آژنور āgenor

در اساطیر یونان باستان، نام آژنور (Agenor) برای دوازده تن ذکر شده که عبارتند از: 1- نام یکی از پسران دو قلوی پوزئیدون (Poseidon) و لیبیا (Libya) می‌باشد. هنگامی که بلوس (Belus)، برادر دو قلوی آژنور بر مصر سلطنت می‌کرد، آژنور در
چهارشنبه، 7 تير 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
آژنور āgenor
 آژنور āgenor

نویسنده: غلامرضا معصومی

 
در اساطیر یونان باستان، نام آژنور (Agenor) برای دوازده تن ذکر شده که عبارتند از:
1- نام یکی از پسران دو قلوی پوزئیدون (Poseidon) و لیبیا (Libya) می‌باشد. هنگامی که بلوس (Belus)، برادر دو قلوی آژنور بر مصر سلطنت می‌کرد، آژنور در سوریه مستقر شده، حکومت صور و صیدا را در اختیار گرفت. سپس وی با تلفاسا (Telephassa) ازدواج کرده و از او صاحب چهار فرزند شد که دخترش ائوروپا (Europa) و پسرانش کادموس (Cadmus)، فوئنیکس (Phoenix) و سیلیکس (Cilix) نام داشتند.
پس از آنکه ائوروپا توسط زئوس (Zeus) ربوده شد، آژنور پسرانش را به جست و جوی دخترش فرستاد و به آنها دستور داد که بدون خواهرشان باز نگردند. پسران آژنور به انجام مأموریت خویش پرداخته و چون از کارشان نتیجه‌ای نگرفتند، به هر جا که رسیدند، شهرهایی ایجاد کرده و در آن شهرها مستقر شدند. بدین ترتیب بود که در سیلی‌سیا (Cilicia) و تراکیا (Thrace)، آبادی‌هایی به وجود آمد و فوئنیکس نیز در فنیقی مستقر شد. درباره‌ی نام پسران آژنور، روایات مختلفی نقل شده که یکی از آنها بیان می‌کند: «آژنور پسرانش را به نام‌های سیلیکس، فوئنیکس و تازوس (Thasus) نیز می‌خوانده است». پوزانیاس (Pausanias) فقط از تازوس نام برده و هرودوت (Herodotus) از مهاجرین فنیقی که در جزیره‌ای به همین نام ساکن شده و همچنین از جمعیتی که به سرپرستی کادموس در جزیره‌ی ترا (Tera) در مجمع الجزایر سیکلاد (Cyclades) مستقر شدند، یاد کرده است. دیودوروس سیسیلی (Diodorus Sicily) نیز عقیده دارد که کادموس نیز زندگی کوچ نشینی را در جزایر رودس (Rhodes) تشکیل داد. از این داستان‌ها، به عقاید محلی که برای حفظ خاطره‌ی مهاجرت فنیفی‌ها و تأسیساتشان در نقاط مختلف می‌باشد، می‌توان پی برد. عده‌ای به جای تلفاسا، آرگیوپه (Argiope) و برخی دیگر آنتیوپه (Antiope) دختر بلوس (Belus) و برادر زاده‌ی آژنور را همسر وی دانسته‌اند.
2-یکی از پسران آمفیون (Amphion) و ملکه نیوبه (Niobe) که آنها را نیوبیدها (Niobids) نیز می‌نامیدند.
3- پسر فگئوس (Phegeus) و برادر پرونوس (Pronous) که از طرف پدرشان مأمور شدند تا آلکمائون(1) (Alcmaeon) را بکشند. سرانجام خودشان توسط خواهرشان آرسینوئه(1) (Arsinoe) به قتل رسیدند.
4- پسر آکباسوس (Ecbasus).
5- یکی از خواستگاران پنلوپه (Penelope) که از ناحیه‌ی دولیخیوم (Dulichium) برای خواستگاری آمده بود.
6- پسر پلئورون (Pleuron) و زانتیپه(1) (Xanthippe) و پدر پورتائون (Porthaon)، دمونیسه (Demonice) و تستیوس(1) (Thestius).
7- پسر آئژیپتوس(1) (Aegyptus) از یک زن عرب که با یکی از دانائیدها (Danaids) به نام کلئوپاترا (Cleopatra) ازدواج کرد.
8- از جمله افرادی که مانند پاریس (Paris) و آلکاتوس (Alcathous) در طول جنگ تروا (Troy) خدمت می‌کردند. وی پسر ارشد آنتنور (Antenor) تروایی و تئانو (Theano) بود. آژنور، پسری به نام اخکلوس (Echeclus) داشت که توسط آخیلس (Achilles) در جنگ تروا کشته شده و خودش نیز توسط نئوپتولموس (Neoptolemus)، پسر آخیلس به قتل رسید.
9- یکی از اجداد و نیاکان پاترئوس (Patreus) و پسر آرئوس (Areus) و پدر پرئوگنس (Preugenes).
10- یکی از نامزدهای آندرومدا (Andromeda) که وی را فینئوس (Phineus) نیز می‌نامیدند.
11- یکی از خواستگاران پنلوپه که از ناحیه‌ی زاسینتوس (Zacynthos) برای خواستگاری آمده بود.
12- پسر تریوپاس (Triopas) پادشاه آرگوس (Argos).
منبع مقاله :
معصومی، غلامرضا؛ (1388) دایره المعارف اساطیر و آیین های باستانی جهان جلد اول، تهران: شرکت انتشارات سوره مهر؛ چاپ اول
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.