اطلاعات تغذیه‌ای چای سبز

در چند سال گذشته، چای سبز به دلیل فوائد سلامتی بخش بی حد و حصر خود مورد توجه همگان قرار گرفته است. چای سبز و کاهش وزن تقریباً مترادف یکدیگر بوده و همچنین سم زدایی چای سبز در این راستا قرار دارد.
چهارشنبه، 31 خرداد 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
اطلاعات تغذیه‌ای چای سبز
اطلاعات تغذیه‌ای چای سبز

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

در چند سال گذشته، چای سبز به دلیل فوائد سلامتی بخش بی حد و حصر خود مورد توجه همگان قرار گرفته است. چای سبز و کاهش وزن تقریباً مترادف یکدیگر بوده و همچنین سم زدایی چای سبز در این راستا قرار دارد. بنابراین، آیا چای سبز حقیقتاً برای شما مفید است؟ اجازه دهید با کمک اطلاعات تغذیه‌ای آن به پاسخ این سئوال برسیم.
«نوشیدن چای ... خواه پس از یک وعده‌ی غذایی رضایت بخش باشد و یا به هنگام استراحت بسیار لازم در ساعات کاری خود، با ایجاد وقفه‌های طراوت بخش و فوق‌العاده روزمان را می‌سازد» ــ موتسوکو توکوناگا در «طعم‌های نو در چای سبز».
این روزها همه به مصرف چای سبز گرایش پیدا کرده‌اند. چای سبز به منظور کاهش وزن، چای سبز جهت کاهش خطرات ابتلاء به سرطان، چای سبز برای سلامت قلب و عروق، فوائد چای سبز برای زنان باردار ... این فهرست ادامه دار است. حتی باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده در تلاش برای محدود کردن مصرف کافئین خود به نوشیدن چای سبز روی آورده است. چینیها از خواص چای سبز جهت درمان بیماریها به مدت 4000 سال است که استفاده می‌کنند. پس چه چیز چای سبز را یک نوشیدنی قدرتمند می‌سازد؟ بدون شک ارزش غذایی آن است که این چای را آنقدر سلامتی بخش ساخته است.

ارزش غذایی چای سبز

صد میلی‌لیتر چای سبز حقایق و اطلاعات ذیل را دربرمی‌گیرد.
• چای سبز هیچ اثری از چربی در خود ندارد. هیچ گونه چربی اشباع شده، اشباع نشده مونو (با یک پیوند دوگانه) و اشباع نشده پلی (با چند پیوند دوگانه) و یا چربی ترانس نداشته و بنابراین هیچ کالری از چربی بدست نمی‌آید.
• صد میلی‌لیتر از آن حاوی 2ر0 گرم کربوهیدرات و پروتئین بوده و از هیچگونه محتوای کلسترولی برخوردار نیست.
• در خصوص مواد معدنی، این چای حاوی 27 میلی‌گرم پتاسیم (جهت تنظیم تعادل آب، فشار خون و عملکرد قلب و عروق)، 3 میلی‌گرم سدیم (جهت تحریک انقباض عضلانی)، 3 میلی‌گرم کلسیم (به منظور سلامت دندان و استخوان)، 2 میلی‌گرم منیزیم (برای تولید انرژی)، و مقادیر بسیار کم مس (01ر0 میلی‌گرم)، آهن (2ر0 میلی‌گرم) و منگنز (31ر0 میلی‌گرم) می‌باشد.
• چای سبز که سرشار از ویتامین A، B، C، D، E، H و Kاست غنی از گونه‌های مختلف ویتامین B، یعنی ریبوفلاوین یا B2 (05ر0 میلی‌گرم)، نیاسین و یا B3 (2ر0 میلی‌گرم)، اسید پانتوتنیک یا B5 (04ر0 میلی‌گرم)، B6 (01ر0 میلی‌گرم) و فولیک اسید می‌باشد.
• چای سبز مملو از اسیدهای آمینه ترمیم کننده بافت بوده که همچنین به تولید آنتی بادی‌ها، اسیدهای صفراوی، برخی آنزیمهای حیاتی، هموگلوبین، هورمونها، پروتئینهای شیر در مادران شیرده، گلوتاتیون و سیتوکروم، ملانین، پروتئینهای پلاسما، پورین، و پیریمیدین کمک می‌کنند. اسیدهای آمینه نقش عمده‌ای در ساخت رداپسین (rhodypsin) و اوره در بدن نیز بازی می‌کنند.
• حقایق تغذیه‌ای چای سبز وجود باارزش فلوراید در این نوشیدنی را نشان می‌دهد که از فساد و پوسیدگی دندان با از بین بردن باکتریهایی مانند استرپتوکوکوس موتانس، جلوگیری می‌کند.
• در سال 2006 مجله اروپایی تغذیه بالینی اینگونه نشان داده است که کاتچین و یا بیوفلاونوئید موجود در چای آن را به عاملی ضد سرطانی و ضد التهابی بدل ساخته و در نتیجه جهت ترمیم عروق خونی جراحت دیده مفید بوده و به طور عمده در دور نگاه داشتن حملات قلبی عروقی مؤثر است. چای سبز دارای 24% اپی‌گالوکاتچین‌گالات و نزدیک به 3% اپی‌گالوکاتچین است که در جهت منافع بدن عمل می‌کنند. یک فنجان از این چای حاوی حدود 10 تا 40 میلی‌گرم محتوای فلاونوئیدهای پلی‌فنول آنتی اکسیدانه است.
• با وجود آنکه چای سبز از محتوای بالای کافئین برخوردار است، کاتچین موجود در آن اجازه‌ کم آب شدن بدن را نمی‌دهد. بدینسان حتی مؤثرتر از آب است.
• چای سبز و کاهش وزن معمولاً با یکدیگر بکار برده می‌شوند. چای سبز به اکسیداسیون چربی از طریق تحریک آنزیمهای کبد کمک می‌کند. در نتیجه متابولیسم چربی سریعتر انجام شده و عارضه‌ی چاقی به گذشته می‌پیوندد.
برخی دیگر از فوائد سلامتی بخش چای سبز، توانایی و استعداد این نوشیدنی به کمک به خانمهای در انتظار فرزند است. همچنین چای سبز سوء هاضمه‌ای که خانمهای باردار در معرض آن قرار دارند را برطرف می‌سازد.
چای سبز برای هرکس که آن را به طور منظم مصرف می‌کند، عالی است. این چای طراوت بخش، آرامش بخش، بالا برنده خلق و خوی، مفید و به هر طریق ممکن دارای خواص تسکین دهندگی است و به هیچ وجه به بدن ضرر نمی‌رساند. حقایق تغذیه‌ای شاهدی بر این ادعا بوده که چای سبز می‌تواند به بدن انسان کمک کرده و اگر تاکنون آن را امتحان نکرده‌اید، پس حداقل یک فنجان از آن را امروز نوش جان کنید. هرچه باشد، چیزی برای از دست دادن وجود نداشته و تنها منافع آن منتظر شما هستند.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.