده كه مؤلف نيز در آن كنفرانس شركت داشتند.
263 يوم الغدير(عربى , خطى )
حسين بن عبيدالله غضائرى (ابوعبدالله , بغدادى ) م 411 .
رجال النجاشى ص 69ش 166
];ك ك خلاصة الاقول (علامهء حلى ) ص 50
لسان الميزان ج 2ص 363ش 2752
سيرأعلام النبلاء ج 17ص 329ش 200
ميزان الاعتدلال ج 1ص 541ش 2023
ايضاح المكنون ج 2ص 358
رياض العلماء ج 2ص 130
تنقيح المقال ج 1ص 333ش 2965
بهجة الامال ج 3ص 278
فرج المهموم ص 97ب 3ح 15
الذريعة ج 25ص 303ش 248
أعيان الشيعة ج 6ص 85
الجامع فى الرجال ج 1ص 611
معجم رجال الحديث ج 6ص 19ش 3481
نكات قابل توجه :
1 شيخ طوسى در كتاب الرجال ص 470ش 52فرموده : تصانيف ابن عضائرى در <الفهرست >بيان شده , درحاليكه در <الفهرست >چنين چيزى نيست , چنانچه علامهء تسترى در قاموس الرجال ج 3ص 476ش 2187 و علامه سيد عبدالعزيز طباطبائى در كتابش <الغدير فى التراث الاسلامى >ص 63ش 15بعد از مقابله با ده نسخهء و نيز <رجال النجاشى >همه گفته اند كه در هيچ جايى از كتاب <الفهرست >مصنفات مؤلف يافت نشد.
2 در قاموس الرجال و الكنى و الالقاب ج 2ص 496بخشى از كلام نجاشى را نقل كرده و بقيهء كلام او و نام كتاب رانقل ننموده اند.
3 تقريباً تمام رجاليين شيعه و عامه كتاب را از نجاشى نقل نموده اند و كسانى كه تصريح به نام نجاشى نموده اند نيزواضح است كه از او نقل كرده اند.
البته شايد مأخذ بعضى كتب عامه نجاشى نباشد.
4 نجاشى گفته است كه مؤلف اجازهء تمام كتابهايش را به او داده است .
];ّّ5 مؤلف كتاب از بزرگان علماى شيعه و استاد نجاشى و شيخ طوسى است .
264 يوم الغدير (فارسى , چاپى )
مهدى على بن نواب جعفر حسن هاشيم (نواب , مهدى على خان , عظيم آبادى , هندى ).
با اهتمام : سيد وزير على در مطبعهء فيض مطلع صبح صادق پتنه بسامى گرى , كلكته (هند), سال 1302ق .
وزيرى , 319 .
در اين كتاب مباحثى ابتدا دربارهء امام و جوانب آن و نيز زندگانى اميرالمؤمنين (ع ) و نيز فضايل و ديگر جوانب حضرتش و سپس مطاعن خلفاى ثلاثهء عامه و علمايشان بيان شده , و گويا مولف غدير را مظهرى از تشيع فرض نموده و اين ابحاث بحث كرده است , از يان نظر شبيه كتاب <الغدير>علامه امينى است .
در اين كتاب شامل ده بخش با عنوان <منزل >و سپس خاتمه در پنج بخش با عنوان <آهنگ >است .
توضيح اين بخشها چنين است :
منزل اول : معنى لفظ امام , منزل دوم : وجب نصب امام منزل سوم : نصوص بر امامت منزل چهارم : عصمت وشرايط امامت , كه هشت شرط مى شمارد منزل پنجم : وجوب معرفت و ولاى امام منزل ششم : حسنات گفتن و شنيدن و نوشتن فضايل ائمه (ع ) و فرستادن صلوات بر محمد و آل محمد (ص ) منزل هفتم : در بيان فضايل و معجزات اميرالمؤمنين (ع ), كه شامل شش بخش با عنوان <فرسخ >است : فرسخ اول مختصرى از ولادت فرسخ دوم : فضايل آنحضرت فرسخ سوم : بيان مناقب فرسخ چهارم : احاديث فضايلى كه به عالم بالا مربوط است فرسخ پنجم : حالات ظاهرى و كمالات باطنى و نفسى و بدنى آن حضرت , كه هشت منقبت مى شمارد. فرسخ ششم : معجزات منزل هشتم :فضايل عيد غدير منزل نهم : حكايات بناى خانهء كعبه و چگونگى حجة الوداع و كيفيت روز غدير خم منزل دهم :اعمال روز عيد غدير.
سپس خاتمه در پنج بخش با عنوان <آهنگ >است : آهنگ اول : مطاعنى كه هر سه خليفه در آنه شريكند: كه چهارده طعن بيان نموده است آهنگ دوم : مطاعن ابوبكر بن ابى قحافه , كه بيست و سه طعن آورده آهنگ سوم : مطاعن عمر بن خطاب , كه بيست و نه طعن شمرده , از آنها حال او هنگام رمگ است آهنگ چهارم : مطاعن عثمان بن غفان , كه هفده طعن آورده آهنگ پنجم : مطاعن علماى عامه , كه شانزده نفر را شمرده و طعن هايشان را بيان مى كند.
در آخر چند شعر تاريخ چاپ (سال 1302ق ) به حروف ابجد تنظيم شده است .
];
ّّ265 يوم الغدير (عربى , خطى )
سيد عبدالرزاق بن عباس مقرم (موسوى ) م 1396ق .
266 يوم الغدير اكبر عيدللمسلمين (عربى , چاپى )
محمد حسن قبيسى (عاملى )
چاپ چهارم : مؤلف بيروت (لبنان ), سال 1402ق , 1982م .
چاپ ديگر: تهران , افست از چاپ بيروت .
وزيرى : 64ص .
اين كتاب جلد ششم از سلسلهء پنجا جلدى است كه مؤلف تأليف نموده و نام كلى آنها را <الحلقات الذهبية>گذارده است .
در اين جلد از صفحه 1تا 64دربارهء غدير و از صفحهء 65تا 96دربارهء مضرات سيگار و مطالبى دربارهء طلب علم دارد!
اما بخش غدير شامل عناوين زير است :
1 داستان مختصر غدير و قسمتهايى از خطبه غدير 2 شمارش سى و دو شاعر از شعراى عرب كه اشعارى درغدير سروده اند, همراه با قسمتى از اشعارشان 3 عيد غدير در اسلام : الف ـ عيد غدير ب ـ حديث تبريك گوئى ج ـبرترى روز غدير د ـ مستحبات روز عيد غدير ه زيارت عيد غدير.
نكات قابل توجه :
1 نامهاى ديگر كتاب 1 <الحلقاب الذهبية, ج 6 2 ><الحلقة السادسة من الحلقات الذهبية>به طوريكه روى جلدچاپ شده 3 <كتاب الغدير>چنانچه علامه فقيد سيد عبدالعزيز طباطبائى در الغدير فى التراث الاسلامى ص 193ش 93گفته است .
2 در اين كتاب اكثراً از منابع عامى استفاده شده است .
3 كتاب بارها به چاپ رسيده ولى آنچه در دسترس بود نوشته شد.
4 لازم به تذكر است كه علامهء سيد عبدالعزير طباطبائى در <الغدير فى التراث الاسلامى >چاپ سال 1402ق ,1982م را به عنوان چاپ سوم آورده اند, در حاليكه در چاپى كه ديده شد اين تاريخ در چاپ چهارم بود .];
ّّ267 يوم الغدير حق الامير (عربى , چاپى )
محمد بن عبدالله خطى (ابوعزيز) .
نجف , سال 1371ق .


منبع: www.balagh.net




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط